BirgitS BirgitS skrev:
Så att ändå fler blir sjuka och därmed stiger sjukfrånvaron och vabbandet?
Då har man ju inte vunnit något utan bara förlorat.
Nej vi når ju en peak i smittspridningen sen får vi en form av flockimmunitet (precis som Gisslen förklarar)

Det är ju en enorm incidens just nu!
Karta som visar antalet registrerade COVID-19 fall per 100.000 invånare i Europa, med olika färgkoder för incidensnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot flockimmunitet! ;)

https://jyllands-posten.dk/indland/...antallet-af-smittede-indlagte-og-vaccinerede/
 
BirgitS
P paralun skrev:
Sen är det då så att eftersom man vet att en omikron-infektion är medicinskt lindrig så kan man mycket väl ringa ut mer personal (i karantän) om något allvarligt inträffar!
En lindrig sjukdom innebär att man inte behöver sjukhusvård men den kan fortfarande innebära att man har 39 graders feber och svåra host- eller nysattacker.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Nej vi når ju en peak i smittspridningen sen får vi en form av flockimmunitet (precis som Gisslen förklarar)
Men förstår du inte att om folk går och jobbar när de smittar så leder det till att kanske 5-10 personer kommer att vara sjukskrivna om 5 dagar?
Då har ju frånvaron blivit större än om den enda personen är i karantän. Vilket ju då uppenbart leder till ändå större problem på arbetsplatser. Sånt leder till att det inte finns enda enda som jobbar på en förskola, att äldreboenden blir kraftigt underbemannade så att de boende inte får hjälp med att komma upp ur sängarna, inte får hjälp att gå på toaletten i tid utan får ligga i sin avföring osv.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Men det ÄR en pandemi som pågår, kan liknas med ett krig!
Precis, det är en pandemi och du vill ha bort restriktionerna? Du säger att det inte är problem för vården och att problem på andra håll ska hanteras av att någon fattar ett (eller flera) beslut. Det är ju det man gjort, fattat beslut om restriktioner.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Nej vi når ju en peak i smittspridningen sen får vi en form av flockimmunitet (precis som Gisslen förklarar)

Det är ju en enorm incidens just nu!
[bild]

Mot flockimmunitet! ;)

[länk]
Fast vi vet ju inte om det blir flockimmunitet av att alla smittas. Vi hoppas det och vi tror kanske det, men vi har också sett att tidigare sjukdom och vaccination inte gett immunitet, så hur kan vi veta att det gör det nu?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
IVA ser fortfarande helt betryggande ut.
Men det har börjat gå upp även där nu när början på omikronstormen inträffade för drygt två veckor sen (normal tid från smitta till IVA).
 
Fairlane
Man kan såklart tycka att en verksamhet ska klara 10-20% personalbortfall några veckor, men i praktiken är det problem. Räddningstjänsten har ju själva varnat, och försökt göra vad man kan för att undvika problem, men det är inte så lätt att bara säga att det ska de klara.

På dotterns skola var cirka en tredjedel av personalen borta några veckor före jul, dvs innan Omikron. Så det kan vara betydligt högre siffror än 20%. De hade stora problem att klara undervisningen. Personer med egen resurs fick inte någon ersättare om den ordinarie var borta. Fritids fick stänga etc.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu måste situationen hanteras utifrån att det är just så och inte utifrån att det råder någon sorts ideal situation inom vården.
Den ska såklart hanteras så men det ska inte resoneras utifrån att det är coronan som ställer till det, det ska resoneras och åtgärdas utifrån att detta är en organisatorisk brist och att vi ska korrigera denna.

Om vi tillåter att skulden placeras på ett obskyrt virus så kommer vi aldrig kunna korrigera bristerna för hur uppfostrar man virus?
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan såklart tycka att en verksamhet ska klara 10-20% personalbortfall några veckor, men i praktiken är det problem. Räddningstjänsten har ju själva varnat, och försökt göra vad man kan för att undvika problem, men det är inte så lätt att bara säga att det ska de klara.

På dotterns skola var cirka en tredjedel av personalen borta några veckor före jul, dvs innan Omikron. Så det kan vara betydligt högre siffror än 20%. De hade stora problem att klara undervisningen. Personer med egen resurs fick inte någon ersättare om den ordinarie var borta. Fritids fick stänga etc.
Så är det, flera i familjen är lärare, det löser sig utan problem såklart, de gör grupperna lite större, taggar ner ambitionerna för att kunna få med alla, också de barn som är hemma, osv, det blir annorlunda men verksamheten ska såklart hållas igång.

