Fairlane
P paralun skrev:
Jo men det ÄR en pågående pandemi och jag såg ett reportage från ett dagis där man förfasat sig över vad som skulle hända men det hela slutade med att många barn var hemma och visst var det personal borta men det var inget problem.
De klarade sig för att föräldrarna ryckte in, men det innebär självklart inte att det inte blev några effekter. Effekterna kom istället på föräldrarnas arbete.
P paralun skrev:
Sen är det då massvis med folk hemma och jobbar och de kan väl inte samtidigt kräva att lämna kidsen på dagis!! Det är ju en pandemi!
Jag arbetar hemifrån, och jag lovar att det blir inte lika mycket gjort med barn hemma.
Om vi slopar restriktionerna som du vill så kommer ju många som idag arbetar hemifrån gå till kontoret istället och kan då inte ha barnen hemma, och då blir det ju som förskolan fruktade.

P paralun skrev:
Sen kan många anhöriga gå in och hjälpa till med mycket.
Kanske, i vissa fall. Det förutsätter väl egentligen en morforälder eller farförälder, som inte arbetar, som bor tillräckligt nära och är beredd att rycka in. Det fungerar för vissa, men långt ifrån för alla.
P paralun skrev:
En omikron infektion är ju INTE medicinskt allvarlig (för fullvaccinerade) precis som Gisslen förklarar!
Medicinskt är det inte allvarligt, men det kan fortfarande vara det för samhället.

Sen vet vi inte om Omikron kommer ge oss den immunitet som vi hoppas på. kanske, kanske inte.

Därmed inte sagt att jag tycker restriktionerna ska ligga kvar för evigt, men kanske januari ut, och lite in i februari, beroende på hur det artar sig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Om nu 20 % av befolkningen antingen är sjuka eller behöver ta hand om sjuka barn. Hur menar du då att alla ska mobilisera för att täcka upp inom sjukvården, äldreomsorgen, polisen, räddningstjänsten osv.?

Att man ser ljuset i tunneln har man sagt många gånger under pandemin.


Det trodde man i oktober också när det visade sig att ung. 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar. Det var bara bland barnen som det var dålig immunitet så man trodde att det skulle gå bra att låta barnen bli sjuka under hösten och vintern i lugn takt så skulle det vara flockimmunitet sen.
Den verksamhet som inte klara en 20% sjukfrånvaro under en period är gravt misskött sedan tidigare, en vinter med en något svårare influensa och normal vinterkräksjuka kan ge samma situation. Att inte en korvkiosk har en solid beredskapsplan för detta kan jag väl acceptera men alla former av samhällskritiska institutioner ska kunna köra på utan påverkan på det dagliga, längre projekt och utvecklande aktiviteter pausas men core business rullar på, allt annat är vanskötsel.
 
Fairlane Fairlane skrev:
De klarade sig för att föräldrarna ryckte in, men det innebär självklart inte att det inte blev några effekter. Effekterna kom istället på föräldrarnas arbete.

Jag arbetar hemifrån, och jag lovar att det blir inte lika mycket gjort med barn hemma.
Om vi slopar restriktionerna som du vill så kommer ju många som idag arbetar hemifrån gå till kontoret istället och kan då inte ha barnen hemma, och då blir det ju som förskolan fruktade.

Kanske, i vissa fall. Det förutsätter väl egentligen en morforälder eller farförälder, som inte arbetar, som bor tillräckligt nära och är beredd att rycka in. Det fungerar för vissa, men långt ifrån för alla.
Medicinskt är det inte allvarligt, men det kan fortfarande vara det för samhället.

Sen vet vi inte om Omikron kommer ge oss den immunitet som vi hoppas på. kanske, kanske inte.

Därmed inte sagt att jag tycker restriktionerna ska ligga kvar för evigt, men kanske januari ut, och lite in i februari, beroende på hur det artar sig.
Men det ÄR en pandemi som pågår, kan liknas med ett krig! Alla arbetsgivare vet att det pågår en pandemi.
Och jovisst är det här en kortare tid.
Om vi ser till antalet smittade över 30000/dygn som förmodligen säkert kan dubblas så når vi "peaken" snart och sen är det lugnt! (precis som Gisslen förutspår)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaxande-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner
inkl flockimmunitet!
 
