1 014 066 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nej vi når ju en peak i smittspridningen sen får vi en form av flockimmunitet (precis som Gisslen förklarar)BirgitS skrev:
Det är ju en enorm incidens just nu!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mot flockimmunitet!
https://jyllands-posten.dk/indland/...antallet-af-smittede-indlagte-og-vaccinerede/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
En lindrig sjukdom innebär att man inte behöver sjukhusvård men den kan fortfarande innebära att man har 39 graders feber och svåra host- eller nysattacker.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Men förstår du inte att om folk går och jobbar när de smittar så leder det till att kanske 5-10 personer kommer att vara sjukskrivna om 5 dagar?P paralun skrev:
Då har ju frånvaron blivit större än om den enda personen är i karantän. Vilket ju då uppenbart leder till ändå större problem på arbetsplatser. Sånt leder till att det inte finns enda enda som jobbar på en förskola, att äldreboenden blir kraftigt underbemannade så att de boende inte får hjälp med att komma upp ur sängarna, inte får hjälp att gå på toaletten i tid utan får ligga i sin avföring osv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Precis, det är en pandemi och du vill ha bort restriktionerna? Du säger att det inte är problem för vården och att problem på andra håll ska hanteras av att någon fattar ett (eller flera) beslut. Det är ju det man gjort, fattat beslut om restriktioner.P paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Fast vi vet ju inte om det blir flockimmunitet av att alla smittas. Vi hoppas det och vi tror kanske det, men vi har också sett att tidigare sjukdom och vaccination inte gett immunitet, så hur kan vi veta att det gör det nu?P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Man kan såklart tycka att en verksamhet ska klara 10-20% personalbortfall några veckor, men i praktiken är det problem. Räddningstjänsten har ju själva varnat, och försökt göra vad man kan för att undvika problem, men det är inte så lätt att bara säga att det ska de klara.
På dotterns skola var cirka en tredjedel av personalen borta några veckor före jul, dvs innan Omikron. Så det kan vara betydligt högre siffror än 20%. De hade stora problem att klara undervisningen. Personer med egen resurs fick inte någon ersättare om den ordinarie var borta. Fritids fick stänga etc.
På dotterns skola var cirka en tredjedel av personalen borta några veckor före jul, dvs innan Omikron. Så det kan vara betydligt högre siffror än 20%. De hade stora problem att klara undervisningen. Personer med egen resurs fick inte någon ersättare om den ordinarie var borta. Fritids fick stänga etc.
Den ska såklart hanteras så men det ska inte resoneras utifrån att det är coronan som ställer till det, det ska resoneras och åtgärdas utifrån att detta är en organisatorisk brist och att vi ska korrigera denna.BirgitS skrev:
Om vi tillåter att skulden placeras på ett obskyrt virus så kommer vi aldrig kunna korrigera bristerna för hur uppfostrar man virus?
Så är det, flera i familjen är lärare, det löser sig utan problem såklart, de gör grupperna lite större, taggar ner ambitionerna för att kunna få med alla, också de barn som är hemma, osv, det blir annorlunda men verksamheten ska såklart hållas igång.Fairlane skrev:
Man kan såklart tycka att en verksamhet ska klara 10-20% personalbortfall några veckor, men i praktiken är det problem. Räddningstjänsten har ju själva varnat, och försökt göra vad man kan för att undvika problem, men det är inte så lätt att bara säga att det ska de klara.
På dotterns skola var cirka en tredjedel av personalen borta några veckor före jul, dvs innan Omikron. Så det kan vara betydligt högre siffror än 20%. De hade stora problem att klara undervisningen. Personer med egen resurs fick inte någon ersättare om den ordinarie var borta. Fritids fick stänga etc.
