1 014 053 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Landstinget byter planhalva varannan gång ungefär. Det måste till ändring på rikstäckande nivå. En äkta privat lösning inte den halvdana privata model vi har nu. Men det kan vi ta i en annan tråd. Vi kan nöja oss med att offentlig sjukvård inte fungerar varken under pandemi eller utanför pandemi.Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Du får tycka vad du vill om påverkan och politik men det ligger många fler på sjukhus nu pga. covid än pga. influensa så det känns minst sagt tramsigt att jämföra med influensan.AndersMalmgren skrev:
Det står också att modellen ändrats för 2021. Det i kombo med komprimerad yaxel så är det mycket tvivelaktig graf. Jag säger inte att Covid inte påverkade vården. Men huvudproblemet är inte covid. Speciellt inte nu med omikron som är mildare än säsongsibfluensa. Man försöker påverka väljare genom att göra covid större än vad det är. Grundproblemet är dålig offentlig sjukvård.
Ingen har påstått att covid är huvudproblemet utan bara att det är väldigt dumt att belasta sjukvården mer än nödvändigt eftersom det drabbar sjukvårdspersonal och personer som får vänta ändå längre på vård. Det är därför som det behövs restriktioner. Omtanke om andra personer helt enkelt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
I höst eller nästa år har vi en ny variant. Hur länge ska det få fortgå? Vi berövar en hel generation på sin ungdomBirgitS skrev:
Du får tycka vad du vill om påverkan och politik men det ligger många fler på sjukhus nu pga. covid än pga. influensa så det känns minst sagt tramsigt att jämföra med influensan.
Ingen har påstått att covid är huvudproblemet utan bara att det är väldigt dumt att belasta sjukvården mer än nödvändigt eftersom det drabbar sjukvårdspersonal och personer som får vänta ändå längre på vård. Det är därför som det behövs restriktioner. Omtanke om andra personer helt enkelt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det beror ju som sagt på vad alternativen är.AndersMalmgren skrev:
Tonåringar och unga vuxna lever ju som vanligt och har gjort det åtminstone sen i somras och periodvis även tidigare under pandemin så det stämmer ju inte. En hel del har ju restriktionerna att tacka för att de inte har fått postcovid med utmattning under mer än ett år, då kan man prata om att bli berövad sin ungdom.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Folk lever inte som vanligt. Folk utanför tullarna är aldrig i stan. Jag träffar bara innanförtullarna-kollegor och vänner. De utanför tullarna existerar inte längre utanför teamsmöten.BirgitS skrev:
Det beror ju som sagt på vad alternativen är.
Tonåringar och unga vuxna lever ju som vanligt och har gjort det åtminstone sen i somras och periodvis även tidigare under pandemin så det stämmer ju inte. En hel del har ju restriktionerna att tacka för att de inte har fått postcovid med utmattning under mer än ett år, då kan man prata om att bli berövad sin ungdom.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Tror Svensson gillar det. Nu kan de sitta hemma framför TV utan att skämmas
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Tillhör de fortfarande generationen som kan berövas sin ungdom eller är det ett passerat stadium?AndersMalmgren skrev:
Det var trångt inne i city under julhandeln, såg väl ut som det brukar göra i december när jag passerade. Det var ju ett väldigt festande på restauranger och nattklubbar under hösten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Inte direkt.AndersMalmgren skrev:
Denna är taget direkt från Stockholms-moderaternas hemsida:
"Tillsammans med Alliansen styr Moderaterna Stockholms läns landsting för tredje raka mandatperioden."
Vilket jag inte sett M driva, dvs de är inte bättre eller sämre på den punkten än några andra, så att bara lasta ena sidan för det är inte riktigt rättvist.AndersMalmgren skrev:
Så kan det vara. Vissa delar fungerar inte så bra, andra desto bättre, men att något inte fungerar riktigt bra brukar inte jag anser som ett vettigt skäl att förstöra det mer, åtminstone inte om man saknar ett färdigt alternativ.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det sker distansundervisning så lågt ner som i lågstadiet. Vi var hemma en vecka med våra barn då yngsta hade covid. Man blir galen på varandra. Och detta är bara en vecka. Tänk dig då flera månader med barnen hemmaBirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Gamla moderaterna jobbade för privatiserad sjukvård. Nya moderaterna är ju inte mycket bättre än socialdemokrater.Fairlane skrev:
Inte direkt.
Denna är taget direkt från Stockholms-moderaternas hemsida:
"Tillsammans med Alliansen styr Moderaterna Stockholms läns landsting för tredje raka mandatperioden."
Vilket jag inte sett M driva, dvs de är inte bättre eller sämre på den punkten än några andra, så att bara lasta ena sidan för det är inte riktigt rättvist.
Så kan det vara. Vissa delar fungerar inte så bra, andra desto bättre, men att något inte fungerar riktigt bra brukar inte jag anser som ett vettigt skäl att förstöra det mer, åtminstone inte om man saknar ett färdigt alternativ.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ah, desto större anledning till att inte öka smittspridningen ytterligare så fler i skolans personal blir sjuka...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Hört talas om hemmafruar och inga förskolor?AndersMalmgren skrev:
Men vad har det att göra med:
AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, mycket mer. Det finns väl en del uppskattningar om att omikron smittar som mässling med ett R-tal på ungefär 15 medan influensa ligger kring 3.AndersMalmgren skrev:
En vanlig vintersäsong får ungefär 10 % av befolkningen influensa, dvs under kanske 5 månader.
Hur många tror du kommer att bli smittade av covid och fördelat på hur lång tid?
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det är väl inte så jävla roligt för dem med distansundervisning. Eller inte få träffas, ingen student. Ingen bal i nian. Osv, osv. Även fast vi inte varit lika nedstängda som andra länder (tur är väl det!) Så har ju även vi fått problem med psykisk ohälsa.BirgitS skrev:
Jag tycker vi gjort rätt i mycket och jag har stött hur Sverige har tacklat pandemim fram tills nu. Men nu är det dags inse covid är här för att stanna och öppna upp samhället. Alla får ju omikron ändå. Varför sabba börsen och folks psykiska hälsa när det inte ger något.