1 014 172 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är nog rätt som jag skrivit. Läste för någon eller några veckor sedan. Skall se om jag kan hitta det igen!sysmali skrev:
Jag följer Dr John Campbell varje dag då han går igenom de senaste forskningsrönen (med källhänvisningar) och jag är nästan säker på att han menar att man inte (än) kan säga om vaccination "hjälper" just mot omikron (självklart skyddar nuvarande vaccination mot Delta)
Därför undrar jag var du har fått din information ifrån? (jag hoppas du har rätt)
Edit 1 Från Pfizer.
“Although two doses of the vaccine may still offer protection against severe disease caused by the Omicron strain, it’s clear from these preliminary data that protection is improved with a third dose of our vaccine,” said Albert Bourla, Chairman and Chief Executive Officer, Pfizer. “Ensuring as many people as possible are fully vaccinated with the first two dose series and a booster remains the best course of action to prevent the spread of COVID-19.”
“Our preliminary, first dataset indicate that a third dose could still offer a sufficient level of protection from disease of any severity caused by the Omicron variant,” said Ugur Sahin, M.D., CEO and Co-Founder of BioNTech. “Broad vaccination and booster campaigns around the world could help us to better protect people everywhere and to get through the winter season.
Edit 2 Se ovan inlägg från Birgitt
-Sedan är det så klart inte så att skydder sjunker ffån 70% till 0% efter en månad utan att det avtar gradvis. När det avtagit för mycket ger man den fjärde sprutan.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
En till. Så nu har vi mycket stora grupper med ca 10 % skydd mot omicronsmitta som kunde har varit + 50% med bättre framförhållning med tredje sprutan.
https://www.cnbc.com/2021/12/10/boo...m-omicron-uk-health-security-agency-says.html
https://www.cnbc.com/2021/12/10/boo...m-omicron-uk-health-security-agency-says.html
Brukar Campell beskriva läget i Sverige?sysmali skrev:
Har jag inte hört.
Oftast UK, USA och en del Sydafrika.
Du får gärna ange var i det inslaget du anger som beskriver läget i Sverige.
Ja genom ödmjukhet kommer man långt, men inte längst.
Jämfört med att läsa kvällspressen så är det nog relevant.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Varför är det konstigt att modelleringar som görs när man nästan inte vet något alls om omikron sen inte stämmer precis med verkligheten?
Då var det ju ingen som visste hur mycket vaccineringen skulle skydda mot omikron.
Själv tycker jag det är väldigt skönt att beläggningen på IVA har vänt lite nedåt sen antal nyinskrivningar har slutat att gå kraftigt uppåt (för ett tag i alla fall), trots att det inte gäller alla regioner.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Då var det ju ingen som visste hur mycket vaccineringen skulle skydda mot omikron.
Själv tycker jag det är väldigt skönt att beläggningen på IVA har vänt lite nedåt sen antal nyinskrivningar har slutat att gå kraftigt uppåt (för ett tag i alla fall), trots att det inte gäller alla regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Han följer de länder som har pålitlig data och som ligger "främst" i den aktuella vågen. Sannolikheten är stor (enligt Campbell) att i princip alla andra länder får samma utveckling.optimum skrev:
Nej det är inte så konstigt men de belyser ju att det är meningslöst att gissa då. Speciellt om man får tre gissningar och alla blir ordentligt fel.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
När gjordes fohm:s tre scenarios? Var det i november eller i december?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Socialstyrelsen och sjukvården skulle nog bli ledsna om de inte fick något alls att gå efter utan skulle bli tvungna att gissa på egen hand.Ulltand skrev:
Nåja, sjukhusinskrivningarna verkar än så länge hålla sig väl inom ramarna för scenarierna och IVA-inläggningarna ligger nära det bästa scenariet (14 nya/dag) och för andra avdelningar rätt nära det mellersta scenariet (180 nya/dag) tror jag.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...enarier-for-fortsatt-spridning--delrapport-7/
och antal fall fram till 2/1 låg strax under det värsta scenariet och uppgången stämde tidsmässigt bra..
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../jamforelse_mot_observerade_data_20220103.pdf