1 014 601 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ren idioti i min mening, de kommer ha många onödiga dödsfall att svara för på grund av detta.Ulltand skrev:
Regionerna fortsätter att spara undan andra dosen.
""Tegnell: ”Ska definitivt använda det vaccin man har”
Men när leveransen av vaccindoserna blev säkrare, gick Folkhälsomyndigheten ut och sa att regionerna skulle sluta spara vaccin. Anders Tegnell sa också på en presskonferens att ”man ska definitivt använda det vaccin man har”.
I tisdagens pressmeddelande meddelade Folkhälsomyndigheten återigen att flera regioner sparar vaccin, något som går emot deras rekommendationer.
– Jag uppfattar inte att de har varit supertydliga, säger Emma Spak på Sveriges kommuner och regioner till Aftonbladet. ""Expressen
Haft samma tanke på sistone, hur verkligt fel det slår om man ensidigt fokuserar på dödstalen. Det vi fick höra i början, som nu omvandlats till floskler kanske, att vi skulle platta ut kurvan och värna om sjukvården framstår i mina ögon som allt mer genialt och också som att det är där som de flesta som det går riktigt snett för gör mest fel.Nissens skrev:
Jag försvarar inte dem med näbbar och klor, men jag har bl.a arbetat som chef och drivit företag i många år vilket gett mig erfarenhet av hur det är att leda och fatta beslut i svåra situationer. Och det finns alltid besserwissrar som tycker att mycket kan göras annorlunda, oftast med facit i hand och att de inte haft tillgång till allt beslutsunderlag vid den aktuella tidpunkten.
Så är det här också, vissa tror sig själva om väldigt mycket, men om de hade varit ansvariga så hade de agerat betydligt sämre än de de kritiserar har gjort.
Det tjatas i det oändliga om att Sverige gjort såå många fel, men i ett internationellt perspektiv är det inte så. Och pandemin är inte över. Jag har tex många vänner i Mexico, just nu är hela Mexico City i emergency läge. Det är en 22 miljonersstad... Inte heller i Europa sticker Sverige ut som ett land som det gått så illa för.
Och man envisas med att inte titta på över/under dödligheten, detta för att siffrorna inte blir så dramatiska då.
Det stora problemet är inte att många dör av Covid-19, ett större problem är att covid-19 kräver så mycket sjukvårdsresurser, vilket får annan vård att bli lidande. Förutom många andra samhälleliga problem förstås. Hörde just att ”Missing people” fått 50% mer att göra under 2020 pga att många mår dåligt psykiskt.
Såå, det handlar om att förstå FHM och regeringen. Jag tycker att de gjort ett bra jobb med de förutsättningar de haft.
Dödligheten i denna sjukdom är låg, de flesta som avlider gör det av naturliga skäl men Corona blev kanske "droppen". Däremot om vi inte kan ta hand om de som har en god chans att överleva, samtidigt som vi eftersätter annan livräddande vård, sabbar många människor psyke, slår sönder framtiden för nästa generation(er) och trashar en generation skolbarn, ja då har vi dragit på oss en extrem kostnad.
Är det inte märkligt, ännu en gång slog generationer av vetenskapsmäns samlade erfarenheter och klokskap de som improviserar och skjuter från höften.
Allra konstigast är Annie Lööv som uppmanar regeringen att tvinga regionerna att använda vaccinet, samma regioner som hon själv leder, -detta blir allt märkligare.Ulltand skrev:
Regionerna fortsätter att spara undan andra dosen.
""Tegnell: ”Ska definitivt använda det vaccin man har”
Men när leveransen av vaccindoserna blev säkrare, gick Folkhälsomyndigheten ut och sa att regionerna skulle sluta spara vaccin. Anders Tegnell sa också på en presskonferens att ”man ska definitivt använda det vaccin man har”.
I tisdagens pressmeddelande meddelade Folkhälsomyndigheten återigen att flera regioner sparar vaccin, något som går emot deras rekommendationer.
– Jag uppfattar inte att de har varit supertydliga, säger Emma Spak på Sveriges kommuner och regioner till Aftonbladet. ""Expressen
Sitter hon hungrig framför middan också och ber mannen be henne äta, svälter hon ihjäl annars?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju bra att hålla reda på tidslinjen.Ulltand skrev:
Regionerna fortsätter att spara undan andra dosen.
""Tegnell: ”Ska definitivt använda det vaccin man har”
Men när leveransen av vaccindoserna blev säkrare, gick Folkhälsomyndigheten ut och sa att regionerna skulle sluta spara vaccin. Anders Tegnell sa också på en presskonferens att ”man ska definitivt använda det vaccin man har”.
I tisdagens pressmeddelande meddelade Folkhälsomyndigheten återigen att flera regioner sparar vaccin, något som går emot deras rekommendationer.
