1 014 057 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
För individen är det ju framförallt en fråga om hur länge man ska vara hemma - men om ledtiderna är så långa så försvinner ju hela poängen...P paralun skrev:
I regel (överallt?) så konkurrerar dock inte allmänhetens provtagning med sjukvårdens (om det ej råder brist på reagenser och provtagningsmaterial).
67 nya rapporterade dödsfall idag, det är väldigt mycket och vi ligger nu på en nivå som vi inte sett på länge.
Men om jag uppfattar det rätt, baseras dygnstatistiken i första hand på dödsfall av personer med positiv covidtest senaste veckorna, och efter ett tag kontrollerar man med dödsattesten om personen hade covid som (del)dödsorsak.
Senaste månad har 400 000 nya fall tillkommit, det är 4% av befolkningen. Om nu också 4% av de som dör (av alla anledningar) har covid, då har man redan 10-15 personer per dygn som rent statistiskt borde dö med covid, utan att ha Covid som dödsorsak.
Troligtvis är det ännu fler, eftersom folk som dör av annan sjukdom, kommer att få en covidtest, framförallt om de är inlagd på sjukhuset och andelen positiva tests är mycket större än bara 4%.
Jag tror att vi de kommande veckorna kommer att se många korrigeringar av dödstalen.
Men om jag uppfattar det rätt, baseras dygnstatistiken i första hand på dödsfall av personer med positiv covidtest senaste veckorna, och efter ett tag kontrollerar man med dödsattesten om personen hade covid som (del)dödsorsak.
Senaste månad har 400 000 nya fall tillkommit, det är 4% av befolkningen. Om nu också 4% av de som dör (av alla anledningar) har covid, då har man redan 10-15 personer per dygn som rent statistiskt borde dö med covid, utan att ha Covid som dödsorsak.
Troligtvis är det ännu fler, eftersom folk som dör av annan sjukdom, kommer att få en covidtest, framförallt om de är inlagd på sjukhuset och andelen positiva tests är mycket större än bara 4%.
Jag tror att vi de kommande veckorna kommer att se många korrigeringar av dödstalen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ja, det är väl nu ungefär antalet som var under tredje vågen.harry73 skrev:
67 nya rapporterade dödsfall idag, det är väldigt mycket och vi ligger nu på en nivå som vi inte sett på länge.
Men om jag uppfattar det rätt, baseras dygnstatistiken i första hand på dödsfall av personer med positiv covidtest senaste veckorna, och efter ett tag kontrollerar man med dödsattesten om personen hade covid som (del)dödsorsak.
Senaste månad har 400 000 nya fall tillkommit, det är 4% av befolkningen. Om nu också 4% av de som dör (av alla anledningar) har covid, då har man redan 10-15 personer per dygn som rent statistiskt borde dö med covid, utan att ha Covid som dödsorsak.
Troligtvis är det ännu fler, eftersom folk som dör av annan sjukdom, kommer att få en covidtest, framförallt om de är inlagd på sjukhuset och andelen positiva tests är mycket större än bara 4%.
Jag tror att vi de kommande veckorna kommer att se många korrigeringar av dödstalen.
Statistiken från Fohm är med covid, dvs. en diagnos de senaste 30 dagarna innan dödsfallet. De gör vissa korrigerar men långt ifrån allt.
Socialstyrelsen har statistik för avlidna av covid (3-4 veckor eftersläpning): https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Men vissa av graferna där gäller med covid. För mer detaljer behöver man kolla Excel-filen på slutet.
Se även sidan om datakällor där det finns en jämförelse mellan av och med fram till november.
Ja, det var ju ungefär det jag skrev, så jag antar att du håller med och att antalet dödsfall pga covid är betydligt lägre än dödsfallen som redovisas nu.BirgitS skrev:
Ja, det är väl nu ungefär antalet som var under tredje vågen.
Statistiken från Fohm är med covid, dvs. en diagnos de senaste 30 dagarna innan dödsfallet. De gör vissa korrigerar men långt ifrån allt.
Socialstyrelsen har statistik för avlidna av covid (3-4 veckor eftersläpning): [länk]
Men vissa av graferna där gäller med covid. För mer detaljer behöver man kolla Excel-filen på slutet.
Se även sidan om datakällor där det finns en jämförelse mellan av och med fram till november.
Jag skulle uppskatta att det nu ligger rund 30% som dog med covid, men pga annan dödsorsak. Lite som med sjukhusinläggningar. Men med ökad smittspridning kommer andelen att öka.
Tidigare har det varit mer runt 90% som dog både med och av covid.harry73 skrev:
Ja, det var ju ungefär det jag skrev, så jag antar att du håller med och att antalet dödsfall pga covid är betydligt lägre än dödsfallen som redovisas nu.
Jag skulle uppskatta att det nu ligger rund 30% som dog med covid, men pga annan dödsorsak. Lite som med sjukhusinläggningar. Men med ökad smittspridning kommer andelen att öka.
Jag tror inte det fungerar som så att om någon kommer in med en hjärtinfarkt eller efter en bilolycka med asymtomatisk covid får covid som registrerad preliminär dödsorsak, Sannolikt registreras bara de som har covid och verkar ha dött av det i första vändan.
