BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Först fanns det inga anteckningar som kund lämnas ut men nu finns dom tydligen och när trycket blev tillräckligt sort lämnas de till sist ut. Är det inte lika bra att bara lägga ner offentlighetsprincipen när ambitionen ändå alltid tycka vara att runda den?

""Regeringen har fått hård kritik för att inte lämna ut de handlingar som Coronakommissionen krävt att få se.

Nu har regeringen fått backa och ger kommissionen tillgång till ”sammanställningar” om vad som skett på de hundratals möten som hållits i en särskild krisgrupp med statssekreterare.

Privata mötesanteckningar, som enskilda tjänstemän gjort, har fortsatt inte lämnats över. "" Expresses
Det står ju i citatet att privata mötesanteckningar inte har lämnats över så vad är det för anteckningar som du nu anser finns och har lämnats ut?
Sammanställningar är ju inte samma sak som anteckningar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
Två år sedan pandemin drog igång och vi har ännu inte lärt oss hur man ska skydda de äldre och svaga.
Skrämmande dåligt.

Äldre person håller handtag, graf över COVID-19 fall, och en orolig man i glasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Två år sedan pandemin drog igång och vi har ännu inte lärt oss hur man ska skydda de äldre och svaga.
Skrämmande dåligt.

[bild]
Tänk då hur det hade sett ut om de INTE hade börjat med munskydd och visir inom äldrevården!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Tänk då hur det hade sett ut om de INTE hade börjat med munskydd och visir inom äldrevården!
Ja det är en hemsk tanke.
Nu har jag enbart sett munskydd på de som jobbar på svärmors äldreboende. (svärmor 90+)

Du menar att även visir ingår i obligatorisk utrustning på äldreboenden?

Socialstyrelsen kommer med uppdaterad data om Covid-19 varje onsdag. Här är en bra länk:
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Där kan man bl.a. följa fördelningen mellan ovaccinerade och vaccinerade inom sjukvården, liksom hur många med Covid-19 som ligger på IVA respektive vanlig vårdavdelning.

Statistikdiagram över vård för covid-19 baserat på vaccinationsstatus med data för intensivvård vs vanlig vård.
Skapa konto

Diagram som visar antal Covid-19-patienter i intensivvård jämfört med vanlig vårdavdelning i Sverige, uppdaterat den 19 januari 2022.
Skapa konto

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu har jag enbart sett munskydd på de som jobbar på svärmors äldreboende. (svärmor 90+)

Jag kan förstås inte svara för alla regioner eller vårdboenden, och har ingen äldre släkting boende på något heller, men på det som ligger nära mitt jobb ser jag hela tiden personal med både munskydd och visir.

Men ärligt så tror jag att personalen bär visir av självbevarelsedrift; det är ju omöjligt att få de dementa själva att skydda sig och andra, så då får personalen försöka skydda sig mot deras hostningar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Detta blir ju hörsägen. För svärmors del hade personalen både hemtjänst o äldreboende använt munskydd när pandemin var som värst, samt att hemtjänsten hade visir när det var som värst. När smittspridningen var låg såg jag inga skyddsutrustningar. Tror att det dock varierat mellan olika vårdgivare.

Jag tycker dock inte om att du antyder att vi är dåliga på smittskyddsåtgärder. Detta virus är så lurigt o smittsamt att vi inte kan hålla det i från oss, samt att de äldre är i många fall så sköra att de inte tål en vanlig förkylning. Vet du hur man ska kunna skydda de äldre, med befintlig struktur på äldrevården?

optimum
B b8q skrev:
Jag kan förstås inte svara för alla regioner eller vårdboenden, och har ingen äldre släkting boende på något heller, men på det som ligger nära mitt jobb ser jag hela tiden personal med både munskydd och visir.
Det är ett av våra större problem, alltså att olika regioner ska själva bestämma hur de vill göra.
Så korkat.

Munskydd och visir givetvis på alla som jobbar med äldre. Sedan nationella krav på renlighet mm.
Så korkat för nu ger FHM ut råd och rekommendationer och har sedan ryggen fri när de kan skylla på att regionerna inte gör så som de fått förslag på.