– Jag uppfattar inte att de har varit supertydliga, säger Emma Spak på Sveriges kommuner och regioner till Aftonbladet. ""Expressen
Enligt din första länk ("gick Folkh...") så skedde uppmaningen i torsdags em eller fredags och då var ju förra veckans vaccinering redan klar så naturligtvis har inget ändrats sen dess. Det intressanta är väl vad som händer denna vecka.
Aktuella nyheter.
Troligen beror det på att man inte har förtroende för FHM.
Man litar helt enkelt inte på att vi kommer få leveranser som de påstått sig ska komma och då vill de försäkra sig om att kunna fullgöra sitt åtagande att vaccinera färdigt de som redan fått första sprutan.
FHM verkar inte ha något ansvar för något men det har de regioner som ska vaccinera.
Någon som har en bättre idé om varför man gör så?
Troligen beror det på att man inte har förtroende för FHM.
Man litar helt enkelt inte på att vi kommer få leveranser som de påstått sig ska komma och då vill de försäkra sig om att kunna fullgöra sitt åtagande att vaccinera färdigt de som redan fått första sprutan.
FHM verkar inte ha något ansvar för något men det har de regioner som ska vaccinera.
Någon som har en bättre idé om varför man gör så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så särskilt nytt är det väl inte och regionerna har ju själva sagt för ett par veckor sen att de tänkte spara hälften av doserna för att vara säkra på att det verkligen skulle finnas vacciner när det var dags för dos 2. Det hade väl just inget med förtroendet för FHM att göra utan handlade om risken för problem med tillverkning och transporterna till Sverige. Vissa länder fick ju försenade leveranser under nyårsveckan, nu blev det väl bara 1-2 dagars försening men det visade ju att det lätt kan uppstå problem.optimum skrev:
Aktuella nyheter.
Troligen beror det på att man inte har förtroende för FHM.
Man litar helt enkelt inte på att vi kommer få leveranser som de påstått sig ska komma och då vill de försäkra sig om att kunna fullgöra sitt åtagande att vaccinera färdigt de som redan fått första sprutan.
FHM verkar inte ha något ansvar för något men det har de regioner som ska vaccinera.
Någon som har en bättre idé om varför man gör så?
[bild]
Har väl tagits upp i tråden till och från sen i torsdags/fredags när Fohm gjorde ett uttalande om att de tyckte att det nu var lämpligt att sluta med det.
Politiska markeringar, behov av att profilera sig, undergräva regeringen, det är mina högst personliga gissningar.optimum skrev:
Aktuella nyheter.
Troligen beror det på att man inte har förtroende för FHM.
Man litar helt enkelt inte på att vi kommer få leveranser som de påstått sig ska komma och då vill de försäkra sig om att kunna fullgöra sitt åtagande att vaccinera färdigt de som redan fått första sprutan.
FHM verkar inte ha något ansvar för något men det har de regioner som ska vaccinera.
Någon som har en bättre idé om varför man gör så?
[bild]
Om de misstror leverenserna så är det ju inte FHM, kanske inte tror på fabrikerna, transportsystemen, man kan gissa på vad som helst.
Jag läste någonstans (minns inte var) att man kan få andra dosen av ett annat vaccin än det första, t.o.m. mixa mRNA och vaccin av traditionell typ. Det handlar bara om att boosta immunsystemet vilket kan göras på olika sätt eller något sådant. Det har naturligtvis inte gjorts studier på det men iaf.BirgitS skrev:
Så särskilt nytt är det väl inte och regionerna har ju själva sagt för ett par veckor sen att de tänkte spara hälften av doserna för att vara säkra på att det verkligen skulle finnas vacciner när det var dags för dos 2. Det hade väl just inget med förtroendet för FHM att göra utan handlade om risken för problem med tillverkning och transporterna till Sverige. Vissa länder fick ju försenade leveranser under nyårsveckan, nu blev det väl bara 1-2 dagars försening men det visade ju att det lätt kan uppstå problem.
Har väl tagits upp i tråden till och från sen i torsdags/fredags när Fohm gjorde ett uttalande om att de tyckte att det nu var lämpligt att sluta med det.
Om så är fallet finns absolut ingen anledning att spara doser.
Någon som hört/vet mer om detta med att ha olika vaccin på första och andra dosen?
De kanske skickas med Postnord?D djac skrev:
En dag kommer det bara en faktura till regionen, på 75kr/försändelse för importavgifter
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu var regionerna nog oroliga för att det nästa vecka inte skulle komma tillräckligt med vaccin för att ge dem som vaccinerades under nyårsveckan en dos 2 och än så länge finns det ju bara ett vaccin i större mängd.tusenett skrev:Jag läste någonstans (minns inte var) att man kan få andra dosen av ett annat vaccin än det första, t.o.m. mixa mRNA och vaccin av traditionell typ. Det handlar bara om att boosta immunsystemet vilket kan göras på olika sätt eller något sådant. Det har naturligtvis inte gjorts studier på det men iaf.