BirgitS
mnils skrev:
Belastningen på vården är att deras personal är hemma och hostar, VABbar, passar barn på grund av stängd barnomsorg eller i meningslös karantän, inte att det kommer in drösvis med svårt omrikon sjuka.
I flera regioner har man tagit bort familjekarantänen för vårdpersonal. Deras sjukvård har problem ändå.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jag ser en stor logik i Gisslens inspel och att omikron ÄR medicinskt lindrig (för fullvaccinerade)
Men det finns ju en massa människor som inte är fullvaccinerade. Du verkar helt ignorera det faktumet.
P paralun skrev:
Sen i varje region så pågår det nu djupare funderingar om vad är det för patienter som hamnar på sjukhus, är det pga Covid-19 eller andra orsaker som benbrott. IVA ser fortfarande helt betryggande ut.
Men oavsett om folk hamnar på sjukhus pga. covid eller har covid som bidiagnos så belastar de sjukvården extra mycket. Lyckades inte Jonobe förklara det för dig tillräckligt bra?
 
BirgitS
D djac skrev:
Den verksamhet som inte klara en 20% sjukfrånvaro under en period är gravt misskött sedan tidigare, en vinter med en något svårare influensa och normal vinterkräksjuka kan ge samma situation. Att inte en korvkiosk har en solid beredskapsplan för detta kan jag väl acceptera men alla former av samhällskritiska institutioner ska kunna köra på utan påverkan på det dagliga, längre projekt och utvecklande aktiviteter pausas men core business rullar på, allt annat är vanskötsel.
Som andra tog fram igår eller förrgår så är det ung. 10 % av befolkningen som får influensa under en hel säsong, dvs. typ 1-2 % sjukfrånvaro när det är som värst. Alltså mycket långt från dagens situation när influensa och vinterkräksjuka går runt som vanligt förutom att väldigt många har covid eller tar hand om covidsjuka barn osv.

Det finns inga 20 % i räddningstjänsten som normalt sitter och rullar tummarna under stora bränder. Blir det ett utbrott på en brandstation så kan det mycket väl innebära att det inte går att göra en utryckning alls från den brandstation och en utryckning från näst närmaste brandstation kan innebära ytterligare 30 minuter till branden kan börja bekämpas vilket kan leda till att folk brinner inne.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Sen är det då en gåta att man inte sänker karenstiden till 5 dygn??
Så folk ska börja jobba samtidigt som de börjar bli smittsamma?
Det verkar inte särskilt vettigt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det finns ju en massa människor som inte är fullvaccinerade. Du verkar helt ignorera det faktumet.

Men oavsett om folk hamnar på sjukhus pga. covid eller har covid som bidiagnos så belastar de sjukvården extra mycket. Lyckades inte Jonobe förklara det för dig tillräckligt bra?
Ska vi helt plötsligt ta hänsyn till ovaccinerade?
De med läkarintyg kan vi se till att de är i en ekonomiskt säker "bubbla" några veckor.
Angående extraarbete med dubbla diagnoser så får man säkert det att gå ihop eftersom en omikron-infektion är medicinskt lindrig. (ref Gisslen)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så folk ska börja jobba samtidigt som de börjar bli smittsamma?
Det verkar inte särskilt vettigt.
Eftersom omikron är en medicinskt lindrig infektion så borde logiskt karantäntiden sänkas, imho.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Ska vi helt plötsligt ta hänsyn till ovaccinerade?
De med läkarintyg kan vi se till att de är i en ekonomiskt säker "bubbla" några veckor.
Angående extraarbete med dubbla diagnoser så får man säkert det att gå ihop eftersom en omikron-infektion är medicinskt lindrig. (ref Gisslen)
Det är väl klart att vi måste när de orsakar stora problem för samhället.

Du verkar ha en konstig uppfattning om hur sjukvård fungerar. Det handlar om att covidsjuka med benbrott tar extra resurser därför att de behöver hållas isolerade (medför t.ex. att de inte får nödvändig sjukgymnastik, att läkare springer omkring på sjukhus för att hitta sina patienter) och inte kan opereras under samma förutsättningar som en benbrottspatient som inte är smittsam.

