Fairlane Fairlane skrev:
Klart jag kan skylla den på M, om du kan skylla den på vänstern.
Det är ju klassisk politik att skylla på den andra sidan när man gör likadant själv. Det sker från alla partier och från alla partiers väljare.
Landstinget byter planhalva varannan gång ungefär. Det måste till ändring på rikstäckande nivå. En äkta privat lösning inte den halvdana privata model vi har nu. Men det kan vi ta i en annan tråd. Vi kan nöja oss med att offentlig sjukvård inte fungerar varken under pandemi eller utanför pandemi.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det står också att modellen ändrats för 2021. Det i kombo med komprimerad yaxel så är det mycket tvivelaktig graf. Jag säger inte att Covid inte påverkade vården. Men huvudproblemet är inte covid. Speciellt inte nu med omikron som är mildare än säsongsibfluensa. Man försöker påverka väljare genom att göra covid större än vad det är. Grundproblemet är dålig offentlig sjukvård.
Du får tycka vad du vill om påverkan och politik men det ligger många fler på sjukhus nu pga. covid än pga. influensa så det känns minst sagt tramsigt att jämföra med influensan.

Ingen har påstått att covid är huvudproblemet utan bara att det är väldigt dumt att belasta sjukvården mer än nödvändigt eftersom det drabbar sjukvårdspersonal och personer som får vänta ändå längre på vård. Det är därför som det behövs restriktioner. Omtanke om andra personer helt enkelt.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får tycka vad du vill om påverkan och politik men det ligger många fler på sjukhus nu pga. covid än pga. influensa så det känns minst sagt tramsigt att jämföra med influensan.

Ingen har påstått att covid är huvudproblemet utan bara att det är väldigt dumt att belasta sjukvården mer än nödvändigt eftersom det drabbar sjukvårdspersonal och personer som får vänta ändå längre på vård. Det är därför som det behövs restriktioner. Omtanke om andra personer helt enkelt.
I höst eller nästa år har vi en ny variant. Hur länge ska det få fortgå? Vi berövar en hel generation på sin ungdom
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I höst eller nästa år har vi en ny variant. Hur länge ska det få fortgå? Vi berövar en hel generation på sin ungdom
Det beror ju som sagt på vad alternativen är.

Tonåringar och unga vuxna lever ju som vanligt och har gjort det åtminstone sen i somras och periodvis även tidigare under pandemin så det stämmer ju inte. En hel del har ju restriktionerna att tacka för att de inte har fått postcovid med utmattning under mer än ett år, då kan man prata om att bli berövad sin ungdom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju som sagt på vad alternativen är.

Tonåringar och unga vuxna lever ju som vanligt och har gjort det åtminstone sen i somras och periodvis även tidigare under pandemin så det stämmer ju inte. En hel del har ju restriktionerna att tacka för att de inte har fått postcovid med utmattning under mer än ett år, då kan man prata om att bli berövad sin ungdom.
Folk lever inte som vanligt. Folk utanför tullarna är aldrig i stan. Jag träffar bara innanförtullarna-kollegor och vänner. De utanför tullarna existerar inte längre utanför teamsmöten.
 
Tror Svensson gillar det. Nu kan de sitta hemma framför TV utan att skämmas
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Folk lever inte som vanligt. Folk utanför tullarna är aldrig i stan. Jag träffar bara innanförtullarna-kollegor och vänner. De utanför tullarna existerar inte längre utanför teamsmöten.
Tillhör de fortfarande generationen som kan berövas sin ungdom eller är det ett passerat stadium?

Det var trångt inne i city under julhandeln, såg väl ut som det brukar göra i december när jag passerade. Det var ju ett väldigt festande på restauranger och nattklubbar under hösten.
 
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Landstinget byter planhalva varannan gång ungefär.
Inte direkt.

Denna är taget direkt från Stockholms-moderaternas hemsida:
"Tillsammans med Alliansen styr Moderaterna Stockholms läns landsting för tredje raka mandatperioden."

