1 014 363 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Dom har kanske inte tänkt på möjligheten.BirgitS skrev:
Kan också tänka mig att företagens kvalitetssystem inte tillåter detta. Om det skulle vara fel på en flaska så går det att spåra men inte om man tar från flera flaskor.
Här får nog patientnyttan stå tillbaka för företagens önskan om absolut kontroll och juridisk ansvar. Regler är regler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tillhör man en riskgrupp så har man väl just en högre dödlighet oavsett ålder. Däremot är det ju betydligt fler bland de som är över 50 år som tillhör en riskgrupp än bland de som är yngre så på sätt och vis blir det ju ungefär som du vill ändå.Ulltand skrev:
Ålder i sig är den mest avgörande risken generellt.BirgitS skrev:
Men visst är det rimligt att vaccinera medicinska riskgruppen före +50 imo.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Läkemedelsverket sammanställer varje vecka de rapporter om vaccinbiverkningar som har kommit in: https://www.lakemedelsverket.se/sv/...rade-misstankta-biverkningar---coronavacciner
Hittills 96 inrapporterade misstänkta biverkningar varav 42 allvarliga (död, livshotande, kräver sjukhusvård, invalidisering etc.)
Hittills 96 inrapporterade misstänkta biverkningar varav 42 allvarliga (död, livshotande, kräver sjukhusvård, invalidisering etc.)
En väldig övervikt på biverkningar hos kvinnor, men det beror väl dels på att det nästan bara är kvinnor som jobbar på äldreomsorgen och dels nästan bara är kvinnor som lever över 80...BirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Tabellen från v.1)
Ett Covid-19 vaccin Generation 2 redo för Fas i/ii studier.
En helt ny genial typ av vaccin baserad på designade proteiner som är stabila i rumstemperatur i flera veckor och tål ända upp till 37˚C. Ett billigt lätthanterat vaccin för hela världen.
Proteinet binder direkt till Fc receptorer på immunförsvarscellerna och det behövs väldigt små mängder vaccin.
Kan användas som första immunisering och som booster shot för att öka antikroppsproduktionen.
Som boostershot binder det direkt till en B-minnes-cell så B-celler kan börja producera mer antikroppar direkt.
Man behöver alltså inte framkalla sjukdomsreaktion på samma sätt som vanliga vacciner.
Akston Biosciences and LakePharma Announce Strategic Partnership to Manufacture Second-Generation COVID-19 Vaccine, [BusinessWire]
”A vaccine for everywhere and everyone in the world, AKS-452 is stable for weeks at room temperature, inexpensive to produce, and suitable for both first-time and booster vaccination.”
...
”AKS-452 is the most advanced COVID-19-specific Fc fusion protein vaccine in commercial development and is engineered to induce or boost a Th1/Th2 mixed immune response in patients against the Receptor Binding Domain (RBD) of the novel SARS-CoV-2 coronavirus spike protein. The inherent nature of this construct provides a unique combination of benefits compared to nucleic acid, viral-vectored, and inactivated virus vaccines.”


Om det är klart i April återstår att se..men det beror på vad man menar med klart..
En helt ny genial typ av vaccin baserad på designade proteiner som är stabila i rumstemperatur i flera veckor och tål ända upp till 37˚C. Ett billigt lätthanterat vaccin för hela världen.
Proteinet binder direkt till Fc receptorer på immunförsvarscellerna och det behövs väldigt små mängder vaccin.
Kan användas som första immunisering och som booster shot för att öka antikroppsproduktionen.
Som boostershot binder det direkt till en B-minnes-cell så B-celler kan börja producera mer antikroppar direkt.
Man behöver alltså inte framkalla sjukdomsreaktion på samma sätt som vanliga vacciner.
Akston Biosciences and LakePharma Announce Strategic Partnership to Manufacture Second-Generation COVID-19 Vaccine, [BusinessWire]
”A vaccine for everywhere and everyone in the world, AKS-452 is stable for weeks at room temperature, inexpensive to produce, and suitable for both first-time and booster vaccination.”
...
”AKS-452 is the most advanced COVID-19-specific Fc fusion protein vaccine in commercial development and is engineered to induce or boost a Th1/Th2 mixed immune response in patients against the Receptor Binding Domain (RBD) of the novel SARS-CoV-2 coronavirus spike protein. The inherent nature of this construct provides a unique combination of benefits compared to nucleic acid, viral-vectored, and inactivated virus vaccines.”
Om det är klart i April återstår att se..men det beror på vad man menar med klart..
Hur kan det komma sig att så många unga har vaccinerats/fått biverkningar?B b8q skrev:
Ulltand skrev:
från Fohms hemsida.
Men det är som vanligt bara rekommendationer, Regionerna är de som bestämmer. De flesta har valt att vaccinera enligt rekommendationerna:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-vaccinationen-ga-till-region-for-region
Redigerat:
Och fortfarande har de inte gått ut med vilka som kommer att räknas som riskgrupp som är under 70 år och som ska vaccineras i fas tre,B b8q skrev:
den här gruppen som man inte vet hur stor den är(men tidigare har socialstyrelsen uppskattat att 5-10% av befolkningen under 65 år tillhör riskgrupp ang säsongsinfluensavaccinationen. Enligt Rapport från Folkhälsomyndigheten publicerad 12 juni 2018 och sammanfattar influensasäsong 2017-2018).
