997 265 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Varifrån hämtar du uppgiften om att mer än hälften av de på sjukhusavdelningarna är ovaccinerade?Nissens skrev:
Vi har ju redan diskuterat hur omöjligt det är att förhindra att en stor del av de ovaccinerade blir smittade. De blir smittade på jobbet och av sina barn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Ännu en gång har det ökat rejält.BirgitS skrev:
"Halterna av sars-cov-2 i avloppsvattnet i Göteborg är mellan tre och fyra gånger högre än vid förra veckans mätning, och vid den tidigare toppen december 2020."
"– Det måste vara många som är smittade nu. Förhoppningsvis är de flesta smittade vaccinerade och har mild sjukdom, men trots detta så kommer en viss procent av dem att belasta sjukvården. Utifrån det vi sett tidigare kommer det att ske om ungefär en vecka, säger hon."
"Mätt i virushalter i proverna, alltså inte antalet smittade personer, är relationen 5 delta per 10 000 omikron."
https://news.cision.com/se/sahlgren...notering-for-corona-i-avloppsvattnet,c3484530
Hur det är på en del andra ställen i landet kan man se här: https://covid19dataportal.se/sv/data_types/environment/wastewater/
Det är klassisk gaslightning om du uppfattar att de säger så, tror inte de riktigt gör det faktiskt, skulle vara föör pinsamt tom för en regionpolitiker. De tappar i första hand sjuksköterskor på vanliga avdelningar, kirurgin tex är hårdast drabbad i Skåne, barnmorskor osv, lönen är en del såklart men mest långsiktig vanskötsel som de får brygga, de uppger oftast att de inte ser någon utsikt till förbättring, klassiska skäl till uppsägningar alltså.BirgitS skrev:
Eftersom de flesta verkar ha sagt upp sig för att de är slutkörda pga. av den höga belastningen under pandemin så ser jag inte riktigt hur HR ska kunna påverka det.
I Region Stockholm har man hela tiden haft planer för hur ökat antal sjuka ska hanteras. Redan i januari 2020 började Karolinska planera för hur de skulle kunna ta hand om covidpatienter. Det är på grund av dessa planer man har kunnat skala upp covidvården vid varje våg.
Om något bolag hade drabbats av påfrestningar som sjukvården så hade man kört program med alla chefer med rubriker som "Ingen får sluta", varje uppsägning hade tittats på separat och chefen suttit svettig med HR och fått förklara sig, jag har varit där själv. Varje chef hade fått göra riskmatriser på sin personal med identifierade risker och åtgärder osv. Detta är normalt HR-arbete i större företag, regionerna blir överraskade varje gång och har ingen plan.
Och hur skulle du göra då om du var chef och hade följande förutsättningar:D djac skrev:Det är klassisk gaslightning om du uppfattar att de säger så, tror inte de riktigt gör det faktiskt, skulle vara föör pinsamt tom för en regionpolitiker. De tappar i första hand sjuksköterskor på vanliga avdelningar, kirurgin tex är hårdast drabbad i Skåne, barnmorskor osv, lönen är en del såklart men mest långsiktig vanskötsel som de får brygga, de uppger oftast att de inte ser någon utsikt till förbättring, klassiska skäl till uppsägningar alltså.
Om något bolag hade drabbats av påfrestningar som sjukvården så hade man kört program med alla chefer med rubriker som "Ingen får sluta", varje uppsägning hade tittats på separat och chefen suttit svettig med HR och fått förklara sig, jag har varit där själv. Varje chef hade fått göra riskmatriser på sin personal med identifierade risker och åtgärder osv. Detta är normalt HR-arbete i större företag, regionerna blir överraskade varje gång och har ingen plan.
- Du måste spara pengar
- Du får inga pengar att anställa mer personal (ens om det fanns någon att anställa)
- Befintlig personal säger upp sig i drivor för att belastningen är för hög
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Preliminär statistik från SCB:
Döda per 1 000 invånare

Frånsett de två pandemiåren dör det normalt fler kvinnor än män.
Döda per 1 000 invånare
Om du är första linjens chef kan du inte göra mycket om din organisation inte bryr sig, precis den poäng jag har påpekat ganska många gånger, det rör sig nog bara om ett para lager på botten av pyramiden som funderar på hur man ska leverera vård, sen tar andra intressen över och då blir det såhär.B b8q skrev:
Dock är ju chefernas chef vi och vi måste ju reagera snart..?
Som sagt, jag har försökt rösta bort sittande regionstyre rätt länge nu... men politik får vi inte diskutera i detta forum.D djac skrev:
Det förvånar mig dock att inget parti går ut och säger att de vill ha kraftigt ökade anslag till sjukvård. Jag tror det skulle vara en viktigare valfråga än kriminalitet, miljö och energipolitik.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Nu kom det inte från en politiker utan från sjukhusvårdspersonal. Nu är det kanske en månad sen så jag kommer inte ihåg några detaljer men det var en intervju med typ en läkare på intensiven eller infektion som sa att de hade 19 % färre anställda jämfört med för ett år sen därför att folk hade slutat pga. att de var slutkörda och inte orkade längre.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
@Ulltand
EMA varnar för att ge boosterdoser var fjärde månad eftersom det kan påverka kroppens immunsvar.
EMA varnar för att ge boosterdoser var fjärde månad eftersom det kan påverka kroppens immunsvar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset nyligen som hämtat från https://www.bloomberg.com/news/arti...shots-risk-overloading-immune-system-ema-says
Det är ju bara var femte som har slutat, jag tror många avdelningar har det långt värre, och det utan coronan.BirgitS skrev:
Nu kom det inte från en politiker utan från sjukhusvårdspersonal. Nu är det kanske en månad sen så jag kommer inte ihåg några detaljer men det var en intervju med typ en läkare på intensiven eller infektion som sa att de hade 19 % färre anställda jämfört med för ett år sen därför att folk hade slutat pga. att de var slutkörda och inte orkade längre.
BirgitS skrev:
Stämmer säkert men det är inte heller aktuellt att kontinuerligt ta en boosterdos var fjärde månad.
Under sommarhalvåret brukar smittan vara låg så där kan man säkert lätt vänta 6 månader.
Israel har redan hunnit ge 4 sprutor till halva befolkningen och jag har inte hört om några problem där på den nivån.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg