1 014 071 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ofattbart att det är sådant pådrag att vaccinet skyddar väldigt dåligt mot Omikron.
Vaccinet vi har nu är konstruerat för den ursprungliga formen av SARS-CoV-2 och inte för den mutation som kallas Omikron.
Dessutom är Omikron en mutation som bygger helt på ursprungliga varianten från Wuhan.
Det fantastiska är att vi ändå får ett bra skydd mott allvarlig sjukdom trots att viruset vi kallar Omikron skiljer sig så mycket från ursprungliga.
Vaccinpass är fortfarande användbara då vi fortfarande har en hel del Delta kvar här. När Omikron tagit över helt är vaccinpassen överspelade som skydd och endast till för att tvinga fler att vaccinera sig och tvång ogillar jag.
Idag öppnar de flesta skolorna och nu återvänder de som varit lediga till sina arbetsplatser.
Troligen kommer vi aldrig få så många att jobba hemifrån som vi hade förra vintern. Folk har tröttnat på att sitta ensamma och uppskattar kamratskapet på jobbet och att få prata av sig lite på fikastunderna. Jo jag har sett sådant på vår arbetsplats där man vill att vi som kan ska jobba hemifrån.
Smittspridningen tror jag kommer gå jäkligt fort nu och frånvaron kommer öka kraftigt.
(sett på andra länder som ligger före oss)
Idag jobbet några timmar så är dagen i fysisk form klar så blir det distans resten.
Vaccinet vi har nu är konstruerat för den ursprungliga formen av SARS-CoV-2 och inte för den mutation som kallas Omikron.
Dessutom är Omikron en mutation som bygger helt på ursprungliga varianten från Wuhan.
Det fantastiska är att vi ändå får ett bra skydd mott allvarlig sjukdom trots att viruset vi kallar Omikron skiljer sig så mycket från ursprungliga.
Vaccinpass är fortfarande användbara då vi fortfarande har en hel del Delta kvar här. När Omikron tagit över helt är vaccinpassen överspelade som skydd och endast till för att tvinga fler att vaccinera sig och tvång ogillar jag.
Idag öppnar de flesta skolorna och nu återvänder de som varit lediga till sina arbetsplatser.
Troligen kommer vi aldrig få så många att jobba hemifrån som vi hade förra vintern. Folk har tröttnat på att sitta ensamma och uppskattar kamratskapet på jobbet och att få prata av sig lite på fikastunderna. Jo jag har sett sådant på vår arbetsplats där man vill att vi som kan ska jobba hemifrån.
Smittspridningen tror jag kommer gå jäkligt fort nu och frånvaron kommer öka kraftigt.
(sett på andra länder som ligger före oss)
Idag jobbet några timmar så är dagen i fysisk form klar så blir det distans resten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det är nog bara i en del småregioner det. Redan nyårsveckan var omikron minst 70 % i de tre storstadsregionerna.optimum skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianten-omikron/vecka-52-2021/
Nu har vi fått nya restriktioner och råd.
Som gäller från fredag !!! Inte idag. inte förra veckan. Men spelar nog ingen roll, de är för klena.
Krogen stänger från 23:00 från och med fredag.
Övrigt, ett jaså.
Kommer enligt min åsikt inte ge ett smack åt smittspridningen
Vaccinationsbevis gäller och det räcker med två doser vilket vi nu vet inte ger knappt mätbart skydd mot smittspridning med Omikron. Falsk trygghet.
Som tidigare, för lite och för sent.
Nej jag är inte minsta förvånad.
Sjukvården riskerar att haverera med ökad smittspridning och egen ökad sjukfrånvaro. Det fattar de flesta.
Sedan släpper man fram frågor om statsministerns städhjälp. Är väl fullständigt icke relevant i dagens viktiga pressträff.
Som gäller från fredag !!! Inte idag. inte förra veckan. Men spelar nog ingen roll, de är för klena.
Krogen stänger från 23:00 från och med fredag.
Övrigt, ett jaså.
Kommer enligt min åsikt inte ge ett smack åt smittspridningen
Vaccinationsbevis gäller och det räcker med två doser vilket vi nu vet inte ger knappt mätbart skydd mot smittspridning med Omikron. Falsk trygghet.
Som tidigare, för lite och för sent.
Nej jag är inte minsta förvånad.
Sjukvården riskerar att haverera med ökad smittspridning och egen ökad sjukfrånvaro. Det fattar de flesta.
Sedan släpper man fram frågor om statsministerns städhjälp. Är väl fullständigt icke relevant i dagens viktiga pressträff.
Konstigt att jag höre något annat än Fredag och även DN gjode det enligt klippet nedan.
"
Från den 12 januari gäller följande:
Alla som kan arbeta hemifrån ska fortsatt göra det.
Krogar och restauranger med serveringstillstånd ska stänga senast klockan 23. Ett krav på max åtta personer per sällskap införs............"
12e är på Ondag va? ;am måste ge folk lite tid på sig att stänga ner.
"
Från den 12 januari gäller följande:
Alla som kan arbeta hemifrån ska fortsatt göra det.
Krogar och restauranger med serveringstillstånd ska stänga senast klockan 23. Ett krav på max åtta personer per sällskap införs............"