Jag tycker att den här riskgruppen -70år har underprioriterats under hela pandemin,många här lever med svåra sjukdomar men som ex fortfarande arbetar,studerar, klarar sig själva i hemmet, bor helt isolerat,bor själva eller bor med familj osv och riskeras att smittas och dö pga att de har allvarliga sjukdomar,
att då FHM låter alla som bor på LSS boende varav en hel del inte har allvarliga fysiska sjukdomar och dessutom personalen varav troligtvis de flesta inte har allvarliga sjukdomar gå före de som är under 70 och som har allvarliga sjukdomar i prioritering....Det tycker jag är att felprioritera!
och enl FHM ska ju prioriteringen vara att vaccinera de som löper störst risk för svår sjukdom o död prioriteras!
Jag skulle istället hellre se att alla som tillhör riskgrupp i dessa två grupper(LSS och de under 70)vaccinerades före de som inte tillhör någon riskgrupp.
En annan viktig sak för att nämna(främst för vårdpersonal) är att intramuskulär injektion ska ges på det sätt som det står i Vårdhandboken att den ska ges...ex att man ska aspirera när man ger injektionen!
Rätt så värdelös info om man inte har med sambandet vad biverkningen är.B b8q skrev:
Är man hypokondriker ska man nog inte läsa mer här.
Är det ömhet vid stickstället så är det inte speciellt konstigt.
Är det feberkänsla så är det rätt så normalt då man påverkar immunförsvaret osv.
Men är det allvarligare biverkningar så är det intressant.
En allvarligare som klassas som kräver sjukhusvård är om man reagerar kraftigare och t.ex. behöver någon medicin för att lindra biverkningen.
Jag har inte hört eller sett någon om någon som avlider av detta vaccinet. Inte heller någon som blir riktigt allvarligt sjuk.
Sådant här brukat komma upp på Flashback då och då eftersom där finns en del som är emot vaccin och tror det är påhitt av staten att kontrollera folk. De kallas för "anti vaxxers" och har ofta massa andra konstiga idéer.
Jag har tagit influensavaccin över 25 år och en del andra vacciner och ibland får man viss biverkan men knappast allvarligt. Ömhet vid stickstället ibland.
Så därför blir denna statisk mer intressant om man fick reda på vad det är för biverkning.
Biverkningen av covid-19 är oftast mycket värre och ibland allvarlig, många har avlidit av det.
Detta finns att läsa om biverkningar för Piizers vaccin
Studie på 45.000 som fått vaccin.
"De vanligaste biverkningarna var kortvarig lindrig till måttlig smärta vid injektionsstället, trötthet och huvudvärk. Förekomsten av allvarliga biverkningar var låg och ungefär densamma i vaccin- och placebogruppen."
Intressant de som fått allvarliga biverkningar av placebo. Kanske är det så att de med vaccin som fått allvarliga biverkningar också hade fått det av placebo och vaccinet har obefintliga allvarlig biverkningar.
"https://lakartidningen.se/aktuellt/...ras-aven-resultaten-for-pfizers-coronavaccin/
Är ni oroliga för biverkningarna av vaccin så bör ni nog avstå vaccin och fortsätta isolera er resten av livet.
Det finns mer saker än covid som man då bör vara orolig för TBE är en sådan eller stelkramp. Båda kan man vaccinera sig mot.
Det är nog i nuläget mer intressant att gå in på FASS och läsa bipacksedelns lista på biverkningar.
Covid-19 vacciner https://www.fass.se/LIF/menydokument?userType=2&menyrubrikId=11160
Enda slutsatsen jag drog av fördelning av biverkningar mellan kön och åldersgrupper var att det borde motsvara ålder och kön på de personer som vaccinerats. Ganska ointressant ur medicinsk synpunkt.
Covid-19 vacciner https://www.fass.se/LIF/menydokument?userType=2&menyrubrikId=11160
Enda slutsatsen jag drog av fördelning av biverkningar mellan kön och åldersgrupper var att det borde motsvara ålder och kön på de personer som vaccinerats. Ganska ointressant ur medicinsk synpunkt.
Jag måste säga att efter att ha lyssnat på kollegor i länder där man stängt grundskolan så anser jag att vi måste trycka upp lärarkollegiet ganska högt, såklart inte före de som är i riskgrupp osv men att hålla skolan öppen är mer än viktigt och detta borde prioriteras.Ulltand skrev:
Problemet är att det inte alltid fungrar i parktiken. Inte ens alla försöker. Och då när det blir lite kvar, tex en halv dos så kastas den.
När riskgrupperna är vaccinerade är det rimligt att börja ge dem en andra dos. Ganska snart därefter kommer vi få in stora mängder vaccin och kan börja beta av på flockimmuniteten.
Jag tycker för övrigt att fas 3 borde reserveras för gruppen 50-70 år som har betydligt högre dödlighet än +40.
Det verkar gå riktigt dåligt för de mindre barnen i dessa länder, även de som har ordnade hemförhållanden visar tydliga psykiska förändringar nu och det lär bara bli värre.