BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Israel har redan hunnit ge 4 sprutor till halva befolkningen och jag har inte hört om några problem där på den nivån.
Det ser det verkligen inte ut som för de har inte gett boosterdoser till mer 51 %, alltså summan av tredje och fjärde dosen.
Diagram som visar COVID-19 booster-vaccindoser administrerade per 100 personer i Israel över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man antar att uppförsbacken på slutet innehåller fjärde dosen så motsvarar den uppgång från 46 till 51 %, alltså max 5 % av befolkningen har fått en fjärde dos. Det var ju inte förrän just före nyår som de godkände en fjärde dos för de allra mest sårbara.
https://www.cbsnews.com/news/israel-covid-vaccine-approves-4th-dose/

Det är då också för tidigt med några undersökningar som visar skyddseffekt efter fjärde dosen.

Glömde ju länken till bilden: https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~ISR

Redigerat:
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Lägger den här..

[bild]
Vi vet ju sen tidigare att Sverige är sämst, så ju högre upp dersto sämre.
Lite överraskande att Bulgarien är bäst... ;)

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lägger den här..

[bild]
Det är klart att väljer man att hoppa över år 1 i pandemin kan man ju alltid snygga till Sveriges siffror.

Men varför skulle man vilja göra det om man är intresserad av att se det verkliga utfallet av Sveriges corona strategi?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är klart att väljer man att hoppa över år 1 i pandemin kan man ju alltid snygga till Sveriges siffror.

Men varför skulle man vilja göra det om man är intresserad av att se det verkliga utfallet av Sveriges corona strategi?
Det är väl du som behöver justera din bild. Sverige har klarat sig hyggligt i pandemin.

Det har presenterats för dig otaliga gånger, men eftersom du bestämt dig för att Sverige är dåligt i alla lägen så tar du aldrig till dig det.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För att man är intresserad av annat?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:

Vet inte vad The Economist driver men du menar att man skulle tagit med spannet 2019 till 2021, för att undvika att man hoppar över ett år, jag vill väl minnas att Sverige hade ganska låg överdödlighet även 2020 så det hade nog inte påverkat jättemycket men jag vet inte hur 2019 såg ut?

D djac skrev:
jag vill väl minnas att Sverige hade ganska låg överdödlighet även 2020 så det hade nog inte påverkat jättemycket men jag vet inte hur 2019 såg ut?
Nej, 2019 var ovanligt lågt, 2020 ovanligt högt, och 2021 lite lägre dödlighet än normalt. Slår man ut det över denna treårsperiod blir det alltså en ganska normal överdödlighet, i paritet med 2017 eller 2018.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ov-2-nyhetstrad.398099/page-1023#post-4576014

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Vi vet ju sen tidigare att Sverige är sämst, så ju högre upp dersto sämre.
Lite överraskande att Bulgarien är bäst... ;)
Det är för att Ryssland inte är med i listan, för Ryssland är ännu bättre än Bulgarien

• Haha
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Nej, 2019 var ovanligt lågt, 2020 ovanligt högt, och 2021 ganska normalt. Slår man ut det över denna treårsperiod blir det alltså en ganska normal överdödlighet.
Ja men det är kanske det som Ulltand menar, man vill ju få så rättvisande bild som möjligt?

BirgitS BirgitS skrev:
För att man är intresserad av annat?

Ptja,,,man kan också välja ut en enskild månad som visar på att Norge är klart sämre än Sverige. Om man är lagd så.

Själv är lite mer mainstream och intresserar mig för det totala utfallet.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja,,,man kan också välja ut en enskild månad som visar på att Norge är klart sämre än Sverige. Om man är lagd så.

Ok, men ta ett decenium då, det borde ju vara superbra?

harry73
D djac skrev:
Ok, men ta ett decenium då, det borde ju vara superbra?
Skulle inte förvåna mig om Sverige har två gånger så många dödsfall som Norge, och då spelar det ingen roll om man tar sista året, året innan eller hela förra decenniet. Norge är klart bättre än Sverige, och om dom fortsätter med dessa dödstal, kommer de (kanske) gå om oss i befolkningsstorlek

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vet inte vad The Economist driver men du menar att man skulle tagit med spannet 2019 till 2021, för att undvika att man hoppar över ett år, jag vill väl minnas att Sverige hade ganska låg överdödlighet även 2020 så det hade nog inte påverkat jättemycket men jag vet inte hur 2019 såg ut?
B b8q skrev:
Nej, 2019 var ovanligt lågt, 2020 ovanligt högt, och 2021 lite lägre dödlighet än normalt. Slår man ut det över denna treårsperiod blir det alltså en ganska normal överdödlighet, i paritet med 2017 eller 2018.

[länk]
Precis 2020 då gick riktigt dåligt för Sverige är ju inte med i statistiken.

Sedan får man inte låta sig luras av att den genomsnittliga överdödligheten kan komma ner till 0 efter ett tag. Den första överdödligheten betyder att ett visst antal levnadsår förlorats. Dessa får man inte igen i den kommande underdödligheten. Underdöligheten beror bara på att folk dött tidigare än annars.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Nu är ju det här nyhetstråden så då är ju just nyheter det intressanta. The Economist fick ju fram att Norge hade högre överdödlighet än Sverige under hela året så inte behöver man plocka ut en viss månad för det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Underdöligheten beror bara på att folk dött tidigare än annars.
Hur kom du fram till den, kan de inte också leva lite längre, det betyder väl bara att de inte dog under just den perioden, eller är detta faktum också från den parallella världen?

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.