BirgitS
P paralun skrev:
Jo Norge är inne på samma linje.
Bakom betalväggen men man förstår vad det handlar om.
[länk]
Så nu väntar vi på Fohm! :geek:
Jag har just nu inga problem att läsa artikeln fast jag inte är inloggad.

Men det är ju inte frågan om att Norge kommer att släppa på alla restriktioner.
Spridningen av den omikrondrivna vågen går inte att stoppa med restriktioner, men toppen kan kan dämpas något.
”Eftersom vaccination inte kan stoppa epidemin, och viruset därför alltid kommer att cirkulera, kommer åtgärderna i huvudsak bara att fördröja smittiden för människor och därmed fördröja en våg. Kraftiga åtgärder mot epidemin över tid är knappast proportionerliga eller förnuftiga”, skriver FHI.
Att bromsa vågen med minsta möjliga ingripande åtgärder så att sjukdomens belastning på sjukvården och samhället inte blir för stor.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, patienten måste isoleras och personalen behöver vidta andra smittskyddsåtgärder.

[länk] kl. 10.56 (45 minuter sen)
Nja, om halva befolkningen har smittan, vilket snart är verklighet så är det bara att ge upp isolering av andra än ovaccinerade.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
1, jag menar att man på ett eller annat sätt får begränsa de ovaccinerades rörlighet.

2, Jag har läst det på flera trovädiga källor, tror Gisslén var en av dem. Men om du känner dig osäker så räkna bort mer än en tredjedel av de ovaccinerade eftersom de inte är ”extra” vårdfall. Då utgör de ovaccinerade en ännu större andel.

3, Det är ingen som tar livet av dem ”i onödan” poängen är att är de så sköra så tar det ena eller det andra dem när som helst ändå.
1. Det är ju fortfarande rätt flummigt. För du menar ju inte att de ska isoleras i hemmet.

2. Jo, alla som har covid på sjukhus kräver extra resurser, se #15460
Om jag räknar bort vissa ovaccinerade så blir den gruppen inte en större andel.

3. Du har inte tänkt på att de kan tillfriskna från sin andra sjukdom, att man kan leva flera år med en cancerdiagnos osv.?

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nja, om halva befolkningen har smittan, vilket snart är verklighet så är det bara att ge upp isolering av andra än ovaccinerade.
Om halva befolkningen är sjuka samtidigt så kommer samhället att kollapsa. Det är en stor andel av de vaccinerade som blir covidsjuka som är så sjuka att de har feber och annat som gör att de inte kan jobba. Hälften av dubbelvaccinerade norrmännen efter julbordet fick feber eller andra symtom som de själva ansåg vara betydligt värre än en vanlig förkylning.

Om en fjärdedel av befolkningen inte kan jobba så kommer det inte att finnas mat på butikshyllorna, nästan alla apotek är stängda, sjukvården kan inte längre ta hand om benbrott, hjärtinfarkter och stroke osv.. Så det är något som man absolut vill undvika.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har just nu inga problem att läsa artikeln fast jag inte är inloggad.

Men det är ju inte frågan om att Norge kommer att släppa på alla restriktioner.
Bra, givetvist är det så men jag är ganska säker på att både Danmark och Norge snabbt trappar ner de restriktioner de nu har eftersom det inte är meningsfullt. (precis som Gisslen sa igår)

Sen blir jag alltmer imponerad av Edelstein i Israel för han verkar få 100% rätt.
Postade artikeln för en tid sedan:
https://www.timesofisrael.com/what-...-like-and-why-it-may-be-premature-for-israel/
Israel ligger ju först i vaccinationsledet och deras utveckling ska jag noga följa!

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
1. Det är ju fortfarande rätt flummigt. För du menar ju inte att de ska isoleras i hemmet.

2. Jo, alla som har covid på sjukhus kräver extra resurser, se #15460
Om jag räknar bort vissa ovaccinerade så blir den gruppen inte en större andel.

3. Du har inte tänkt på att de kan tillfriskna från sin andra sjukdom, att man kan leva flera år med en cancerdiagnos osv.?
1, HUR man gör det har jag ingen uppfattning om. ATT man gör det vore bra.

2, Det vore nog bra om du kollar vad Gisslén säger om läget. Han är ansvarig för både HIV och Covidvården i hela Gbg. Hans kunskaper och slutsatser väger tungt förstås.

3, Om de är så sköra så måste man skydda dem mot massor av saker i så fall, covid, influensa, förkylningar, vinterkräksjuka… förr eller senare spricker det. Varför välja just covid?

BirgitS BirgitS skrev:
Om halva befolkningen är sjuka samtidigt så kommer samhället att kollapsa. Det är en stor andel av de vaccinerade som blir covidsjuka som är så sjuka att de har feber och annat som gör att de inte kan jobba. Hälften av dubbelvaccinerade norrmännen efter julbordet fick feber eller andra symtom som de själva ansåg vara betydligt värre än en vanlig förkylning.
Nu blir inte halva befolkningen sjuka samtidigt och inom alla verksamheter som kräver 24/7 funktion så har man redan tillsett att man har ett extra regelverk.
Sjukvården i Stockholm kollapsar säkert men det är då av andra skäl! Jag kan inte se att Stockholm's problem ska spilla över för hela Sverige. Isåfall borde vi isolera Stockholm ett par månader.

BirgitS
P paralun skrev:
Bra, givetvist är det så men jag är ganska säker på att både Danmark och Norge snabbt trappar ner de restriktioner de nu har eftersom det inte är meningsfullt. (precis som Gisslen sa igår)

Sen blir jag alltmer imponerad av Edelstein i Israel för han verkar få 100% rätt.
Postade artikeln för en tid sedan:
[länk]
Israel ligger ju först i vaccinationsledet och deras utveckling ska jag noga följa!
Här är väl just förutsättningen för att lätta på betydelsefulla åtgärder:
"It is supposed that the coronavirus could become endemic. This is medical shorthand for saying that immune protection would be so strong that there would be less transmission and very little hospitalization and death, though the virus would still circulate to a degree."

Nåja, det är inte så jättestor andel av befolkningen i Israel som har vaccinerat sig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
1, HUR man gör det har jag ingen uppfattning om. ATT man gör det vore bra.

2, Det vore nog bra om du kollar vad Gisslén säger om läget. Han är ansvarig för både HIV och Covidvården i hela Gbg. Hans kunskaper och slutsatser väger tungt förstås.

3, Om de är så sköra så måste man skydda dem mot massor av saker i så fall, covid, influensa, förkylningar, vinterkräksjuka… förr eller senare spricker det. Varför välja just covid?
1. Det är nog ingen som har betvivlat att det vore bra. Problemet är ju att det inte finns någon som vet hur det ska gå till och därmed blir det lite konstigt när du hela tiden tar upp det.

2. Jag har läst vad Gisslén har skrivit i ett flertal artiklar och jag kan inte påminna mig att han har skrivit att det inte spelar någon roll för vården om en person har både benbrott och mild covid.

3. Ja, det är det man brukar försöka göra.
Skulle du resonera likadant om det gällde dina föräldrar, att det gör inget om de dör 2 år tidigare i onödan?

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Nu blir inte halva befolkningen sjuka samtidigt och inom alla verksamheter som kräver 24/7 funktion så har man redan tillsett att man har ett extra regelverk.
Sjukvården i Stockholm kollapsar säkert men det är då av andra skäl! Jag kan inte se att Stockholm's problem ska spilla över för hela Sverige. Isåfall borde vi isolera Stockholm ett par månader.
Nu kunde jag inte förstå Nissens inlägg på något annat sätt än han tror att halva befolkningen är sjuk samtidigt vid något tillfälle.
"Nja, om halva befolkningen har smittan,"

Vad menar du för regelverk som gör att verksamheten klarar av 25 % frånvaro i en vecka utan att det påverkar det som verksamheten ska göra?

Inget sjukhus klarar av att ta hand om lika mycket patienter om en fjärdedel av de anställda är frånvarande hela tiden.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nu kunde jag inte förstå Nissens inlägg på något annat sätt än han tror att halva befolkningen är sjuk samtidigt vid något tillfälle.
"Nja, om halva befolkningen har smittan,"

Vad menar du för regelverk som gör att verksamheten klarar av 25 % frånvaro i en vecka utan att det påverkar det som verksamheten ska göra?

Inget sjukhus klarar av att ta hand om lika mycket patienter om en fjärdedel av de anställda är frånvarande hela tiden.
Då har du missuppfattat helt och hållet. Det man säger är att inom ett par månader har halva europas befolkning haft smittan.
Hur kan du tro att någon menar att de har den samtidigt??
Poängen är att med den spridningen så kommer alla att drabbas förr eller senare.

I vår kommun har man börjat planera för att skolköken skall fylla på frysarna med lättlagad mat utifall många kockar blir sjuka samtidigt och måste ersättas med vikarier.

För att undvika att bidra hamstring undviker jag att nämna vilken frysmat som avses…:p

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Då har du missuppfattat helt och hållet. Det man säger är att inom ett par månader har halva europas befolkning haft smittan.
Hur kan du tro att någon menar att de har den samtidigt??
Poängen är att med den spridningen så kommer alla att drabbas förr eller senare.
Det är skillnad på "har" och "har haft" så jag antog att du just menade "har" när du skrev "har".

Men även 50 % på 8 veckor kommer att leda till mycket stora problem för samhället, se inlägget jag just skrev, trots att Sverige inte är uppe på en topp med 10 % som är sjuka samtidigt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
I vår kommun har man börjat planera för att skolköken skall fylla på frysarna med lättlagad mat utifall många kockar blir sjuka samtidigt och måste ersättas med vikarier.

För att undvika att bidra hamstring undviker jag att nämna vilken frysmat som avses…:p
Klarar produktionen av att alla skolkök, sjukhuskök osv. gör det?
Verkar också vara optimistiskt att räkna med vikarier i ett sånt läge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.