D
Nissens Nissens skrev:
Du som är så kunnig i ämnet. Kan du förklara för oss hur den extremt låga dödligheten 2019 påverkar den förväntade dödligheten 2020 och därefter?
"Vi fyller inte på kylen med en liter mjölk idag. utan köper två imorgon istället", -galenskap, mjölkkonsumtionen dubblerad! :dizzy:
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Hörde på radion i morse att Danmark ska lätta på restriktionerna, trots att de har dubbla spridning mot Sverige. Det verkar som vi har olika synsätt på Omikrons farlighet.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jo men Covid är ändå den perfekta ursäkten för regionledningarna, jag förutspår (japp notera nu, för jag vågar...) att den kommer hålla som favoritursäkt i minst 10 år efter att pandemin klingat av, alla bemaningsproblem, hyrläkare och övrig galenskap kommer ha roten i pandemin, sååå smidigt.

The big C..
Absolut.
Skall bli ”intressant” att se hur domedagsprofeterna i tråden tacklar att de gått på felaktiga siffror och ropat på hårdare åtgärder, munskydd o allt vad det är.
Antagligen landar det i satt Anders Tegnell personligen är ansvarig för detta. Och att Sverige är urdåligt. :)

Jag hävdar fortfarande att detta är och har alltid varit de ovaccinerades pandemi, så vill man minska trycket från pandemin på vården, så är det den gruppen man skall rikta sig mot.

Men nu visar det sig att det kanske ändå inte är så stort tryck på vården map pandemin. Man kan ju inte lasta pandemin för benbrott o liknande…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Absolut.
Skall bli ”intressant” att se hur domedagsprofeterna i tråden tacklar att de gått på felaktiga siffror och ropat på hårdare åtgärder, munskydd o allt vad det är.
Antagligen landar det i satt Anders Tegnell personligen är ansvarig för detta. Och att Sverige är urdåligt. :)
Tegnell har haft en "låg profil" på senaste tiden och jag tror han och Johan Giesecke sitter och röker segercigarr över att vi äntligen sannolikt får en riktig flockimmunitet.
Jag skulle gärna se en intervju med nämnda Giesecke om det här!
(jag har litet förtroende för madamen som nu styr Fohm)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
Hörde på radion i morse att Danmark ska lätta på restriktionerna, trots att de har dubbla spridning mot Sverige. Det verkar som vi har olika synsätt på Omikrons farlighet.
Ja, vad säger du @Ulltand , gör Sverige fel nu igen? För inte gör väl Danmark fel?

Personligen tror jag att Danmark och många andra länder gör rätt som låter omikron spridas fritt, man har nog inget val heller verkar det som.

De i tråden som ondgjort sig över smittspridningen i Sverige kan ställa sig i hörnet och fundera lite över hur de tänkt.

Det är ett bra tag sedan jag skrev just detta att smittspridningen inte alls är det problem den var innan alla vaccineringar genomfördes. Ändå fortsatte en handfull personer här i gammal god anda att skicka kvällstidningrubriker, prata om munskydd och ondgöra sig över smittspridning etc.

Istället för att tänka själva… :rolleyes:
 
Nissens Nissens skrev:
Istället för att tänka själva… :rolleyes:
Det är nog inte så lätt att "tänka själv" med den information som myndigheterna ger.
Däremot om man inser det här med "We are all in this together" så ser man snabbt att våra grannländer har en nyanserad syn, främst Danmark och Norge kommer säkert att följa efter.
Sen är det rysligt dålig journalistik nuförtiden men eftersom ingen vill betala för bra journalistik så blir det som det blir.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nu visar det sig att minst en tredjedel av de som uppgetts hamnat i vården för covid ligger inne av helt andra skäl, som benbrott eller vad som helst.

”Många av de vaccinerade ligger inne för något helt annat men har testats positivt för covid. De skulle med andra ord ha legat inne oavsett om de hade covid eller inte.”

[länk]
Men även benbrottspatienter som har covid medför en extra belastning jämfört med benbrottspatienter utan covid eftersom de covidsjuka måste isoleras och personalen måste iaktta särskilda skyddsinstruktioner. För jag antar att du inte vill att en benbrottspatient med covid ska smitta ner alla 70+ på avdelningen som riskerar att bli svårt sjuka och avlida trots tre vaccindoser.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hörde på radion i morse att Danmark ska lätta på restriktionerna, trots att de har dubbla spridning mot Sverige. Det verkar som vi har olika synsätt på Omikrons farlighet.
danskarna baserar sitt beslut på sjukhusinläggningen
 
Nissens
Man får nog inse att viruset kommer att drabba alla, det är en tidsfråga. De säger att hälften av europas befolkning är smittade inom ett par månader.
 
