BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det enda man vet om prognoser är att de är fel, speciellt om de berör framtiden…
I det här fallet är det ju inte ens prognoser utan man presenterar ju tre scenarier just för att det är så osäkert.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju mycket bättre att titta på ny statistik som innehåller fler fall så att osäkerheterna blir mindre än en månad gammal statistik.

Man kan lägga ihop studier och på så sätt får man ett säkrare resultat.
 
optimum
sysmali sysmali skrev:
Han följer de länder som har pålitlig data och som ligger "främst" i den aktuella vågen. Sannolikheten är stor (enligt Campbell) att i princip alla andra länder får samma utveckling.
Ja i stort sett även om vissa saker kan påverka som de som har stängt ned kanske bromsar något.
Men att Sverige ska nå max om någon vecka har jag inte hört Campbell säga. Det är FHM ensamma om med sina scenarier.
Skolan börjar nu igen och de flesta är nu tillbaka på sina arbetsplatser efter ledigheten och det jag sett av folk på stan som trängs så kommer det nog öka kraftigt de närmaste veckorna.
Jag har backat ur några butiker senaste veckorna för det varit för mycket folk och återvänt andra tider då det är lugnare. Ett beteende jag hade förra vintern och som jag återinfört nu.

Jag tycker Dr John Campbell förklarar på ett bra sätt och det är enkelt att förstå vad han vill få fram.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Enligt artikel i Sydsvenskan (dansk studie) ger vaccinet 0% skydd mot att bli smittad av omikron och föra smittan vidare. Jag är själv ett lysande exempel på det, blev smittad trots tre sprutor (helt utan symptom) och lyckades smitta c:a 10 personer.

Detta ger en helt ny situation tycker jag. Fortsatt vaccinering av icke-riskgrupper (som skolbarn) är helt meningslös. Vaccinpasset är likaledes meningslöst och borde skrotas

Dock verkar vaccinet fortfarande skydda mot allvarlig sjukdom hos riskgrupper. Men det är inte helt bevisat än, inläggningarna pga omikron har nog bara börjat
Så fortsatt vaccinering av riskgrupper känns vettigt. I övrigt är det nog bara att hålla i sej, för detta kommer alla att få.
 
BirgitS
G Galten skrev:
Enligt artikel i Sydsvenskan (dansk studie) ger vaccinet 0% skydd mot att bli smittad av omikron och föra smittan vidare. Jag är själv ett lysande exempel på det, blev smittad trots tre sprutor (helt utan symptom) och lyckades smitta c:a 10 personer.
Nu har ju britterna mycket större befolkning så de får ju fram till mer statistiskt säkra uppgifter. Britterna ser 60 % skydd mot symtomatisk sjukdom med omikron 2 månader efter tredje dosen i senaste rapporten från 6 januari (figur 6). Det innebär ju att många inte insjuknar men en del gör det.

Vaccinering skyddar mot allvarlig sjukdom hos alla. Det är ju fortfarande så att ovaccinerade medelålders är överrepresenterade inom sjukvården enligt vården trots att det inte är särskilt stor skillnad när det gäller bekräftade fall under vecka 52 (det är de som har lagts in på sjukhus denna vecka i stor utsträckning).
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju britterna mycket större befolkning så de får ju fram till mer statistiskt säkra uppgifter. Britterna ser 60 % skydd mot symtomatisk sjukdom med omikron 2 månader efter tredje dosen i senaste rapporten från 6 januari (figur 6). Det innebär ju att många inte insjuknar men en del gör det.

Vaccinering skyddar mot allvarlig sjukdom hos alla. Det är ju fortfarande så att ovaccinerade medelålders är överrepresenterade inom sjukvården enligt vården trots att det inte är särskilt stor skillnad när det gäller bekräftade fall under vecka 52 (det är de som har lagts in på sjukhus denna vecka i stor utsträckning).
Danskarna har kollat på 12.000 personer och inte sett någon skillnad i risk för att bli smittad av omikron med eller utan vaccination, det är underligt att det är så stor skillnad i resultaten. Oavsett grad av skydd visar resultaten att vaccinpass är helt passé som smittskyddsåtgärd. Möjligen att vaccinerade sprider ännu mer smitta ännu mer eftersom de inte blir speciellt sjuka och rör sej mer i samhället (egen spekulation).

