1 014 561 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 874 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 874 inlägg
En kortare tid ja, så varför ska vi inte klara av att hålla restriktionerna en kortare tid?P paralun skrev:Jo nu har då måste-verksamheter 24/7 sedan länge haft egna regelverk för sin personal, jag kan tänka mig ett antal småkommuner där det eventuellt är sämre. Hursomhelst så skulle det hända något mer komplicerat och resurser saknas så är inte covid-smittade särskilt sjuka, man kan mycket väl tänka sig att en sjuk tekniker tar sin bil och hjälper till att lösa problem utan att vara nära andra. Samma sak med en större brand att man pusslade ihop räddningsstyrkan med det man har, det här är ju en kortare tid.
Sen är det såklart inget som vi kan ha för evigt.
Det är ju inte bara problem i Stockholm region och kommunerna kring Stockholm. Det är inte heller bara bekymmer inom vården. Det är problem inom hemtjänsten, skola, förskola etc.P paralun skrev:
En artikel i Alingsås Tidning: länk
"Och antalet sjukdomsfall har satt tydliga spår i kommunen. Tidigare i veckan gick Alingsås kommun ut och flaggade för stort personalbortfall i deras verksamheter. De har även informerat om att insamlingsenheten har haft problem att fullfölja soptömningen på grund av att många i personalen är sjuka eller sitter i karantän."
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Vad händer om vi fortsätter få mutationer? Eviga restriktioner? Vi måste lära oss leva med Covid. Fullvaccinering är givetvis en del i det här. Men hittills ser jag inga tecken på att antalet mutationer skulle avta, bara att de ger mindre allvarlig sjukdom.BirgitS skrev:
Du missar att antalet på sjukhus stiger kraftigt, så det intressanta är ju inte vad de har idag utan om en vecka. För även om dagens antal är hanterbart kanske inte det dubbla om en vecka är det. Det när de dessutom redan har en massa restriktioner.
För mig är det ju väldigt tydligt att ohämmat smittspridande nu leder till en situation där samhällskritiska funktioner riskerar att sluta att fungera tillräckligt bra, t.ex. leder till att bränder inte kan släckas, att ambulanser kan inte rycka ut för att de inte går att bemanna, vårdcentraler stänger därför att personalen är sjuk osv. vilket leder till onödiga dödsfall och onödigt lidande.
Om flockimmunitet så alla är med.A Anders_Nilsson skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet
Det kommer med säkerhet nya mutationer och därav är det viktigt att vi avstår vaccin till fattiga länder i framtiden. Genom att vi i "väst" skapar en flockimmunitet så köper vi viktig tid.
Det blir sannolikt helt lugnt resten av året.
Om vi inte tar tillvara det här tillfället så står vi där utan flockimmunitet och jag är ganska säker på att det är det viktiga budskapet i Professor Gisslens uttalanden senaste dagarna mfl. Naturligtvist så blir det här en prövning men det är det värt är jag säker på!
Jo men det ÄR ju en kortare tid!Fairlane skrev:
En kortare tid ja, så varför ska vi inte klara av att hålla restriktionerna en kortare tid?
Sen är det såklart inget som vi kan ha för evigt.
Det är ju inte bara problem i Stockholm region och kommunerna kring Stockholm. Det är inte heller bara bekymmer inom vården. Det är problem inom hemtjänsten, skola, förskola etc.
En artikel i Alingsås Tidning: länk
"Och antalet sjukdomsfall har satt tydliga spår i kommunen. Tidigare i veckan gick Alingsås kommun ut och flaggade för stort personalbortfall i deras verksamheter. De har även informerat om att insamlingsenheten har haft problem att fullfölja soptömningen på grund av att många i personalen är sjuka eller sitter i karantän."
Om Gisslen och hans senaste utspel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaxande-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner
Sen skulle jag då önska att experter mer kunde få tid att fördjupa sina åsikter.
Det är märkligt. Vad som än händer i Norge så har du en (krystad) förklaring och försöker få landet i så god dager som möjligt. När det gäller Sverige så är det precis tvärtom, i värsta Trump anda drar du till med vilka lögner som helst för att Sverige skall framstå i så dålig dager som möjligt.Ulltand skrev:
Det handlar inte tur. Hade Norge inte haft sina medborgare vaccinerade hade man stängt ner som man gjorde i första vågen. Nu visste man att läget är helt annorlunda med vaccin och kunde ta det lite lungnare. Smitta nu med vaccin och omicron är 10-20 ggr lindrigare än vad den var när FHM gick in för flockimmunitet genom sjukdom.