Men jag tror som du (bra spaning) att andelen kommer att sjunka men inte alls så mycket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Din uppskattning om det har jag ingen uppfattning om.harry73 skrev:
Ja, det var ju ungefär det jag skrev, så jag antar att du håller med och att antalet dödsfall pga covid är betydligt lägre än dödsfallen som redovisas nu.
Jag skulle uppskatta att det nu ligger rund 30% som dog med covid, men pga annan dödsorsak. Lite som med sjukhusinläggningar. Men med ökad smittspridning kommer andelen att öka.
Jag skrev inlägget eftersom du inte verkade veta tidsintervallet som Fohm använder samt berätta var man hittar statistik som gäller av covid i stället för med.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ulltand skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Bra jämförelse finns här:
https://www.socialstyrelsen.se/stat...i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
I Norge, särskilt i Oslo-området, sprider sig nu en undervariant till omikron (BA.1) som kallas BA.2. Den har ökat från 7 fall den 4 januari till totalt 611 fall den 19:e enligt FHI, norska motsv. till Fohm. Man vet inte mer om undervariantens egenskaper än att den verkar vara mer smittsam. De skriver också att undervarianten ökar även i Danmark och Sverige.
https://www.fhi.no/nyheter/2022/ukerapport-covid-19-for-uke-2/
https://www.fhi.no/nyheter/2022/ukerapport-covid-19-for-uke-2/
Jo här har du mer lättläst om Norges situationBirgitS skrev:
I Norge, särskilt i Oslo-området, sprider sig nu en undervariant till omikron (BA.1) som kallas BA.2. Den har ökat från 7 fall den 4 januari till totalt 611 fall den 19:e enligt FHI, norska motsv. till Fohm. Man vet inte mer om undervariantens egenskaper än att den verkar vara mer smittsam. De skriver också att undervarianten ökar även i Danmark och Sverige.
[länk]
https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=norway
Sen händer något mycket besynnerligt i Sverige nu när en myndighet, MSB vädjar till en annan myndighet, Fohm om ändrade riktlinjer.
https://www.dn.se/sverige/msb-andra-riktlinjerna-for-familjekarantan/
Borde väl gå utan att man blandar in pressen men tyder på att något inte står rätt till just nu?
Är det möjligen "stealth" varianten jag skrev om för någon månad sedan?BirgitS skrev:
I Norge, särskilt i Oslo-området, sprider sig nu en undervariant till omikron (BA.1) som kallas BA.2. Den har ökat från 7 fall den 4 januari till totalt 611 fall den 19:e enligt FHI, norska motsv. till Fohm. Man vet inte mer om undervariantens egenskaper än att den verkar vara mer smittsam. De skriver också att undervarianten ökar även i Danmark och Sverige.
[länk]
Då är den svårare att identifiera i PCR-tester vilket kan påverka behandlingen av patienter. Den kommer inte upp som omicron och där fungerar heller inte antibody cocktails så bra
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ja, det verkar vara samma enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Omicron_variant#Sublineages_and_stealth_variantUlltand skrev:
Det finns tydligen en BA.3 också.
Nu kan man nog räkna med att allt är omikron så man behöver ju inte specialanalysera PCR-test för att avgöra det. Men det beror helt på vilka mutationer som PCR-testanalyserna använder sig som framgår på Wikipedia-sidan. Om det är viktigt för en behandling så skulle jag tro att ett sånt fall får prioritet till helgenomsekvensiering.
Monoklonala antikroppar och liknande fungerar ju inte så bra mot omikron över huvud taget, på samma sätt som de antikroppar som finns i kroppen efter vaccinering eller tidigare genomgången sjukdom inte skyddar så bra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Nu får det vara slut på hysterin. Omikron är mildare än vanlig säsongsinfluensa. (Verkar ju dock vara mer smittsam). Det är redan snack om att korta ner karantän för friska. Det är bra. Men vi måste också öppna samhället mer.
Du har en poäng med Delta finns ju fortfarna och gör den som får den sjukare. Då är det lite olyckligt om den här varianten i ett test ser ut som Delta. Riks för behandling som inte fungerar iaf. Helgenomtesterna tar för lång tid för att vara användbara på individnivå vad jag förstår. Inge big deal på samhällsnivå dock.BirgitS skrev:
Ja, det verkar vara samma enligt Wikipedia: [länk]
Det finns tydligen en BA.3 också.
Nu kan man nog räkna med att allt är omikron så man behöver ju inte specialanalysera PCR-test för att avgöra det. Men det beror helt på vilka mutationer som PCR-testanalyserna använder sig som framgår på Wikipedia-sidan. Om det är viktigt för en behandling så skulle jag tro att ett sånt fall får prioritet till helgenomsekvensiering.
Monoklonala antikroppar och liknande fungerar ju inte så bra mot omikron över huvud taget, på samma sätt som de antikroppar som finns i kroppen efter vaccinering eller tidigare genomgången sjukdom inte skyddar så bra.
Nej det är den väl inte för ovaccinerade? Det som råkar ha fel gener och +50 kan mycket väl stryka med. +40 dödsfall rapporterade i dag och snabbt stigande. Men det är inte mycket vi kan göra längre så det löser sig självt om några veckor.AndersMalmgren skrev:

