1 014 764 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Instämmer om regionerna.D djac skrev:Nej, flera länder konstaterar samma sak som FHM, även om man får en försening så är det bättre att körs.
I vuxenvärlden finns inga garantier, allt kan hända, men mycket pekar nog på att leveranserna kommer fortsätta.
Tror det är skitsnack och tycker att medborgarna borde reagera starkare, regionerna har obstruerat genom hela denna pandemi och kommer undan alldeles för billigt.
Man borde senare ifrågasätta deras berättigande.
Borde gå att centralisera och att vi då får samma nivå på vården i hela landet.
Rätt många så kallade administratörer och chefer men kunde bli av med och föra över resurserna direkt till sjukvården mm. Men blir nog lite tomt på massa konferenscenter och lunchrestauranger sedan.
Ja det där är förutom det vi alla här tycker, en stor demokratisk fråga, skolorna las ju på kommunerna för att medborgarnas röst skulle ha större påverkan på dessa och jag antar att det finns liknande överväganden i att skilja ut sjukvården och låta medborgaren ha mer direkt påverkan på denna, annars blir ju riksdagsrösten mycket bredare.optimum skrev:
Instämmer om regionerna.
Man borde senare ifrågasätta deras berättigande.
Borde gå att centralisera och att vi då får samma nivå på vården i hela landet.
Rätt många så kallade administratörer och chefer men kunde bli av med och föra över resurserna direkt till sjukvården mm. Men blir nog lite tomt på massa konferenscenter och lunchrestauranger sedan.
Men min spontana känsla är att regionerna bara kostar och försämrar och det är ju ingen gynsam roll direkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Och förstås tillverkarna, det är ju de som ska producera, förpacka och se till att vaccinet kommer till Sverige (i Pfizers fall ända ut till regionerna).tusenett skrev:
Det Fohm har sagt är att de anser att det nu är tillräckligt säkert att vaccinerna kommer som de ska, ingen garanti förstås. Däremot vid den allra första leveransen på annandagen då ville Fohm att hälften skulle sparas. Antagligen för att då var även de osäkra på om de storskaliga leveranserna skulle komma att fungera bra.optimum skrev:
Om FHM säger att man inte ska spara vaccin så borde det medföra en garanti från dem att det kommer mer av samma sort inom den tid tillverkaren angivit man skall ge dos 2.
Alltså är det FHM man inte litar på ha tillräckligt säkra uppgifter.
Regionerna har ingen direkt kontakt med ledningen som levererar vaccin men det borde rimligen FHM ha.
Regionerna ska alltså förlita sig på FHM.
Det är här det uppstår en frågan om trovärdighet.
Sen får vi se hur regionerna gör den här veckan. Än så länge har jag inte sett något i pressen vare sig igår eller idag där någon region har uttalat sig om de tänker fortsätta att spara eller tänker använda alla doserna som kommer den här veckan.
Nyhet i Expressen
Detta ihop med att man lovat att alla ska vara vaccinerade till sommaren.
Jag misstänker att det aldrig kommer hålla och sedan är det dags att leta syndabockar igen.
Regionerna, FHM, Rickard Bergström eller annan som kommer få ta skit.
Detta ihop med att man lovat att alla ska vara vaccinerade till sommaren.
Jag misstänker att det aldrig kommer hålla och sedan är det dags att leta syndabockar igen.
Regionerna, FHM, Rickard Bergström eller annan som kommer få ta skit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaja, jag hoppas det går fort, tror att leveranserna kommer att komma allt snabbare efterhand som de fått fart på flödena.optimum skrev:
Att det skulle vara en nyhet att också Ulf önskar att det går fortare har jag svårt att förstå, tvärtom kanske "Ulf Kristerson manar till långsamhet i vaccineringen", det hade varit en nyhet!
https://sverigesradio.se/artikel/covidforskaren-polisanmaler-hot
Hoten började efter att han publicerat en studie som visar på att lärare och barn i grundskolan löper liten risk att smittas av svår covid-19.
Hoten började efter att han publicerat en studie som visar på att lärare och barn i grundskolan löper liten risk att smittas av svår covid-19.
Relion, är ett bra exempel. För en stor del av världens befolkning, är det ett faktum att "gud" finns. För andra är det ett faktum att munnskydd/andningsskydd är bra för att förhindra att partiklar når lungorna. Förutom Coronan. Inkonsekvent för många. Men en sanning för andra. Listan kan göras hur lång som helst.G gaidin skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Enligt SVT Stockholm säger nu den lokala vaccinsamordnare så här:BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 13.44