1 014 591 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag sympatiserar till viss del med den åsikten, men i grunden tycker jag att vår sjukvård ska behandla folk efter behov. Rökare ska få vård, fetknoppar också. Och även ovaccinerade covidsjuka.A Anders_Nilsson skrev:
T.o.m. folk som cyklar utan hjälm ska få vård om de kör omkull, tycker jag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Det var mitt bidrag till 200+ frågan du ställde, eftersom du hänvisat till den studien vid ett flertal tillfällen och den används i metastudier. Studien visade inte att det är mest sannolikt mellan 15-20%. Den visade att det inte går att avgöra med statistisk säkerhet. Du förstår inte vad det innebär i och med ditt tjat om mest sannolikt, men detta är så långt ifrån nyheter så det är löjligt, så vi lägger ner.Ulltand skrev:
Det finns en anledning till att jag har vaccinerat mig mot influensa. Det du beskrev är en nästan-förkylning. Med en riktig förkylning blir man sängliggande i minst en vecka med hög feber. Jag behöver nog inte beskriva hur en influensa är.A Anders_Nilsson skrev:
För mig alltså. Jag vill absolut inte bli sjuk i en influensa.
Jag har lite svårt att förstå folk som tycker att det är helt OK att vara sjuk.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Två aktuella artiklar från DN
Artikel 1: (länk)
"Oro för att smittspridningen kan slå ut el och vatten"
"Den ökade smittspridningen riskerar personalbortfall i samhällsviktig verksamhet även utanför sjukvården, enligt regeringskansliet.
Blir för många sjuka eller sätts i karantän samtidigt hotas grundläggande funktioner som el, energi och vatten."
Artikel 2: (länk)
"Så rustar samhällsviktig verksamhet mot smittan"
"I vissa organisationer skulle utbredd smittspridning kunna hota viktiga funktioner för att samhället ska fungera – som transporter, försvar och kommunikation.
På till exempel Storstockholms brandförsvar separeras ledningsbefäl från övrig personal för att de ska undvika att bli sjuka."
Det kan ju vara värt att tänka på när man tycker att "nu är det en mindre allvarlig variant, så man kan släppa på".
Artikel 1: (länk)
"Oro för att smittspridningen kan slå ut el och vatten"
"Den ökade smittspridningen riskerar personalbortfall i samhällsviktig verksamhet även utanför sjukvården, enligt regeringskansliet.
Blir för många sjuka eller sätts i karantän samtidigt hotas grundläggande funktioner som el, energi och vatten."
Artikel 2: (länk)
"Så rustar samhällsviktig verksamhet mot smittan"
"I vissa organisationer skulle utbredd smittspridning kunna hota viktiga funktioner för att samhället ska fungera – som transporter, försvar och kommunikation.
På till exempel Storstockholms brandförsvar separeras ledningsbefäl från övrig personal för att de ska undvika att bli sjuka."
Det kan ju vara värt att tänka på när man tycker att "nu är det en mindre allvarlig variant, så man kan släppa på".
Duterte är faktiskt vald till president i fria val. Ganska fria åtminstone. Man kan knappast kalla honom för diktator när han har ganska stort stöd av befolkningen.blackarrow skrev:
Jag kan hålla med om att diktatur kan vara ett effektivt styrelseskick, men hur ser man till att diktatorn gör det som är bäst för landet, är snäll och godhjärtad?
Duterte wants unvaccinated jailed as COVID rate hits record high
The Philippines’ 43.7 percent positivity rate on Saturday – an all-time high for the fourth straight day – has been driven by the Omicron variant.
[länk]
Philippines eyes ‘unvaccinated list’ amid Duterte’s arrest threat
[länk]
[bild]
The Philippine government is looking to issue an order that would allow village officials to go “house-to-house” and record the vaccination status of all residents as it extends limits on mobility until the end of January due to a new surge in COVID-19 cases.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Diskussionen startade med att jag svarade på BirgitS inlägg och där gällde det överbelastning p sjukvården. Min poäng är att i fortsättningen kommer de som tagit två sprutor eller mer inte att behöva läggas in på sjukhus även om det naturligtvis är obehagligt att bli förkyld eller få influensa.P pmd skrev:Det finns en anledning till att jag har vaccinerat mig mot influensa. Det du beskrev är en nästan-förkylning. Med en riktig förkylning blir man sängliggande i minst en vecka med hög feber. Jag behöver nog inte beskriva hur en influensa är.
För mig alltså. Jag vill absolut inte bli sjuk i en influensa.
Jag har lite svårt att förstå folk som tycker att det är helt OK att vara sjuk.
Ovanstående gäller normalfallet, givetvis finns de de som är äldre eller har underliggande sjukdom som drabbas hårdare men vi får väl hoppas att dessa har förnuftet att vaccinera sig.
Jag är emot fortsatta restriktioner eftersom jag anser att de gör mer skada än nytta. Det dör alltid människor, det gjorde det även före Covid-19 och ibland av så triviala anledningar som en vanlig förkylning. Vi får klara av att leva med detta faktum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du talade om det med någon annan. I samband med det nämnde du en uppgift om risken för allvarlig sjukdom och död. Jag berättade då för dig vad som är de senaste siffrorna om just det från Storbritannien.Ulltand skrev:
Det saknar betydelse i sammanhanget och är dessutom fel uppfattat av dig.
Vi tala om varför Norge kan släppa fram smitta NU och varför det var olyckligt av Sverige att släppa fram smitta DÅ när ingen var vaccinerad.
Jag ser fram emot mer data om omicron och vaccination men "häng" det inte på mitt inlägg om Norge tack. Allt blir så obegripligt då och det vill väl ingen???
Det som är mest obegripligt är väl varför något som handlar om Sveriges strategi för snart två år sen diskuteras i nyhetstråden när det finns en strategitråd. Däremot aktuella uppgifter om risken för allvarlig sjukdom är en nyhet.
Jo nu har då måste-verksamheter 24/7 sedan länge haft egna regelverk för sin personal, jag kan tänka mig ett antal småkommuner där det eventuellt är sämre. Hursomhelst så skulle det hända något mer komplicerat och resurser saknas så är inte covid-smittade särskilt sjuka, man kan mycket väl tänka sig att en sjuk tekniker tar sin bil och hjälper till att lösa problem utan att vara nära andra. Samma sak med en större brand att man pusslade ihop räddningsstyrkan med det man har, det här är ju en kortare tid.Fairlane skrev:
Sen sjukvård är jag säker på att man pusslar ihop med riktiga generaler i en regionledning..Stockholm's generaler skulle jag inte gå i krig med utan kapitulera!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det ingår redan i resultaten från Storbritannien så vitt jag kan se.Ulltand skrev:
https://assets.publishing.service.g...1/Vaccine-surveillance-report-week-2-2022.pdf sidan 18