1 014 880 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det sjunker som vanligt med tiden. Bäst att du kollar själv:P pmd skrev:
https://assets.publishing.service.g...1/Vaccine-surveillance-report-week-2-2022.pdf sidan 18
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Fast både dubbel- och trippelvaccinerade läggs in på sjukhus och allt eftersom tiden går efter senaste dosen så ökar risken för allvarlig sjukdom. För jag tror knappast att svenskar är så mycket annorlunda än britter.A Anders_Nilsson skrev:
https://assets.publishing.service.g...1/Vaccine-surveillance-report-week-2-2022.pdf sidan 18
Det är inte för antalet människor som dör som restriktionerna finns i första hand utan för att samhällskritiska funktioner ska fortsätta att fungera tillräckligt bra. Läs vad som står på första länken i inlägg #15743A Anders_Nilsson skrev:
Jag har gjort ett svep och det ser bra ut även idag!.
Norge:
https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=norway
Danmark
https://jyllands-posten.dk/indland/...antallet-af-smittede-indlagte-og-vaccinerede/
Sverige IVA
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
!
Norge:
https://www.vg.no/spesial/corona/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=norway
Danmark
https://jyllands-posten.dk/indland/...antallet-af-smittede-indlagte-og-vaccinerede/
Sverige IVA
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Du glömde kolla hur det ser ut i slutenvården utanför IVA.P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
pekar rakt upp i det närmaste
Jo jag har noterat även det men Sverige har ju ingen bra sammanställning över nyckeltal.BirgitS skrev:
Hursomhelst är jag lugn om inte IVA ansträngs och som jag tidigare skrev så får säkert generalerna i de olika regionerna ihop sina styrkor. (förutom Stockholm som gick in i pandemin med en underdimensionerad akutvård och förefaller ha usla generaler)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Naturligtvis kommer även region Stockholm lösa problemet lika bra som de andra regionerna som ju också har stora problem med att få ordning på situationen. Det har de ju lyckats med under hela pandemin.P paralun skrev:Jo jag har noterat även det men Sverige har ju ingen bra sammanställning över nyckeltal.
Hursomhelst är jag lugn om inte IVA ansträngs och som jag tidigare skrev så får säkert generalerna i de olika regionerna ihop sina styrkor. (förutom Stockholm som gick in i pandemin med en underdimensionerad akutvård och förefaller ha usla generaler)
Jo vi får väl se?BirgitS skrev:
Satt och kollade i Michael Edelstein's twitterflöde och där fanns det många sanningar.
https://twitter.com/epi_michael
En annan jag följer är Rocklöv (men han verkar mer än politiskt korrekt hela tiden och har fastnat i det svenska käbblet)
https://twitter.com/JoacimRocklov
Mot flockimmunitet!
Nej men pusselbitarna blir ju allt tydligare, sen för det äldre gardet av epidemiologer så verkar de ha fastnat i sin världsbild och kan inte rubba den.BirgitS skrev:
Favorit i repris (därav mitt intresse för Edelstein)
https://www.timesofisrael.com/what-...-like-and-why-it-may-be-premature-for-israel/
Lägger vi till svenska fritänkare som Prof Gisslsen, danska experter samt norska så får man nog ompröva att de scenarior man hade med var bristfälliga! (länkat under de senaste dagarna av olika skribenter)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Du vet väl om att både Norge och Danmark ligger några veckor före Sverige när det gäller denna våg. När det gäller Norge så det jag har sett som har länkats till nyligen så stod det om att inte behålla strikta åtgärder under lång tid. Sverige har inte ens strikta åtgärder nu. I Norge har det varit en förbättring när det gäller i stort sett allt sen en månad. Kom igen en månad efter att kurvorna har vänt i Sverige.P paralun skrev:Nej men pusselbitarna blir ju allt tydligare, sen för det äldre gardet av epidemiologer så verkar de ha fastnat i sin världsbild och kan inte rubba den.
Favorit i repris (därav mitt intresse för Edelstein)
[länk]
Lägger vi till svenska fritänkare som Prof Gisslsen, danska experter samt norska så får man nog ompröva att de scenarior man hade med var bristfälliga! (länkat under de senaste dagarna av olika skribenter)
Som det står i din länk
Om det är för tidigt för Israel lär det också vara för tidigt för Sverige.
Kort så är artikeln daterad 30/12 och nu har vi ännu mer fakta över utvecklingen.BirgitS skrev:
Du vet väl om att både Norge och Danmark ligger några veckor före Sverige när det gäller denna våg. När det gäller Norge så det jag har sett som har länkats till nyligen så stod det om att inte behålla strikta åtgärder under lång tid. Sverige har inte ens strikta åtgärder nu. I Norge har det varit en förbättring när det gäller i stort sett allt sen en månad. Kom igen en månad efter att kurvorna har vänt i Sverige.
Som det står i din länk Om det är för tidigt för Israel lär det också vara för tidigt för Sverige.
