1 014 454 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jo med all respekt så tror jag inte Grönland har så mycket med oss och våra närmaste grannar att göraBirgitS skrev:
Israel tidigare debatterat desto mer eftersom de ligger först bland världens länder avseende vaccininationer!
Jag har inte sagt att Gisslén har fel. Men du kan inte använda beläggning på IVA som ett ultimat mått på hur påverkad övrig vård är. Om det är dåligt med IVA-platser börjar det helt enkelt ransoneras och kraven för att komma till IVA blir högre - både på hur kritiskt sjuk patienten är och hur frisk patienten ska vara i grunden. Dvs, om belastningen är hög kommer patienter som i vanliga fall får komma till IVA inte vara välkomna och antingen få sämre vård eller dö utanför IVA.P paralun skrev:Jo för att IVA är livsavgörande vård dit man flyttar de sjukaste. Flyttas inga så kan det inte vara allvarligt.
Gisslen har även haft åsikter om det och sitt sjukhus Sahlgrenska. (orkar inte leta rätt på det just nu)
Sen vad finns det för sakliga skäl att ifrågasätta hans senaste intervju?
[länk]
Det ska vara är att vi är matade med en doktrin och det här kan väl inte stämma? ( i likhet med ett flertal av "de lärde")
Det är inte en vårdpyramid där du kan räkna med att allt fungerar väl så länge toppen - IVA - inte är full. Det kommer att läcka ut på sidorna på de lägre nivåerna långt innan toppen är full.
Likaså ställs ju t.ex. operationer in som resulterar i en vårdskuld, lidande och ibland sämre utfall. Detta gäller egentligen hela sjukvården, men operationer är det mest konkreta och lättast att förstå.
Ok, jag köper resonemanget kring sjukvården men jag är helt övertygad av att vi klarar av det här.J Jonobe skrev:Jag har inte sagt att Gisslén har fel. Men du kan inte använda beläggning på IVA som ett ultimat mått på hur påverkad övrig vård är. Om det är dåligt med IVA-platser börjar det helt enkelt ransoneras och kraven för att komma till IVA blir högre - både på hur kritiskt sjuk patienten är och hur frisk patienten ska vara i grunden. Dvs, om belastningen är hög kommer patienter som i vanliga fall får komma till IVA inte vara välkomna och antingen få sämre vård eller dö utanför IVA.
Det är inte en vårdpyramid där du kan räkna med att allt fungerar väl så länge toppen - IVA - inte är full. Det kommer att läcka ut på sidorna på de lägre nivåerna långt innan toppen är full.
Likaså ställs ju t.ex. operationer in som resulterar i en vårdskuld, lidande och ibland sämre utfall. Detta gäller egentligen hela sjukvården, men operationer är det mest konkreta och lättast att förstå.
Sen krävs det att hela samhället mobiliserar och att vi alla hjälps åt. Jag är övertygad om att den här "flockimmuiteten" är mycket viktig och skapar ett stort andrum som är viktigare än kanske något sämre vård en kortare tid. Så det kanske skulle vara bättre att även Fohm ändrade sin doktrin?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu ställde jag ingen fråga så jag vet inte vad du syftar på. Jag kan inte heller se hur artikeln är relevant för det jag skrev.P paralun skrev:
Dessutom så verkar det ju vara så att han tycker att det hade varit bättre med enormt hårda restriktioner som i Kina, men konstaterar att det inte går i Sverige. Han ifrågasätter restriktionerna för att han tror att de inte är betydelsefulla och inte för att det inte behövs restriktioner.
Ja, det vet jag och det har jag inte heller argumenterat emot. Jag bara invänder mot takten det sker med.P paralun skrev:
Det är precis det i som i en enda stad i Brasilien ledde till att gamma kom till och sen kunde sprida sig så fort. Så jag är mycket tveksam till ditt påstående.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
De är fortfarande en del av Europa, till skillnad från Israel.P paralun skrev:
Beror på vad man menar med först. De har rätt dålig vaccinationstäckning jämfört med Sverige och flera andra europeiska länder.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Förstod du vad sämre vård leder till?P paralun skrev:Ok, jag köper resonemanget kring sjukvården men jag är helt övertygad av att vi klarar av det här.
