Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. B
    Medlem · 16 995 inlägg
    På läkemedelsverkets sida om biverkningar varifrån b8q:s tabell var hämtat finns en länk till ett dokument som listar alla rapporterade händelser som kan vara biverkningar. Bland dem finns några dödsfall och ett antal allvarliga händelser, däremot är det ännu inte färdigutrett om dödsfallen mm. verkligen beror på vaccinet och inte på personen i fråga redan var sjuk i något annat (det gäller ju skröpliga och sjukliga människor nu på boendena).

Placebon i det här fallet har varit ett annat vaccin, inte något verkningslöst. Detta för att folk inte ska tro att de har fått placebo bara för att de inte får några biverkningar alls. Det som är intressant är därför att studera skillnaden i biverkningar mellan de två grupperna för att se om det nya vaccinet ger fler eller färre resp. lindrigare eller allvarligare biverkningar än det vanliga vaccinet.

• Laddar…
  2. Nissens
    Medlem · 1 412 inlägg
    Så du är besviken på Chiles och USA:s presidenter??
    Jösses, hoppas de inte tar din besvikelse allt för hårt. :)

• Laddar…
  3. blackarrow
    Medlem · 2 733 inlägg
    Idag förväntas Modernas första leverans av 10’000 doser vaccin till Sverige.
    Nuvarande leveranser av Pfizer/biontec vaccinet på 100’000 doser/vecka kommer att fortgå tills i mars då de ökad till 500’000 per vecka.

Vaccinsamordnaren öppnar för massvaccinering, SVT UPPDATERAD IDAG 08:40

Tänk om vi kan vara vaccinerade till Midsommar :p

• Laddar…
  4. optimum
    Medlem · 4 530 inlägg
    • Laddar…
  5. B
    Medlem · 16 995 inlägg
  6. optimum
    Medlem · 4 530 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-1-12_9-7-34.png

Vi får hoppas det blir lite mer fart för i den här takten kommer det ta 5 år att vaccinera alla i Sverige.
    Men man har lovat att vara klar i juni så då får de gasa på lite.

• Laddar…
  7. Nissens
    Medlem · 1 412 inlägg
    Nej, men mitt ego är inte så stort att jag går runt och är besviken på presidenter i Nord- och Syd Amerika. De är inga jag röstat på och och de har inte lovat mig något.

• Laddar…
  8. optimum
    Medlem · 4 530 inlägg
    Jag har aldrig aldrig påstått något om andra presidenter än vår ledning här.
    Du verkar förvirrad. Tror du behöver vila lite.

Man gör som man säger. Och ju högre upp man sitter ju viktigare är det och speciellt i kriser som denna.
    Förstår att du blir besviken.
    Lyssnade du på Stefan Löfven igen som du fick med länk till?

9. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 351 inlägg
    Men din lojalitet är desto större. Vad än våra myndigheter gör, eller inte gör, försvarar du dom med näbbar och klor. Säg mig. Kan du föreställa dig ett scenario där du inte blint skulle beundra och följa myndigheternas beslut?

Staffan

10. B
    Medlem · 16 995 inlägg
    • Laddar…
  11. Nissens
    Medlem · 1 412 inlägg
    Om någon är förvirrad så är det du som inte verkar veta vad du själv skriver. Om du läser ditt egna inlägg #1022 så säger du tydligt att du är besviken på ”dem alla” och syftar på ett mess (som citeras i samma mess) som bl.a räknar upp Trump och Chiles president.
    Det känns konstigt att behöva berätta för dig vad du själv skrivit.
    Kanske behöver du vila lite från nätet?

• Laddar…
  12. blackarrow
    Medlem · 2 733 inlägg
    Nja, det varierar väl mellan olika studier? Saline placebo är väl också vanligt? Det är en saltlösning utan konserveringsmedel.
    Jag har ingen koll på vilka studier som använt vad, utom AstraZ/Oxford som använt både Saline och vaccin som placebo.

Är då folk försiktiga för att de tror de fick placebo så blir färre i kontrollgruppen sjuka och vaccinets effektivitet sjunker eftersom det skyddat färre.

13. Nissens
    Medlem · 1 412 inlägg
    Jag försvarar inte dem med näbbar och klor, men jag har bl.a arbetat som chef och drivit företag i många år vilket gett mig erfarenhet av hur det är att leda och fatta beslut i svåra situationer. Och det finns alltid besserwissrar som tycker att mycket kan göras annorlunda, oftast med facit i hand och att de inte haft tillgång till allt beslutsunderlag vid den aktuella tidpunkten.
    Så är det här också, vissa tror sig själva om väldigt mycket, men om de hade varit ansvariga så hade de agerat betydligt sämre än vad de de kritiserar har gjort.

Det tjatas i det oändliga om att Sverige gjort såå många fel, men i ett internationellt perspektiv är det inte så illa. Och pandemin är inte över. Jag har tex många vänner i Mexico, just nu är hela Mexico City i emergency läge. Det är en 22 miljonersstad... Inte heller i Europa sticker Sverige ut som ett land som det gått så illa för.

Och man envisas med att inte titta på över/under dödligheten, detta för att siffrorna inte blir så dramatiska då.
    Det stora problemet är inte att många dör av Covid-19, ett större problem är att covid-19 kräver så mycket sjukvårdsresurser, vilket får annan vård att bli lidande. Förutom många andra samhälleliga problem förstås. Hörde just att ”Missing people” fått 50% mer att göra under 2020 pga att många mår dåligt psykiskt.

Såå, det handlar om att förstå FHM och regeringen. Jag tycker att de gjort ett bra jobb med de förutsättningar de haft.

Redigerat 12 jan 10:46
  14. U
    Medlem · 3 333 inlägg
    Regionerna fortsätter att spara undan andra dosen.

""Tegnell: ”Ska definitivt använda det vaccin man har”
    Men när leveransen av vaccindoserna blev säkrare, gick Folkhälsomyndigheten ut och sa att regionerna skulle sluta spara vaccin. Anders Tegnell sa också på en presskonferens att ”man ska definitivt använda det vaccin man har”.

I tisdagens pressmeddelande meddelade Folkhälsomyndigheten återigen att flera regioner sparar vaccin, något som går emot deras rekommendationer.

– Jag uppfattar inte att de har varit supertydliga, säger Emma Spak på Sveriges kommuner och regioner till Aftonbladet. ""Expressen

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 16 995 inlägg
    Okej, jag tror att jag under hösten såg uppgifter för två vacciner som testades och i båda de fallen var det ett annat vaccin som var placebo.

Ja, det som du skriver på slutet är den anledning som jag läste om varför de hade valt ett annat vaccin som placebo. Jag antog att det därför var standard.