BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Min poäng är att i fortsättningen kommer de som tagit två sprutor eller mer inte att behöva läggas in på sjukhus även om det naturligtvis är obehagligt att bli förkyld eller få influensa.
Fast både dubbel- och trippelvaccinerade läggs in på sjukhus och allt eftersom tiden går efter senaste dosen så ökar risken för allvarlig sjukdom. För jag tror knappast att svenskar är så mycket annorlunda än britter.
https://assets.publishing.service.g...1/Vaccine-surveillance-report-week-2-2022.pdf sidan 18

A Anders_Nilsson skrev:
Jag är emot fortsatta restriktioner eftersom jag anser att de gör mer skada än nytta. Det dör alltid människor, det gjorde det även före Covid-19 och ibland av så triviala anledningar som en vanlig förkylning. Vi får klara av att leva med detta faktum.
Det är inte för antalet människor som dör som restriktionerna finns i första hand utan för att samhällskritiska funktioner ska fortsätta att fungera tillräckligt bra. Läs vad som står på första länken i inlägg #15743
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jag har gjort ett svep och det ser bra ut även idag!.
Norge:
[länk]
Danmark
[länk]
Sverige IVA
[länk]

!
Du glömde kolla hur det ser ut i slutenvården utanför IVA.
Kurvdiagram som visar antalet coronapatienter i slutenvården i Sverige från april 2021 till januari 2022 med en ökande trend i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
pekar rakt upp i det närmaste
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du glömde kolla hur det ser ut i slutenvården utanför IVA.
[bild]
[länk]
pekar rakt upp i det närmaste
Jo jag har noterat även det men Sverige har ju ingen bra sammanställning över nyckeltal.
Hursomhelst är jag lugn om inte IVA ansträngs och som jag tidigare skrev så får säkert generalerna i de olika regionerna ihop sina styrkor. (förutom Stockholm som gick in i pandemin med en underdimensionerad akutvård och förefaller ha usla generaler)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo jag har noterat även det men Sverige har ju ingen bra sammanställning över nyckeltal.
Hursomhelst är jag lugn om inte IVA ansträngs och som jag tidigare skrev så får säkert generalerna i de olika regionerna ihop sina styrkor. (förutom Stockholm som gick in i pandemin med en underdimensionerad akutvård och förefaller ha usla generaler)
Naturligtvis kommer även region Stockholm lösa problemet lika bra som de andra regionerna som ju också har stora problem med att få ordning på situationen. Det har de ju lyckats med under hela pandemin.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kommer även region Stockholm lösa problemet lika bra som de andra regionerna som ju också har stora problem med att få ordning på situationen. Det har de ju lyckats med under hela pandemin.
Jo vi får väl se?
Satt och kollade i Michael Edelstein's twitterflöde och där fanns det många sanningar.
https://twitter.com/epi_michael
En annan jag följer är Rocklöv (men han verkar mer än politiskt korrekt hela tiden och har fastnat i det svenska käbblet)
https://twitter.com/JoacimRocklov
Mot flockimmunitet! ;)
 
BirgitS
P paralun skrev:
där fanns det många sanningar.
Vad som är en sanning om omikron och pandemin är det ingen som vet för närvarande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som är en sanning om omikron och pandemin är det ingen som vet för närvarande.
Nej men pusselbitarna blir ju allt tydligare, sen för det äldre gardet av epidemiologer så verkar de ha fastnat i sin världsbild och kan inte rubba den.
Favorit i repris (därav mitt intresse för Edelstein)
https://www.timesofisrael.com/what-...-like-and-why-it-may-be-premature-for-israel/
Lägger vi till svenska fritänkare som Prof Gisslsen, danska experter samt norska så får man nog ompröva att de scenarior man hade med var bristfälliga! (länkat under de senaste dagarna av olika skribenter)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Nej men pusselbitarna blir ju allt tydligare, sen för det äldre gardet av epidemiologer så verkar de ha fastnat i sin världsbild och kan inte rubba den.
Favorit i repris (därav mitt intresse för Edelstein)
[länk]
Lägger vi till svenska fritänkare som Prof Gisslsen, danska experter samt norska så får man nog ompröva att de scenarior man hade med var bristfälliga! (länkat under de senaste dagarna av olika skribenter)
Du vet väl om att både Norge och Danmark ligger några veckor före Sverige när det gäller denna våg. När det gäller Norge så det jag har sett som har länkats till nyligen så stod det om att inte behålla strikta åtgärder under lång tid. Sverige har inte ens strikta åtgärder nu. I Norge har det varit en förbättring när det gäller i stort sett allt sen en månad. Kom igen en månad efter att kurvorna har vänt i Sverige.

Som det står i din länk
“I wouldn’t reject such a plan, but it’s also too early to endorse such an idea,” he told The Times of Israel.
Om det är för tidigt för Israel lär det också vara för tidigt för Sverige.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att både Norge och Danmark ligger några veckor före Sverige när det gäller denna våg. När det gäller Norge så det jag har sett som har länkats till nyligen så stod det om att inte behålla strikta åtgärder under lång tid. Sverige har inte ens strikta åtgärder nu. I Norge har det varit en förbättring när det gäller i stort sett allt sen en månad. Kom igen en månad efter att kurvorna har vänt i Sverige.

