Trist att läsa. Kommunal varande regeringen och Tegnell om bristen på skyddsutrustning. Läget är under kontroll var svaret man fick. Hade Tegnell redan då bestämt sig för flockimmunitet genom sjukdom? Eller varför struntade man i uppgiften?
[länk]
Du tror fortfarande att Tegnell kör solo? Fantastiskt.
Det låter mest som att kommunerna gett FHM felaktiga uppgifter. Det är ju de, inte FHM som ansvarar för beredskapen…
Har du missat KristinaRT:s inlägg i vaccintråden?
Läs inlägg #12791 och sidan den länkar till.
Har du missat länken jag postade om Gisslén som är överläkare på Sahlgrenska och professor i infektionssjukdomar?
KristinaRT är säkert klok pch kan mycket, men jag vet inte vem och vad hon är.
Gisslén däremot är en trovärdig, ej anonym källa som man inte viftar bort enkelt.
3:e är ju mest för att bromsa smittspridningen, har man 2 doser så har man bra skydd mot svårare symtom redan.
Nä nu måste jag protestera eller är du ironisk?
Citat:
De vacciner som används mot covid-19 i Sverige ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och död. För att skyddet ska bli starkt krävs två doser vid primärvaccinationen. Skyddseffekten efter två doser avtar med tiden, därför rekommenderar Folkhälsomyndigheten en påfyllnadsdos till alla som är 18 år och äldre. Hur länge skyddet mot covid-19 varar efter vaccinationen kan variera mellan olika personer. Därför är det viktigt att du tar påfyllnadsdosen när din åldersgrupp blir aktuell. Slut citat: https://www.folkhalsomyndigheten.se.../fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/
Det jag studsar på i detta förutom att det är för sent som vanligt är att FHM:rekommendationer tydligen utgår ifrån en bedömning om vad som är en rimlig arbetsbelastning för regionerna. Självklart skall en medicinsk rekommendation från en fristående myndighet vara just medicinsk. Om regionerna inte klarar att leva upp till det är en annan sak
Du tycker alltså att myndigheter ska rekommendera saker de vet är omöjliga att genomföra i praktiken?
Kanske skattemyndigheten ska rekommendera alla att dubblera sin lön också?
Citat:
De vacciner som används mot covid-19 i Sverige ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och död. För att skyddet ska bli starkt krävs två doser vid primärvaccinationen. Skyddseffekten efter två doser avtar med tiden, därför rekommenderar Folkhälsomyndigheten en påfyllnadsdos till alla som är 18 år och äldre. Hur länge skyddet mot covid-19 varar efter vaccinationen kan variera mellan olika personer. Därför är det viktigt att du tar påfyllnadsdosen när din åldersgrupp blir aktuell. Slut citat:
[länk]
Det motsäger inte det jag säger. Det står inte särskilt tydligt i texten du klippt in, men skyddet mot att få infektionen avtar, men skyddet mot svårare symtom varar längre.
Har du missat länken jag postade om Gisslén som är överläkare på Sahlgrenska och professor i infektionssjukdomar?
Gisslén däremot är en trovärdig, ej anonym källa som man inte viftar bort enkelt.
Jo men jag tror det är viktigt att vi skiljer på Stockholms problem med resten av Sverige.
Stockholm har under hela pandemin visat på hur illa det är ställt med vård/omsorg samt hemtjänst! imho
3:e är ju mest för att bromsa smittspridningen, har man 2 doser så har man bra skydd mot svårare symtom redan.
Förvånar mig att du inte hade 4 eller 5 doser redan…
Och ja, jag har också 3 doser. Och inget munskydd.
Men i det här läget så är det ju viktigt att bromsa smittspridningen för att sjukvården ska fungera någorlunda, även i andra delar av landet än Göteborg.
Förstår du att om 5 % av befolkningen insjuknar under en vecka så innebär det att upp mot 10 % av arbetskraften är sjukskrivna, vabbar eller är i familjekarantän?
Vad tror du händer om 10 % av de sjukhusanställda, av polisen, av räddningstjänsten osv. är borta från jobbet?
Förra veckan rapporterades det om många tomma butikshyllor i något land pga. den stora sjukfrånvaron.
Tredje dosen ger effekt på bara några dagar.
