1 014 077 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Den 10 januari utgjorde omikron 100 procent av coronaviruset i avloppsvattnet i Umeå, Uppsala och Örebro. Endast i Kalmar fanns spår av delta kvar, om än knappt mätbara. Det kan jämföras med noll procent i samtliga städer vid mätningarna som gjordes vecka 51 år 2021, vilket innebär en kraftig ökning sedan jul.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-omikron-dominerar-i-avloppsvattnet
Med samtliga städer menar de förstås de ung. tio orter som ingår i undersökningen.
En privatspaning som har inget värde: 20-25 % av alla bekanta, kollegor eller släktingar har eller haft C19 mellan jul och till och med idag. Ingen blivit allvarligt sjuk (än??).
En egen privatspaning då; en kollega med fru var dumma nog att resa till USA över jullovet. Kom hem, testade sig enligt rekommendation och båda befanns smittade och sitter nu i hemkarantän. De är i 40-årsåldern och hade bara lite huvudvärk, vilket kanske inte hade varit så konstigt efter en lång flygresa annars.
Undrar hur många som går runt med lite huvudvärk och som i själva verket är smittbärare?
Undrar hur många som går runt med lite huvudvärk och som i själva verket är smittbärare?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
De som har vissa gener har en ökad risk för att tappa lukt i samband med att de får covid. Luktsinnet påverkas för ungefär hälften av alla som får covid. De flesta har fått tillbaks luktsinnet inom en vecka men var 5:e har problem efter ett år.
Forskare har hittat två gener som ökar risken med 11 % i en studie utgående från 70 000 amerikaner och britter. Det är ju inte så mycket men det kan göra att det blir lättare att utveckla läkemedel och förebyggande behandling.
Generna kallas för UGT2A1 och UGT2A2 samt är vanligare bland människor med europeiskt ursprung. De har att göra med de stödceller som finns kring luktreceptorerna i näsan.
Efter en vanlig förkylning får bara 5 % långvariga problem med saknat eller felaktigt luktsinne så det är mycket vanligare efter covid.
Hämtat från DN:s låsta artikel https://www.dn.se/vetenskap/gener-okar-risk-for-att-tappa-lukt-och-smak-vid-covid-19/
och de har hämtat fakta från studien från https://www.nature.com/articles/s41588-021-00986-w
Forskare har hittat två gener som ökar risken med 11 % i en studie utgående från 70 000 amerikaner och britter. Det är ju inte så mycket men det kan göra att det blir lättare att utveckla läkemedel och förebyggande behandling.
Generna kallas för UGT2A1 och UGT2A2 samt är vanligare bland människor med europeiskt ursprung. De har att göra med de stödceller som finns kring luktreceptorerna i näsan.
Efter en vanlig förkylning får bara 5 % långvariga problem med saknat eller felaktigt luktsinne så det är mycket vanligare efter covid.
Hämtat från DN:s låsta artikel https://www.dn.se/vetenskap/gener-okar-risk-for-att-tappa-lukt-och-smak-vid-covid-19/
och de har hämtat fakta från studien från https://www.nature.com/articles/s41588-021-00986-w
270 forskare och läkare skriver till Spotify för att stänga ner poddar som sprider-antivaxx-propaganda, bl.a. Joe Rogans där Robert Malone fick komma till tals.
https://spotifyopenletter.wordpress.com/2022/01/10/an-open-letter-to-spotify/
https://spotifyopenletter.wordpress.com/2022/01/10/an-open-letter-to-spotify/
Att smitta så många så fort som möjligt innebär en onödigt stor belastning på sjukvården och är inte etiskt försvarbart. Det är mycket bättre att få flockimmunitet med vaccination. Både för samhället och för individer.P paralun skrev:
2/3 av rapporterade biverkningar av vaccinet kan i själva verket bero på s.k. ”Nocebo-effekt” (t.ex. förväntningar, stress mm), rapporterar The Guardian:
https://www.theguardian.com/science...eactions-not-caused-by-vaccine-study-suggests
https://www.theguardian.com/science...eactions-not-caused-by-vaccine-study-suggests
Nej det håller jag inte med om, visst kan det bli en stor anspänning men det här klarar vi!P pmd skrev:
Sen behövs det då en rejäl mobilisering av alla, det är ju en pandemi som pågår och vi kan se slutet!
En omikron infektion är ju medicinskt lindrig! (för fullvaccinerade)
Favorit i repris igen. se reportaget!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaxande-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner
Det stora problemet är nog att ingen på Fohm talar ut!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Frågan är dock vad som händer i övrigt i samhället, utanför vården (som också har det tungt med inställda operationer etc).P paralun skrev:Nej det håller jag inte med om, visst kan det bli en stor anspänning men det här klarar vi!
Sen behövs det då en rejäl mobilisering av alla, det är ju en pandemi som pågår och vi kan se slutet!
En omikron infektion är ju medicinskt lindrig! (för fullvaccinerade)
Favorit i repris igen. se reportaget!
[länk]
Det stora problemet är nog att ingen på Fohm talar ut!
Förskolor som saknar personal, skolor/fritids som saknar personal, räddningstjänsten, polisen har också problem.
Förskolor som ber folk hålla barnen hemma om möjligt för de saknar personal och kan inte garantera barnens säkerhet.
Fritids som måste stänga så föräldrarna måste hämta barnen när skolan slutar etc.
Sånt får ju effekter på andra yrken också.
Så kan man dra ut på det lite så inte lika många drabbas samtidigt så är det nog positivt, åtminstone ur den aspekten.
Sen är såklart olika restriktioner mer eller mindre effektiva. Att folk jobbar hemifrån i den utsträckning det går för mer än att krogen stänger några timmar tidigare.
Vi vet inte heller om Omikron är det sista vi får, förhoppningsvis är det så, men vi vet inte.
Belastningen på vården är att deras personal är hemma och hostar, VABbar, passar barn på grund av stängd barnomsorg eller i meningslös karantän, inte att det kommer in drösvis med svårt omrikon sjuka.P pmd skrev:
De vacciner som finns ger inte någon flockimmunitet, speciellt inte mot omrikon.
Jo men det ÄR en pågående pandemi och jag såg ett reportage från ett dagis där man förfasat sig över vad som skulle hända men det hela slutade med att många barn var hemma och visst var det personal borta men det var inget problem.Fairlane skrev:
Frågan är dock vad som händer i övrigt i samhället, utanför vården (som också har det tungt med inställda operationer etc).
Förskolor som saknar personal, skolor/fritids som saknar personal, räddningstjänsten, polisen har också problem.
Förskolor som ber folk hålla barnen hemma om möjligt för de saknar personal och kan inte garantera barnens säkerhet.
Fritids som måste stänga så föräldrarna måste hämta barnen när skolan slutar etc.
Sånt får ju effekter på andra yrken också.
Så kan man dra ut på det lite så inte lika många drabbas samtidigt så är det nog positivt, åtminstone ur den aspekten.
Sen är såklart olika restriktioner mer eller mindre effektiva. Att folk jobbar hemifrån i den utsträckning det går för mer än att krogen stänger några timmar tidigare.
Vi vet inte heller om Omikron är det sista vi får, förhoppningsvis är det så, men vi vet inte.
Sen är det då massvis med folk hemma och jobbar och de kan väl inte samtidigt kräva att lämna kidsen på dagis!! Det är ju en pandemi! Sen kan många anhöriga gå in och hjälpa till med mycket.
En omikron infektion är ju INTE medicinskt allvarlig (för fullvaccinerade) precis som Gisslen förklarar!
Sen är det då en gåta att man inte sänker karenstiden till 5 dygn??
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Om nu 20 % av befolkningen antingen är sjuka eller behöver ta hand om sjuka barn. Hur menar du då att alla ska mobilisera för att täcka upp inom sjukvården, äldreomsorgen, polisen, räddningstjänsten osv.?P paralun skrev:
Att man ser ljuset i tunneln har man sagt många gånger under pandemin.
Det trodde man i oktober också när det visade sig att ung. 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar. Det var bara bland barnen som det var dålig immunitet så man trodde att det skulle gå bra att låta barnen bli sjuka under hösten och vintern i lugn takt så skulle det vara flockimmunitet sen.P paralun skrev:
Jag ser en stor logik i Gisslens inspel och att omikron ÄR medicinskt lindrig (för fullvaccinerade)BirgitS skrev:
Om nu 20 % av befolkningen antingen är sjuka eller behöver ta hand om sjuka barn. Hur menar du då att alla ska mobilisera för att täcka upp inom sjukvården, äldreomsorgen, polisen, räddningstjänsten osv.?
Att man ser ljuset i tunneln har man sagt många gånger under pandemin.
Det trodde man i oktober också när det visade sig att ung. 85 % av den vuxna befolkningen hade antikroppar. Det var bara bland barnen som det var dålig immunitet så man trodde att det skulle gå bra att låta barnen bli sjuka under hösten och vintern i lugn takt så skulle det vara flockimmunitet sen.
Sen i varje region så pågår det nu djupare funderingar om vad är det för patienter som hamnar på sjukhus, är det pga Covid-19 eller andra orsaker som benbrott. IVA ser fortfarande helt betryggande ut.
Övriga samhället får man med säkerhet att fungera genom prioriteringar och "generaler" som vågar besluta.
Läget är ju precis som Gisslen noterar att omikron kan hjälpa oss ur det här!