Lägger vi till Professor Gisslen's-Sahlgrenska-Göteborg tvärsäkra uttalanden om att ta bort restriktioner och klassa ner sjukdomen så faller allt på sin plats. Slutligen om du ser den enorma smittspridningen i hela Europa och inget land ropar på mer åtgärder så måste väl alla inse att vi går mot en flockimmunitet! Rast-vila!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Fast sen dess har ju fall, sjukhuspatienter och IVA-patienter i Israel gått kraftigt uppåt, precis som i Sverige så de anser nog fortfarande att tiden inte är mogen att ta bort restriktionerna (som ligger på en högre nivå än Sveriges).P paralun skrev:Kort så är artikeln daterad 30/12 och nu har vi ännu mer fakta över utvecklingen.
Lägger vi till Professor Gisslen's-Sahlgrenska-Göteborg tvärsäkra uttalanden om att ta bort restriktioner och klassa ner sjukdomen så faller allt på sin plats. Slutligen om du ser den enorma smittspridningen i hela Europa och inget land ropar på mer åtgärder så måste väl alla inse att vi går mot en flockimmunitet! Rast-vila!![]()
Nu finns det ju flera incidenter i Sverige som just visar att covid är samhällsfarlig just nu.
En massa europeiska länder har redan mer långtgående restriktioner på plats än vad Sverige har. Tyskland har lika mycket restriktioner nu som de har haft som mest tidigare som exempel och då är det svårt att ropa på fler åtgärder.
https://ourworldindata.org/explorer...y=ISR~SWE~DNK~NOR~FRA~DEU~ITA~ESP~PRT~NLD~BEL
Naturligtvis går vi mot en flockimmunitet för så har det varit sen pandemin började. Sen hur länge den varar och hur betydelsefull den är, det är en annan fråga. Hög smittspridning innebär högre risk för nya varianter och att vara nära flockimmunitet innebär att varianter som kommer runt immunsystemet gynnas (jämför beta och gamma).
Tjau...BirgitS skrev:
Fast sen dess har ju fall, sjukhuspatienter och IVA-patienter i Israel gått kraftigt uppåt, precis som i Sverige så de anser nog fortfarande att tiden inte är mogen att ta bort restriktionerna (som ligger på en högre nivå än Sveriges).
Nu finns det ju flera incidenter i Sverige som just visar att covid är samhällsfarlig just nu.
En massa europeiska länder har redan mer långtgående restriktioner på plats än vad Sverige har. Tyskland har lika mycket restriktioner nu som de har haft som mest tidigare som exempel och då är det svårt att ropa på fler åtgärder.
[länk]
Naturligtvis går vi mot en flockimmunitet för så har det varit sen pandemin började. Sen hur länge den varar och hur betydelsefull den är, det är en annan fråga. Hög smittspridning innebär högre risk för nya varianter och att vara nära flockimmunitet innebär att varianter som kommer runt immunsystemet gynnas (jämför beta och gamma).
Senaste jag hittade om Israel är den här redan postad , klart hanterbart och IVA under kontroll.
https://www.timesofisrael.com/numbe...ients-surges-with-over-48000-new-virus-cases/
Det viktig är att det blir allt tydligare kombinationen fullvaccinerade plus booster och att hög smittspridning inte alls är något oroande för när det här är över så har vi en riktig flockimmunitet!
(sen har Edelstein även intressanta data om antivaxxare i sitt twitter flöde)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Du missar att antalet på sjukhus stiger kraftigt, så det intressanta är ju inte vad de har idag utan om en vecka. För även om dagens antal är hanterbart kanske inte det dubbla om en vecka är det. Det när de dessutom redan har en massa restriktioner.P paralun skrev:Tjau...
Senaste jag hittade om Israel är den här redan postad , klart hanterbart och IVA under kontroll.
[länk]
Det viktig är att det blir allt tydligare kombinationen fullvaccinerade plus booster och att hög smittspridning inte alls är något oroande för när det här är över så har vi en riktig flockimmunitet!
(sen har Edelstein även intressanta data om antivaxxare i sitt twitter flöde)
För mig är det ju väldigt tydligt att ohämmat smittspridande nu leder till en situation där samhällskritiska funktioner riskerar att sluta att fungera tillräckligt bra, t.ex. leder till att bränder inte kan släckas, att ambulanser kan inte rycka ut för att de inte går att bemanna, vårdcentraler stänger därför att personalen är sjuk osv. vilket leder till onödiga dödsfall och onödigt lidande.
Jo men det är väl mer "en skänk från ovan" att vi fick en mutation som omikron plus då att vi är högt vaccinerade i likhet med hela Europa. Inget land är i "lockdown" och ingen ropar på mer åtgärder.BirgitS skrev:
Du missar att antalet på sjukhus stiger kraftigt, så det intressanta är ju inte vad de har idag utan om en vecka. För även om dagens antal är hanterbart kanske inte det dubbla om en vecka är det. Det när de dessutom redan har en massa restriktioner.
För mig är det ju väldigt tydligt att ohämmat smittspridande nu leder till en situation där samhällskritiska funktioner riskerar att sluta att fungera tillräckligt bra, t.ex. leder till att bränder inte kan släckas, att ambulanser kan inte rycka ut för att de inte går att bemanna, vårdcentraler stänger därför att personalen är sjuk osv. vilket leder till onödiga dödsfall och onödigt lidande.
Läget måste vara perfekt för att snabbt få till en "riktig" flockimmunitet. (sen är då flockimmunitet ett mycket värdeladdat ord pga historien) Jag tror de ledande epidemiologerna samt politiker inom EU har pratat ihop sig och nu ska det ske!