BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Har du sett något om snabbtesternas tillförlitlighet i samband med nya varianter?
Jag har inte läst eller sett att de fungerar eller inte fungerar lika bra.
Nej, inte direkt men snabbtester (antigentester) används ju flitigt i Danmark så det borde ha kommit information därifrån om de inte känner igen omikron, t.ex. borde de ju snabbt se att snabbtesternas positiva resultat faller kraftigt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Har du sett något om snabbtesternas tillförlitlighet i samband med nya varianter?
Jag har inte läst eller sett att de fungerar eller inte fungerar lika bra.
Anekdotiskt säger familjemedlem som jobbar på sjukhus att singla slant ger ungefär samma säkerhet...:dizzy:

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Anekdotiskt säger familjemedlem som jobbar på sjukhus att singla slant ger ungefär samma säkerhet...:dizzy:
Just för omikron eller generellt under hela förra året?

D
BirgitS BirgitS skrev:
Just för omikron eller generellt under hela förra året?
Detta är en kirurgiavdelning så de har inte testat regelmässigt hela tiden, har varit utbrott bland personalen och nu testar de alla regelmässigt. Skämt åsido men jag såg någonstans att det handlar om 30% felmarginal.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Jag tittade på Bosons snabbtest och de anger "Med hög specificitet på 99,20 % samt hög sensitivitet på 96,77 %.". 30% felmarginal låter då mycket?!

Satsuki
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tittade på Bosons snabbtest och de anger "Med hög specificitet på 99,20 % samt hög sensitivitet på 96,77 %.". 30% felmarginal låter då mycket?!
Det beror kanske på hur man tar dem…. De flesta personer tycker det är obehagligt att peta sig tillräckligt långt in i näsan och snurra runt i 10-15 s.
Dålig provtagningsteknik och lägre detektionsgräns än pcr-test ger förmodligen större felmarginal.

• Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, i enlighet med regionernas "Bagdad Bob's" därute så är det nog det riktiga svaret. I Region Skåne fick den mest erfarna chefen på analysenheten Klinisk mikrobiologi sparken för att han påpekade just detta, att verkligheten kan skilja sig rätt dramatiskt från de siffrorna och att man bör arbeta på metoderna innan man inför såna här tester.

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-...kades-ut-nar-han-havdade-medicinska-principer

• Wow
  • Arg
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Äntligen kommer en trovärdig källa (överläkare och professor i infektionssjukdomar) och ifrågasätter om covid verkligen är att betrakta som samhällsfarlig längre.
Det är väl inget som kvällspressen kommer att haka på förstås. ;)
Den är ju farlig för de ovaccinerade, men de utgör en allt mindre del av befolkningen.

https://sverigesradio.se/artikel/ov...kbw--sgqrypuotsnu6iarocsq8_mnmz4bprcktieuqcnw

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Äntligen kommer en trovärdig källa (överläkare och professor i infektionssjukdomar) och ifrågasätter om covid verkligen är att betrakta som samhällsfarlig längre.
Det är väl inget som kvällspressen kommer att haka på förstås. ;)
Den är ju farlig för de ovaccinerade, men de utgör en allt mindre del av befolkningen.
Jo jag har ju postat flera artiklar om Gisslens åsikter men han är ju Göteborgare och tillhör inte eliten som sitter i Stockholm och betraktas då inte som PK.
Sen var det någon i Göteborg som även ifrågasatte behovet av testning med omikronlavinen i rullning, verkar även det som en klok ide! (orkar inte leta rätt på artikeln men det kommer nog mera)

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
optimum
Oj, idag redovisades en hel del fler än tidigare. Måste vara rekord. 70.641
Observera våg 2 och 3 som ser pyttesmå ut i jämförelse
genom att vi inte redovisar dagligen som många andra gör så blir det lite hoppigt.

Graf över tid med jämförelse av våg 2 och 3 av covid-19 fall, där senaste data visar en rekordhög topp.

• Wow
Ulltand
  • Laddar…
Jag har sett att det finns en ny oro hör för att det skulle gå speciell illa för våra nordiska granna nu. Det stämmer dessbättre inte sett till dödsfall. Här en en sammanställning i 6 månadersintervall.

Linjediagram visar dödsfall per miljon invånare i Sverige, Danmark, Norge och Finland över tid med anledning av Covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har sett att det finns en ny oro hör för att det skulle gå speciell illa för våra nordiska granna nu. Det stämmer dessbättre inte sett till dödsfall.
Nej, det skulle förvåna mig, de har väl ungefär lika stor andel vaccinerade som vi, så nu när smittspridningen är tokstor överallt så får man nog utgå från att det blir ungefär lika överallt; främst de ovaccinerade som dör (hörde att någon på ECDC gissade att 50% i Europa kommer att ha varit smittade inom ett par månader).

Problemet är ju att sjukvården blir översvämmad. Och DET kan få störst konskevenser i Sverige, som väl har minst antal vårdplatser per capita i hela västvärlden.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
I verkligheten presterar de betydligt sämre. Både i externa valideringar och i kliniska vardagen. Inte alls ovanligt med folk som testar negativt i antigen-test men positivt i PCR samma dag. Så ett negativt antigen-test utesluter inte covid, framförallt om man har symptom talande för det.
Alla antigentester är inte heller lika bra, men det är ju omöjligt att veta.

P paralun skrev:
Jo jag har ju postat flera artiklar om Gisslens åsikter men han är ju Göteborgare och tillhör inte eliten som sitter i Stockholm och betraktas då inte som PK.
Sen var det någon i Göteborg som även ifrågasatte behovet av testning med omikronlavinen i rullning, verkar även det som en klok ide! (orkar inte leta rätt på artikeln men det kommer nog mera)
Gisslén har otroligt bra rykte.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
optimum
  • Wow
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.