1 015 173 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Screening för influensa och rs-virus har ej skett innan då de varken är lika smittsamma eller dödliga som covid. RS är för övrigt framförallt de minsta barnens problem, även om de riktigt gamla får lunginflammation av RS ibland så är det inte jättevanligt (säkerligen delvis också pga underdiagnostik).J JBa skrev:Nu är ju artikeln lite gammal och rör det som redan varit uppe från Gisslen men nog så viktigt. Jag hoppas verkligen man för statistisk över andel inlagda med C-19 och inlagda för C-19 på alla sjukhus. För om andelen som är inlagda för C-19 är liten i förhållande till inlagda med C-19 får man återigen fundera på om sjukdomen ska klassas samhällsfarlig fortsättningsvis.
Undrar om man gjorde samma screening av alla under influensa och RS-perioder innan pandemin? De som normalt löper störst risk för dessa är ju även de som löper störst risk för allvarlig sjukdom och död med C-19 som den utvecklat sig.
Redigerat:
Jag vet det och jag har läst den. Fortfarande är det så att min kommentar rör just den funderingen som Gisslen haft uppe tidigare i media. Om andelen patienter inlagda för covid är mycket låg jämfört med inlagda med covid är det ett faktum att det är en belastning för vården att man tvingas till speciella rutiner pga klassning som samhällsfarlig infektion.BirgitS skrev:
Dock ska man komma ihåg att t.ex. en benbrottspatient med covid inte kan behandlas som alla andra benbrottspatienter utan kräver extra resurser och bidrar därmed till sjukvårdens belastning. Jonobe skrev ett mycket bra inlägg om det nyligen: #15498
Rekommenderar varmt en noggrann genomläsning för alla som tror att vården inte påverkas av att covidsjuka behöver sjukhusvård för annat.
Jag köper att vi inte är där än enligt er.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
@Jonobe Brukar man isolera influensapatienter som behöver vård för något annat?J JBa skrev:Jag vet det och jag har läst den. Fortfarande är det så att min kommentar rör just den funderingen som Gisslen haft uppe tidigare i media. Om andelen patienter inlagda för covid är mycket låg jämfört med inlagda med covid är det ett faktum att det är en belastning för vården att man tvingas till speciella rutiner pga klassning som samhällsfarlig infektion.
Jag tycker det låter underligt om man skulle tillåta att en benbrottspatient smittade hela ortopedavdelningen med influensa.
De siffror som har nämnts i år har väl varit kring hälften tror jag.
Klassningen som samhällsfarlig handlar om att många samhällskritiska funktioner kan påverkas, inte bara sjukvården. Det gav ju inte så bra intryck när Danmark (?) under början av hösten tog bort covid från listan för att sen behöva lägga till covid igen.
J JBa skrev:
Det Danmark gjorde då var en tydlig signal till danska medborgare att just då såg det bra ut, Fohm signalerar ingenting mer än "bistra miner" och enbart flum enligt min mening. Det behövs tydliga signaler från en myndighet!BirgitS skrev:
Ja, det gör man. Men det är rätt ovanligt att en patient kommer in med benbrott och visar sig ha symptomatisk influensa (annars provtar man inte). Även under högsäsong av influensa är smittspridningen inte i närheten av covid, därför är situationen ovanlig.BirgitS skrev:
@Jonobe Brukar man isolera influensapatienter som behöver vård för något annat?
Jag tycker det låter underligt om man skulle tillåta att en benbrottspatient smittade hela ortopedavdelningen med influensa.
De siffror som har nämnts i år har väl varit kring hälften tror jag.
Klassningen som samhällsfarlig handlar om att många samhällskritiska funktioner kan påverkas, inte bara sjukvården. Det gav ju inte så bra intryck när Danmark (?) under början av hösten tog bort covid från listan för att sen behöva lägga till covid igen.
![]()
Det är betydligt vanligare med äldre multisjuka med flera/oklara medicinska problem (dvs ej kirurgiska) som också har influensa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
J JBa skrev:
Covidpatienter som är inlagda för annat än covid medför alltså en belastning för vården oavsett om covid är en samhällsfarlig sjukdom eller inte.J Jonobe skrev:Ja, det gör man. Men det är rätt ovanligt att en patient kommer in med benbrott och visar sig ha symptomatisk influensa (annars provtar man inte). Även under högsäsong av influensa är smittspridningen inte i närheten av covid, därför är situationen ovanlig.