Om så är fallet finns absolut ingen anledning att spara doser.
Någon som hört/vet mer om detta med att ha olika vaccin på första och andra dosen?
Jag vet inte, men det borde väl vara vaccin som triggar samma antikroppar etc. och olika vacciner kan väl skapa lite olika antikroppar etc. särskilt sådana här väldigt specifika vacciner som mRNA, det är ju lite skillnad med avdödat virus då kan ju immunsystemet reagera på många delar. Det går ju inte att förbättra immunsystemets svar på influensa genom att vaccinera mot mässling t.ex.
Kul att se att du står bakom Tegnell och Fohm för ovanlighetens skull. @UlltandUlltand skrev:
Regionerna fortsätter att spara undan andra dosen.
""Tegnell: ”Ska definitivt använda det vaccin man har”
Men när leveransen av vaccindoserna blev säkrare, gick Folkhälsomyndigheten ut och sa att regionerna skulle sluta spara vaccin. Anders Tegnell sa också på en presskonferens att ”man ska definitivt använda det vaccin man har”.
I tisdagens pressmeddelande meddelade Folkhälsomyndigheten återigen att flera regioner sparar vaccin, något som går emot deras rekommendationer.
– Jag uppfattar inte att de har varit supertydliga, säger Emma Spak på Sveriges kommuner och regioner till Aftonbladet. ""Expressen
Det är tydligen just mRNA och avdödat man vill testa, och hoppas på ännu bättre skydd.BirgitS skrev:
Nu var regionerna nog oroliga för att det nästa vecka inte skulle komma tillräckligt med vaccin för att ge dem som vaccinerades under nyårsveckan en dos 2 och än så länge finns det ju bara ett vaccin i större mängd.
Jag vet inte, men det borde väl vara vaccin som triggar samma antikroppar etc. och olika vacciner kan väl skapa lite olika antikroppar etc. särskilt sådana här väldigt specifika vacciner som mRNA, det är ju lite skillnad med avdödat virus då kan ju immunsystemet reagera på många delar. Det går ju inte att förbättra immunsystemets svar på influensa genom att vaccinera mot mässling t.ex.
”The Pfizer vaccine uses a small amount of genetic code from the pandemic virus to teach the body how to fight off an infection, while the Oxford one is a genetically modified virus that has been altered so it won't cause infection but does carry information on how to beat Covid.
The idea is to give people a shot of the Pfizer vaccine followed by a dose of the Oxford one a few weeks later or vice versa, rather than two doses of the same vaccine.
The hope is that it will make the immune system produce two responses strongly - antibodies and T-cells - to combat Covid.”
https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-55228415
Om FHM säger att man inte ska spara vaccin så borde det medföra en garanti från dem att det kommer mer av samma sort inom den tid tillverkaren angivit man skall ge dos 2.
Alltså är det FHM man inte litar på ha tillräckligt säkra uppgifter.
Regionerna har ingen direkt kontakt med ledningen som levererar vaccin men det borde rimligen FHM ha.
Regionerna ska alltså förlita sig på FHM.
Det är här det uppstår en frågan om trovärdighet.
Alltså är det FHM man inte litar på ha tillräckligt säkra uppgifter.
Regionerna har ingen direkt kontakt med ledningen som levererar vaccin men det borde rimligen FHM ha.
Regionerna ska alltså förlita sig på FHM.
Det är här det uppstår en frågan om trovärdighet.
Tillgången ansvarar vaccinsamordnaren och regeringen för.optimum skrev:
Om FHM säger att man inte ska spara vaccin så borde det medföra en garanti från dem att det kommer mer av samma sort inom den tid tillverkaren angivit man skall ge dos 2.
Alltså är det FHM man inte litar på ha tillräckligt säkra uppgifter.
Regionerna har ingen direkt kontakt med ledningen som levererar vaccin men det borde rimligen FHM ha.
Regionerna ska alltså förlita sig på FHM.
Det är här det uppstår en frågan om trovärdighet.
Nej, flera länder konstaterar samma sak som FHM, även om man får en försening så är det bättre att körs.optimum skrev:
Om FHM säger att man inte ska spara vaccin så borde det medföra en garanti från dem att det kommer mer av samma sort inom den tid tillverkaren angivit man skall ge dos 2.
Alltså är det FHM man inte litar på ha tillräckligt säkra uppgifter.
Regionerna har ingen direkt kontakt med ledningen som levererar vaccin men det borde rimligen FHM ha.
Regionerna ska alltså förlita sig på FHM.
Det är här det uppstår en frågan om trovärdighet.
I vuxenvärlden finns inga garantier, allt kan hända, men mycket pekar nog på att leveranserna kommer fortsätta.
Tror det är skitsnack och tycker att medborgarna borde reagera starkare, regionerna har obstruerat genom hela denna pandemi och kommer undan alldeles för billigt.