Sen krävs det att hela samhället mobiliserar och att vi alla hjälps åt. Jag är övertygad om att den här "flockimmuiteten" är mycket viktig och skapar ett stort andrum som är viktigare än kanske något sämre vård en kortare tid. Så det kanske skulle vara bättre att även Fohm ändrade sin doktrin?
Ja, det är bra om hela samhället mobiliserar och får ned smittspridningstakten så att folk inte dör eller lider i onödan.
På vilket sätt kommer du att hjälpa till?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jag hjälper till genom att ta mitt vaccin (skall ta tredje sprutan nu i veckan när man sänkt till 5 månader vilket man borde gjort från början) och genom att bära mask i typ butiker. I övrigt hjälper jag till genom att gå till jobbet så jag kan betala skatt så vi kan köpa nytt vaccin.BirgitS skrev:
Och framför allt hjälper jag till genom att försöka leva som vanligt i stället för att sjunka ner i religiös hysteri. Vi kommer att få leva med det här läge och det är bara att ta det lugnt och knega på,
Nu är ju artikeln lite gammal och rör det som redan varit uppe från Gisslen men nog så viktigt. Jag hoppas verkligen man för statistisk över andel inlagda med C-19 och inlagda för C-19 på alla sjukhus. För om andelen som är inlagda för C-19 är liten i förhållande till inlagda med C-19 får man återigen fundera på om sjukdomen ska klassas samhällsfarlig fortsättningsvis.P paralun skrev:
Undrar om man gjorde samma screening av alla under influensa och RS-perioder innan pandemin? De som normalt löper störst risk för dessa är ju även de som löper störst risk för allvarlig sjukdom och död med C-19 som den utvecklat sig.
Jag tror att det finns en stor sanning i det här och Tegnell har ju även kommenterat. Jag kan inte se någon anledning att Gisslen med Sahlgrenska som arbetsplats skulle komma med osanningar, han är nog mer upprörd över vad han själv ser som mycket erfaren samt kunnig yrkesman.J JBa skrev:Nu är ju artikeln lite gammal och rör det som redan varit uppe från Gisslen men nog så viktigt. Jag hoppas verkligen man för statistisk över andel inlagda med C-19 och inlagda för C-19 på alla sjukhus. För om andelen som är inlagda för C-19 är liten i förhållande till inlagda med C-19 får man återigen fundera på om sjukdomen ska klassas samhällsfarlig fortsättningsvis.
Undrar om man gjorde samma screening av alla under influensa och RS-perioder innan pandemin? De som normalt löper störst risk för dessa är ju även de som löper störst risk för allvarlig sjukdom och död med C-19 som den utvecklat sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det var uppe på en presskonferens, troligen den i torsdags, och då sas det att det framgår av Patientregistret dock är det upp till två veckors eftersläpning på det, registret skiljer på huvuddiagnos och bidiagnoser. Under hela tiden har tydligen Fohm fått dessa uppgifter från Socialstyrelsen och fram till årsskiftet har det varit kring 20 % covidsjuka som har varit inlagda för något annat. Nu har detta gått upp pga. den stora smittspridningen.J JBa skrev:Nu är ju artikeln lite gammal och rör det som redan varit uppe från Gisslen men nog så viktigt. Jag hoppas verkligen man för statistisk över andel inlagda med C-19 och inlagda för C-19 på alla sjukhus. För om andelen som är inlagda för C-19 är liten i förhållande till inlagda med C-19 får man återigen fundera på om sjukdomen ska klassas samhällsfarlig fortsättningsvis.
Undrar om man gjorde samma screening av alla under influensa och RS-perioder innan pandemin? De som normalt löper störst risk för dessa är ju även de som löper störst risk för allvarlig sjukdom och död med C-19 som den utvecklat sig.
Dock ska man komma ihåg att t.ex. en benbrottspatient med covid inte kan behandlas som alla andra benbrottspatienter utan kräver extra resurser och bidrar därmed till sjukvårdens belastning. Jonobe skrev ett mycket bra inlägg om det nyligen: #15498
Rekommenderar varmt en noggrann genomläsning för alla som tror att vården inte påverkas av att covidsjuka behöver sjukhusvård för annat.
Det var tom någon som påpekade att Grönland var väldigt gelsbefolkatP paralun skrev:
Men som blir väl det om man sprider ut grönlänningar jämt över isen