1 014 028 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Är du dum på riktigt eller är du på fyllan?P paralun skrev:
Kallar du mig en typisk anti-vaxare?
Låt mig repetera lite från senaste timman:
Jag har tagit 2 st sprutor, fick avboka min tredje för jag fick covid som är bekräftad av sjukvården. Jag blev snuvig, ifrågasätter nyttan med att ta en tredje spruta för personlig del men uteslutet absolut ingenting.
Du, helt fanatisk i dina inlägg
och snackar om facebook grupper hit och dit samt om att någon ”släppt” lös viruset.
Och nu kallar mig en typisk anti-vaxare trots flera sprutor.
Du bör nog se över ditt eget välmående innan du försöker sitta och mästra på ett forum.
Hahahahahahahahaha
Men det är väl bara att gå och ta tredje sprutan?R RalleB skrev:Är du dum på riktigt eller är du på fyllan?
Kallar du mig en typisk anti-vaxare?
Låt mig repetera lite från senaste timman:
Jag har tagit 2 st sprutor, fick avboka min tredje för jag fick covid som är bekräftad av sjukvården. Jag blev snuvig, ifrågasätter nyttan med att ta en tredje spruta för personlig del men uteslutet absolut ingenting.
Du, helt fanatisk i dina inlägg
och snackar om facebook grupper hit och dit samt om att någon ”släppt” lös viruset.
Och nu kallar mig en typisk anti-vaxare trots flera sprutor.
Du bör nog se över ditt eget välmående innan du försöker sitta och mästra på ett forum.
Hahahahahahahahaha![]()
Vad "yrar" du om?
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
det är inte vad man tycker som är intressant, utan vad som faktiskt finns laga stöd till. Det är ju inte direkt så att alla i riksdagen är 100% i allt dom bestämmer. Dom är människor som alla andra, dom vill bara inte bli ihågkomna som att dom inte gjorde något,men dom mänskliga rättigheterna ska vi värna om, finns bättre vägar att gå om man vill uppnå resultat. Det finns garanterat dom som hade tagit en drös med sprutor om det inte va så att covidpass infördes. Och dom kommer du aldrig få med dig nu. Gör det mer tillgängligt med vaccin, ställ en i varje kassakö på Ica, vid varje pump på tappen, det finns slöfockar som aldrig tar sig tiden att boka en tid, det är dom man måste komma åt, aja jag tar en när jag ändå står i kö, ja till vaccin/ nej till covidpassP paralun skrev:
Jag vet inte vart du vill komma mer än att jag blir enbart sorgsen över att ovaccinerade tar en massa onödiga resurser för vår sjukvård med en pandemin som nu råder, uselt och bedrövligtE errakareby skrev:det är inte vad man tycker som är intressant, utan vad som faktiskt finns laga stöd till. Det är ju inte direkt så att alla i riksdagen är 100% i allt dom bestämmer. Dom är människor som alla andra, dom vill bara inte bli ihågkomna som att dom inte gjorde något,men dom mänskliga rättigheterna ska vi värna om, finns bättre vägar att gå om man vill uppnå resultat. Det finns garanterat dom som hade tagit en drös med sprutor om det inte va så att covidpass infördes. Och dom kommer du aldrig få med dig nu. Gör det mer tillgängligt med vaccin, ställ en i varje kassakö på Ica, vid varje pump på tappen, det finns slöfockar som aldrig tar sig tiden att boka en tid, det är dom man måste komma åt, aja jag tar en när jag ändå står i kö, ja till vaccin/ nej till covidpass
Med all respekt så kan jag inte ha någon som helst respekt för männsikor som går helt emot all visdom!
Jag kan inte heller se något demokratiskt att med att "hen" gör som hon vill under en pandemi.
Nu är det fler som velar, folk bryr sig inte längre på samma sätt. De har accepterat situationen, covid is here to stay.. och smittar gör den, vaccinerad el ej.P paralun skrev:
Nu försöker de istället hitta det ”nya normala”.. vilket också blir lite kaosaktigt.
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
men om man säger så här då? Tycker du att dom som kör för fort och hamnar i en olycka inte ska få vård, eller dom som röker/ droger, det är ju till o med olagligt, att ta en spruta är ju frivilligt. Alla kommer inte tycka som mig eller som dig, det är det som är så fantastiskt med demokrati, denna sidan hade förmodligen inte funnits om det inte fanns texP paralun skrev:Jag vet inte vart du vill komma mer än att jag blir enbart sorgsen över att ovaccinerade tar en massa onödiga resurser för vår sjukvård med en pandemin som nu råder, uselt och bedrövligt
Med all respekt så kan jag inte ha någon som helst respekt för männsikor som går helt emot all visdom!
Jag kan inte heller se något demokratiskt att med att "hen" gör som hon vill under en pandemi.
Jo, jag tiihör då de som tror på kloka Göteborgare som Magnus Gisslen.Snigla skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaxande-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner
Se reportaget!!
Sen blir jag då heligt förbannad på anti-vaxxare
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
E errakareby skrev:men om man säger så här då? Tycker du att dom som kör för fort och hamnar i en olycka inte ska få vård, eller dom som röker/ droger, det är ju till o med olagligt, att ta en spruta är ju frivilligt. Det finns många som inte lyssnar på experter, äta nyttigt, då hade vi nog kunnat stryka x antal miljarder från diabetes kontot tex, alla vet hur man ska leva för att inte belasta vården men man skiter under ändå, det tycker jag är fel, äta hälsosamt, ingen alkohol, träna och följa alla regler om tex bilkörning, där finns det miljarder att spara i vården. Alla kommer inte tycka som mig eller som dig, det är det som är så fantastiskt med demokrati, denna sidan hade förmodligen inte funnits om det inte fanns tex
Nu är jag inte direkt någon antivaxxer, men ifrågasätta forskning, uttalande och siffror har jag gjort sedan det började (då det har varit välförtjänt).P paralun skrev:
Jag hoppar definitivt inte ut för stupet bara för att någon säger åt mig att göra det - jag vill iaf minst veta varför jag ska hoppa! (sen kanske jag hoppar ändå.. men då har jag iaf valt själv).
Ska kika på klippet
Jo gör det för Göteborgarna bör nog sätta upp en staty på Avenyn för en klok medborgare.Snigla skrev:
Nu är jag inte direkt någon antivaxxer, men ifrågasätta forskning, uttalande och siffror har jag gjort sedan det började (då det har varit välförtjänt).
Jag hoppar definitivt inte ut för stupet bara för att någon säger åt mig att göra det - jag vill iaf minst veta varför jag ska hoppa! (sen kanske jag hoppar ändå.. men då har jag iaf valt själv).
Ska kika på klippet![]()
Allt är ju logiskt inklusive vaccination när man ser en sådan här människa som Magnus Gisslen isf Fohm's märkliga skådespel. (så inte undra på att vi har anti-vaxxare)
Det är en åtgärd men borde kommit från nationellt håll, alltså samma i hela Sverige.P paralun skrev:
Men 2020 gick det inte och vi fick in smittan våren 2020 och på nytt hösten 2020.
Och ändå visste man att vi måste skydda de gamla och svaga för många skulle inte klara det. Erfarenhet från influensa som varje år kommer och vi vaccinerar men ändå tillåter vi smittspridning till de äldre och svaga.
Detta har coronakommissionen påpekat men ändå har åtgärderna lett till bra resultat då vi åter har smittspridning bland de äldre och svaga.
Det är ju ytterst omogna svar att endast utgå från egna erfarenheter. Alla kan inte vara professorer i alla ämnen, utan vi måste förlita oss på de som verkligen vet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Med delta så vet man att vaccinerade visserligen hade lika höga nivåer av virus i luftvägarna men att det var mycket antikroppar på viruspartiklarna vilket gjorde att viruset inaktiverades och att man därmed smittade andra mycket mindre.Snailman skrev:
Verkligen?
När jag läste om det nyligen så sa man att både vaccinerade och ovaccinerade blev smittade och hade lika höga nivåer av viruset, men de vaccinerade var sjuka kortare tid och blev inte så allvarligt sjuka.
De har ju fått trappa ner på vaccinnets saliggörande successivt, i och med att verkligheten kom ikapp.
När det gäller omikron så vet man att de som under de senaste månaderna fått dos 2 eller 3 löper mindre risk att bli sjuka med symtom. Har man inte symtom så smittar man mindre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://assets.publishing.service.g...0/Vaccine-surveillance-report-week-3-2022.pdf
Två doser, minst 50 % skydd mot sjukdom med symtom upp till 2 månader.
Tre doser, minst 50 % skydd mot sjukdom med symtom i mer än 10 veckor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
R RalleB skrev:Jag kan helt ärligt säga att jag blivit ytterst tveksam till spruta 3…
Har tagit 2 likaså min sambo, senaste veckan har vi varit i karantän då vi båda testat positivt. (Lite snuviga men inget värre än en lättare förkylning)
Så varför stänger vi ner ett helt land när säsongsinfluensan dödar mer varje månad än nuvarande variant?
Jo jag har tagit mina sprutor för samhällsnyttans skulle, inte min egen skull främst då jag ej är i nån riskgrupp.
Men att ta en tredje spruta,
för vad egentligen när det inte var värre än så (jag fattar att sprutorna ev. mildrade sjukan lite) ?
Jag tycker ni ska vänta någon månad eller två med tredje dosen.sysmali skrev:
Nu har ni haft omikronvarianten men ingen vet hur nästa variant kommer att se ut. Om den är mer lik alfa eller delta än omikron så medför det att genomgången sjukdom med omikron inte ger lika bra skydd, på samma sätt som genomgången sjukdom med de tidigare varianterna inte skyddar så bra mot omikron. Men vaccinet ger ju ett mycket bra skydd mot varianter som är lika alfa och delta.
Därför är en ytterligare vaccindos bra för det ger dig ett bredare skydd som är mer motståndskraftigt mot fler typer av varianter.
För att influensan inte alls belastar vården så mycket som covid gör nu.R RalleB skrev:
Nej, för de stackare som sliter på sjukhusen.R RalleB skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Det vet man inte för en viss människa i alla fall.E errakareby skrev:
Skyddet mot sjukdom avtar rätt snabbt och hur länge skyddet mot allvarlig sjukdom är kvar vet man inte än. Nya varianter kan vara mer eller mindre lika tidigare varianter och därmed ger genomgången sjukdom olika skydd beroende på hur den nya varianten ser ut.
Man kan få en lätt sjukdom därför att man utsattes för få viruspartiklar så om man senare utsätts för många viruspartiklar av en ny variant så kan man nog bli mer sjuk än första gången.
Tillägg: Sen kan det ju vara så att man är sjuk i något annat eller att något har hänt som gör att immunsystemet är försvagat nästa gång man blir smittad och då har man också större risk för att bli allvarligare sjuk än förra gången.
Redigerat: