1 014 066 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Hemtest med Taxi fanns iaf här i Stockholm fram till bara några månader sedan. Nu var jag tvungen ta mig ut till Täby. Det vägrade jag och snabbtesterna var slut. Så blev inget test för mig. Var knappt sjuk ändå. Men det blev ju pga detta heller ingen karantän i 7 dagar. Jag var hemma den dagen jag kände mig sjuk.BirgitS skrev:
Det finns fortfarande hemtest men de tar fort slut så det gäller att vara på hugget på morgonen för att få ett.
Men annars finns ju grannar och vänner också. Samt för de som har bil finns drive-in och så drop-in för de som bor nära ett sånt ställe.
Hemtest med taxibud finns inte alls i de flesta regioner utan där har man alltid fått klara sig med andra sätt.
Nu finns det snabbtester igen. Köpte på mig ett gäng.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Märkte jag inte. Har fungerat likadant vid alla tre tillfällena för mig och utan problem.AndersMalmgren skrev:
Detta är nyhetstråden och off-topic-inlägg tas ofta bort.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Det han säger är ju rätt och riktigt. Men vi hade gott skydd även mot Omikron men ändå så gick samhället bananas. Jag är inte hoppfull vi kommer hantera nästa variant annorlunda.P paralun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Intressant erfarenhet.AndersMalmgren skrev:
När jag skulle boka första vaccinationen var det kaos, andra gick lättare.
Tredje var inget problem alls för mig. Sen var jag tvungen att boka om och det gick också bra.
Sen kan jag väl hålla med om att det kunde fungerat mycket, mycket bättre.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Nog annorlunda var du bor. Men innanförtullarna var det kaos alla 3 tillfällena, men värst med dos 3. Jag fick inte tid innanförtullarna förrens 30 jan. Kanske kan boka om, men får vara. Jag har 2 doser + haft covid och antaligen även omikron så jag har nog bra skyddFairlane skrev:
Ja men bristerna har också sina fördelar!AndersMalmgren skrev:
Jag bokade dos 2 en gång till och fick då den tredje dosen innan det var möjligt att boka den på region stockholm.
Tilläggas att det var enligt FHM rekommendation för tidsspann och att det fanns lediga tider.
När sprutan sedan skull ges fråga de vilken dos det var så jag sa nummer 3 för att rätt mängd moderna i sprutan. Det gick också bra.
Förmodligen kommer det bli trassel med vaccinpasset nu men det är ju inte så viktiga längre.
Redigerat:
Jo men nu talar ju inte Fohm klarspråk om det här.AndersMalmgren skrev:
Inkl att en massa "smågeneraler" som ska ha sin personliga bonus sitter och ojjar sig lite överallt.
Det ÄR en extra-ordinär situation och jag hoppas att vi har riktiga ledare!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Precis, har man en vård som går på knäna så är det ju väldigt dumt att lägga sten på bördan. Det medför ju bara ändå fler dödsfall och mer lidande för väldigt många.AndersMalmgren skrev:
Du kan ju reflektera lite över inlägg #15926 och vad det innebär för alla inblandade.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Fast det han säger är ju att han tror på en peak om några veckor. Han säger också att det är en påverkan på samhället som är väldigt viktig,P paralun skrev:
Det hela avslutas med "Jag tror att vi snart ska omvärdera den här sjukdomen till att det inte längre ska bedömas som en allmänfarlig sjukdom".
Observera ordet snart.
Så varför kan vi inte vänta med att lyfta restriktionerna tills peaken gått ner om några veckor?
Om man verkligen tänker på de som arbetar i vården så ska man rikta sin energi mot de ansvariga där, inte mot patienterna, imorgon är pandemin över men den pissiga arbetssituationen är kvar.BirgitS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Intressant man valt zooma in grafen från 65 procent till 100. Man tyckte inte det var tillräckligt stor skillnad annars?BirgitS skrev:
Titta på 2020, kön gick ju tom ner lite där. Den där grafen är snarare ett argument för att vår välfärd måste bytas ut till försäkringsbaserad sådan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Och på vilket sätt menar du att jag riktar energin mot patienterna?D djac skrev:
IVO och andra kommer att granska situationen i efterhand och se vad som behöver göras för framtiden. Det är ju inget som har att göra med om man ska förvärra eller lätta vårdens problem just nu.