Vad gäller vaccination av barn så gjordes det inte för barnens skull, utan för att begränsa smittspridningen. Jag är för vaccin och har fått mina barn vaccinerade. Men jag köper inte att vi skall fortsätta med dos 3 till alla skolbarn för att det skulle begränsa smittspridningen.
 
BirgitS
G Galten skrev:
Danskarna har kollat på 12.000 personer och inte sett någon skillnad i risk för att bli smittad av omikron med eller utan vaccination, det är underligt att det är så stor skillnad i resultaten. Oavsett grad av skydd visar resultaten att vaccinpass är helt passé som smittskyddsåtgärd. Möjligen att vaccinerade sprider ännu mer smitta ännu mer eftersom de inte blir speciellt sjuka och rör sej mer i samhället (egen spekulation).

Vad gäller vaccination av barn så gjordes det inte för barnens skull, utan för att begränsa smittspridningen. Jag är för vaccin och har fått mina barn vaccinerade. Men jag köper inte att vi skall fortsätta med dos 3 till alla skolbarn för att det skulle begränsa smittspridningen.
Britterna har med 200 000 omikronfall i sin rapport.

Det är verkligen din egen spekulation. Förutom att ovaccinerade som tidigare har varit sjuka får likartade symtom som vaccinerade så vet man ju att t.ex. hemtjänstpersonal har vaccinerat sig i mindre utsträckning än den genomsnittliga befolkningen och det är ju människor som verkligen är nära andra människor (äldre och sköra dessutom).

I Sverige vaccineras inte barn för andras skull, som minskad smittspridning, utan bara för sin egen skull. Fohm gjorde en större utredning där de hämtade in antal barn som hamnat på sjukhus pga. covid och av vilka orsaker för att bedöma allvarlighetsgrad och motsv. när det gäller biverkningar bland barn som vaccinerats i andra länder.

Däremot har man ju kunnat se hur mycket mindre smittspridningen har varit bland ungdomar på gymnasier och högstadium under hösten jämfört med yngre barn, en skillnad som man inte har sett tidigare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Britterna har med 200 000 omikronfall i sin rapport.

Det är verkligen din egen spekulation. Förutom att ovaccinerade som tidigare har varit sjuka får likartade symtom som vaccinerade så vet man ju att t.ex. hemtjänstpersonal har vaccinerat sig i mindre utsträckning än den genomsnittliga befolkningen och det är ju människor som verkligen är nära andra människor (äldre och sköra dessutom).

I Sverige vaccineras inte barn för andras skull, som minskad smittspridning, utan bara för sin egen skull. Fohm gjorde en större utredning där de hämtade in antal barn som hamnat på sjukhus pga. covid och av vilka orsaker för att bedöma allvarlighetsgrad och motsv. när det gäller biverkningar bland barn som vaccinerats i andra länder.

Däremot har man ju kunnat se hur mycket mindre smittspridningen har varit bland ungdomar på gymnasier och högstadium under hösten jämfört med yngre barn, en skillnad som man inte har sett tidigare.
Under hela pandemin har det dött fyra personer mellan 10-19 år (om det fanns bakomliggande faktorer i de fallen framgår inte, men högst troligen). Det är inte en riskökning som motiverar en massvaccination av 12-18 åringar. Däremot ansågs barnen (med rätta) vara drivande i smittspridningen. Det var det som var i fokus när jag vaccinerade mina barn iaf.

Nu har vi ett vaccin som skyddar dåligt (eller inte alls) mot att få och sprida omikron. Det är inte vaccinets fel, det har gjort mycket nytta mot alfa och delta. En stor del av min bekantskapskrets har omikron just nu, nästan alla fullvaccinerade. Och väldigt få av dessa kommer att komma in i några register eftersom PCR-testningen brakat ihop.

