optimum optimum skrev:
Nu har äntligen Sverige fått in sina uppgifter om andelen Omikron. Ser ut som om Delta är helt besegra och allt nytt är Omikron till 100%
Det är väl bra att vi inte har ett uns Delta kvar då, om det stämmer att Omikron ger ett mildare sjukdomsförlopp.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Det är väl bra att vi inte har ett uns Delta kvar då, om det stämmer att Omikron ger ett mildare sjukdomsförlopp.
Japp, mycket bra. Dock kan vi få importerad delta men den bör snabbt besegras med så hög andel Omikron.
Mycket positiva nyheter tycker jag.
Dock är vaccinpassen nu värdelösa. Åtminstone med bara två doser för ett tag sedan.

Jag hade gissat på 75% men det blev ännu bättre.
Omikron symptom verkar vara väldigt samma som förkylning.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tänker samma lika. I detta fallet är väl förstaplatsen som optimum kallar det något positivt. Det bör ju åtminstone innebära lägre belastning på sjukvården.

optimum
B Bästerortarn skrev:
Tänker samma lika. I detta fallet är väl förstaplatsen som optimum kallar det något positivt. Det bör ju åtminstone innebära lägre belastning på sjukvården.
Ja på IVA men inte sjukhusinläggningar och inte med sjukfrånvaro bland personalen.
Hoppas verkligen de klarar av detta. Även viss oro för räddningstjänst och polis samt några till verksamheter.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja på IVA men inte sjukhusinläggningar och inte med sjukfrånvaro bland personalen.
Hoppas verkligen de klarar av detta. Även viss oro för räddningstjänst och polis samt några till verksamheter.
Självklart tänkte jag i första hand på IVA men även "vanliga" inläggningar bör väl minska något eller åtminstone bli kortare inläggningar.

Men sjukfrånvaron lär kunna bli ett problem ja, man har ju redan hört att det rapporterats om brist på bussförare i västra götaland.

optimum
B Bästerortarn skrev:
Självklart tänkte jag i första hand på IVA men även "vanliga" inläggningar bör väl minska något eller åtminstone bli kortare inläggningar.

Men sjukfrånvaron lär kunna bli ett problem ja, man har ju redan hört att det rapporterats om brist på bussförare i västra götaland.
Kommer öka kraftigt om vi inte avviker från mönstret i andra länder.
OBS statistik för Sverige inte uppdaterat men se övriga länder som ligger för oss.
Hade varit bra om vi legat i topp med sjukvårdens resurser internationellt vilket vi inte gör.

Linjediagram som visar antalet COVID-19-patienter på sjukhus per miljon invånare i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...itivity=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS~SWE

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Kommer öka kraftigt om vi inte avviker från mönstret i andra länder.
OBS statistik för Sverige inte uppdaterat men se övriga länder som ligger för oss.
Hade varit bra om vi legat i topp med sjukvårdens resurser internationellt vilket vi inte gör.

[bild]

[länk]
Vad det nu gör för skillnad. Till och med vården säger att det ser ändå bra ut på sjukhusen.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Gisslén har otroligt bra rykte.
Jo de inslag jag sett med honom så får man ett mycket gott intryck.
Sen har han då en professur på Göteborgs universitet och jobbar som överläkare på Sahlgrenska så han vet verkligen vad han pratar om! Vad jag kan se så har även han rötterna i HIV-forskningen och vi har flera mycket kunniga med den bakgrunden.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu har äntligen Sverige fått in sina uppgifter om andelen Omikron. Ser ut som om Delta är helt besegra och allt nytt är Omikron till 100%

Sverige på 1:a platsen i listan

[bild]

[länk]
Enligt uppgift på sidan baseras det på de senaste två veckornas resultat. Fohm har inte redovisat någon information sen den 5 januari. För föregående vecka i Sverige finns det alltså inga resultat alls än. För veckan innan (v. 52) har man analyserat 37 prover varav 34 är omikron. Det går förstås inte att dra några slutsatser från det.

För v. 51 var det 466 av 1279 prover som är omikron.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Det görs även screening av PCR-tester för möjliga omikronfall. Vecka 52 är även här den senaste veckan och då endast med uppgifter från 4 regioner.
Kalmar 65 % omikron utifrån 75 % av alla bekräftade fall
Skåne 77 % omikron utifrån 30 % av alla bekräftade fall
Stockholm 77 % omikron utifrån 11 % av alla bekräftade fall
Västra Götaland 70 % omikron utifrån 17 % av alla bekräftade fall
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianten-omikron/vecka-52-2021/

Som framgår finns det alldeles för lite typningar och helgenomsekvensieringar för att det ska gå att veta särskilt väl än.

BirgitS
B b8q skrev:
Det är jag inte så säker på eftersom en massa vaccinerade nu blir sjuka och antalet på sjukhus bara stiger brant uppåt trots att det bör vara nästan bara omikron bland de som blir sjuka, åtminstone i de tre storstadsområdena.

Ang. mildare sjukdomsförlopp så innebär det ju att man är tillbaks på nivån som gällde 2020 och vi vet ju hur mycket patienter det ledde till. Visst är det bra om bara 2 % av alla sjukdomsfall behöver sjukhusvård jämfört med 4 % men med nuvarande stora smittspridning så blir det ju väldigt många som behöver sjukhusvård ändå.

J
P paralun skrev:
Jo de inslag jag sett med honom så får man ett mycket gott intryck.
Sen har han då en professur på Göteborgs universitet och jobbar som överläkare på Sahlgrenska så han vet verkligen vad han pratar om! Vad jag kan se så har även han rötterna i HIV-forskningen och vi har flera mycket kunniga med den bakgrunden.
Jo, men vände mig mot att han skulle lyssnas på mindre pga att han sitter i Göteborg.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Vad det nu gör för skillnad. Till och med vården säger att det ser ändå bra ut på sjukhusen.
Säger att det ser bra ut?
Danderyds sjukhus gick från förstärkningsläge till stabsläge igår pga. det mycket ansträngda läget. Norrtälje är i förstärkningsläge sen en vecka tillbaka. Folk har fått vänta kring ett dygn på akuten i vissa fall. Personal har fått bryta sina semestrar för att jobba i stället och andra jobbar 16 timmar i sträck.

J Jonobe skrev:
Jo, men vände mig mot att han skulle lyssnas på mindre pga att han sitter i Göteborg.
Jo men en frispråkig Göteborgare som talar klarspråk klarar man nog inte av i Stockholm.
Olsen, Akademiska-Uppsala retade också gallfeber på Fohm ett tag men han fick visst munkavle av sina chefer.

Nu får vi se hur Stockholm tar tag i det här och om man klarar av någonting utan en massa "upphandlingar"?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som framgår finns det alldeles för lite typningar och helgenomsekvensieringar för att det ska gå att veta särskilt väl än.

Varför fungera inte heller det så bra i Sverige?

optimum optimum skrev:
Japp, mycket bra. Dock kan vi få importerad delta men den bör snabbt besegras med så hög andel Omikron.
Mycket positiva nyheter tycker jag.
Dock är vaccinpassen nu värdelösa. Åtminstone med bara två doser för ett tag sedan.

Jag hade gissat på 75% men det blev ännu bättre.
Omikron symptom verkar vara väldigt samma som förkylning.

Det är ju klart bättre än Delta men Danmark har haft stigande dödstal i december sedan Omicron tog över.

Det väl främst riktigt gamla och äldre (+50) ovaccinerade som stryker med nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.