Som det står i din länk Om det är för tidigt för Israel lär det också vara för tidigt för Sverige.
Kort så är artikeln daterad 30/12 och nu har vi ännu mer fakta över utvecklingen.
Lägger vi till Professor Gisslen's-Sahlgrenska-Göteborg tvärsäkra uttalanden om att ta bort restriktioner och klassa ner sjukdomen så faller allt på sin plats. Slutligen om du ser den enorma smittspridningen i hela Europa och inget land ropar på mer åtgärder så måste väl alla inse att vi går mot en flockimmunitet! Rast-vila! ;)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Kort så är artikeln daterad 30/12 och nu har vi ännu mer fakta över utvecklingen.
Lägger vi till Professor Gisslen's-Sahlgrenska-Göteborg tvärsäkra uttalanden om att ta bort restriktioner och klassa ner sjukdomen så faller allt på sin plats. Slutligen om du ser den enorma smittspridningen i hela Europa och inget land ropar på mer åtgärder så måste väl alla inse att vi går mot en flockimmunitet! Rast-vila! ;)
Fast sen dess har ju fall, sjukhuspatienter och IVA-patienter i Israel gått kraftigt uppåt, precis som i Sverige så de anser nog fortfarande att tiden inte är mogen att ta bort restriktionerna (som ligger på en högre nivå än Sveriges).

Nu finns det ju flera incidenter i Sverige som just visar att covid är samhällsfarlig just nu.

En massa europeiska länder har redan mer långtgående restriktioner på plats än vad Sverige har. Tyskland har lika mycket restriktioner nu som de har haft som mest tidigare som exempel och då är det svårt att ropa på fler åtgärder.
https://ourworldindata.org/explorer...y=ISR~SWE~DNK~NOR~FRA~DEU~ITA~ESP~PRT~NLD~BEL

Naturligtvis går vi mot en flockimmunitet för så har det varit sen pandemin började. Sen hur länge den varar och hur betydelsefull den är, det är en annan fråga. Hög smittspridning innebär högre risk för nya varianter och att vara nära flockimmunitet innebär att varianter som kommer runt immunsystemet gynnas (jämför beta och gamma).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast sen dess har ju fall, sjukhuspatienter och IVA-patienter i Israel gått kraftigt uppåt, precis som i Sverige så de anser nog fortfarande att tiden inte är mogen att ta bort restriktionerna (som ligger på en högre nivå än Sveriges).

Nu finns det ju flera incidenter i Sverige som just visar att covid är samhällsfarlig just nu.

En massa europeiska länder har redan mer långtgående restriktioner på plats än vad Sverige har. Tyskland har lika mycket restriktioner nu som de har haft som mest tidigare som exempel och då är det svårt att ropa på fler åtgärder.
[länk]

Naturligtvis går vi mot en flockimmunitet för så har det varit sen pandemin började. Sen hur länge den varar och hur betydelsefull den är, det är en annan fråga. Hög smittspridning innebär högre risk för nya varianter och att vara nära flockimmunitet innebär att varianter som kommer runt immunsystemet gynnas (jämför beta och gamma).
Tjau...
Senaste jag hittade om Israel är den här redan postad , klart hanterbart och IVA under kontroll.
https://www.timesofisrael.com/numbe...ients-surges-with-over-48000-new-virus-cases/
Det viktig är att det blir allt tydligare kombinationen fullvaccinerade plus booster och att hög smittspridning inte alls är något oroande för när det här är över så har vi en riktig flockimmunitet!
(sen har Edelstein även intressanta data om antivaxxare i sitt twitter flöde)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Tjau...
Senaste jag hittade om Israel är den här redan postad , klart hanterbart och IVA under kontroll.
[länk]
Det viktig är att det blir allt tydligare kombinationen fullvaccinerade plus booster och att hög smittspridning inte alls är något oroande för när det här är över så har vi en riktig flockimmunitet!
(sen har Edelstein även intressanta data om antivaxxare i sitt twitter flöde)
Du missar att antalet på sjukhus stiger kraftigt, så det intressanta är ju inte vad de har idag utan om en vecka. För även om dagens antal är hanterbart kanske inte det dubbla om en vecka är det. Det när de dessutom redan har en massa restriktioner.

För mig är det ju väldigt tydligt att ohämmat smittspridande nu leder till en situation där samhällskritiska funktioner riskerar att sluta att fungera tillräckligt bra, t.ex. leder till att bränder inte kan släckas, att ambulanser kan inte rycka ut för att de inte går att bemanna, vårdcentraler stänger därför att personalen är sjuk osv. vilket leder till onödiga dödsfall och onödigt lidande.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du missar att antalet på sjukhus stiger kraftigt, så det intressanta är ju inte vad de har idag utan om en vecka. För även om dagens antal är hanterbart kanske inte det dubbla om en vecka är det. Det när de dessutom redan har en massa restriktioner.

För mig är det ju väldigt tydligt att ohämmat smittspridande nu leder till en situation där samhällskritiska funktioner riskerar att sluta att fungera tillräckligt bra, t.ex. leder till att bränder inte kan släckas, att ambulanser kan inte rycka ut för att de inte går att bemanna, vårdcentraler stänger därför att personalen är sjuk osv. vilket leder till onödiga dödsfall och onödigt lidande.
Jo men det är väl mer "en skänk från ovan" att vi fick en mutation som omikron plus då att vi är högt vaccinerade i likhet med hela Europa. Inget land är i "lockdown" och ingen ropar på mer åtgärder.
Läget måste vara perfekt för att snabbt få till en "riktig" flockimmunitet. (sen är då flockimmunitet ett mycket värdeladdat ord pga historien) Jag tror de ledande epidemiologerna samt politiker inom EU har pratat ihop sig och nu ska det ske!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.