Alla fakta är inte på bordet än, men vaccinets tid som smittspridningsbegränsare verkar vara över. Och om det verkligen skyddar mot allvarlig sjukdom av omikron återstår att se, de som ligger på IVA nu smittades troligen före jul (av delta).
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Galten skrev:
Under hela pandemin har det dött fyra personer mellan 10-19 år (om det fanns bakomliggande faktorer i de fallen framgår inte, men högst troligen). Det är inte en riskökning som motiverar en massvaccination av 12-18 åringar.
Dödsfall var nog inte heller det intressanta utan antal på sjukhus och på IVA, kanske postcovid. Har du hört talas om MIS-C?
Rapporten finns på Fohm:s webbplats.

G Galten skrev:
Och väldigt få av dessa kommer att komma in i några register eftersom PCR-testningen brakat ihop.
Det verkar vara problem med PCR-tester i alla länder med hög smittspridning nu. Tydligen brist på analysmöjligheter.

G Galten skrev:
Alla fakta är inte på bordet än, men vaccinets tid som smittspridningsbegränsare verkar vara över.
Enligt britterna så skyddar en tredje dos med minst 50 % mot sjukdom med symtom under minst 10 veckor.
https://assets.publishing.service.g...3/Vaccine_surveillance_report_week_1_2022.pdf
Det är ju inte som delta men kan skydda en hel del av de äldre som rätt nyligen har fått den tredje dosen och som generellt har lite högre risk för IVA.

Tyvärr är det än så länge inte med några uppgifter om skydd mot allvarlig sjukdom i den rapporten. Vi får se när det kommer med i någon ny veckorapport från dem.
 
P
D djac skrev:
Är du lika säker på att om man drar bort pengar, som i Skåne, så blir det ännu bättre, ju mindre pengar ju bättre och mer vård, speciellt positiv effekt under pandemin?
Nej, det är jag inte alls säker på.
 
P
G Galten skrev:
Så fortsatt vaccinering av riskgrupper känns vettigt.
Det är vettigt att vaccinera alla. Eftersom vaccinering minskar risken för allvarlig sjukdom så minskar belastningen på sjukvården.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
G Galten skrev:
Vad gäller vaccination av barn så gjordes det inte för barnens skull, utan för att begränsa smittspridningen.
"Utifrån aktuell situation, evidens och diskussioner med bland annat Svenska Barnläkarföreningen och Läkemedelsverket rekommenderar Folkhälsomyndigheten vaccination mot covid-19 från 5 års ålder till särskilda grupper av barn som är allmänt extra känsliga för luftvägsinfektioner".
https://www.folkhalsomyndigheten.se...per-511-ar-rekommenderas-vaccin-mot-covid-19/

Se även Barnläkarföreningens skrift från 2021-12-16:
https://www.barnlakarforeningen.se/...grupper-av-barn-fran-5-ars-alder-20211216.pdf

Barnläkarföreningen skrev på liknande sätt i september 2021 om vaccination av barn 12 år och äldre:
https://www.barnlakarforeningen.se/wp-content/uploads/2021/09/BLF-Skrivelse-angående-vaccination-mot-covid-19-för-barn-och-ungdomar-från-12-års-ålder-20210901-slutversion.pdf

Jag är för vaccin och har fått mina barn vaccinerade. Men jag köper inte att vi skall fortsätta med dos 3 till alla skolbarn för att det skulle begränsa smittspridningen.
Viktigast är förstås att ge barnen skydd mot att bli sjuka i covid-19. Det ger som bonuseffekt att smittspridningen minskar och det skyddar då de barn som av olika anledningar inte kan vaccinera sig..
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
G Galten skrev:
Under hela pandemin har det dött fyra personer mellan 10-19 år (om det fanns bakomliggande faktorer i de fallen framgår inte, men högst troligen). Det är inte en riskökning som motiverar en massvaccination av 12-18 åringar.
De barn (eller snarare deras föräldrar) som dog håller nog inte med dig.
FOHM har, som BirgitS skrev, gjort en utredning som kom fram till att vaccination av barn är motiverad. Vad har du för kritik mot den utredningen? Hur ser din utredning ut?
Alla fakta är inte på bordet än, men vaccinets tid som smittspridningsbegränsare verkar vara över.
Vaccinforskningen har inte upphört.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.