Byggahus.se
sysmali sysmali skrev:
Jag följer Dr John Campbell varje dag då han går igenom de senaste forskningsrönen (med källhänvisningar) och jag är nästan säker på att han menar att man inte (än) kan säga om vaccination "hjälper" just mot omikron (självklart skyddar nuvarande vaccination mot Delta)

Därför undrar jag var du har fått din information ifrån? (jag hoppas du har rätt)
Det är nog rätt som jag skrivit. Läste för någon eller några veckor sedan. Skall se om jag kan hitta det igen!

Edit 1 Från Pfizer.

“Although two doses of the vaccine may still offer protection against severe disease caused by the Omicron strain, it’s clear from these preliminary data that protection is improved with a third dose of our vaccine,” said Albert Bourla, Chairman and Chief Executive Officer, Pfizer. “Ensuring as many people as possible are fully vaccinated with the first two dose series and a booster remains the best course of action to prevent the spread of COVID-19.”

“Our preliminary, first dataset indicate that a third dose could still offer a sufficient level of protection from disease of any severity caused by the Omicron variant,” said Ugur Sahin, M.D., CEO and Co-Founder of BioNTech. “Broad vaccination and booster campaigns around the world could help us to better protect people everywhere and to get through the winter season.

Edit 2 Se ovan inlägg från Birgitt

-Sedan är det så klart inte så att skydder sjunker ffån 70% till 0% efter en månad utan att det avtar gradvis. När det avtagit för mycket ger man den fjärde sprutan.

Redigerat:
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Läste för någon eller några veckor sedan.
Kunskapsläget ändrar sig hela tiden förstås, länken i #15121 är bra för Storbritannien har stor smittspridning, många innevånare och bra forskare.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En till

[länk]
Den är från 10 december, det är ju en månad sen.

optimum
sysmali sysmali skrev:
Så härligt med ödmjukhet :D

För sakens skull så hävdar Dr John Campbell samma sak. Så ni kan slå era kloka huvuden ihop.

[media]
Brukar Campell beskriva läget i Sverige?
Har jag inte hört.
Oftast UK, USA och en del Sydafrika.
Du får gärna ange var i det inslaget du anger som beskriver läget i Sverige.

Ja genom ödmjukhet kommer man långt, men inte längst.

Nissens
optimum optimum skrev:
Har jag inte hört.

Jämfört med att läsa kvällspressen så är det nog relevant. :)

• Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS
Varför är det konstigt att modelleringar som görs när man nästan inte vet något alls om omikron sen inte stämmer precis med verkligheten?
Då var det ju ingen som visste hur mycket vaccineringen skulle skydda mot omikron.

Själv tycker jag det är väldigt skönt att beläggningen på IVA har vänt lite nedåt sen antal nyinskrivningar har slutat att gå kraftigt uppåt (för ett tag i alla fall), trots att det inte gäller alla regioner.
Stapeldiagram över antal coronapatienter på IVA i Sverige, med bekräftade och uppskattade fall från april 2020 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
sysmali
optimum optimum skrev:
Har jag inte hört.

Han följer de länder som har pålitlig data och som ligger "främst" i den aktuella vågen. Sannolikheten är stor (enligt Campbell) att i princip alla andra länder får samma utveckling.

BirgitS BirgitS skrev:
Den är från 10 december, det är ju en månad sen.
Ja och den visar lika som allt annat vi sett om omicron. Till att börja med ca 70% skydd mot smitta efter tredje dosen.

BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det konstigt att modelleringar som görs när man nästan inte vet något alls om omikron sen inte stämmer precis med verkligheten?
Nej det är inte så konstigt men de belyser ju att det är meningslöst att gissa då. Speciellt om man får tre gissningar och alla blir ordentligt fel.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och den visar lika som allt annat vi sett om omicron. Till att börja med ca 70% skydd mot smitta efter tredje dosen.
Men det är ju mycket bättre att titta på ny statistik som innehåller fler fall så att osäkerheterna blir mindre än en månad gammal statistik.

När gjordes fohm:s tre scenarios? Var det i november eller i december?

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är inte så konstigt men de belyser ju att det är meningslöst att gissa då. Speciellt om man får tre gissningar och alla blir ordentligt fel.
Det enda man vet om prognoser är att de är fel, speciellt om de berör framtiden…

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Socialstyrelsen och sjukvården skulle nog bli ledsna om de inte fick något alls att gå efter utan skulle bli tvungna att gissa på egen hand.

Nåja, sjukhusinskrivningarna verkar än så länge hålla sig väl inom ramarna för scenarierna och IVA-inläggningarna ligger nära det bästa scenariet (14 nya/dag) och för andra avdelningar rätt nära det mellersta scenariet (180 nya/dag) tror jag.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...enarier-for-fortsatt-spridning--delrapport-7/
och antal fall fram till 2/1 låg strax under det värsta scenariet och uppgången stämde tidsmässigt bra..
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../jamforelse_mot_observerade_data_20220103.pdf

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
När gjordes fohm:s tre scenarios? Var det i november eller i december?
December, i november kände man ju inte ens till omikron.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.