Nissens
P paralun skrev:
Det är nog inte så lätt att "tänka själv" med den information som myndigheterna ger.
Däremot om man inser det här med "We are all in this together" så ser man snabbt att våra grannländer har en nyanserad syn, främst Danmark och Norge kommer säkert att följa efter.
Sen är det rysligt dålig journalistik nuförtiden men eftersom ingen vill betala för bra journalistik så blir det som det blir.
Att bara lyssna på myndigheter eller att bara lyssna på media är inte att tänka själv.. att tänka själv är att dra slutsatser efter att ha inhämtat information från en mängd källor och värderat den.
 
  • Gilla
TheSwoopis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men även benbrottspatienter som har covid medför en extra belastning jämfört med benbrottspatienter utan covid eftersom de covidsjuka måste isoleras och personalen måste iaktta särskilda skyddsinstruktioner. För jag antar att du inte vill att en benbrottspatient med covid ska smitta ner alla 70+ på avdelningen som riskerar att bli svårt sjuka och avlida trots tre vaccindoser.
Det är ju där skon klämmer. Eftersom vi fortfarande klassar Covid-19 som samhällsfarlig infektion så måste vi vidta det där åtgärderna men sett till risk och sannolikhet för svår sjukdom och död, även för 70+, kanske inte rättfärdigar den klassningen och de åtgärder som följer. Säg att vi utgår från att vi litar på vaccinet och slutar med skyddsåtgärdena och betraktar en Covidinfekterad utan allvarliga symtom som vilken annan luftvägsinfektion inom sjukvården. Skulle bördan då minska?

Är det ditåt Danmark vill komma?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Hörde på radion i morse att Danmark ska lätta på restriktionerna, trots att de har dubbla spridning mot Sverige. Det verkar som vi har olika synsätt på Omikrons farlighet.
Deras antal bekräftade fall har varit rätt konstant i två veckor till skillnad från Sveriges som går rakt upp.
Deras antal på sjukhus har var rätt konstant i 10 dagar till skillnad från Sveriges som går rakt upp.

Det är olika provtagningsregler så det går inte att jämföra antal bekräftade fall direkt av mellan Danmark och Sverige.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men även benbrottspatienter som har covid medför en extra belastning jämfört med benbrottspatienter utan covid eftersom de covidsjuka måste isoleras och personalen måste iaktta särskilda skyddsinstruktioner. För jag antar att du inte vill att en benbrottspatient med covid ska smitta ner alla 70+ på avdelningen som riskerar att bli svårt sjuka och avlida trots tre vaccindoser.
Sen kan man ju även reagera på att vi beter oss med en dåres envishet vad gäller vaccinet. "Funkar det inte en gång kanske det funkar bättre två gånger. Ja lite bättre blev det, då kanske det funkar ännu bättre med tre, fyra, fem....." Lite som de där illustrationerna om hjulet där de släpar kärra med fyrkantiga "hjul". Eller när man inte "orkar" gå och slippa yxan utan står kvar och hugger med den slöa som knappt funkar.
 
BirgitS
J JBa skrev:
Det är ju där skon klämmer. Eftersom vi fortfarande klassar Covid-19 som samhällsfarlig infektion så måste vi vidta det där åtgärderna men sett till risk och sannolikhet för svår sjukdom och död, även för 70+, kanske inte rättfärdigar den klassningen och de åtgärder som följer. Säg att vi utgår från att vi litar på vaccinet och slutar med skyddsåtgärdena och betraktar en Covidinfekterad utan allvarliga symtom som vilken annan luftvägsinfektion inom sjukvården. Skulle bördan då minska?

Är det ditåt Danmark vill komma?
Hela hösten har det varit många dubbelvaccinerade 70+ på IVA. Att underlätta för sjukvården är då verkligen inte att se till att ändå fler av dem hamnar på IVA. Det leder också till att det redan ökande antalet avlidna ökar mer eftersom 70+ med andra sjukdomar eller riskfaktorer även avlider av milda symtom.

Danmark anser nu att de har kontroll över smittspridningen och antalet på sjukhus. Det kan man verkligen inte säga att Sverige har eftersom båda delarna ökar snabbt.
 
BirgitS
J JBa skrev:
Sen kan man ju även reagera på att vi beter oss med en dåres envishet vad gäller vaccinet. "Funkar det inte en gång kanske det funkar bättre två gånger. Ja lite bättre blev det, då kanske det funkar ännu bättre med tre, fyra, fem....." Lite som de där illustrationerna om hjulet där de släpar kärra med fyrkantiga "hjul". Eller när man inte "orkar" gå och slippa yxan utan står kvar och hugger med den slöa som knappt funkar.
Nu anser ju Danmark att en anledning till att de har fått kontroll på smittspridning och sjukhusinläggning och därmed kan lätta lite på restriktionerna är att så många är vaccinerade med tredje dosen eftersom man vet att under några månader efter tredje dosen så är risken för sjukdom med symtom avsevärt mindre, vilket begränsar smittspridningen.

I Danmark har 55 % av hela befolkningen fått en tredje dos medan det i Sverige är 27 %.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.