BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Japp, och får man ordning på begränsning av de ovaccinerade så halveras problemet. Minst.
Varifrån hämtar du uppgiften om att mer än hälften av de på sjukhusavdelningarna är ovaccinerade?

Vi har ju redan diskuterat hur omöjligt det är att förhindra att en stor del av de ovaccinerade blir smittade. De blir smittade på jobbet och av sina barn.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har det gått ytterligare en vecka och det rapporteras om ändå högre halter virus i Göteborgs avloppsvatten.
Ännu en gång har det ökat rejält.

"Halterna av sars-cov-2 i avloppsvattnet i Göteborg är mellan tre och fyra gånger högre än vid förra veckans mätning, och vid den tidigare toppen december 2020."
"– Det måste vara många som är smittade nu. Förhoppningsvis är de flesta smittade vaccinerade och har mild sjukdom, men trots detta så kommer en viss procent av dem att belasta sjukvården. Utifrån det vi sett tidigare kommer det att ske om ungefär en vecka, säger hon."
"Mätt i virushalter i proverna, alltså inte antalet smittade personer, är relationen 5 delta per 10 000 omikron."
https://news.cision.com/se/sahlgren...notering-for-corona-i-avloppsvattnet,c3484530

Hur det är på en del andra ställen i landet kan man se här: https://covid19dataportal.se/sv/data_types/environment/wastewater/

D
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom de flesta verkar ha sagt upp sig för att de är slutkörda pga. av den höga belastningen under pandemin så ser jag inte riktigt hur HR ska kunna påverka det.

I Region Stockholm har man hela tiden haft planer för hur ökat antal sjuka ska hanteras. Redan i januari 2020 började Karolinska planera för hur de skulle kunna ta hand om covidpatienter. Det är på grund av dessa planer man har kunnat skala upp covidvården vid varje våg.
Det är klassisk gaslightning om du uppfattar att de säger så, tror inte de riktigt gör det faktiskt, skulle vara föör pinsamt tom för en regionpolitiker. De tappar i första hand sjuksköterskor på vanliga avdelningar, kirurgin tex är hårdast drabbad i Skåne, barnmorskor osv, lönen är en del såklart men mest långsiktig vanskötsel som de får brygga, de uppger oftast att de inte ser någon utsikt till förbättring, klassiska skäl till uppsägningar alltså.

Om något bolag hade drabbats av påfrestningar som sjukvården så hade man kört program med alla chefer med rubriker som "Ingen får sluta", varje uppsägning hade tittats på separat och chefen suttit svettig med HR och fått förklara sig, jag har varit där själv. Varje chef hade fått göra riskmatriser på sin personal med identifierade risker och åtgärder osv. Detta är normalt HR-arbete i större företag, regionerna blir överraskade varje gång och har ingen plan.

D djac skrev:
Det är klassisk gaslightning om du uppfattar att de säger så, tror inte de riktigt gör det faktiskt, skulle vara föör pinsamt tom för en regionpolitiker. De tappar i första hand sjuksköterskor på vanliga avdelningar, kirurgin tex är hårdast drabbad i Skåne, barnmorskor osv, lönen är en del såklart men mest långsiktig vanskötsel som de får brygga, de uppger oftast att de inte ser någon utsikt till förbättring, klassiska skäl till uppsägningar alltså.

Om något bolag hade drabbats av påfrestningar som sjukvården så hade man kört program med alla chefer med rubriker som "Ingen får sluta", varje uppsägning hade tittats på separat och chefen suttit svettig med HR och fått förklara sig, jag har varit där själv. Varje chef hade fått göra riskmatriser på sin personal med identifierade risker och åtgärder osv. Detta är normalt HR-arbete i större företag, regionerna blir överraskade varje gång och har ingen plan.
Och hur skulle du göra då om du var chef och hade följande förutsättningar:
- Du måste spara pengar
- Du får inga pengar att anställa mer personal (ens om det fanns någon att anställa)
- Befintlig personal säger upp sig i drivor för att belastningen är för hög

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Preliminär statistik från SCB:
Hittills har 91 541 dödsfall rapporterats för 2021 i Sverige. Det är 6 583 färre än under 2020 men något fler än det genomsnittliga antalet dödsfall för de fem åren före pandemin (2015–2019), som är 90 962.
– Antalet döda har med några undantag inte förändrats särskilt mycket mellan varje år de senaste 45 åren. Men 2020 såg vi en ovanligt stor ökning av antalet dödsfall jämfört med de närmast föregående åren, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker på SCB.
Enligt den preliminära statistiken avled 46 254 män och 45 287 kvinnor under 2021.
Frånsett de två pandemiåren dör det normalt fler kvinnor än män.

