997 265 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Kan inte annat än hålla med. Restriktioner som att stänga restauranger kl 23 är bara signalpolitik och är då också ett felaktigt användande av pandemilagen.
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/a/G3Kge9/l-vill-stoppa-coronarestriktionerna
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/a/G3Kge9/l-vill-stoppa-coronarestriktionerna
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Det fungerar väl inte så bra i de allra flesta länder. Det är brist på bioanalytiker i hela Europa sen pandemin började. Om du vill påstå att det fungerar bra i många andra länder så får du väl leta fram landsspecifik information där det framgår vilken andel av alla PCR-tester som helgenomsekvensierades under förra veckan.Ulltand skrev:
Det fungerar bra i Danmark tex.BirgitS skrev:
Det fungerar väl inte så bra i de allra flesta länder. Det är brist på bioanalytiker i hela Europa sen pandemin började. Om du vill påstå att det fungerar bra i många andra länder så får du väl leta fram landsspecifik information där det framgår vilken andel av alla PCR-tester som helgenomsekvensierades under förra veckan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Så en massa länder i Europa förhindrar att serveringsställen är öppna nattetid alldeles i onödan och väljer att i stället betala ut krisstöd. Lustigt!Ulltand skrev:
Fast man vet att när okända umgås med varandra så ökar smittspridningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Deltavarianten hade jag själv äran att insjukna i förra våren och då var det mer "fasten seat belts" och bädda ner sig framför TV,n. Med stor sannolikhet så får jag då även omikron och är man fullvaccinerad så är det inget jag är rädd för. Vaccinpassen ser jag fortfarande behov av och det är för att skydda ovaccinerade mot svår sjukdom. (tvinga dessa att hålla sig hemma för deras egen skull)optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Tror danskarna har kört 100 % länge, vad kör vi 25% 50% eller 3,3%?BirgitS skrev:
Uppenbarligen inte tillräckligt (som du skrev) för att veta hur det står till med smittan
Och som om det inte vore tillräckligt skriver ÖB i dag att Sverige saknar ammunition om det blir ett skarp läge
Håller med, rent trams. De har redan före kl. 23 smittad ned varandra.Ulltand skrev:
Det är redan full rulle på smittspridningen och kommer fortsätta.
Hahaha. Blir som när min far skulle göra värnplikt i samband med krigsutbrottet 1939.Ulltand skrev:
Då fanns det inte så många gevär så de fick träbössor och springa omkring och skrika "PANG"
Vi hade mobiliserat nästan 2 miljon men utan vapen.
Tur inte tysken fick för sig att syna våra kort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
100 % lär vara omöjligt eftersom det inte får vara för låga virushalter om sekvenseringen ska lyckas. Sen var det ju inte fråga om hur stor andel de har sekvensierat tidigare utan hur det är nu med det stora antalet smittade. Men ser man till att hålla nere antalet PCR-tester så blir det ju onekligen färre antal sekvensieringar gjorda.Ulltand skrev:
Varför gissa om andelen när det är utskrivet?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Det räcker nog alldeles utmärkt med att kolla en större andel med PCR-typning och en mindre andel med helgenomsekvensieringar för att hålla koll på trender och veta när en variant har tagit över.
Det jag studsar på i detta förutom att det är för sent som vanligt är att FHM:rekommendationer tydligen utgår ifrån en bedömning om vad som är en rimlig arbetsbelastning för regionerna. Självklart skall en medicinsk rekommendation från en fristående myndighet vara just medicinsk. Om regionerna inte klarar att leva upp till det är en annan sak men då får vi i alla fall ett fokus på det som är problemet.
Ett annat exempel. FHM skall inte låta bli att rekommendera munskydd för att det är (var) en brist på dem. Det är inte deras huvudvärk att skaffa fram munskydd.
EKOT: VACCININTERVALLET KOMMER KORTAS FÖR ALLA
Enligt uppgifter till Sveriges Radio Ekot kommer vaccinintervallet att kortas för alla – från sex till fem månader mellan doserna. Beskedet väntas ges på torsdagen.
Uppgifterna bekräftas av Ronny Lestander, vaccinsamordnare i region Västerbotten.
– Folkhälsomyndigheten kommer med ett nytt direktiv på torsdag där de vill att vi ska korta dosintervallet, dels för att vi ska vaccinera den tredje dosen lite snabbare till befolkningen och för att man på vissa håll i Sverige har kapacitet att påskynda den här processen, säger han till P4 Västerbotten.
Ett annat exempel. FHM skall inte låta bli att rekommendera munskydd för att det är (var) en brist på dem. Det är inte deras huvudvärk att skaffa fram munskydd.
EKOT: VACCININTERVALLET KOMMER KORTAS FÖR ALLA
Enligt uppgifter till Sveriges Radio Ekot kommer vaccinintervallet att kortas för alla – från sex till fem månader mellan doserna. Beskedet väntas ges på torsdagen.
Uppgifterna bekräftas av Ronny Lestander, vaccinsamordnare i region Västerbotten.
– Folkhälsomyndigheten kommer med ett nytt direktiv på torsdag där de vill att vi ska korta dosintervallet, dels för att vi ska vaccinera den tredje dosen lite snabbare till befolkningen och för att man på vissa håll i Sverige har kapacitet att påskynda den här processen, säger han till P4 Västerbotten.
Trist att läsa. Kommunal varande regeringen och Tegnell om bristen på skyddsutrustning. Läget är under kontroll var svaret man fick. Hade Tegnell redan då bestämt sig för flockimmunitet genom sjukdom? Eller varför struntade man i uppgiften?
https://ka.se/2020/12/11/kommunal-varnade-tegnell-for-bristen-pa-skyddsutrustning/
https://ka.se/2020/12/11/kommunal-varnade-tegnell-for-bristen-pa-skyddsutrustning/
Jag är tveksam till att det hinner få någon effekt. Omikron är över oss nu och om max två månader är det över.Ulltand skrev:
Med 100% Omikron nu från 35% i mellandagarna så ser vi hur enormt smittsamt detta är och då går det fort nu.
Jag är glad att jag hunnit få den 3:e dosen redan och även hustrun.
3:e är ju mest för att bromsa smittspridningen, har man 2 doser så har man bra skydd mot svårare symtom redan.optimum skrev:
Förvånar mig att du inte hade 4 eller 5 doser redan…
Och ja, jag har också 3 doser. Och inget munskydd.