harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Nu gör du samma misstag igen.
Du gör många misstag med överdödligheten, men då tycker du också att det inte är så lätt att förstå.
Vi andra är helt kapabla att tolka överdödligheten och dra rätt slutsats av den info vi får
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det finns säkert dom som inte dog under pandemin som annars hade dött i influensa eller rs eller vinterkräksjukan eller en bilolyckan. De borde fått ett längre liv pga corona
Ja det stämmer på individnivå. Och så finns det en massa människor som drog på sig obotlig cancer pga av de inte kunde få en undersökning i tid under pandemin. Men det ser vi först senare.

Det intressanta är att överdödligheten stämmer nästan exakt men utfärdade dödsfallsintyg i corona.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu gör du samma misstag igen. Du lägger ihop två år, ett men överdödlighet och ett därefter med underdödlighet.

Nu har jag i otaliga exempel förklarat att det man inte göra om man är ute efter att förstå hur många liv som förlorats i Covid-19. Jag kan ärligen inte komma på något mer sätt.
Nu förutsätter du igen att jag vill förstå det som du tycker att jag ska vilja förstå.

Naturligtvis kan man räkna ut överdödlighet för vilket tidsspann man vill, oavsett om det är en månad, 7 månader, 1 år eller 5 år.

Eftersom Covid-19 just har pågått i snart två år så verkar snart två år vara en bra tidsperiod att studera för att veta vad som har hänt hittills under pandemin.

"i Covid-19"
Med covid, av covid, pga. covid (dvs. med hänsyn till att färre har dött av influensa osv.)?
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Och så finns det en massa människor som drog på sig obotlig cancer pga av de inte kunde få en undersökning i tid under pandemin.
Är det något som du tror eller något som du vet?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du gör många misstag med överdödligheten, men då tycker du också att det inte är så lätt att förstå.
Vi andra är helt kapabla att tolka överdödligheten och dra rätt slutsats av den info vi får
Vilken är din slutsats då?

Har inte 14,777 människor avlidit i pandemin?

Har pandemin lett till att andra lever längre istället?

Svårt att veta vad du är ute efter mer än att du inte tycka klara av att förstå att överdödligheten i corona inte har någon vinnare. Trots efterföljande underdödliget,
 
harry73 harry73 skrev:
Är det något som du tror eller något som du vet?

Det vet vi tyvärr.

Har varit en hel det skriverier om det. Folk kommer för sent med sin cancer till vården pga coronan,
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det intressanta är att överdödligheten stämmer nästan exakt men utfärdade dödsfallsintyg i corona.
Nej, det gör den inte. Överdödligheten är betydligt lägre än antalet som har dött av covid eftersom folk under våren 2020 och under förra vintern inte dog i influensa, RS-virus och vinterkräksjuka i den utsträckning som är vanligt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Vilken är din slutsats då?
T ex att Sverige lyckades skapa en relativ bra immunitet under befolkningen, som under 2021 gjorde att vi hade relativ få dödsfall
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Är det något som du tror eller något som du vet?
Enligt Socialstyrelsen har det under pandemin varit betydligt färre cancerdiagnoser än vanligt och enligt dem så är det då troligt att folk har/kommer att diagnosticeras i ett senare skede och då är dödligheten högre. Men man vet ju inte exakt hur många extra dödsfall set kommer att leda till, dvs. om det är "massor".
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan man räkna ut överdödlighet för vilket tidsspann man vill, oavsett om det är en månad, 7 månader, 1 år eller 5 år.
Visst kan man det men det säger ju inget om hur många som avlidit i corona i så fall.

Du kanske har glömt bort att man följde överdödligheten månad för månad under första vågen. Det gjordes för att verifiera dödstalen i corona. Så kan man avvända statistiken på ett korrekt sätt för att verifiera data.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har inte 14,777 människor avlidit i pandemin?
Vad menar du med "i pandemin"?
Det låter inte som antalet som har dött av covid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Socialstyrelsen har det under pandemin varit betydligt färre cancerdiagnoser än vanligt och enligt dem så är det då troligt att folk har/kommer att diagnosticeras i ett senare skede och då är dödligheten högre. Men man vet ju inte exakt hur många extra dödsfall set kommer att leda till, dvs. om det är "massor".
Det stämmer. Man bör då också komma ihåg att cancer är en av de vanligaste dödsorsakerna. Så det bör rimligen få en betydande påverkan. Allt handlar ju om att upptäcka den i tid.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Visst kan man det men det säger ju inget om hur många som avlidit i corona i så fall.
Om du vill veta hur många som har avlidit av covid så är det en annan sak än överdödlighet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill veta hur många som har avlidit av covid så är det en annan sak än överdödlighet.

Man jämför överdödligheten under en period med dödligheten som rapporteras in av läkare i covid-19. När det är som värst.

Dessa stämmer bra överens.

Sedan kan man försöka luras med statistik över längre perioder och hävda att coronan inte gjort den skillnad den gjort. Det är där ni befinner i nu.
 
Nissens
D djac skrev:
Vet inte vad The Economist driver men du menar att man skulle tagit med spannet 2019 till 2021, för att undvika att man hoppar över ett år, jag vill väl minnas att Sverige hade ganska låg överdödlighet även 2020 så det hade nog inte påverkat jättemycket men jag vet inte hur 2019 såg ut?
Bifogar en påminnelse om hur dödligheten i Sverige sett ut de senaste decennierna. Siffrorna från SCB.
 
  • Stapeldiagram som visar Sveriges dödlighet från 2000 till 2020 enligt SCB-data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.