Skolor är så viktiga att de hålls igång i brinnande krig världen runt, med bomberna inom hörbart avstånd, det ska nog gå här också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag skriver om vad som är lämpligt att göra nu och nu måste den problematiska situationen hanteras med de förutsättningar som gäller nu.D djac skrev:Den ska såklart hanteras så men det ska inte resoneras utifrån att det är coronan som ställer till det, det ska resoneras och åtgärdas utifrån att detta är en organisatorisk brist och att vi ska korrigera denna.
Om vi tillåter att skulden placeras på ett obskyrt virus så kommer vi aldrig kunna korrigera bristerna för hur uppfostrar man virus?
Senare kan man granska vad som har hänt och vad man bör göra för förändringar för att det inte ska bli så igen, men det är en annan fråga. Det är ju sånt som IVO och Coronakommissionen ägnar sig åt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Är en tredjedel av personalen frånvarande är det inte fråga om att göra grupperna lite större utan 50 % större. Det samtidigt som de ska se till att inte blanda klasser.D djac skrev:Så är det, flera i familjen är lärare, det löser sig utan problem såklart, de gör grupperna lite större, taggar ner ambitionerna för att kunna få med alla, också de barn som är hemma, osv, det blir annorlunda men verksamheten ska såklart hållas igång.
Skolor är så viktiga att de hålls igång i brinnande krig världen runt, med bomberna inom hörbart avstånd, det ska nog gå här också.
Även om saker löser sig så är det ju ett problem, om inte annat så tar det tid för lärare och skolledning samt utbildningen blir sämre.
Jo det allra viktigaste är väl att vår Regering och Fohm talar klarspråk (precis som Gisslen).BirgitS skrev:
Jag skriver om vad som är lämpligt att göra nu och nu måste den problematiska situationen hanteras med de förutsättningar som gäller nu.
Senare kan man granska vad som har hänt och vad man bör göra för förändringar för att det inte ska bli så igen, men det är en annan fråga. Det är ju sånt som IVO och Coronakommissionen ägnar sig åt.
Man skapar ju bara en massa oro när man gräver ner sig i smittal.
En omikroninfektion är medicinskt lindrig (för fullvaccinerade) och vi är i en extra-ordinär situation som ska lösas (oavsett smågeneraler lite varstans som ska hålla sin budget).
Fohm är ett mysterium med sin doktrin!
....Det kommer dock ta många år att lösa... pandemin är nu...D djac skrev:Den ska såklart hanteras så men det ska inte resoneras utifrån att det är coronan som ställer till det, det ska resoneras och åtgärdas utifrån att detta är en organisatorisk brist och att vi ska korrigera denna.
Om vi tillåter att skulden placeras på ett obskyrt virus så kommer vi aldrig kunna korrigera bristerna för hur uppfostrar man virus?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag tycker det är mycket bra om folk är oroliga för vad denna stora smittspridningen leder till.P paralun skrev:Jo det allra viktigaste är väl att vår Regering och Fohm talar klarspråk (precis som Gisslen).
Man skapar ju bara en massa oro när man gräver ner sig i smittal.
En omikroninfektion är medicinskt lindrig (för fullvaccinerade) och vi är i en extra-ordinär situation som ska lösas (oavsett smågeneraler lite varstans som ska hålla sin budget).
Fohm är ett mysterium med sin doktrin!
Du vet väl om att det är fullvaccinerade på sjukhus också. Så det är verkligen inte så att alla fullvaccinerade får en lindrig sjukdom.
Budgetar är nog kastade för länge sen.
Vilken doktrin avser du?
Narrativet är helt avgörande för hur det blir framöver, om vi accepterar storyn som spelas upp nu att allt var så himla bra sen kom detta dumma virus, så kommer chansen att förbättra att gå oss förbi men det skulle kunna bli ett avstamp, om folk bara inte säljer sig så billigt.J Jonobe skrev:
Hade sjukvården varit ett hyreshus eller en skola så hade den varit under tvångsförvaltning sedan länge men nu anses det uppenbarligen inte som lika viktigt.
Vi pratar i första hand om arbetssituationen, det är de anställda som offras eftersom de täcker upp för styret.