823 532 läst · 19 362 svar
824k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Se mitt svar ovan om över och underdölighet. Jag tror inte riktigt alla förstår hur det skall tolkas.BirgitS skrev:
Jag ger ett exempel i ett hittepåland med 10 invånare.
År 1 skulle normal dödlighet inneburit att 1 person avled.
Men pga corona dog 2 personer.
Personen som dog i corona var dock gammal och hade (om inte pandemin kommit) avlidit år 2.
Nu år två avlider ingen. (den som skulle ha avlidit har ju redan gjort det)
Vi har alltså ett snitt på 0% i överdödlighet för de båda åren. År 1 +100% och År 2 -100%.
Men vad betyder det egentligen? Jo att vi har förlorat ett levnadsår i hittepålandet!
Men personen som skulle ha dött kunde ju lika bra ha ätit lite bättre och skjuter därför upp sin död något, till året efter, eller det går inte för sig?Ulltand skrev:
Se mitt svar ovan om över och underdölighet. Jag tror inte riktigt alla förstår hur det skall tolkas.
Jag ger ett exempel i ett hittepåland med 10 invånare.
År ett skulle normal dödlighet inneburit att 1 person avled.
Men pga corona dog 2 personer.
Personen som dog i corona var dock gammal och hade (om inte pandemin kommit) avlidit år 2.
Nu år två avlider ingen. (den som skulle ha avlidit har ju redan gjort det.
Vi har alltså ett snitt på 0% i överdödlighet för de båda åren. År 1 +100% och År 2 -100%.
Men vad betyder det egentligen? Jo att vi har förlorat ett levnadsår i hittepålandet!
Nu är inte detta jätteaktuella siffror (hinner inte leta), men på våra ca 15000 döda i Covid har vi tappat ca 30 000 levnadsår, dvs i genomsnitt ca 2 år per dödsfall i Covid:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2021-3-7289.pdf
Det betyder att de som dog i Covid under 2020 i genomsnitt kunde levt till 2022 istället, så efter det här året borde över/underdödligheten vara ikapp igen då.
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2021-3-7289.pdf
Det betyder att de som dog i Covid under 2020 i genomsnitt kunde levt till 2022 istället, så efter det här året borde över/underdödligheten vara ikapp igen då.
Jag vet inte riktigt säkert vad du menar med det är det jag skrev ovan som har inträffat.D djac skrev:
En stor grupp äldre äldre med en ganska kort förväntad livslängd (runt ett år) dog i förtid i Corona. Nu år två kan de inte dö igen och vi får en underdödlighet.
Dock är alla förlorade levnadsår fortsatt förlorade. Trots ett snitt på kanske noll i överdödlighet.
Eller man tar Ettannathittepåland, där har man bra sjukvård och fölket lever hälsosamt, så alla lever utan problem fram till de fyller 80 år, då tvingas de hoppa från ättestupet och dör.Ulltand skrev:
Plötsligt en varm sommar får politiken värmeslag bestämmer sig för att höja åldersgränsen till 81 år.
År 0 har man då 0% i överdödlighet, men de två år därefter dör plötsligt bara hälften så många, så överdödligheten går ner till -50%. År 3 är allt som vanligt igen och är överdödligheten 0%
Om man jämför med Spanska sjukan är detta ingenting…Ulltand skrev:
Jag vet inte riktigt säkert vad du menar med det är det jag skrev ovan som har inträffat.
En stor grupp äldre äldre med en ganska kort förväntad livslängd (runt ett år) dog i förtid i Corona. Nu år två kan de inte dö igen och vi får en underdödlighet.
Dock är alla förlorade levnadsår fortsatt förlorade. Trots ett snitt på kanske noll i överdödlighet.
Hur tänker du då att det var med den extremt låga dödligheten 2019? Var inte det ovanligt många sköra i Sverige 2020 då på grund av det?B b8q skrev:Nu är inte detta jätteaktuella siffror (hinner inte leta), men på våra ca 15000 döda i Covid har vi tappat ca 30 000 levnadsår, dvs i genomsnitt ca 2 år per dödsfall i Covid:
[länk]
Och dödligheten var inte speciellt hög 2020, så det är lite motsägelsefullt, eller hur?
Jo, det var bara en snabb kommentar till @Ulltand s påstående att de förlorade levnadsåren har man aldrig igen - de gäller ju knappast för all framtid, utan man "tar igen dem" på i genomsnitt ett par år, som sagt. Men visst har du rätt i att många levde "på lånad tid" från 2019, så där hade man väl å andra sidan några "vunna levnadsår" som man kan kvitta mot.Nissens skrev:
Tillägg: Notera att jag resonerar på gruppnivå. En enskild persons förlorade levnadsår har alltid gått förlorat för denne, om personen avled tidigare än "beräknat". En som "borde" ha blivit 80 men bara blev 78, förlorade förstås två år.
Redigerat:
därför blir det kanske mest rättvisande ändå att lägga pandemin i mitten och ta de 3-5 åren före och efter, så får man med både de som överlevde och underlevde?B b8q skrev:Jo, det var bara en snabb kommentar till @Ulltand s påstående att de förlorade levnadsåren har man aldrig igen - de gäller ju knappast för all framtid, utan man "tar igen dem" på i genomsnitt ett par år, som sagt. Men visst har du rätt i att många levde "på lånad tid" från 2019, så där hade man väl å andra sidan några "vunna levnadsår" som man kan kvitta mot.
Tillägg: Notera att jag resonerar på gruppnivå. En enskild persons förlorade levnadsår har alltid gått förlorat för denne, om personen avled tidigare än "beräknat". En som "borde" ha blivit 80 men bara blev 78, förlorade förstås två år.
Nej man tar inte igen dem alls. De som dog av corona dog 1 år för tidigt. Näskommande år kan de alltså inte dö igen och då får man en underdödlighet det året som är lika stor som den tidigare överdödligheten.B b8q skrev:Jo, det var bara en snabb kommentar till @Ulltand s påstående att de förlorade levnadsåren har man aldrig igen - de gäller ju knappast för all framtid, utan man "tar igen dem" på i genomsnitt ett par år, som sagt. Men visst har du rätt i att många levde "på lånad tid" från 2019, så där hade man väl å andra sidan några "vunna levnadsår" som man kan kvitta mot.
Alla levnadsår har alltså redan gått förlorade
Och de som levt LÄNGRE än förväntat då, som var fallet 2019? Många levde alltså "för länge". Du kan inte räkna de som "vunna år" och kvitta dem mot "förlorade år" över lite längre tid, tycker du? OBS återigen, inte på individnivå.Ulltand skrev: