BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Långtidscovid är väl helt obefintlig med omikron.
Det är ju ingen som vet än i vilken utsträckning som omikron ger upphov till postcovid utan det kan man ju inte se förrän när det har gått fyra månader och man kan märka om folk fortfarande har symtom och ev. är sjukskrivna.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ingen som vet än i vilken utsträckning som omikron ger upphov till postcovid utan det kan man ju inte se förrän när det har gått fyra månader och man kan märka om folk fortfarande har symtom och ev. är sjukskrivna.
Jo men redan nu ser man ju att de flesta inte ens märker av att de är sjuka.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men redan nu ser man ju att de flesta inte ens märker av att de är sjuka.
Många av det som fick postcovid tidigare var lindrigt sjuka i covid.

Men jag skulle också gissa att oddsen är bättre generell nu men inget vi vet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dessa två fick väl åka typ 20 minuter med tunnelbana för att komma till ett apotek med tider. De självtestade sig först så nu finns tydligen såna på apoteken igen.

Var riktlinjerna annorlunda då?
För nu ska man ju ha haft symtom i 24 timmar innan man beställer.
Har man några hjärnceller kvar om man sätter sig i en tunnelbanevagn om man tror man är smittad? :mad:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Har man några hjärnceller kvar om man sätter sig i en tunnelbanevagn om man tror man är smittad? :mad:

Jag tror det är rätt talande för en inte allt för liten grupp i samhället.

Därför fungerar frivillighet inte alltid heller då bra.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
BirgitS
H hydrolift skrev:
Har man några hjärnceller kvar om man sätter sig i en tunnelbanevagn om man tror man är smittad? :mad:
Den som hade symtom var naturligtvis hemma. Enligt reglerna får symtomfria hämta ut covidtestet på apotek (personen hade också munskydd under hela resan). Vid det andra tillfället hämtade jag ut det.

Jag trodde det var så självklart att den som var sjuk var hemma att jag inte tänkte på att formuleringen kunde missförstås.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Diskussionen här, mediabilden, regionpolitikernas propagandemaskiner går på högvarv och även här köps ju sagan med hull och hår.
Jag tror få köper att allt var perfekt innan och att det är Covid-19 som är orsaken till alla problem inom vården och andra delar av samhället.

För mig är det glasklart att det fanns problem innan, några väldigt tydliga och några, som tydliggjorts av pandemin. Jag anser att det är mycket viktigt att alla restriktioner försvinner, men jag tycker inte de vi har nu är så inskränkande att de inte kan ligga kvar tills vi åtminstone passerat peaken. Detta trots att en mindre andel nu blir svårt sjuka. Anledningen till att behålla restriktionerna är snarare att sprida ut sjukdomen lite över tid så att inte alltför många är sjuka samtidigt. Sen tycker jag väl att vissa av restriktionerna är rätt meningslösa. Att en nattklubb måste stänga klockan 23 känns lite meningslöst. Det kvittar lite om de har öppet några timmar till, de som gått dit har redan hunnit bli smittade klockan 23. Möjligen stannar några hemma om de inte får festa till klockan 3 eller 5, men det är så få så det spelar ingen praktiskt roll.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Eftersom taxi testerna inte längre finns så blir det ju svårt för de som inte har närstående att inte åka själv och hämta.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom taxi testerna inte längre finns så blir det ju svårt för de som inte har närstående att inte åka själv och hämta.
Jo jag var in en sväng på Apoteket och det var en stor veritabel smitthärd med hostande och snörvlande folk som skulle hämta/lämna sin provkit. (plus att en kassa bröt ihop så det blandades folk ännu mer)

Men vad gör det? En Omikron-infektion är en medicinskt lindrig infektion! Äntligen ser vi ett slut!
 
  • Gilla
Huspappan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den som hade symtom var naturligtvis hemma. Enligt reglerna får symtomfria hämta ut covidtestet på apotek (personen hade också munskydd under hela resan). Vid det andra tillfället hämtade jag ut det.

Jag trodde det var så självklart att den som var sjuk var hemma att jag inte tänkte på att formuleringen kunde missförstås.
Ok. (y) Nej, det är inte självklart tyvärr. Jag vet om fall i närtid när den som fått positivt test åkt och ställt sig i uthämtningskön för paket eller handlat på ICA.
 
  • Arg
  • Ledsen
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag var in en sväng på Apoteket och det var en stor veritabel smitthärd med hostande och snörvlande folk som skulle hämta/lämna sin provkit. (plus att en kassa bröt ihop så det blandades folk ännu mer)

Men vad gör det? En Omikron-infektion är en medicinskt lindrig infektion! Äntligen ser vi ett slut!
Så länge vi har hysteriskt folk som tex Birgit här i tråden så tror jag tyvärr inte vi kommer se slutet. Hur lindring covid än blir :(
 
  • Arg
  • Haha
Lilak och 1 till
  • Laddar…
En annan grej som är irreterande är hur jävla kasst vaccinationsbokningen fungerar. Systemet fungerade sämnre med Dos 3 än med 1 och 2 också. De borde hyra in SFs utvecklare. DE kan det här med slottar vid bokning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom taxi testerna inte längre finns så blir det ju svårt för de som inte har närstående att inte åka själv och hämta.
Det finns fortfarande hemtest men de tar fort slut så det gäller att vara på hugget på morgonen för att få ett.

Men annars finns ju grannar och vänner också. Samt för de som har bil finns drive-in och så drop-in för de som bor nära ett sånt ställe.

Hemtest med taxibud finns inte alls i de flesta regioner utan där har man alltid fått klara sig med andra sätt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så länge vi har hysteriskt folk som tex Birgit här i tråden så tror jag tyvärr inte vi kommer se slutet. Hur lindring covid än blir :(
Jag är inte hysterisk men jag hyser mycket empati för de som jobbar i vården.

Ont om sakargument eftersom du går över till personangrepp?
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.