optimum
snuttjulle snuttjulle skrev:
Bra så då va delar av ditt inlägg om att det är sååå långt fram felaktigt?
Kosntigt att jag hörde Onsdag. Sa hon möjligen Onsdagen den 14e eller nått?
Du såg alltså inte pressträffen och lyssnade vad Magdalena Andersson sade?
Häpp.

Hon sade 14:e vilket är fredag. Rättades senare men då hade jag redan skrivit mitt inlägg.
Fredag är lite väl sent.
Fredag förra veckan hade varit lämpligare.
Men som vanligt, för sent och för lite.

Tror du de nya råden och restriktionerna får någon mätbar effekt på smittspridningen?
Vaccinpass t.ex. där de med 2 doser smittas och smittar andra väldigt effektivt.
Det krävs tydligen 3:e dosen för att få något skydd alls och när vi fått ut det är det för sent.
Lite dryg 32% nu med 3:doser.
Det kommer ta fart rejält nu. Hoppas jag har fel. Haft det någon gång tidigare och det är bra.
 
optimum optimum skrev:
Det kommer ta fart rejält nu. Hoppas jag har fel. Haft det någon gång tidigare och det är bra.
Det kommer att ta mer fart, för nu är även skolorna öppna!
 
optimum
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vilka "kraftfulla" restriktioner du avser? ( man naggar ju bara i kanten)

DN idag
Begreppet flockimmunitet har varit omdiskuterat under pandemin, men Lone Simonsen menar att det hela tiden har varit målet.
– Flockimmunitet är det enda sättet som epidemin kan sluta på. Om man ser på historiska pandemier så har alla antikroppar i blodet när de är klara. Det räknar vi också med kommer att ske här, säger hon till danska TV2 Östjylland.

[länk]

En stor gåta för mig varför Fohm inte talar ut om det här??
Nja, det var ironi.
De restriktioner och råd vi fick idag ger troligen inte ens mätbar effekt. Omikronen är väldigt effektiv och smittar de flesta som kommer i dess väg. Möjligen lite skydd för de med 3:doser.

Jag tror samma om att omikron kan vara det som tar slut på pandemin. Ett naturligt vaccin.

Att FHM inte pratar om flockimmunitet är för att AT gjorde bort sig i början av pandemin. Nu vågar ingen nämna det mer. Eftersom skyddet med vaccin är dåligt så är flockimmunitet via Omikron troligen enda väg ut ur detta.
 
Jag hade träffen på i bakgrunden och läste i DN och såg då Onsdag.
Det viktiga är att det inte va en massa dagar framåt utan 2. Men skulle du fått som du ville hade vi gjort som i Kina och stängt hela landet för 4 fall utan förvarning?
 
optimum
P paralun skrev:
Det kommer att ta mer fart, för nu är även skolorna öppna!
Japp, skolorna öppna.
Jag såg i morse att trafiken kraftigt hade ökat i förhållande till förra veckan. De flesta är tillbaka nu igen.
Folk på jobbet = fullt på dagis och fritids igen.
Och de flesta verkar inte oroliga för Omikron så de kommer nog inte hålla sig till dessa viktiga råd vilka vi behöver för att platta till kurvan.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Japp, skolorna öppna.
Jag såg i morse att trafiken kraftigt hade ökat i förhållande till förra veckan. De flesta är tillbaka nu igen.
Folk på jobbet = fullt på dagis och fritids igen.
Och de flesta verkar inte oroliga för Omikron så de kommer nog inte hålla sig till dessa viktiga råd vilka vi behöver för att platta till kurvan.
Bättre att man begränsar de ovaccinerade ytterligare. Det hade gjort en stor skillnad för vården.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Japp, skolorna öppna.
Jag såg i morse att trafiken kraftigt hade ökat i förhållande till förra veckan. De flesta är tillbaka nu igen.
Folk på jobbet = fullt på dagis och fritids igen.
Och de flesta verkar inte oroliga för Omikron så de kommer nog inte hålla sig till dessa viktiga råd vilka vi behöver för att platta till kurvan.
Jag kan INTE se någon anledning att vara orolig för omikron som fullvaccinerad (2+1).
Sen tror jag inte kurvan behöver plattas till särskilt mycket med facit från Danmark/Norge.
Om du ser till vilka restriktioner som Fohm och regeringen beslutat så är det egentligen mycket små åtgärder.
Motorn i smittan är arbetsplatser (till och från jobbet) och skolor!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Nej, det är jag inte alls säker på.
Ok, för det är iaf Region Skånes motdrag, effekten är att tex kirurgiavdelningar går ner från fyra operationsspår till två (för att "beta av köerna" kan man gissa) Dessa köer eller konsekvenser har ingenting med pandemin att göra, bara långvarig vanskötsel och resursbrist, happy days!
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Nja, det var ironi.
De restriktioner och råd vi fick idag ger troligen inte ens mätbar effekt. Omikronen är väldigt effektiv och smittar de flesta som kommer i dess väg. Möjligen lite skydd för de med 3:doser.

Jag tror samma om att omikron kan vara det som tar slut på pandemin. Ett naturligt vaccin.

