Ingen kommer få det exakta svaret på det ena eller det andra och de döda kommer inte tillbaka oavsett, Carry on!
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man jämför överdödligheten under en period med dödligheten som rapporteras in av läkare i covid-19. När det är som värst.

Dessa stämmer bra överens.

Sedan kan man försöka luras med statistik över längre perioder och hävda att coronan inte gjort den skillnad den gjort. Det är där ni befinner i nu.
Så nu kan man inte ens ha någon nytta av överdödligheten under 2020 enligt dig?
Du är nog rätt ensam om det i så fall.

Jag tror du helt missförstår vad jag hävdar och använder statistik till. Som sagt jag har inte samma syfte som du.

Men det blir betydligt lättare om du skriver så det är tydligt vad du menar. "Av covid" och "med covid" är etablerade termer men "i pandemin" och "i corona" är det inte.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen kommer få det exakta svaret på det ena eller det andra och de döda kommer inte tillbaka oavsett, Carry on!
Ingen söker nog ett exakt svar på det.

Det viktiga här är förstå att den skada i form av dödlighet som Covid-19 inte repareras av den efterföljande underdödligheten.

Det är bara i bibeln man kan återuppstå.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen söker nog ett exakt svar på det.

Det viktiga här är förstå att den skada i form av dödlighet som Covid-19 inte repareras av den efterföljande underdödligheten.

Det är bara i bibeln man kan återuppstå.
Det förstår nog de flesta….
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så nu kan man inte ens ha någon nytta av överdödligheten under 2020 enligt dig?
Du är nog rätt ensam om det i så fall.

Vad skulle nyttan vara med att det dog en massa människor år 2020 enligt dig?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad skulle nyttan vara med att det dog en massa människor år 2020 enligt dig?
"Nytta av statistik som visar överdödlighet" alltså.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
"Nytta av statistik som visar överdödlighet" alltså.

Statistiken om underdödlighet nu indikerar snarast att förståelsen av överdödligheten tidigare var korrekt. Så en form av förväntat verifikat på att det dog rätt många äldre året innan i corona.

Inga nya levnadsår skapas dock men fler kommer att gå förlorade av indirekta orsaker som sent uppräckt cancer vissa former av långtidscovid mm.

Vilka alla hade kunnat hållas lägre med en smartare coronastratergi. Som tex i Finland, Norge, Danmark eller Island.
 
Redigerat:
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Visst kan man det men det säger ju inget om hur många som avlidit i corona i så fall.

Du kanske har glömt bort att man följde överdödligheten månad för månad under första vågen. Det gjordes för att verifiera dödstalen i corona. Så kan man avvända statistiken på ett korrekt sätt för att verifiera data.
Du som är så kunnig i ämnet. Kan du förklara för oss hur den extremt låga dödligheten 2019 påverkar den förväntade dödligheten 2020 och därefter?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Statistiken om underdödlighet nu indikerar snarast att förståelsen av överdödligheten tidigare var korrekt. Så en form av förväntat verifikat på att det dog rätt många äldre året innan i corona.

Inga nya levnadsår skapas dock men fler kommer att gå förlorade av indirekta orsaker som sent uppräckt cancer vissa former av långtidscovid mm.

Vilka alla hade kunnat hållas lägre med en smartare coronastratergi. Som tex i Finland, Norge, Danmark eller Island.
Du gillar ju att prata om grannländer. Polen är ett grannland till Sverige. De har tydligen ca 100 000 döda med Covid på 38 milj invänare. Det blir lite grovt räknat 25 000 per 10 miljoner invånare.

Är det grannlandet bättre eller sämre än Sverige?

Eller rättare: kan du förklara så att vi förstår att Sverige är sämre än Polen. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du som är så kunnig i ämnet. Kan du förklara för oss hur den extremt låga dödligheten 2019 påverkar den förväntade dödligheten 2020 och därefter?
Ja men du skulle ändå inte förstå.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men du skulle ändå inte förstå.
Jodå, men du förstår inte eftersom du kör på din egna agenda…

Du har inte förstått att överdödligheten är inte i närheten av det du förmedlar.
 
Nissens
  • Älska
djac
  • Laddar…
optimum
Här är två riktigt förståndiga personer. Nej detta handlar inte om politik utan om högt uppsatta personer med stort förtroende bland svenska folket.
Se, de använder ju munskydd. Då måste det vara bra.
Alltså har man munskydd när man håller tyst kan man ta av det när man ska prata högt och tydligt. Det fungerar ändå i fickan.

Nu har ju Lööf ändå fått covid och förståndigt nog delar hon med sig det till övriga i riksdagen.

(finns ett spår av ironi i texten)

Kollage av två bilder i riksdagen, en kvinna talar utan munskydd, en annan sitter med munskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6Xjla/annie-loof-har-fatt-corona
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Här är två riktigt förståndiga personer. Nej detta handlar inte om politik utan om högt uppsatta personer med stort förtroende bland svenska folket.
Se, de använder ju munskydd. Då måste det vara bra.
Alltså har man munskydd när man håller tyst kan man ta av det när man ska prata högt och tydligt. Det fungerar ändå i fickan.

Nu har ju Lööf ändå fått covid och förståndigt nog delar hon med sig det till övriga i riksdagen.

(finns ett spår av ironi i texten)

[bild]

[länk]
Munskydd gör ingen större skillnad, politikerna vet att det är ett spel för gallerierna. Du visar att inte alla medborgare har koll på det.
Aftonbladet skriver det för att det säljer…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Nu visar det sig att minst en tredjedel av de som uppgetts hamnat i vården för covid ligger inne av helt andra skäl, som benbrott eller vad som helst.

”Många av de vaccinerade ligger inne för något helt annat men har testats positivt för covid. De skulle med andra ord ha legat inne oavsett om de hade covid eller inte.”

[länk]
Jo men Covid är ändå den perfekta ursäkten för regionledningarna, jag förutspår (japp notera nu, för jag vågar...) att den kommer hålla som favoritursäkt i minst 10 år efter att pandemin klingat av, alla bemaningsproblem, hyrläkare och övrig galenskap kommer ha roten i pandemin, sååå smidigt.

The big C..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.