BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men grafen är ju samma oberoende av Covid. Problemet är offentlig sjukvård inte covid.

Men man kan ju räkna ut med ärslet att vänsterpolitiker kommer använda detta som argument att sjukvården fubgerar och det är covid som är boven
Nej, det är ju 10-15 procentenheter fler människor som har fått vänta mer än 90 dagar.

Det är ju bara din åsikt. De granskningar som görs har kommit fram till motsatsen.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en mycket välkänd sida men där finns ju ingen kurva över sjukvårdens beläggning!

Som jag skrev även när covid är en bidiagnos så medför det en extra belastning för vården. Kan du inte ens acceptera det när Jonobe, som jobbar i vården, skriver det hur det fungerar?
Tror du fortfarande att en covidsjuk eller för den delen influensasjuk patient med benbrott kan behandlas som vilken annan patient som helst?

Menar du att om vården redan i vanliga fall är hårt belastad så gör det inget om den blir mer belastad?
Men om vården i vanliga fall fungerar väldigt bra så ska man se till att inte belasta den något alls?

Det är dyrt att betala folk för att operera kvällar och helger som man gjorde under hösten. Det är dyrt att låta folk gå på krislägesavtal som man har gjort under vågorna. Det verkar därför väldigt underligt när du drar upp att man inte ska tänka på budgeten flera gånger när man redan vet att de inte har tänkt på budgeten.

Men inte ens riktiga ledare kan hitta en massa arbetslösa sköterskor för att IVA ska fungera bra under denna och de tidigare vågorna. De finns inte!
När man flyttar sköterskor från andra avdelningar så betyder det att andra patienter inte får den vård de behöver vilket leder till ökad dödlighet och att fler patienter får långtidsbesvär.
Jo de viktiga nyckeltalen är då dödsfall samt IVA och de kurvorna ÄR redan tillplattade.
För icke livshotande vård så behövs det då riktiga ledare som organiserar det här inkl att man betalar sin personal, rejält!
Sen är då omikron medicinskt lindrig för fullvaccinerade!
Skulle Sverige skilja sig från resten av världen? Är vi klenare?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser svart på vitt att covid har gjort det sämre eftersom fler har fått vänta extra länge. Redan 90 dagar är väldigt länge för den som har ständig smärta. De personerna och de som sliter på sjukhusen behöver empati och uppskattning.
Empati och uppskattning är nog tyvärr det enda de kan hoppas på så länge som diverse politiker använder sjukvården som lekstuga för experiment. i planhushållning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ju 10-15 procentenheter fler människor som har fått vänta mer än 90 dagar.

Det är ju bara din åsikt. De granskningar som görs har kommit fram till motsatsen.
Hade vi pandemi även 2012 tex?
 
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och det kan du inte läsa ut ur den grafen med så lite variation.
Det är ändå en rätt rimlig gissning att tro att pandemin inneburit en försämring.
Som Stockholmare blir det ju lite svårt att skylla regionens vårdproblem på vänstern kan jag tycka...
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo de viktiga nyckeltalen är då dödsfall samt IVA och de kurvorna ÄR redan tillplattade.
Men kurvan över beläggning på sjukvården behöver plattas till. Det är ju den kurvan man har pratat om under hela tiden som kurvan som behöver plattas till för att sjukvården ska fungera.

P paralun skrev:
För icke livshotande vård så behövs det då riktiga ledare som organiserar det här inkl att man betalar sin personal, rejält!
Men man kan inte hålla på med omorganisationer mitt under en pandemi eftersom det kräver resurser, dvs. personal. Mitt under pandemi måste man låta personalen jobba med att ta hand om de som är sjuka. Eller hur?

P paralun skrev:
Sen är då omikron medicinskt lindrig för fullvaccinerade!
I genomsnitt men uppenbart inte för alla eftersom det ligger fullvaccinerade på sjukhusen. Dessutom helt irrelevant när det när är för hög belastning på vården.

