1 014 062 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så nu kan man inte ens ha någon nytta av överdödligheten under 2020 enligt dig?Ulltand skrev:
Du är nog rätt ensam om det i så fall.
Jag tror du helt missförstår vad jag hävdar och använder statistik till. Som sagt jag har inte samma syfte som du.
Men det blir betydligt lättare om du skriver så det är tydligt vad du menar. "Av covid" och "med covid" är etablerade termer men "i pandemin" och "i corona" är det inte.
Ingen söker nog ett exakt svar på det.Jonatan79 skrev:
Det viktiga här är förstå att den skada i form av dödlighet som Covid-19 inte repareras av den efterföljande underdödligheten.
Det är bara i bibeln man kan återuppstå.
BirgitS skrev:
Statistiken om underdödlighet nu indikerar snarast att förståelsen av överdödligheten tidigare var korrekt. Så en form av förväntat verifikat på att det dog rätt många äldre året innan i corona.
Inga nya levnadsår skapas dock men fler kommer att gå förlorade av indirekta orsaker som sent uppräckt cancer vissa former av långtidscovid mm.
Vilka alla hade kunnat hållas lägre med en smartare coronastratergi. Som tex i Finland, Norge, Danmark eller Island.
Redigerat:
Du som är så kunnig i ämnet. Kan du förklara för oss hur den extremt låga dödligheten 2019 påverkar den förväntade dödligheten 2020 och därefter?Ulltand skrev:
Visst kan man det men det säger ju inget om hur många som avlidit i corona i så fall.
Du kanske har glömt bort att man följde överdödligheten månad för månad under första vågen. Det gjordes för att verifiera dödstalen i corona. Så kan man avvända statistiken på ett korrekt sätt för att verifiera data.
Du gillar ju att prata om grannländer. Polen är ett grannland till Sverige. De har tydligen ca 100 000 döda med Covid på 38 milj invänare. Det blir lite grovt räknat 25 000 per 10 miljoner invånare.Ulltand skrev:
Statistiken om underdödlighet nu indikerar snarast att förståelsen av överdödligheten tidigare var korrekt. Så en form av förväntat verifikat på att det dog rätt många äldre året innan i corona.
Inga nya levnadsår skapas dock men fler kommer att gå förlorade av indirekta orsaker som sent uppräckt cancer vissa former av långtidscovid mm.
Vilka alla hade kunnat hållas lägre med en smartare coronastratergi. Som tex i Finland, Norge, Danmark eller Island.
Är det grannlandet bättre eller sämre än Sverige?
Eller rättare: kan du förklara så att vi förstår att Sverige är sämre än Polen.
Nu visar det sig att minst en tredjedel av de som uppgetts hamnat i vården för covid ligger inne av helt andra skäl, som benbrott eller vad som helst.
”Många av de vaccinerade ligger inne för något helt annat men har testats positivt för covid. De skulle med andra ord ha legat inne oavsett om de hade covid eller inte.”
https://www.gp.se/nyheter/sverige/regionernas-covid-statistik-kan-vara-missvisande-1.63636280
”Många av de vaccinerade ligger inne för något helt annat men har testats positivt för covid. De skulle med andra ord ha legat inne oavsett om de hade covid eller inte.”
https://www.gp.se/nyheter/sverige/regionernas-covid-statistik-kan-vara-missvisande-1.63636280
Här är två riktigt förståndiga personer. Nej detta handlar inte om politik utan om högt uppsatta personer med stort förtroende bland svenska folket.
Se, de använder ju munskydd. Då måste det vara bra.
Alltså har man munskydd när man håller tyst kan man ta av det när man ska prata högt och tydligt. Det fungerar ändå i fickan.
Nu har ju Lööf ändå fått covid och förståndigt nog delar hon med sig det till övriga i riksdagen.
(finns ett spår av ironi i texten)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6Xjla/annie-loof-har-fatt-corona
Se, de använder ju munskydd. Då måste det vara bra.
Alltså har man munskydd när man håller tyst kan man ta av det när man ska prata högt och tydligt. Det fungerar ändå i fickan.
Nu har ju Lööf ändå fått covid och förståndigt nog delar hon med sig det till övriga i riksdagen.
(finns ett spår av ironi i texten)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6Xjla/annie-loof-har-fatt-corona
Redigerat:
Munskydd gör ingen större skillnad, politikerna vet att det är ett spel för gallerierna. Du visar att inte alla medborgare har koll på det.optimum skrev:
Här är två riktigt förståndiga personer. Nej detta handlar inte om politik utan om högt uppsatta personer med stort förtroende bland svenska folket.
Se, de använder ju munskydd. Då måste det vara bra.
Alltså har man munskydd när man håller tyst kan man ta av det när man ska prata högt och tydligt. Det fungerar ändå i fickan.
Nu har ju Lööf ändå fått covid och förståndigt nog delar hon med sig det till övriga i riksdagen.
(finns ett spår av ironi i texten)
[bild]
[länk]
Aftonbladet skriver det för att det säljer…
Jo men Covid är ändå den perfekta ursäkten för regionledningarna, jag förutspår (japp notera nu, för jag vågar...) att den kommer hålla som favoritursäkt i minst 10 år efter att pandemin klingat av, alla bemaningsproblem, hyrläkare och övrig galenskap kommer ha roten i pandemin, sååå smidigt.Nissens skrev:
Nu visar det sig att minst en tredjedel av de som uppgetts hamnat i vården för covid ligger inne av helt andra skäl, som benbrott eller vad som helst.
”Många av de vaccinerade ligger inne för något helt annat men har testats positivt för covid. De skulle med andra ord ha legat inne oavsett om de hade covid eller inte.”
[länk]
The big C..