Att FHM inte pratar om flockimmunitet är för att AT gjorde bort sig i början av pandemin. Nu vågar ingen nämna det mer. Eftersom skyddet med vaccin är dåligt så är flockimmunitet via Omikron troligen enda väg ut ur detta.
Du är inte direkt först på bollen att omikron kan vara lösningen. Kanske har inte Aftonbladet skrivit om det möjligen eftersom det är en positiv tanke, och det ger inga nya prenumeranter… :D

Och du tror fortfarande att Anders Tegnell kör sitt egna race utan förankring i sitt team.. :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen kom det klart nedslående nyheter från Sahlgrenska, Göteborg (men bekräftar det jag funderat på tidigare).
Sahlgrenska som är Sveriges största sjukhus har just nu 130 st färdigbehandlade patienter vilket motsvarar 6 st avdelningar som inte den kommunala hemtjänsten kan ta emot. Jag misstänker att det ser ännu värre ut i Stockholm om någon synar läget. (sen har de naturligtvis även problem med sjukdom bland personal)
[länk]
De får skylla sig själva.
I Göteborg rev man ett stort äldreboende/sjukhus med avlastningsplatser för bland annat Sahlgrenska som löste det här problemet. Jag påpekade detta för ansvariga politiker när det bestämdes - inget som helst intresse utan de menade att det inte skulle bli några problem. Dessutom ljög man och hittade på massa trams om anledningarna till att det behövde rivas. Det var viktigare att riva hela sjukhuset och bygga nya bostäder.

https://lakartidningen.se/aktuellt/2007/02/sverige-har-lagst-antal-vardplatser-i-europa/

https://www.gp.se/debatt/sahlgrenska-behöver-en-dubbelt-så-stor-iva-avdelning-1.63079367
 
Nissens
P paralun skrev:
Men det är ju ett helt nytt läge nu! Omikron kan göra oss flockimmuna.
Sedan ligger vi i Sverige 1-2 veckor efter Danmark/Norge och jag tror inte vi svenskar är vekare eller har sämre sjukvård än våra grannar. (eventuellt fegare chefer?) Fohm's modeller måste ju enkelt kunna kalibreras mot dessa länder.

Viktigast, jag diskuterade med ett par mycket erfarna som jobbar på sjukhuset där jag bor och de sa "Äntligen ser vi ett slut ur det här eländet!. (de kände mycket väl till vad som nu händer med omikrons hjälp)

Bara vi svenskar som har en myndighet som inte "talar ur skägget" !
Attan, ligger Sverige efter Norge och Danmark i smittspridningen???
Är Sverige sämre eller bättre då @Ulltand ?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Attan, ligger Sverige efter Norge och Danmark i smittspridningen???
Är Sverige sämre eller bättre då @Ulltand ?
Sverige ligger inte i fas men våra närområden. Vi har det värsta framför oss så vi vet inte vem som kommer att klara det bäst
 
Jag tror inte myndigheterna har en susning om den faktiska smittspridningen just nu. Har själv nyss haft omikron (trots tre doser) och om mitt facebookflöde är representativt för Sverige så pratar vi hundratusentals smittade per dag. Eftersom PCR testningen inte fungerar (upp till en veckas väntetid) så blir det inte infört i statistiken.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja, det var ironi.
De restriktioner och råd vi fick idag ger troligen inte ens mätbar effekt. Omikronen är väldigt effektiv och smittar de flesta som kommer i dess väg. Möjligen lite skydd för de med 3:doser.

Jag tror samma om att omikron kan vara det som tar slut på pandemin. Ett naturligt vaccin.

Att FHM inte pratar om flockimmunitet är för att AT gjorde bort sig i början av pandemin. Nu vågar ingen nämna det mer. Eftersom skyddet med vaccin är dåligt så är flockimmunitet via Omikron troligen enda väg ut ur detta.

Jo man har gett upp att försöka bromsa det ytterligare och det kanske är lika bra det nu.

De nya restriktionerna har ingen större betydelse och skall nog ses som ett sätt att visa "handlingskraft"
 
BirgitS
P paralun skrev:
Sedan ligger vi i Sverige 1-2 veckor efter Danmark/Norge och jag tror inte vi svenskar är vekare eller har sämre sjukvård än våra grannar. (eventuellt fegare chefer?) Fohm's modeller måste ju enkelt kunna kalibreras mot dessa länder.
Jag tror att svensk sjukvård är i ett sämre lägen än dansk och norsk därför personalen är betydligt mer slutkörd här efter all tidigare hård belastning. Ett Stockholmssjukhus rapporterade för någon månad sen att de hade 19 % färre anställda på de avdelningar som först och främsta ska ta hand om covidsjuka, de hade slutat för att de orkade inte mer. Danmark har ett bättre läge vaccinmässigt antagligen och Norge är ju sån glesbygd att de behöver inte mycket åtgärder för att få ner smittspridning bland nästan hela befolkningen.

Det går knappast att kalibrera modeller efter ett annat land däremot nu med bättre kunskap om omikron så går det ju att förbättra indata till modellen. Nu behöver man inte längre gissa om två doser vaccin skyddar till 70, 50 eller 30 % mot omikron (eller vilka värden det var som de hade valt till de tre scenarierna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.