Fairlane Fairlane skrev:
Fast det han säger är ju att han tror på en peak om några veckor. Han säger också att det är en påverkan på samhället som är väldigt viktig,
Det hela avslutas med "Jag tror att vi snart ska omvärdera den här sjukdomen till att det inte längre ska bedömas som en allmänfarlig sjukdom".
Observera ordet snart.

Så varför kan vi inte vänta med att lyfta restriktionerna tills peaken gått ner om några veckor?
Jo nu har det då gått nästan en vecka sedan reportaget.
Sen med enkel matematik så hade vi igår 42000 smittade och en veckas kö på provsvar.
Förmodligen ligger vi runt 100000/dygn så "peaken" borde infinna sig ganska snart! (har inte sett R-talen nu men de ligger nog högt i de folktäta regionerna)
Så det här ser väl bra ut men är en extra-ordinär situation som alla måste fatta!
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Intressant man valt zooma in grafen från 65 procent till 100. Man tyckte inte det var tillräckligt stor skillnad annars? :D
Titta på 2020, kön gick ju tom ner lite där. Den där grafen är snarare ett argument för att vår välfärd måste bytas ut till försäkringsbaserad sådan.
2020 har väl ett år då ovanligt många fick vänta ovanligt länge på att träffa en läkare för utredning, utom just innan pandemin började.

Grafen visar hur första och andra vågen förlängde kötiderna vilket förstås leder till ökat och förlängt lidande för alla köande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
2020 har väl ett år då ovanligt många fick vänta ovanligt länge på att träffa en läkare för utredning, utom just innan pandemin började.

Grafen visar hur första och andra vågen förlängde kötiderna vilket förstås leder till ökat och förlängt lidande för alla köande.
Det är ju enbart 10 procent skillnad. Det kan lika gärna vara andra orsaker.
 
BirgitS
P paralun skrev:
en veckas kö på provsvar.
Du kan inte generalisera en regions problem till alla regioner.

P paralun skrev:
Så det här ser väl bra ut men är en extra-ordinär situation som alla måste fatta!
Precis, och när man fattar det så förstår man varför det är vettigt att platta till kurvan.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju enbart 10 procent skillnad. Det kan lika gärna vara andra orsaker.
Har du aldrig hört talas om att man har ställt in en massa planerad vård och planerade operationer för att få loss personal till vård av covidsjuka?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan inte generalisera en regions problem till alla regioner.

Precis, och när man fattar det så förstår man varför det är vettigt att platta till kurvan.
Kurvan är ju redan tillplattad eftersom omikron är medicinskt lindrig för fullvaccinerade.
Jag vet inte vad Fohm ser som inte vi ser?
Eller är det Hallengren som fått spel? Eller Hallengren ihop med Tegmark-Wisell som kokat ihop det här?
Det verkar ju inte särskilt genomtänkt!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du aldrig hört talas om att man har ställt in en massa planerad vård och planerade operationer för att få loss personal till vård av covidsjuka?
Men du ser ju svart på vitt i din graf att så inte är fallet. Vi har sjuka vårdköer alltid. Det är ju därför man måste ha privat försäkring för att inte dö i förtid i en vårdkö
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Kurvan är ju redan tillplattad eftersom omikron är medicinskt lindrig för fullvaccinerade.
Jag vet inte vad Fohm ser som inte vi ser?
Eller är det Hallengren som fått spel? Eller Hallengren ihop med Tegmark-Wisell som kokat ihop det här?
Det verkar ju inte särskilt genomtänkt!
De ser väl det som även Magnus Gisslén ser, att det finns en samhällspåverkan, som inte bara beror på att folk blir svårt sjuka, det räcker med att de är sjuka och hemma. På dotterns skola är det så många i personalen som är frånvarande nu så fritidspersonalen får gå in som lärare och man ber därför de föräldrar som kan att hämta sina barn direkt när skolan slutar, istället för att låta barnen gå på fritids.
Förhoppningsvis har det värsta passerat om 2 veckor eller så, varför inte vänta med att plocka bort restriktionerna tills dess?