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det måste till ändring på rikstäckande nivå. En äkta privat lösning inte den halvdana privata model vi har nu.
Vilket jag inte sett M driva, dvs de är inte bättre eller sämre på den punkten än några andra, så att bara lasta ena sidan för det är inte riktigt rättvist.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men det kan vi ta i en annan tråd. Vi kan nöja oss med att offentlig sjukvård inte fungerar varken under pandemi eller utanför pandemi.
Så kan det vara. Vissa delar fungerar inte så bra, andra desto bättre, men att något inte fungerar riktigt bra brukar inte jag anser som ett vettigt skäl att förstöra det mer, åtminstone inte om man saknar ett färdigt alternativ.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tillhör de fortfarande generationen som kan berövas sin ungdom eller är det ett passerat stadium?

Det var trångt inne i city under julhandeln, såg väl ut som det brukar göra i december när jag passerade. Det var ju ett väldigt festande på restauranger och nattklubbar under hösten.
Det sker distansundervisning så lågt ner som i lågstadiet. Vi var hemma en vecka med våra barn då yngsta hade covid. Man blir galen på varandra. Och detta är bara en vecka. Tänk dig då flera månader med barnen hemma
 
Fairlane Fairlane skrev:
Inte direkt.

Denna är taget direkt från Stockholms-moderaternas hemsida:
"Tillsammans med Alliansen styr Moderaterna Stockholms läns landsting för tredje raka mandatperioden."


Vilket jag inte sett M driva, dvs de är inte bättre eller sämre på den punkten än några andra, så att bara lasta ena sidan för det är inte riktigt rättvist.

Så kan det vara. Vissa delar fungerar inte så bra, andra desto bättre, men att något inte fungerar riktigt bra brukar inte jag anser som ett vettigt skäl att förstöra det mer, åtminstone inte om man saknar ett färdigt alternativ.
Gamla moderaterna jobbade för privatiserad sjukvård. Nya moderaterna är ju inte mycket bättre än socialdemokrater.
 
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sker distansundervisning så lågt ner som i lågstadiet. Vi var hemma en vecka med våra barn då yngsta hade covid. Man blir galen på varandra. Och detta är bara en vecka. Tänk dig då flera månader med barnen hemma
Ah, desto större anledning till att inte öka smittspridningen ytterligare så fler i skolans personal blir sjuka...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, desto större anledning till att inte öka smittspridningen ytterligare så fler i skolans personal blir sjuka...
Det är en lite mer smittsam säsongsinfluensa, inget mer.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sker distansundervisning så lågt ner som i lågstadiet. Vi var hemma en vecka med våra barn då yngsta hade covid. Man blir galen på varandra. Och detta är bara en vecka. Tänk dig då flera månader med barnen hemma
Hört talas om hemmafruar och inga förskolor?

Men vad har det att göra med:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi berövar en hel generation på sin ungdom
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en lite mer smittsam säsongsinfluensa, inget mer.
Nej, mycket mer. Det finns väl en del uppskattningar om att omikron smittar som mässling med ett R-tal på ungefär 15 medan influensa ligger kring 3.

En vanlig vintersäsong får ungefär 10 % av befolkningen influensa, dvs under kanske 5 månader.
Hur många tror du kommer att bli smittade av covid och fördelat på hur lång tid?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hört talas om hemmafruar och inga förskolor?

Men vad har det att göra med:
Det är väl inte så jävla roligt för dem med distansundervisning. Eller inte få träffas, ingen student. Ingen bal i nian. Osv, osv. Även fast vi inte varit lika nedstängda som andra länder (tur är väl det!) Så har ju även vi fått problem med psykisk ohälsa.

Jag tycker vi gjort rätt i mycket och jag har stött hur Sverige har tacklat pandemim fram tills nu. Men nu är det dags inse covid är här för att stanna och öppna upp samhället. Alla får ju omikron ändå. Varför sabba börsen och folks psykiska hälsa när det inte ger något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.