Döda per 1 000 invånare
18ceb211890c4e1bbeb9e326da13ce58.aspx

D
B b8q skrev:
Och hur skulle du göra då om du var chef och hade följande förutsättningar:
- Du måste spara pengar
- Du får inga pengar att anställa mer personal (ens om det fanns någon att anställa)
- Befintlig personal säger upp sig i drivor för att belastningen är för hög
Om du är första linjens chef kan du inte göra mycket om din organisation inte bryr sig, precis den poäng jag har påpekat ganska många gånger, det rör sig nog bara om ett para lager på botten av pyramiden som funderar på hur man ska leverera vård, sen tar andra intressen över och då blir det såhär.

Dock är ju chefernas chef vi och vi måste ju reagera snart..?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Preliminär statistik från SCB:
Frånsett de två pandemiåren dör det normalt fler kvinnor än män.

Döda per 1 000 invånare
[bild]
Ja, men om man omfördelar 2019 och 2020 på varandra ser det rätt normalt ut...

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
D djac skrev:
Dock är ju chefernas chef vi och vi måste ju reagera snart..?
Som sagt, jag har försökt rösta bort sittande regionstyre rätt länge nu... men politik får vi inte diskutera i detta forum.
Det förvånar mig dock att inget parti går ut och säger att de vill ha kraftigt ökade anslag till sjukvård. Jag tror det skulle vara en viktigare valfråga än kriminalitet, miljö och energipolitik.

• Haha
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Som sagt, jag har försökt rösta bort sittande regionstyre rätt länge nu... men politik får vi inte diskutera i detta forum.
Tråden stängd :rofl::crysmile:

BirgitS
D djac skrev:
Det är klassisk gaslightning om du uppfattar att de säger så, tror inte de riktigt gör det faktiskt, skulle vara föör pinsamt tom för en regionpolitiker.
Nu kom det inte från en politiker utan från sjukhusvårdspersonal. Nu är det kanske en månad sen så jag kommer inte ihåg några detaljer men det var en intervju med typ en läkare på intensiven eller infektion som sa att de hade 19 % färre anställda jämfört med för ett år sen därför att folk hade slutat pga. att de var slutkörda och inte orkade längre.

BirgitS
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Nu kom det inte från en politiker utan från sjukhusvårdspersonal. Nu är det kanske en månad sen så jag kommer inte ihåg några detaljer men det var en intervju med typ en läkare på intensiven eller infektion som sa att de hade 19 % färre anställda jämfört med för ett år sen därför att folk hade slutat pga. att de var slutkörda och inte orkade längre.
Det är ju bara var femte som har slutat, jag tror många avdelningar har det långt värre, och det utan coronan.

BirgitS BirgitS skrev:
@Ulltand
EMA varnar för att ge boosterdoser var fjärde månad eftersom det kan påverka kroppens immunsvar.
[länk] nyligen som hämtat från [länk]

Stämmer säkert men det är inte heller aktuellt att kontinuerligt ta en boosterdos var fjärde månad.

Under sommarhalvåret brukar smittan vara låg så där kan man säkert lätt vänta 6 månader.

Israel har redan hunnit ge 4 sprutor till halva befolkningen och jag har inte hört om några problem där på den nivån.

D
Lägger den här..

Stapeldiagram över kumulativ överdödlighet per 100 000 invånare 2021 från The Economist, Sverige minst och Bulgarien mest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Det är ju bara var femte som har slutat, jag tror många avdelningar har det långt värre, och det utan coronan.
Inte slutat utan färre anställda. Det betyder att vården är betydligt sämre rustad för en våg denna vinter än förra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.