P paralun skrev:
Skulle Sverige skilja sig från resten av världen? Är vi klenare?
Vet du inte om att det är massor med länder som har och har haft hög sjukvårdsbelastning på senare tid, värre än Sverige?
Linjediagram som visar antalet COVID-19 patienter per miljon på sjukhus i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...false&country=FRA~ESP~ITA~GBR~PRT~SWE~DNK~FIN
Restriktioner finns det överallt också: https://ourworldindata.org/explorer...false&country=FRA~ESP~ITA~GBR~PRT~SWE~DNK~FIN
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade vi pandemi även 2012 tex?
2012 är ju året där allra minst antal personer har behövt vänta mer än 90 dagar, bara 10 % förutom under sommarsemestern. Vad menar du?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ändå en rätt rimlig gissning att tro att pandemin inneburit en försämring.
Som Stockholmare blir det ju lite svårt att skylla regionens vårdproblem på vänstern kan jag tycka...
Landstinget i Stockholm är ju inte bra även under M-styre. Men det är hela modellen som är felet och den kan du inte skylla på M
 
BirgitS BirgitS skrev:
2012 är ju året där allra minst antal personer har behövt vänta mer än 90 dagar, bara 10 % förutom under sommarsemestern. Vad menar du?
Meh, my bad menade 2016 eller 2017.
2021 använder en annan modell också du ser att den är annorlunda än utgången 2020. Förutom en dipp där när det var som värst 2020 är det ingen skillnad. Samt grafen är konstruerad att se alaarmerande ut då man komprimerat yaxel


Vi ska heller inte glömma att måttstocken är 90 dagar för ett FÖRSTA besök. Som bäst är det alltså 90 procent. Det är förkastligt dåligt.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Meh, my bad menade 2016 eller 2017.
Tacka BirgitS att hon lärt dig tolka den grafen :)
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Tacka BirgitS att hon lärt dig tolka den grafen :)
Mig kan man inte lura med en komprimerad yaxel.

Denna form av leka med siffror är extremt vanligt

 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Meh, my bad menade 2016 eller 2017.
2021 använder en annan modell också du ser att den är annorlunda än utgången 2020. Förutom en dipp där när det var som värst 2020 är det ingen skillnad. Samt grafen är konstruerad att se alaarmerande ut då man komprimerat yaxeln
Det är ju en punkt per månad så det är väl inget konstigt att punkten för januari är på en annan nivå än punkten för december. Läs vad som står under grafen.

Den djupa dippen våren och sommaren 2020 samt kvartal 1 2021 visar ju just att vården ställde om under våg 1 och 2 och planerad vård ställdes in, dvs. fler fick vänta längre än vanligt på att få att få träffa en specialist. Dippen var inte pga. någon annan orsak som du verkade tro.
Alltså:
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, har man en vård som går på knäna så är det ju väldigt dumt att lägga sten på bördan. Det medför ju bara ändå fler dödsfall och mer lidande för väldigt många.
Edit: lagt till det med fetstil
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Landstinget i Stockholm är ju inte bra även under M-styre. Men det är hela modellen som är felet och den kan du inte skylla på M
Klart jag kan skylla den på M, om du kan skylla den på vänstern.
Det är ju klassisk politik att skylla på den andra sidan när man gör likadant själv. Det sker från alla partier och från alla partiers väljare.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mig kan man inte lura med en komprimerad yaxel.

Denna form av leka med siffror är extremt vanligt

[media]
Helt ok med en komprimerad axel i läkartidningen, de flesta torde kunna utläsa den ändå. I Aftonbladet mindre ok givetvis. Släpp det.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju en punkt per månad så det är väl inget konstigt att punkten för januari är på en annan nivå än punkten för december. Läs vad som står under grafen.

Den djupa dippen våren och sommaren 2020 samt kvartal 1 2021 visar ju just att vården ställde om under våg 1 och planerad vård ställdes in, dvs. fler fick vänta längre än vanligt på att få att få träffa en specialist. Dippen var inte pga. någon annan orsak som du verkade tro.
Alltså:
Det står också att modellen ändrats för 2021. Det i kombo med komprimerad yaxel så är det mycket tvivelaktig graf. Jag säger inte att Covid inte påverkade vården. Men huvudproblemet är inte covid. Speciellt inte nu med omikron som är mildare än säsongsibfluensa. Man försöker påverka väljare genom att göra covid större än vad det är. Grundproblemet är dålig offentlig sjukvård.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.