Dessutom borde det vara krav på testning varje dag innan man kliver in på äldreboendet av både personal och besökare. Alltså nationella krav och inga förslag om bra att ha typ.

optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Detta blir ju hörsägen. För svärmors del hade personalen både hemtjänst o äldreboende använt munskydd när pandemin var som värst, samt att hemtjänsten hade visir när det var som värst. När smittspridningen var låg såg jag inga skyddsutrustningar. Tror att det dock varierat mellan olika vårdgivare.

Jag tycker dock inte om att du antyder att vi är dåliga på smittskyddsåtgärder. Detta virus är så lurigt o smittsamt att vi inte kan hålla det i från oss, samt att de äldre är i många fall så sköra att de inte tål en vanlig förkylning. Vet du hur man ska kunna skydda de äldre, med befintlig struktur på äldrevården?
Det jag vet och kan om skydd är rätt så elementära saker men det finns proffs på detta som borde kunna detta jäkligt bra men när vi inte ens tar till oss sådant så blir det skit och återigen smittspridning på äldreboenden. Vi hade det våren 2020, hösten 2020 och det fortsätter.

Du verkar nöjd med hur vi hanterar detta?
Inte jag. Att vi våren 2020 insåg att vi hade klara brister är allvarligt men ännu värre att vi inte gör något åt dem. Motsvarande som om när jag går skyddsrond på jobbet skulle råka se en nödutgång blockerad och inte ser till att det åtgärdas omgående. Finns inte på kartan att man inte åtgärdar brister. Nu var det väldigt många år sedan jag fick se något sådant men det har hänt.
Nu finns inga brister i munskydd och visir. Alltså nationella krav på att man har det i äldrevården och inte något regioner ska avgöra. Samma med skiten som uppdagades våren 2020 med klara brister i hygien. Men för katten det är väl Sverige vi bor i och inte ens här kunde man tvätta händerna.

Svärmor 90+ bodde i egen lägenhet fram till i höstas och hade ingen mer än oss som besökte så det gick bra. Nu är viruset snällare så kanske hon nu klarar en covid men inte säkert och det är många som inte klarat sig tidigare och säkert inte nu heller.

Nissens
optimum optimum skrev:
Så korkat för nu ger FHM ut råd och rekommendationer och har sedan ryggen fri när de kan skylla på att regionerna inte gör så som de fått förslag på.

Dessutom borde det vara krav på testning varje dag innan man kliver in på äldreboendet av både personal och besökare. Alltså nationella krav och inga förslag om bra att ha typ.
Detta ständiga och obefogade hackande på FHM blir allt fånigare…

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo det finns flera regioner och kommuner som taget det rakryggade beslutet att ovaccinerad personal inte längre är välkommen. En ovaccinerad får då mycket högre virusnivåer än en ovaccinerad som insjuknar.
Förmodligen det absolut viktigaste beslutet!

Nissens Nissens skrev:
Vissa gökar här tycker att vi testat för lite efter att vi bränt 22 miljarder kronor av skattepengarna… suck…
[länk]
Jo förmodligen värt varenda krona fram till att omikron fick fart, nu är det att kasta pengarna i sjön förutom då inom sjukvården, äldreomsorgen.samt prio 24/7 personal.

Nissens Nissens skrev:
Detta ständiga och obefogade hackande på FHM blir allt fånigare…
Jo men det ska "hackas" på den här märkliga myndigheten som inte talar klarspråk! Eller om det nu är Hallengren's politiska vilja som skiner igenom? Alla måste ju ha ryggen fri när nu Coronakommisionen skriver sin slutrapport, som oxå är en stor märklighet att man inte flyttade fram, svenska stollerier!

Nissens
P paralun skrev:
Jo men det ska "hackas" på den här märkliga myndigheten som inte talar klarspråk! Eller om det nu är Hallengren's politiska vilja som skiner igenom? Alla måste ju ha ryggen fri när nu Coronakommisionen skriver sin slutrapport, som oxå är en stor märklighet att man inte flyttade fram, svenska stollerier!
Visst, men om man följt trådarna här ett tag så ser man att en handfull personer här är fantastiska på att hacka på myndigheterna och att vältra sig i en massa efterklokhet och göra sken avv att de heeeela tiden vetat vad som varit rätt.

Du vet, taxichaufförer och frisörer är de som borde styra världen… :)

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.