Skolor är så viktiga att de hålls igång i brinnande krig världen runt, med bomberna inom hörbart avstånd, det ska nog gå här också.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Den ska såklart hanteras så men det ska inte resoneras utifrån att det är coronan som ställer till det, det ska resoneras och åtgärdas utifrån att detta är en organisatorisk brist och att vi ska korrigera denna.

Om vi tillåter att skulden placeras på ett obskyrt virus så kommer vi aldrig kunna korrigera bristerna för hur uppfostrar man virus?
Jag skriver om vad som är lämpligt att göra nu och nu måste den problematiska situationen hanteras med de förutsättningar som gäller nu.

Senare kan man granska vad som har hänt och vad man bör göra för förändringar för att det inte ska bli så igen, men det är en annan fråga. Det är ju sånt som IVO och Coronakommissionen ägnar sig åt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Så är det, flera i familjen är lärare, det löser sig utan problem såklart, de gör grupperna lite större, taggar ner ambitionerna för att kunna få med alla, också de barn som är hemma, osv, det blir annorlunda men verksamheten ska såklart hållas igång.

Skolor är så viktiga att de hålls igång i brinnande krig världen runt, med bomberna inom hörbart avstånd, det ska nog gå här också.
Är en tredjedel av personalen frånvarande är det inte fråga om att göra grupperna lite större utan 50 % större. Det samtidigt som de ska se till att inte blanda klasser.

Även om saker löser sig så är det ju ett problem, om inte annat så tar det tid för lärare och skolledning samt utbildningen blir sämre.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skriver om vad som är lämpligt att göra nu och nu måste den problematiska situationen hanteras med de förutsättningar som gäller nu.

Senare kan man granska vad som har hänt och vad man bör göra för förändringar för att det inte ska bli så igen, men det är en annan fråga. Det är ju sånt som IVO och Coronakommissionen ägnar sig åt.
Jo det allra viktigaste är väl att vår Regering och Fohm talar klarspråk (precis som Gisslen).
Man skapar ju bara en massa oro när man gräver ner sig i smittal.
En omikroninfektion är medicinskt lindrig (för fullvaccinerade) och vi är i en extra-ordinär situation som ska lösas (oavsett smågeneraler lite varstans som ska hålla sin budget).
Fohm är ett mysterium med sin doktrin!
 
J
D djac skrev:
Den ska såklart hanteras så men det ska inte resoneras utifrån att det är coronan som ställer till det, det ska resoneras och åtgärdas utifrån att detta är en organisatorisk brist och att vi ska korrigera denna.

Om vi tillåter att skulden placeras på ett obskyrt virus så kommer vi aldrig kunna korrigera bristerna för hur uppfostrar man virus?
....Det kommer dock ta många år att lösa... pandemin är nu...
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det allra viktigaste är väl att vår Regering och Fohm talar klarspråk (precis som Gisslen).
Man skapar ju bara en massa oro när man gräver ner sig i smittal.
En omikroninfektion är medicinskt lindrig (för fullvaccinerade) och vi är i en extra-ordinär situation som ska lösas (oavsett smågeneraler lite varstans som ska hålla sin budget).
Fohm är ett mysterium med sin doktrin!
Jag tycker det är mycket bra om folk är oroliga för vad denna stora smittspridningen leder till.

Du vet väl om att det är fullvaccinerade på sjukhus också. Så det är verkligen inte så att alla fullvaccinerade får en lindrig sjukdom.

Budgetar är nog kastade för länge sen.

Vilken doktrin avser du?
 
D
J Jonobe skrev:
....Det kommer dock ta många år att lösa... pandemin är nu...
Narrativet är helt avgörande för hur det blir framöver, om vi accepterar storyn som spelas upp nu att allt var så himla bra sen kom detta dumma virus, så kommer chansen att förbättra att gå oss förbi men det skulle kunna bli ett avstamp, om folk bara inte säljer sig så billigt.

Hade sjukvården varit ett hyreshus eller en skola så hade den varit under tvångsförvaltning sedan länge men nu anses det uppenbarligen inte som lika viktigt.

Vi pratar i första hand om arbetssituationen, det är de anställda som offras eftersom de täcker upp för styret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.