BirgitS BirgitS skrev:
Det finns fortfarande hemtest men de tar fort slut så det gäller att vara på hugget på morgonen för att få ett.

Men annars finns ju grannar och vänner också. Samt för de som har bil finns drive-in och så drop-in för de som bor nära ett sånt ställe.

Hemtest med taxibud finns inte alls i de flesta regioner utan där har man alltid fått klara sig med andra sätt.
Hemtest med Taxi fanns iaf här i Stockholm fram till bara några månader sedan. Nu var jag tvungen ta mig ut till Täby. Det vägrade jag och snabbtesterna var slut. Så blev inget test för mig. Var knappt sjuk ändå. Men det blev ju pga detta heller ingen karantän i 7 dagar. Jag var hemma den dagen jag kände mig sjuk.

Nu finns det snabbtester igen. Köpte på mig ett gäng.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En annan grej som är irreterande är hur jävla kasst vaccinationsbokningen fungerar. Systemet fungerade sämnre med Dos 3 än med 1 och 2 också. De borde hyra in SFs utvecklare. DE kan det här med slottar vid bokning.
Märkte jag inte. Har fungerat likadant vid alla tre tillfällena för mig och utan problem.

Detta är nyhetstråden och off-topic-inlägg tas ofta bort.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hemtest med Taxi fanns iaf här i Stockholm fram till bara några månader sedan.
Som sagt hemtest finns fortfarande.
 
P paralun skrev:
Jodå....
Se det här reportaget, hela och noggrannt lyssna, det är värt det!!
[länk]
Han borde få en staty på Avenyn för att han ifrågasätter Fohm och Stockholmsfolket!
Det han säger är ju rätt och riktigt. Men vi hade gott skydd även mot Omikron men ändå så gick samhället bananas. Jag är inte hoppfull vi kommer hantera nästa variant annorlunda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt hemtest finns fortfarande.
Gick inte beställa när jag var sjuk i dec. Fanns inte ens som val längre i appen. Men kan ju ha ändrats.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte hysterisk men jag hyser mycket empati för de som jobbar i vården.

Ont om sakargument eftersom du går över till personangrepp?
Men du vet att vården gick på knäna redan innan covid? Det är allså inte covid som är huvudproblemet. Även om det såklart inte gör saken bättre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En annan grej som är irreterande är hur jävla kasst vaccinationsbokningen fungerar. Systemet fungerade sämnre med Dos 3 än med 1 och 2 också. De borde hyra in SFs utvecklare. DE kan det här med slottar vid bokning.
Intressant erfarenhet.
När jag skulle boka första vaccinationen var det kaos, andra gick lättare.
Tredje var inget problem alls för mig. Sen var jag tvungen att boka om och det gick också bra.
Sen kan jag väl hålla med om att det kunde fungerat mycket, mycket bättre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant erfarenhet.
När jag skulle boka första vaccinationen var det kaos, andra gick lättare.
Tredje var inget problem alls för mig. Sen var jag tvungen att boka om och det gick också bra.
Sen kan jag väl hålla med om att det kunde fungerat mycket, mycket bättre.
Nog annorlunda var du bor. Men innanförtullarna var det kaos alla 3 tillfällena, men värst med dos 3. Jag fick inte tid innanförtullarna förrens 30 jan. Kanske kan boka om, men får vara. Jag har 2 doser + haft covid och antaligen även omikron så jag har nog bra skydd
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En annan grej som är irreterande är hur jävla kasst vaccinationsbokningen fungerar. Systemet fungerade sämnre med Dos 3 än med 1 och 2 också. De borde hyra in SFs utvecklare. DE kan det här med slottar vid bokning.
Ja men bristerna har också sina fördelar!

Jag bokade dos 2 en gång till och fick då den tredje dosen innan det var möjligt att boka den på region stockholm. :)

Tilläggas att det var enligt FHM rekommendation för tidsspann och att det fanns lediga tider.

När sprutan sedan skull ges fråga de vilken dos det var så jag sa nummer 3 för att rätt mängd moderna i sprutan. Det gick också bra.

Förmodligen kommer det bli trassel med vaccinpasset nu men det är ju inte så viktiga längre.
 
Redigerat:
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det han säger är ju rätt och riktigt. Men vi hade gott skydd även mot Omikron men ändå så gick samhället bananas. Jag är inte hoppfull vi kommer hantera nästa variant annorlunda.
Jo men nu talar ju inte Fohm klarspråk om det här.
Inkl att en massa "smågeneraler" som ska ha sin personliga bonus sitter och ojjar sig lite överallt.
Det ÄR en extra-ordinär situation och jag hoppas att vi har riktiga ledare!
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men du vet att vården gick på knäna redan innan covid? Det är allså inte covid som är huvudproblemet. Även om det såklart inte gör saken bättre.
Precis, har man en vård som går på knäna så är det ju väldigt dumt att lägga sten på bördan. Det medför ju bara ändå fler dödsfall och mer lidande för väldigt många.

Du kan ju reflektera lite över inlägg #15926 och vad det innebär för alla inblandade.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jodå....
Se det här reportaget, hela och noggrannt lyssna, det är värt det!!
[länk]
Han borde få en staty på Avenyn för att han ifrågasätter Fohm och Stockholmsfolket!
Fast det han säger är ju att han tror på en peak om några veckor. Han säger också att det är en påverkan på samhället som är väldigt viktig,
Det hela avslutas med "Jag tror att vi snart ska omvärdera den här sjukdomen till att det inte längre ska bedömas som en allmänfarlig sjukdom".
Observera ordet snart.

Så varför kan vi inte vänta med att lyfta restriktionerna tills peaken gått ner om några veckor?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte hysterisk men jag hyser mycket empati för de som jobbar i vården.

Ont om sakargument eftersom du går över till personangrepp?
Om man verkligen tänker på de som arbetar i vården så ska man rikta sin energi mot de ansvariga där, inte mot patienterna, imorgon är pandemin över men den pissiga arbetssituationen är kvar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, har man en vård som går på knäna så är det ju väldigt dumt att lägga sten på bördan. Det medför ju bara ändå fler dödsfall och mer lidande för väldigt många.

Du kan ju reflektera lite över inlägg #15926 och vad det innebär för alla inblandade.
Intressant man valt zooma in grafen från 65 procent till 100. Man tyckte inte det var tillräckligt stor skillnad annars? :D
Titta på 2020, kön gick ju tom ner lite där. Den där grafen är snarare ett argument för att vår välfärd måste bytas ut till försäkringsbaserad sådan.
 
BirgitS
D djac skrev:
Om man verkligen tänker på de som arbetar i vården så ska man rikta sin energi mot de ansvariga där, inte mot patienterna, imorgon är pandemin över men den pissiga arbetssituationen är kvar.
Och på vilket sätt menar du att jag riktar energin mot patienterna?

IVO och andra kommer att granska situationen i efterhand och se vad som behöver göras för framtiden. Det är ju inget som har att göra med om man ska förvärra eller lätta vårdens problem just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.