12e är på Ondag va? ;am måste ge folk lite tid på sig att stänga ner.
Statsministern sade 14:esnuttjulle skrev:
Konstigt att jag höre något annat än Fredag och även DN gjode det enligt klippet nedan.
"
Från den 12 januari gäller följande:
Alla som kan arbeta hemifrån ska fortsatt göra det.
Krogar och restauranger med serveringstillstånd ska stänga senast klockan 23. Ett krav på max åtta personer per sällskap införs............"
12e är på Ondag va? ;am måste ge folk lite tid på sig att stänga ner.
Kommentar omnäms detta i AB
"TV4 Nyheterna frågar: Folkhälsomyndigheten skriver att de nya restriktionerna gäller från 12:e januari, statsministern sa 14:e januari. Vad gäller?
– I de delar som Folkhälsomyndigheten har ett bemyndigande så har vi haft ett snabbt samråd och sett möjlighet att genomföra dem från 12:e januari. Det är här och nu vi har en smittspridning, svarar Karin Tegmark Wisell, Folkhälsomyndighetens generaldirektör."
Edit: Lyssnade på det igen och Magdalena Andersson sade 14:e
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Och Andersson sa också att den 12:e är korrekt men att hennes manus inte hade blivit uppdaterat.optimum skrev:
Statsministern sade 14:e
Kommentar omnäms detta i AB
"TV4 Nyheterna frågar: Folkhälsomyndigheten skriver att de nya restriktionerna gäller från 12:e januari, statsministern sa 14:e januari. Vad gäller?
– I de delar som Folkhälsomyndigheten har ett bemyndigande så har vi haft ett snabbt samråd och sett möjlighet att genomföra dem från 12:e januari. Det är här och nu vi har en smittspridning, svarar Karin Tegmark Wisell, Folkhälsomyndighetens generaldirektör."
Edit: Lyssnade på det igen och Magdalena Andersson sade 14:e
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Du får väl säga det till alla andra länder som också stänger serveringsställen från t.ex. 23.00 samt inför hemarbete för alla som kan. Båda delarna mycket vanliga restriktioner i Europa därför att man ser att mycket smittspridning sker när folk har fått mer alkohol innanför västen samt på arbetsplatser.optimum skrev:
Jo nu vet jag inte vilka "kraftfulla" restriktioner du avser? ( man naggar ju bara i kanten)optimum skrev:
DN idag
Begreppet flockimmunitet har varit omdiskuterat under pandemin, men Lone Simonsen menar att det hela tiden har varit målet.
– Flockimmunitet är det enda sättet som epidemin kan sluta på. Om man ser på historiska pandemier så har alla antikroppar i blodet när de är klara. Det räknar vi också med kommer att ske här, säger hon till danska TV2 Östjylland.
https://www.dn.se/varlden/danmark-omikron-kan-fa-slut-pa-pandemin-i-var/
En stor gåta för mig varför Fohm inte talar ut om det här??
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
I stället för dessa tröttsamma kvällstidningsrubriker kommer här lite fakta om vad som gäller framöver med länk nederst:optimum skrev:
----------------------------------------
SVT Text måndag 10 jan 2022
Det gäller från den 12 januari
Alla som kan ska arbeta hemifrån.
Krogar och restauranger som serverar
alkohol ska stänga senast klockan 23
och en begränsning om högst åtta
personer per sällskap införs. Det är
även krav på sittande servering.
Ett allmänt råd att vuxna ska begränsa
sina nära kontakter inomhus införs.
För allmänna sammankomster och
offentliga tillställningar på mellan
50-500 personer ska det vara sittande
publik, högst åtta personer personer
sällskap och minst en meters avstånd
mellan sällskapen.
För allmänna sammankomster införs ett
maxtak om 50 personer om inte
vaccinbevis finns.
För universitet och högskola kan
distansundervisning användas som
verktyg. Både salstentor och
föreläsningar ska ges vid färre
tillfällen.
Flera åtgärder förlängs också. Det
handlar bland annat om avrådan från
deltagande i cuper och läger inomhus.
Smittskyddsåtgärder inom långväga
kollektivtrafik förlängs också. Det
rekommenderas också fortsatt att
använda munskydd när många reser.
Källa:
https://texttv.nu/160/arkiv/2022-1-10/31748650/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ändå mer lättläst är nog sidan hos Fohm: https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-mot-den-okade-smittspridningen-av-covid-19/Nissens skrev:
Men det är ju ett helt nytt läge nu! Omikron kan göra oss flockimmuna.BirgitS skrev:
Sedan ligger vi i Sverige 1-2 veckor efter Danmark/Norge och jag tror inte vi svenskar är vekare eller har sämre sjukvård än våra grannar. (eventuellt fegare chefer?) Fohm's modeller måste ju enkelt kunna kalibreras mot dessa länder.
Viktigast, jag diskuterade med ett par mycket erfarna som jobbar på sjukhuset där jag bor och de sa "Äntligen ser vi ett slut ur det här eländet!. (de kände mycket väl till vad som nu händer med omikrons hjälp)
Bara vi svenskar som har en myndighet som inte "talar ur skägget" !
