1 014 074 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Precis det som levt längre än förväntat är vunna år för alltid.B b8q skrev:
För att ta ett till exempel Jag gör en extrem så det blir extra tydligt
Anta att 50% av befolkning dör i corona. Nästa alla äldre än 60 år.
Du kommer då sedan att ha en enorm underdödlighetri i typ 30 år år.
Har någon individ vunnit ett levnadsår då? Eller finns det bara individer som förlorat levnadsår? Du inser säkert att det bara finns förlorare här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Du missar att det var ovanligt få som dog 2019.Ulltand skrev:
Precis det som levt längre än förväntat är vunna år för alltid.
För att ta ett till exempel Jag gör en extrem så det blir extra tydligt
Anta att 50% av befolkning dör i corona. Nästa alla äldre än 60 år.
Du kommer då sedan att ha en enorm underdödlighetri i typ 30 år år.
Har någon individ vunnit ett levnadsår då? Eller finns det bara individer som förlorat levnadsår? Du inser säkert att det bara finns förlorare här.
För att ta ett exempel som inte är lika extremt som ditt:
År 1 dör ingen i stället för 10 %.
År 2 dör 20 % extra
Slutresultat: 10 % har fått leva ett år längre än normalt och övriga 10 % normallänge.
Det spelar ingen roll hur många som dog före coronapandemin.BirgitS skrev:
De som nu avlidit av corona har alla förlorat levnadsår. Ingen kommer att leva längre pga av coronan. Alltså är alla år fölorade.
Ulltands resonemang utgår från om man dör, inte när man dör, så kommer han runt den gängse statistiken, genom att anta att alla de som dog och enligt definitionen taggades mot Corona (vare sig det var dödsorsaken eller ej), skulle alla ha levt länge till, åtminstone genom pandemin. I verkligheten var det ju inte så utan en del levde lite längre än normalt och en del lite kortare och resultatet blir en viss överdödlighet, som sen i sin tur får sättas i sitt sammanhang, dvs mot perioden innan, är man då generös mot Ulltand så kan ju hela den överdödligheten få skickas in på Coronakontot.BirgitS skrev:
Men alla dödsfall har en dödsorsak och utan just den dödsorsaken hade personen levt längre. Ska vi då räkna alla dödsfall i förlorade levnadsår? Och hur ska vi göra det egentligen?Ulltand skrev:
Du har en konstig syn på livet. Lär dig att acceptera att sjukdom och döden hör till livet.
Det är ju ett antagande som du kan göra om du vill såklart, men alla vet att det inte stämmer, några förlorade tid, i växlande omfattning, några dog inte av annat, där räddade antingen restriktioner eller vård dem, men det är ju vktigt för dig att få ihop "din värld" så jag tror vi låter dig bygga pusslet som du tycker blir fint.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Anser du att det är värre att dö av covid än av influensa?Ulltand skrev:
Så om det är en mild influensavåg ett år som gör att ovanligt få dör så är det väldigt hemskt när de dör av covid året därpå?
Fast de just har fått ett år till skänks pga. att rätt influensavariant gick runt i stället för fel.
Eller om det hade varit en svår influensasäsong innan covid så hade fler redan dött och färre dött av covid. Hade det varit bättre?
Det är det här när man byter när mot om.. -om jag dör ska min begravning vara så... är ett bra exempel.harry73 skrev:
Sätt dessa meningar direkt efter varandra så inser du kanske själv att vissa gånger vinner man år, andra gånger förlorar man. Varje _individ_ kan dock bara antingen vinna eller förlora.Ulltand skrev:
Nu är jag ganska säker på att olika landstingsledningar använder stab/förstärkningsläge olika och det här kan man ju likna med ett "krig". "Befälhavarna" kan ju göra olika saker förutom att enbart beordra övertid för de i stridslinjen.BirgitS skrev:
Den 7 januari gällde följande:
Samtliga sjukhus i Region Jönköping i stabsläge.
Region Östergötland med 3 sjukhus i stabsläge.
Region Kalmar i stabsläge men inte sjukhusen.
Visby sjukhus i stabsläge.
Region Blekinge med sjukhus i stabsläge.
I Region Skåne är sjukhusen i nordväst och nordost i stabsläge.
Region Västra Götaland i stabsläge liksom många av sjukhusen.
Region Västmanland i stabsläge.
Region Västernorrland med samtliga sjukhus i är i stabsläge.
Sjukhuset i Jämtland är i stabsläge.
I Västerbotten är sjukhusen i Skellefteå och Umeå i stabsläge.
Region Norrbotten med sjukhus är i stabsläge.
Det är alltså en liten del av Sveriges regioner och sjukhus som inte har allvarliga problem.
Stockholm är för mig ett stort mysterium eftersom man redan innan pandemin hade problem på akutsjukhusen, att inte Stockholms "generaler" mer använder Nya Karolinska som en riktig sjukhusfabrik är en stor gåta? Specialistvård finns ju nära i Uppsala samt Linköping! Bodde jag i Stockholm så skulle jag vara rejält förbannad och en lustig detalj är att man verkar tro att KRY-appar och dylikt ska lösa krisen.
Eller får vi förstatliga hela sjukvården så att vi slipper landstingen!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Testar igen i ett försök att få er att förstå.
De som dog av corona 2020 hade en ungefärlig förväntad kvarvarande livslängd av 1 år.
Nästa år 2021 hade de ju redan avlidit och och vi får en underdödliget det året.
Alla som dog av corona har i snitt alltså förlorat ett levnadsår (30.000 år).
Ingen levde längre år 2021 pga corona och det finns alltså bara förlorare, ingen har vunnit ett levnadsår till.
Det här är inte uppenbart då man lätt tänker att något som är plus tas ut av något som är minus. Men det fungerar inte så här. För att det skall finnas vinnare måste någon ha levt längre pga av coronan. Det har ingen gjort.
Finns det förlorare? Ja!
Finns det vinnare? Nej!
De som dog av corona 2020 hade en ungefärlig förväntad kvarvarande livslängd av 1 år.
Nästa år 2021 hade de ju redan avlidit och och vi får en underdödliget det året.
Alla som dog av corona har i snitt alltså förlorat ett levnadsår (30.000 år).
Ingen levde längre år 2021 pga corona och det finns alltså bara förlorare, ingen har vunnit ett levnadsår till.
Det här är inte uppenbart då man lätt tänker att något som är plus tas ut av något som är minus. Men det fungerar inte så här. För att det skall finnas vinnare måste någon ha levt längre pga av coronan. Det har ingen gjort.
Finns det förlorare? Ja!
Finns det vinnare? Nej!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Och du missar vad som hände 2019 då ovanligt få avled och därmed hade en del alltså levet onormalt länge redan (vunnit ett levnadsår), en underdödlighet 2019 följt av en överdödlighet 2020.Ulltand skrev:
Testar igen i ett försök att få er att förstå.
De som dog av corona 2020 hade en ungefärlig förväntad kvarvarande livslängd av 1 år.
Nästa år 2021 hade de ju redan avlidit och och vi får en underdödliget det året.
Alla som dog av corona har i snitt alltså förlorat ett levnadsår (30.000 år).
Ingen levde längre år 2021 pga corona och det finns alltså bara förlorare, ingen har vunnit ett levnadsår till.
Det här är inte uppenbart då man lätt tänker att något som är plus tas ut av något som är minus. Men det fungerar inte så här.