Eller är det någon som sagt att restriktionerna ska ligga kvar även när det lättar? Isåfall har jag missat det och förstår mer av kritiken.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Kurvan är ju redan tillplattad eftersom omikron är medicinskt lindrig för fullvaccinerade.
Jag vet inte vad Fohm ser som inte vi ser?
Eller är det Hallengren som fått spel? Eller Hallengren ihop med Tegmark-Wisell som kokat ihop det här?
Det verkar ju inte särskilt genomtänkt!
Nej, kurvan är verkligen inte tillplattad:
Graf över antal coronapatienter i slutenvården i Sverige fram till januari 2022 med ökning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Även om knappt hälften har en annan huvuddiagnos än covid så är det stor extra belastning för vården eftersom även bidiagnosen covid leder till extra belastning.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du ser ju svart på vitt i din graf att så inte är fallet. Vi har sjuka vårdköer alltid. Det är ju därför man måste ha privat försäkring för att inte dö i förtid i en vårdkö
Jag ser svart på vitt att covid har gjort det sämre eftersom fler har fått vänta extra länge. Redan 90 dagar är väldigt länge för den som har ständig smärta. De personerna och de som sliter på sjukhusen behöver empati och uppskattning.
 
Jo för mig är den tillpladdad med Fohm's egna statistik
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...istik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Sen angående inlagda så debatteras det då friskt bland de lärde, dubbla diagnoser och att man redan innan pandemin skurit för hårt i akutsjukvården, men det här klarar vi med riktiga ledare som kan uppmuntra sin personal (utan att tänka på budgeten eller sin egen personliga bonus)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser svart på vitt att covid har gjort det sämre eftersom fler har fått vänta extra länge. Redan 90 dagar är väldigt länge för den som har ständig smärta. De personerna och de som sliter på sjukhusen behöver empati och uppskattning.
Men grafen är ju samma oberoende av Covid. Problemet är offentlig sjukvård inte covid.

Men man kan ju räkna ut med ärslet att vänsterpolitiker kommer använda detta som argument att sjukvården fubgerar och det är covid som är boven
 
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men grafen är ju samma oberoende av Covid. Problemet är offentlig sjukvård inte covid.

Men man kan ju räkna ut med ärslet att vänsterpolitiker kommer använda detta som argument att sjukvården fubgerar och det är covid som är boven
Frågan är väl inte om den fungerar eller inte, utan om den fungerar bättre, sämre eller likadant med och utan Covid-19.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo för mig är den tillpladdad med Fohm's egna statistik
[länk]
Källa:
[länk]
Sen angående inlagda så debatteras det då friskt bland de lärde, dubbla diagnoser och att man redan innan pandemin skurit för hårt i akutsjukvården, men det här klarar vi med riktiga ledare som kan uppmuntra sin personal (utan att tänka på budgeten eller sin egen personliga bonus)
Det är en mycket välkänd sida men där finns ju ingen kurva över sjukvårdens beläggning!

Som jag skrev även när covid är en bidiagnos så medför det en extra belastning för vården. Kan du inte ens acceptera det när Jonobe, som jobbar i vården, skriver det hur det fungerar?
Tror du fortfarande att en covidsjuk eller för den delen influensasjuk patient med benbrott kan behandlas som vilken annan patient som helst?

Menar du att om vården redan i vanliga fall är hårt belastad så gör det inget om den blir mer belastad?
Men om vården i vanliga fall fungerar väldigt bra så ska man se till att inte belasta den något alls?

Det är dyrt att betala folk för att operera kvällar och helger som man gjorde under hösten. Det är dyrt att låta folk gå på krislägesavtal som man har gjort under vågorna. Det verkar därför väldigt underligt när du drar upp att man inte ska tänka på budgeten flera gånger när man redan vet att de inte har tänkt på budgeten.

Men inte ens riktiga ledare kan hitta en massa arbetslösa sköterskor för att IVA ska fungera bra under denna och de tidigare vågorna. De finns inte!
När man flyttar sköterskor från andra avdelningar så betyder det att andra patienter inte får den vård de behöver vilket leder till ökad dödlighet och att fler patienter får långtidsbesvär.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är väl inte om den fungerar eller inte, utan om den fungerar bättre, sämre eller likadant med och utan Covid-19.
Och det kan du inte läsa ut ur den grafen med så lite variation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.