Nissens skrev:
Det som har framkommit av hennes många inlägg verkar vara att hon jobbar på akuten på ett Skåne-sjukhus och hon har i många inlägg de senaste veckorna vittnat om den mycket besvärliga situationen som råder där, mycket långt ifrån normal.
Det motsäger inte det jag säger. Det står inte särskilt tydligt i texten du klippt in, men skyddet mot att få infektionen avtar, men skyddet mot svårare symtom varar längre.
Nä jag tolkar det så här:
"ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och död" dvs ingenting om smitta och att som omikron gör spräcker infektionsskyddet. Att omikron spräcker infektionsskyddet är ju en helt annat skydd som man troligen löser snart.
Du tycker alltså att myndigheter ska rekommendera saker de vet är omöjliga att genomföra i praktiken?
Kanske skattemyndigheten ska rekommendera alla att dubblera sin lön också?
Nej FHM har ingen aning om det är möjligt att vaccinera redan efter 5 månader och det är inte heller deras ansvar.
Är det bäst att vaccinera efter 5 månader skall det varas deras rekommendation. Sedan är det upp till regioner/regering att försöka uppnå det.
Annars är det som att FHM skulle säga att antibiotika mot infektion är inte bra om det råder en bristsituation på antibiotika. Men så snart det finns antibiotika är det bra.
Vi närmar os Kafka i snabb fart, om vi inte redan är där.
Kanske därför vi har ett dyrt försvar som saknar ammunition.
Nä jag tolkar det så här:
"ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och död" dvs ingenting om smitta och att som omikron gör spräcker infektionsskyddet. Att omikron spräcker infektionsskyddet är ju en helt annat skydd som man troligen löser snart.
Om du hade läst andra artiklar i ämnet så hade du vetat att det är stor skillnad på skyddet mot smitta och skyddet mot svårare symtom.
Tex kan du se den uteblivna anstormningen av vaccinerade på IVA nu när smittspridningen ökar. Det är på grund av att vaccinerna skyddar bra mot svårare symtom. Inte kul att vara ovaccinerad nu…
Men i det här läget så är det ju viktigt att bromsa smittspridningen för att sjukvården ska fungera någorlunda, även i andra delar av landet än Göteborg.
Förstår du att om 5 % av befolkningen insjuknar under en vecka så innebär det att upp mot 10 % av arbetskraften är sjukskrivna, vabbar eller är i familjekarantän?
Vad tror du händer om 10 % av de sjukhusanställda, av polisen, av räddningstjänsten osv. är borta från jobbet?
Förra veckan rapporterades det om många tomma butikshyllor i något land pga. den stora sjukfrånvaron.
Tredje dosen ger effekt på bara några dagar.
Det som har framkommit av hennes många inlägg verkar vara att hon jobbar på akuten på ett Skåne-sjukhus och hon har i många inlägg de senaste veckorna vittnat om den mycket besvärliga situationen som råder där, mycket långt ifrån normal.
Ja, men @optimum uttryckte att det var skönt att han och frun hade tre doser. Det var lätt att tolka det som att han trodde att det påverkade skyddet mycket för dem själva. Men så är det ju inte.
Jag tvivlar inte på att det är tufft i vården i Skåne, men Gissléns ord väger tungt också.
Oavsett, så hade belastningen på vården kunna halveras om man får bukt med de ovaccinerade…
Jo men jag tror det är viktigt att vi skiljer på Stockholms problem med resten av Sverige.
Stockholm har under hela pandemin visat på hur illa det är ställt med vård/omsorg samt hemtjänst! imho
Nu jobbar ju kristinaRT i Skåne, och Gisslén i Göteborg. Stockholm utgör en liten tiprocentig minoritet i Sverige…
Hahaha. Blir som när min far skulle göra värnplikt i samband med krigsutbrottet 1939.
Då fanns det inte så många gevär så de fick träbössor och springa omkring och skrika "PANG"
Vi hade mobiliserat nästan 2 miljon men utan vapen.
Tur inte tysken fick för sig att syna våra kort.
Nu jobbar ju kristinaRT i Skåne, och Gisslén i Göteborg. Stockholm utgör en liten tiprocentig minoritet i Sverige…
Njau... Stockholm har utmärkt sig ett flertal gånger under pandemin och jag tror inte deras sjukvård kan ta sig samman den här gången heller, men det är ju stockholmarna själva som valt hur de vill ha det.