De flesta här verkar se igenom detta numera, jag försöker mest förstå vad det är som driver dig.
Jag har inte lyckats komma fram till något hittills…
Nissens skrev:
Det är märkligt. Vad som än händer i Norge så har du en (krystad) förklaring och försöker få landet i så god dager som möjligt. När det gäller Sverige så är det precis tvärtom, i värsta Trump anda drar du till med vilka lögner som helst för att Sverige skall framstå i så dålig dager som möjligt.
De flesta här verkar se igenom detta numera, jag försöker mest förstå vad det är som driver dig.
Jag har inte lyckats komma fram till något hittills…
Förstår du inte att det är 10 ggr bättre med en vaccinerad befolkning som får omicrom än en ovaccinerad som får ursprungsvarianten?
Det är verkligen att jämföra äpplen och päron i ett försök att lyfta Sverige och sänka Norge.
Bara en hård förnekare som du kan tycka att Norge har problem i jämförelse med Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IVA står för en minoritet av all vårdproduktion - så varför ska man begränsa sig till att enbart titta på deras belastning? Min erfarenhet är dessutom att patienter med covid som är i sånt skick att de innan pandemin hade vårdats på IVA nu vårdas utanför IVA pga organisatoriska förändringar och därför ej kommer med i statistiken (kan kallas IMA ibland men är ej definierat).P paralun skrev:Jo jag har noterat även det men Sverige har ju ingen bra sammanställning över nyckeltal.
Hursomhelst är jag lugn om inte IVA ansträngs och som jag tidigare skrev så får säkert generalerna i de olika regionerna ihop sina styrkor. (förutom Stockholm som gick in i pandemin med en underdimensionerad akutvård och förefaller ha usla generaler)
Jag förstår inte heller varför du tror att vården utanför Stockholm fungerar så mycket bättre och har större kapacitet? Det skrivs bara mer om Stockholm i nationell media.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Man skulle väl kunna likna med det ett riskpremium i en försäkring. Har du högre risk får du betala mer.Österrikes regering har nu presenterat ett lagförslag med krav på vaccinering mot covid-19. Till en början blir det inga straff för dem som bryter mot lagen, men från mitten av mars kan det bli böter på upp till tiotusentals kronor.
Regeringen hoppas att det nya vaccinkravet ska kunna träda i kraft i början av februari. Förslaget presenterades på söndagen och gäller alla österrikare över 18 år.
Först från mitten av mars kommer vaccinkravet att vara förknippat med böter på mellan 600 och 3 600 euro.
Alla hushåll kommer att få ett brev där de informeras om den nya lagen, och det kommer också att skickas ut påminnelser till de som ändå inte går och vaccinerar sig, rapporterar nyhetsbyrån APA.
Av de 7,4 miljoner österrikare som omfattas av vaccintvånget har redan åtta av tio vaccinerat sig.
Gravida undantas från kravet, liksom personer som inte kan vaccineras av medicinska skäl.
Parlamentet kommer att rösta om vaccintvånget på torsdag. Regeringen, som består av konservativa ÖVP och De Gröna, har tillräckligt många röster i parlamentet nationalrat för att få igenom kravet på egen hand, men har förankrat förslaget brett. (TT)
Man kunde ju tro att ett glesbefolkat land på en ö nästan utan transittrafik och turism, skulle klara sig bra. Trots det har Grönland just nu världens högsta smittspridning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dLX99/valdsam-covidsmitta-pa-gronland--varst-i-varlden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dLX99/valdsam-covidsmitta-pa-gronland--varst-i-varlden
Jo för att IVA är livsavgörande vård dit man flyttar de sjukaste. Flyttas inga så kan det inte vara allvarligt.J Jonobe skrev:IVA står för en minoritet av all vårdproduktion - så varför ska man begränsa sig till att enbart titta på deras belastning? Min erfarenhet är dessutom att patienter med covid som är i sånt skick att de innan pandemin hade vårdats på IVA nu vårdas utanför IVA pga organisatoriska förändringar och därför ej kommer med i statistiken (kan kallas IMA ibland men är ej definierat).
Jag förstår inte heller varför du tror att vården utanför Stockholm fungerar så mycket bättre och har större kapacitet? Det skrivs bara mer om Stockholm i nationell media.
Gisslen har även haft åsikter om det och sitt sjukhus Sahlgrenska. (orkar inte leta rätt på det just nu)
Sen vad finns det för sakliga skäl att ifrågasätta hans senaste intervju?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vaxande-kritik-mot-regeringens-nya-restriktioner
Det ska vara är att vi är matade med en doktrin och det här kan väl inte stämma? ( i likhet med ett flertal av "de lärde")
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Naturligtvis är det bra att så många är vaccinerade och det hade ju varit ändå bättre om fler hade varit det. Det hade också varit bättre om den nya varianten hade orsakat mindre sjukdom än första vågens variant för nu är det ju på tok för många som behöver sjukhusvård.P paralun skrev:Jo men det är väl mer "en skänk från ovan" att vi fick en mutation som omikron plus då att vi är högt vaccinerade i likhet med hela Europa. Inget land är i "lockdown" och ingen ropar på mer åtgärder.
Läget måste vara perfekt för att snabbt få till en "riktig" flockimmunitet. (sen är då flockimmunitet ett mycket värdeladdat ord pga historien) Jag tror de ledande epidemiologerna samt politiker inom EU har pratat ihop sig och nu ska det ske!
Det är alltså långt ifrån perfekt. Snarare hade det ju varit bättre om det fortfarande var delta för då hade inte lika många legat på sjukhus och inte lika många hade varit sjukskrivna etc. så att de samhällskritiska funktionerna hade klarat sig bättre. Det hade inneburit att färre restriktioner hade behövts vilket hade lett till att fler ovaccinerade hade insjuknat. Det hade blivit flockimmunitet mot delta i en lugn takt.
Nederländerna är eller har just varit i vad de kallar för lockdown (har jag inte redan svarat dig med det?).
Flockimmunitet är inte så mycket värd när det kommer en variant som kommer runt immunförsvaret.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju bara omikron som har varit mindre allvarlig än de två tidigare varianterna men både delta och alfa gjorde att en större andel av de bekräftade fallen behövde sjukhusvård än deras resp. tidigare variant. Med omikron är vi ungefär tillbaka på den allvarlighetsnivå som gällde 2020.A Anders_Nilsson skrev:
VI har nog bara olika uppfattning om hur fort folk ska insjukna i covid. Jag tycker det går för fort nu eftersom den stora smittspridningen orsakar stora problem i samhället.
Mnja, vaccinen lindrar ju symtomen mycket.BirgitS skrev:
Det är ju bara omikron som har varit mindre allvarlig än de två tidigare varianterna men både delta och alfa gjorde att en större andel av de bekräftade fallen behövde sjukhusvård än deras resp. tidigare variant. Med omikron är vi ungefär tillbaka på den allvarlighetsnivå som gällde 2020.
VI har nog bara olika uppfattning om hur fort folk ska insjukna i covid. Jag tycker det går för fort nu eftersom den stora smittspridningen orsakar stora problem i samhället.
Men för tusan, Magnus Gisslen ger ju svar på den fråganBirgitS skrev:
Naturligtvis är det bra att så många är vaccinerade och det hade ju varit ändå bättre om fler hade varit det. Det hade också varit bättre om den nya varianten hade orsakat mindre sjukdom än första vågens variant för nu är det ju på tok för många som behöver sjukhusvård.
Det är alltså långt ifrån perfekt. Snarare hade det ju varit bättre om det fortfarande var delta för då hade inte lika många legat på sjukhus och inte lika många hade varit sjukskrivna etc. så att de samhällskritiska funktionerna hade klarat sig bättre. Det hade inneburit att färre restriktioner hade behövts vilket hade lett till att fler ovaccinerade hade insjuknat. Det hade blivit flockimmunitet mot delta i en lugn takt.
Nederländerna är eller har just varit i vad de kallar för lockdown (har jag inte redan svarat dig med det?).
Flockimmunitet är inte så mycket värd när det kommer en variant som kommer runt immunförsvaret.
Repris på repris
Kort så är då omikron medicinskt lindrig (för vaccinerade) och efter en tid så når vi en form av flockimmunitet.
Enkel logik, iaf för mig. Vad jag sedan lärt mig är att det här bör ske under en kortare tid och att smittspridningen bör "peaka" rejält för att kunna uppnå flockimmuniteten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tidigare har det kommit flera varianter varje år och en som har slagit ut tidigare varianter typ 2 gånger om året så det är inget som säger att det inte blir en ny variant framåt sommaren som sen orsakar problem när skolor och jobb kommer igång efter semestrarna.P paralun skrev:
Varför kan man inte slå ut den stora allmänna smittspridningen på 3 månader i stället för på 1,5 månad?
Det leder ju definitivt till mindre problem för samhället.