Mycket går att få ihop men det medför extra lidande (ibland för resten av livet) och sämre vård, inkl. ökad dödlighet. Socialstyrelsen kom fram till att under våg 2 ökade dödligheten i covid med 50 % jämfört med den lugna sommaren. Det är på det sättet man löser belastningsproblem.

Tycker du inte att det är mycket bättre att se till att belastningsproblemen inte uppstår?
 
BirgitS
P paralun skrev:
Eftersom omikron är en medicinskt lindrig infektion så borde logiskt karantäntiden sänkas, imho.
Så att ändå fler blir sjuka och därmed stiger sjukfrånvaron och vabbandet?
Då har man ju inte vunnit något utan bara förlorat.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Som andra tog fram igår eller förrgår så är det ung. 10 % av befolkningen som får influensa under en hel säsong, dvs. typ 1-2 % sjukfrånvaro när det är som värst. Alltså mycket långt från dagens situation när influensa och vinterkräksjuka går runt som vanligt förutom att väldigt många har covid eller tar hand om covidsjuka barn osv.

Det finns inga 20 % i räddningstjänsten som normalt sitter och rullar tummarna under stora bränder. Blir det ett utbrott på en brandstation så kan det mycket väl innebära att det inte går att göra en utryckning alls från den brandstation och en utryckning från näst närmaste brandstation kan innebära ytterligare 30 minuter till branden kan börja bekämpas vilket kan leda till att folk brinner inne.
Inte orolig för räddningstjänsten, där finns en helt annan kvalitet i ledarskapet, de löser detta eftersom de är vana att tänka i banor där det ovanliga händer, de kan ha folk i jour hemma, de kan beordra viss övertid, blir inte så mycket för de 80% som är tillgängliga för att täcka upp för de 20% sjuka. Att bara 10% av personal på en arbetsplats har sjukdagar under en vintersäsong tror jag inte på och speciellt då inte under en "svår" vinter, det tror jag nog att alla vuxna har egna erfarenheter av.

De problemen som det rapporteras om inom landstingen är bara relaterat till vanskötsel och undermåligt ledarskap och det måste vi såklart åtgärda, ser framför mig en stor purge när detta är över.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte orolig för räddningstjänsten, där finns en helt annan kvalitet i ledarskapet, de löser detta eftersom de är vana att tänka i banor där det ovanliga händer, de kan ha folk i jour hemma, de kan beordra viss övertid, blir inte så mycket för de 80% som är tillgängliga för att täcka upp för de 20% sjuka. Att bara 10% av personal på en arbetsplats har sjukdagar under en vintersäsong tror jag inte på och speciellt då inte under en "svår" vinter, det tror jag nog att alla vuxna har egna erfarenheter av.

De problemen som det rapporteras om inom landstingen är bara relaterat till vanskötsel och undermåligt ledarskap och det måste vi såklart åtgärda, ser framför mig en stor purge när detta är över.
Sen är det då så att eftersom man vet att en omikron-infektion är medicinskt lindrig så kan man mycket väl ringa ut mer personal (i karantän) om något allvarligt inträffar!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
På demensboendet Skogsgården i Motala är läget så ansträngt att medarbetare har fått jobba trots att de testat positivt för covid.
– Det finns två våningsplan, och på det ena är nästan alla smittade, säger en person med insyn till Aftonbladet.
– Flera i personalen har beordrats att stanna kvar på jobbet efter att tester visat att de har corona. Ytterligare några har kallats in trots att de varit sjuka.
– Det finns inte tillräckligt med folk. Alla i personalen är helt knäckta. Det är en katastrof, säger en källa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...e-kallades-in-till-jobbet-med-bekraftad-covid
För sköra personer, dit svårt dementa räknas, kan även en mild covid sluta med ett dödsfall.
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
De problemen som det rapporteras om inom landstingen är bara relaterat till vanskötsel och undermåligt ledarskap och det måste vi såklart åtgärda, ser framför mig en stor purge när detta är över.
Men nu måste situationen hanteras utifrån att det är just så och inte utifrån att det råder någon sorts ideal situation inom vården.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.