1 014 072 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jo nu har det då gått nästan en vecka sedan reportaget.Fairlane skrev:
Fast det han säger är ju att han tror på en peak om några veckor. Han säger också att det är en påverkan på samhället som är väldigt viktig,
Det hela avslutas med "Jag tror att vi snart ska omvärdera den här sjukdomen till att det inte längre ska bedömas som en allmänfarlig sjukdom".
Observera ordet snart.
Så varför kan vi inte vänta med att lyfta restriktionerna tills peaken gått ner om några veckor?
Sen med enkel matematik så hade vi igår 42000 smittade och en veckas kö på provsvar.
Förmodligen ligger vi runt 100000/dygn så "peaken" borde infinna sig ganska snart! (har inte sett R-talen nu men de ligger nog högt i de folktäta regionerna)
Så det här ser väl bra ut men är en extra-ordinär situation som alla måste fatta!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
2020 har väl ett år då ovanligt många fick vänta ovanligt länge på att träffa en läkare för utredning, utom just innan pandemin började.AndersMalmgren skrev:
Grafen visar hur första och andra vågen förlängde kötiderna vilket förstås leder till ökat och förlängt lidande för alla köande.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det är ju enbart 10 procent skillnad. Det kan lika gärna vara andra orsaker.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Kurvan är ju redan tillplattad eftersom omikron är medicinskt lindrig för fullvaccinerade.BirgitS skrev:
Jag vet inte vad Fohm ser som inte vi ser?
Eller är det Hallengren som fått spel? Eller Hallengren ihop med Tegmark-Wisell som kokat ihop det här?
Det verkar ju inte särskilt genomtänkt!
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Men du ser ju svart på vitt i din graf att så inte är fallet. Vi har sjuka vårdköer alltid. Det är ju därför man måste ha privat försäkring för att inte dö i förtid i en vårdköBirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
De ser väl det som även Magnus Gisslén ser, att det finns en samhällspåverkan, som inte bara beror på att folk blir svårt sjuka, det räcker med att de är sjuka och hemma. På dotterns skola är det så många i personalen som är frånvarande nu så fritidspersonalen får gå in som lärare och man ber därför de föräldrar som kan att hämta sina barn direkt när skolan slutar, istället för att låta barnen gå på fritids.P paralun skrev:
Förhoppningsvis har det värsta passerat om 2 veckor eller så, varför inte vänta med att plocka bort restriktionerna tills dess?
Eller är det någon som sagt att restriktionerna ska ligga kvar även när det lättar? Isåfall har jag missat det och förstår mer av kritiken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, kurvan är verkligen inte tillplattad:P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Även om knappt hälften har en annan huvuddiagnos än covid så är det stor extra belastning för vården eftersom även bidiagnosen covid leder till extra belastning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag ser svart på vitt att covid har gjort det sämre eftersom fler har fått vänta extra länge. Redan 90 dagar är väldigt länge för den som har ständig smärta. De personerna och de som sliter på sjukhusen behöver empati och uppskattning.AndersMalmgren skrev:
Jo för mig är den tillpladdad med Fohm's egna statistik
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...istik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Sen angående inlagda så debatteras det då friskt bland de lärde, dubbla diagnoser och att man redan innan pandemin skurit för hårt i akutsjukvården, men det här klarar vi med riktiga ledare som kan uppmuntra sin personal (utan att tänka på budgeten eller sin egen personliga bonus)
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...istik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Sen angående inlagda så debatteras det då friskt bland de lärde, dubbla diagnoser och att man redan innan pandemin skurit för hårt i akutsjukvården, men det här klarar vi med riktiga ledare som kan uppmuntra sin personal (utan att tänka på budgeten eller sin egen personliga bonus)
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Men grafen är ju samma oberoende av Covid. Problemet är offentlig sjukvård inte covid.BirgitS skrev:
Men man kan ju räkna ut med ärslet att vänsterpolitiker kommer använda detta som argument att sjukvården fubgerar och det är covid som är boven
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Frågan är väl inte om den fungerar eller inte, utan om den fungerar bättre, sämre eller likadant med och utan Covid-19.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är en mycket välkänd sida men där finns ju ingen kurva över sjukvårdens beläggning!P paralun skrev:Jo för mig är den tillpladdad med Fohm's egna statistik
[länk]
Källa:
[länk]
Sen angående inlagda så debatteras det då friskt bland de lärde, dubbla diagnoser och att man redan innan pandemin skurit för hårt i akutsjukvården, men det här klarar vi med riktiga ledare som kan uppmuntra sin personal (utan att tänka på budgeten eller sin egen personliga bonus)
Som jag skrev även när covid är en bidiagnos så medför det en extra belastning för vården. Kan du inte ens acceptera det när Jonobe, som jobbar i vården, skriver det hur det fungerar?
Tror du fortfarande att en covidsjuk eller för den delen influensasjuk patient med benbrott kan behandlas som vilken annan patient som helst?
Menar du att om vården redan i vanliga fall är hårt belastad så gör det inget om den blir mer belastad?
Men om vården i vanliga fall fungerar väldigt bra så ska man se till att inte belasta den något alls?
Det är dyrt att betala folk för att operera kvällar och helger som man gjorde under hösten. Det är dyrt att låta folk gå på krislägesavtal som man har gjort under vågorna. Det verkar därför väldigt underligt när du drar upp att man inte ska tänka på budgeten flera gånger när man redan vet att de inte har tänkt på budgeten.
Men inte ens riktiga ledare kan hitta en massa arbetslösa sköterskor för att IVA ska fungera bra under denna och de tidigare vågorna. De finns inte!
När man flyttar sköterskor från andra avdelningar så betyder det att andra patienter inte får den vård de behöver vilket leder till ökad dödlighet och att fler patienter får långtidsbesvär.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg