1 014 039 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Det är väl inte precis någon onödig hysteri när så stora delar av befolkningen är sjuka eller vårdar sjuka barn att skolor, polis, äldreomsorg och sjukvård osv. har stora problem att fungera någorlunda. Det var väl någon vecka sen som en kommun införde att de som anlitar hemtjänsten inte längre kan få hjälp med duschning, promenader och annan verksamhet som inte är direkt livsnödvändig.AndersMalmgren skrev:
Problemet är att du inte vet vilka av de symtomlösa som sitter i karantän som verkligen är friska.
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Nu håller ju de ansvariga med mig då de tittar på att sänka karantäntiden.BirgitS skrev:
Det är väl inte precis någon onödig hysteri när så stora delar av befolkningen är sjuka eller vårdar sjuka barn att skolor, polis, äldreomsorg och sjukvård osv. har stora problem att fungera någorlunda. Det var väl någon vecka sen som en kommun införde att de som anlitar hemtjänsten inte längre kan få hjälp med duschning, promenader och annan verksamhet som inte är direkt livsnödvändig.
Problemet är att du inte vet vilka av de symtomlösa som sitter i karantän som verkligen är friska.
Covid är nu en del av säsongsinfluensan, det är bara anpassa sig och återgå till det normala.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Vet du vad för mutation(er) som de svenska labben använder för att särskilja delta och omikron?Ulltand skrev:
Så vitt jag kan se är det flera mutationer som används så om bara en saknas lär det inte komma ut som delta.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Redan vecka 1 så fick typnings-PCR fram att över 90 % var omikron i de regioner som var snabba att redovisa det: https://www.folkhalsomyndigheten.se...rs-cov-2-virusvarianten-omikron/vecka-1-2022/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Nja, de anpassar sig så att verksamheter kan fungera bättre och inte för att alla som sitter i karantän utan symtom är friska.AndersMalmgren skrev:
Nej, det många fler som insjuknar i omikron än i influensa. Influensa får ungefär 10 % av befolkningen utspritt under flera månader under ett vinterhalvår. Nu är det väl mer så att 50 % av befolkningen håller på och blir covidsjuka på en månad.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Jo jag skrev ju att omikron är smittsammare. Men det är här för att stanna. Vi kommer få nya varianter varje år.BirgitS skrev:
Nja, de anpassar sig så att verksamheter kan fungera bättre och inte för att alla som sitter i karantän utan symtom är friska.
Nej, det många fler som insjuknar i omikron än i influensa. Influensa får ungefär 10 % av befolkningen utspritt under flera månader under ett vinterhalvår. Nu är det väl mer så att 50 % av befolkningen håller på och blir covidsjuka på en månad.
Ska vi krascha börsen och folks liv varje år?
Det är nog mer intressant att vi idag nådde 38000 smittade och 1 vecka kö på provsvaret.AndersMalmgren skrev:
Förmodligen ligger vi då uppåt 100000/dygn och då rullar det på snabbt till "peaken och riktig flockimmunitet.
Men besynnerlig tystnad från Regering och Fohm!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Det beror ju helt på vad alternativet är.AndersMalmgren skrev:
Om företag slutar att fungera pga. stor sjukfrånvaro så kraschar ju börsen också.
Om sjukvården slutar att fungera så dör människor i alla åldrar i alla möjliga sjukdomar.
Man ser ju nu allt fler barn inkl. bebisar som behöver sjukhusvård. Redan v. 52 var det 25 st under 10 år som behövde sjukhusvård. Det ser ut att vara det högsta antalet under 2020 och 2021.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Resonerar du likadant om det kommer en variant som gör barn allvarligt sjuka?
Det är bara att släppa smittan fritt ändå?
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Nej det är klart att om det kommer en variant som är farlig, tex som spanska sjukan blir ju situationen helt annan.BirgitS skrev:
Det beror ju helt på vad alternativet är.
Om företag slutar att fungera pga. stor sjukfrånvaro så kraschar ju börsen också.
Om sjukvården slutar att fungera så dör människor i alla åldrar i alla möjliga sjukdomar.
Man ser ju nu allt fler barn inkl. bebisar som behöver sjukhusvård. Redan v. 52 var det 25 st under 10 år som behövde sjukhusvård. Det ser ut att vara det högsta antalet under 2020 och 2021.
[länk]
Resonerar du likadant om det kommer en variant som gör barn allvarligt sjuka?
Det är bara att släppa smittan fritt ändå?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
I Stockholm behöver man inte vänta så länge. Jag känner en som insjuknade tisdag förra veckan, beställde testkit på onsdagen, provtog sig i torsdags och fick svar i lördags och en annan som fick symtom i fredags, beställde test dagen efter, provtog sig i måndags och fick svar i morse. Så de hade svar 4-5 efter symtomen kom.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
När jag var sjuk med omikronsymptom före jul var närmsta apotek att hämta ut i Täby. Blev inget test för mig. Självtesterna var också slut. Hade ont i huvudet och feber några timmar.BirgitS skrev:
I Stockholm behöver man inte vänta så länge. Jag känner en som insjuknade tisdag förra veckan, beställde testkit på onsdagen, provtog sig i torsdags och fick svar i lördags och en annan som fick symtom i fredags, beställde test dagen efter, provtog sig i måndags och fick svar i morse. Så de hade svar 4-5 efter symtomen kom.
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 199 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Dessa två fick väl åka typ 20 minuter med tunnelbana för att komma till ett apotek med tider. De självtestade sig först så nu finns tydligen såna på apoteken igen.AndersMalmgren skrev:
Var riktlinjerna annorlunda då?
För nu ska man ju ha haft symtom i 24 timmar innan man beställer.
Antagligen samma som alla andra. Man missar inte vanlig omicron utan bara stealthvarien som ser ut som delta. Som förstod det från den första rapporten jag läste.BirgitS skrev:
Vet du vad för mutation(er) som de svenska labben använder för att särskilja delta och omikron?
Så vitt jag kan se är det flera mutationer som används så om bara en saknas lär det inte komma ut som delta.
[länk]
Redan vecka 1 så fick typnings-PCR fram att över 90 % var omikron i de regioner som var snabba att redovisa det: [länk]