1 014 044 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
BirgitS skrev:
Norge är inte riktigt som du tror.
""Tätorten Oslo omfattar den sammanhängande bebyggelsen i och runt staden och har över 1 000 000 invånare, medan hela storstadsområdet har drygt 1,5 miljoner. Wikipedia""
Jo! (egentligen löjligt att plåga diverse kulturevenemang och restauranger ännu mer)Ulltand skrev:
Sen har vi då facit på smittspridningen kontra sjukhusbelastning från Norge/Danmark som ligger före så det här ska gå bra!
Jag tänkte mera på nu, inte på sedan. Vi vet ju alla hur du resonerade när Sverige låg före.Ulltand skrev:
Då sågade du Sverige jämns med fotknölarna. Säga vad man vill, men konsekvent kan man inte anklaga dig för att vara…
Sett till överdödligheten så har Sverige klarat sig utmärkt hittills trots mindre restriktioner än de flesta andra länder.optimum skrev:
Nja, det var ironi.
De restriktioner och råd vi fick idag ger troligen inte ens mätbar effekt. Omikronen är väldigt effektiv och smittar de flesta som kommer i dess väg. Möjligen lite skydd för de med 3:doser.
Jag tror samma om att omikron kan vara det som tar slut på pandemin. Ett naturligt vaccin.
Att FHM inte pratar om flockimmunitet är för att AT gjorde bort sig i början av pandemin. Nu vågar ingen nämna det mer. Eftersom skyddet med vaccin är dåligt så är flockimmunitet via Omikron troligen enda väg ut ur detta.
Så det kanske är så att det inte är hårda restriktioner som får stopp på smittan och då kan du ju lugnt sluta oja dig över att du tycker restriktionerna är för mesiga och kommer för sent och du kan låta skidåkarna få åka till fjällen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Så 1,5 miljon, dvs. mindre än 1/3 av befolkningen bor i ett storstadsområde i Norge. Hur stor del av Sveriges befolkning bor i storstadsområdena?Ulltand skrev:
Bara i Stockholmsområdet bor 20-25 % av Sveriges befolkning.
Det är liksom inte utan anledning som Blekinge, Värmland, Västerbotten och Norrbotten har klarar sig mycket bättre under pandemin än de mer tättbefolkade delarna, trots samma restriktioner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Hemarbete och restauranger som ska stänga tidigare samt begränsningar när det gäller allmänna sammankomster och offentliga tillställningar är ju de åtgärder som i stort sett vartenda land tar till för att få smittspridningen. Ska jag tolka det som att du anser att inget land gör något som har någon betydelse när det gäller smittspridningen?Ulltand skrev:
Smittcentrum i Norge har varit Osloregionen och den liknar mycket väl svenska större städer.BirgitS skrev:
Jag tror att svensk sjukvård är i ett sämre lägen än dansk och norsk därför personalen är betydligt mer slutkörd här efter all tidigare hård belastning. Ett Stockholmssjukhus rapporterade för någon månad sen att de hade 19 % färre anställda på de avdelningar som först och främsta ska ta hand om covidsjuka, de hade slutat för att de orkade inte mer. Danmark har ett bättre läge vaccinmässigt antagligen och Norge är ju sån glesbygd att de behöver inte mycket åtgärder för att få ner smittspridning bland nästan hela befolkningen.
Det går knappast att kalibrera modeller efter ett annat land däremot nu med bättre kunskap om omikron så går det ju att förbättra indata till modellen. Nu behöver man inte längre gissa om två doser vaccin skyddar till 70, 50 eller 30 % mot omikron (eller vilka värden det var som de hade valt till de tre scenarierna).
Jag kan mycket väl tänka mig att man kan ta Osloregionen som en mycket bra kalibrering, likaså Köpenhamnsregionen och utfallet där.
Sen kan den stora utmaningen vara att man enklare "organiserar om sina styrkor" i Norge/Danmark.
Stockholm har i mitt intryck enorma problem med att samordna vård på olika plan.
Jag sätter ändå en guldpeng på att det här går bra!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
För dem har det nog alltid varit viktigast att följa utvecklingen på sjukhusen. Tänk på att under första vågen var det nästan bara de som behövde sjukhusvård som testade.G Galten skrev:Jag tror inte myndigheterna har en susning om den faktiska smittspridningen just nu. Har själv nyss haft omikron (trots tre doser) och om mitt facebookflöde är representativt för Sverige så pratar vi hundratusentals smittade per dag. Eftersom PCR testningen inte fungerar (upp till en veckas väntetid) så blir det inte infört i statistiken.
Nja, det har ju sedan rätt länge främst varit de ovaccinerade som ska vara oroliga för Covidsmittan. DÄREMOT kan även vi vaccinerade vara oroliga för att sjukvården blir (än mer) överbelastad så vi inte får snabb och tillräcklig vård för andra krämpor som hjärtinfarkt, cancer, stroke mm.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
På någon av de senaste presskonferenserna så visades ECDC-kartan över var det är högst incidens i EU/EEA och då var det rött både kring Oslo och norr om typ Narvik.P paralun skrev:
Det som Fohm gör är att kalibrera mot hur utvecklingen har varit. Det gäller ju hela landet och inte bara vissa bitar.
Precis, och troligen därför de laddade fullt nu med höjdare inom myndigheter och regering.Ulltand skrev:
Gott att de insett att AT gör mer skada än nytta och han får stanna hemma.
Nej inget av det de kom med idag kommer påverka utvecklingen.
Omkring 40 procent av invånarna bor i området kring huvudstaden Oslo och Oslofjorden i sydöst. Kusterna på Sør- och Vestlandet är också relativt tätbefolkade. Så problematiken är rätt lika oss.BirgitS skrev:
Så 1,5 miljon, dvs. mindre än 1/3 av befolkningen bor i ett storstadsområde i Norge. Hur stor del av Sveriges befolkning bor i storstadsområdena?
Bara i Stockholmsområdet bor 20-25 % av Sveriges befolkning.
Det är liksom inte utan anledning som Blekinge, Värmland, Västerbotten och Norrbotten har klarar sig mycket bättre under pandemin än de mer tättbefolkade delarna, trots samma restriktioner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 114 inlägg
Stockholmsområdet är mer tättbefolkat än Oslo för Oslo är ju mer som någonting mellan Göteborg och Malmö. Jämför hur många som reser kollektivt i Oslo resp. Stockholm och hur många som bor i så extremt tätbefolkade områden som i bostadsområdena på Järvafältet i Oslo.Ulltand skrev: