Jag följer Dr John Campbell varje dag då han går igenom de senaste forskningsrönen (med källhänvisningar) och jag är nästan säker på att han menar att man inte (än) kan säga om vaccination "hjälper" just mot omikron (självklart skyddar nuvarande vaccination mot Delta)
Därför undrar jag var du har fått din information ifrån? (jag hoppas du har rätt)
Det är nog rätt som jag skrivit. Läste för någon eller några veckor sedan. Skall se om jag kan hitta det igen!
Edit 1 Från Pfizer.
“Although two doses of the vaccine may still offer protection against severe disease caused by the Omicron strain, it’s clear from these preliminary data that protection is improved with a third dose of our vaccine,” said Albert Bourla, Chairman and Chief Executive Officer, Pfizer. “Ensuring as many people as possible are fully vaccinated with the first two dose series and a booster remains the best course of action to prevent the spread of COVID-19.”
“Our preliminary, first dataset indicate that a third dose could still offer a sufficient level of protection from disease of any severity caused by the Omicron variant,” said Ugur Sahin, M.D., CEO and Co-Founder of BioNTech. “Broad vaccination and booster campaigns around the world could help us to better protect people everywhere and to get through the winter season.
Edit 2 Se ovan inlägg från Birgitt
-Sedan är det så klart inte så att skydder sjunker ffån 70% till 0% efter en månad utan att det avtar gradvis. När det avtagit för mycket ger man den fjärde sprutan.
En till. Så nu har vi mycket stora grupper med ca 10 % skydd mot omicronsmitta som kunde har varit + 50% med bättre framförhållning med tredje sprutan.
För sakens skull så hävdar Dr John Campbell samma sak. Så ni kan slå era kloka huvuden ihop.
[media]
Brukar Campell beskriva läget i Sverige?
Har jag inte hört.
Oftast UK, USA och en del Sydafrika.
Du får gärna ange var i det inslaget du anger som beskriver läget i Sverige.
Ja genom ödmjukhet kommer man långt, men inte längst.
Har jag inte hört.
Jämfört med att läsa kvällspressen så är det nog relevant.
Varför är det konstigt att modelleringar som görs när man nästan inte vet något alls om omikron sen inte stämmer precis med verkligheten?
Då var det ju ingen som visste hur mycket vaccineringen skulle skydda mot omikron.
Själv tycker jag det är väldigt skönt att beläggningen på IVA har vänt lite nedåt sen antal nyinskrivningar har slutat att gå kraftigt uppåt (för ett tag i alla fall), trots att det inte gäller alla regioner.
Har jag inte hört.
Han följer de länder som har pålitlig data och som ligger "främst" i den aktuella vågen. Sannolikheten är stor (enligt Campbell) att i princip alla andra länder får samma utveckling.