Det är betydligt vanligare med äldre multisjuka med flera/oklara medicinska problem (dvs ej kirurgiska) som också har influensa.
Jo men det har ju Gisslen svarat på som sakkunnig.BirgitS skrev:
"
Magnus Gisslén påpekar att alla patienter som testar positivt för covid-19 ändå innebär en extra belastning för vården eftersom de måste vårdas på speciella covidavdelningar. Men han tycker ändå att statistiken delvis blir missvisande, som den är nu.
– Jag tycker att det är viktigt att det kommer fram – vilka vårdas på grund av covid och vilka vårdas huvudsakligen för annat och skulle behövt sjukhusvård ändå."
Det spelar väl mindre roll vad icke sakkunniga tycker!
Källa:
https://www.svd.se/lakare-covidstatistiken-pa-sjukhus-ar-missvisande
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag skrev ett svar till JBa eftersom han trodde att det hade att göra med att covid är klassad som en samhällsfarlig sjukdom. #15798P paralun skrev:Jo men det har ju Gisslen svarat på som sakkunnig.
"
Magnus Gisslén påpekar att alla patienter som testar positivt för covid-19 ändå innebär en extra belastning för vården eftersom de måste vårdas på speciella covidavdelningar. Men han tycker ändå att statistiken delvis blir missvisande, som den är nu.
– Jag tycker att det är viktigt att det kommer fram – vilka vårdas på grund av covid och vilka vårdas huvudsakligen för annat och skulle behövt sjukhusvård ändå."
Det spelar väl mindre roll vad icke sakkunniga tycker!
Källa:
[länk]
Vem är det som du syftar på med "icke sakkunnig"?
Huruvida covid klassas som samhällsfarlig sjukdom eller ej har ingenting att göra med vårdhygieniska rutiner vid covid19 i slutenvården.J JBa skrev:Jag vet det och jag har läst den. Fortfarande är det så att min kommentar rör just den funderingen som Gisslen haft uppe tidigare i media. Om andelen patienter inlagda för covid är mycket låg jämfört med inlagda med covid är det ett faktum att det är en belastning för vården att man tvingas till speciella rutiner pga klassning som samhällsfarlig infektion.
Jag köper att vi inte är där än enligt er.
Det är möjligt covid-19 kommer att bli mildare och därmed inte belasta sjukvården till bristningsgränsen, men vi är inte där än. Tills vidare behöver vi alltså vaccinera oss med hyfsat jämna mellanrum och hålla avstånd till andra. Nu gällande "restriktioner" är knappast lika strikta som i början av pandemin så jag tycker inte att någon har så stor anledning att klaga.A Anders_Nilsson skrev:Diskussionen startade med att jag svarade på BirgitS inlägg och där gällde det överbelastning p sjukvården. Min poäng är att i fortsättningen kommer de som tagit två sprutor eller mer inte att behöva läggas in på sjukhus även om det naturligtvis är obehagligt att bli förkyld eller få influensa.
Ovanstående gäller normalfallet, givetvis finns de de som är äldre eller har underliggande sjukdom som drabbas hårdare men vi får väl hoppas att dessa har förnuftet att vaccinera sig.
Jag är emot fortsatta restriktioner eftersom jag anser att de gör mer skada än nytta. Det dör alltid människor, det gjorde det även före Covid-19 och ibland av så triviala anledningar som en vanlig förkylning. Vi får klara av att leva med detta faktum.
Jag kommer att vaccinera mig mot covid-19 så länge det finns vaccin, tror jag. Jag ser ingen anledning till att avstå från det.
Det är möjligt att tillräckligt många kan bli tillräckligt immuna av att smittas, men det vore mycket bättre om vi vaccinerar oss till flockimmunitet.P paralun skrev:Kort så är artikeln daterad 30/12 och nu har vi ännu mer fakta över utvecklingen.
Lägger vi till Professor Gisslen's-Sahlgrenska-Göteborg tvärsäkra uttalanden om att ta bort restriktioner och klassa ner sjukdomen så faller allt på sin plats. Slutligen om du ser den enorma smittspridningen i hela Europa och inget land ropar på mer åtgärder så måste väl alla inse att vi går mot en flockimmunitet! Rast-vila!![]()
Förutom de som är i allra sämst skick. De klarar inte av påfrestningen av att intensivvårdas. Då kommer de troligen att dö utanför IVA, som Jonobe skrev.P paralun skrev:
Antalet patienter som intensivvårdas är alltså inte ensamt ett bra mått på sjukvårdens belastning.