1 014 465 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Är du lika säker på att om man drar bort pengar, som i Skåne, så blir det ännu bättre, ju mindre pengar ju bättre och mer vård, speciellt positiv effekt under pandemin?P pmd skrev:
Så att det här viktiga inte försvinner bakom betalväggar så klistrar jag in hela inlägget från AB/GP.
i dag kl 06:15av Amanda Hällsten
Smittspridningen har ökat snabbt i Sverige och på många håll är det omikronvarianten som är dominerande.
Och inte ens med nya restriktioner kommer vi kunna stoppa den nya utvecklingen, eftersom omikron är så smittsam. Det säger Magnus Gisslén, överläkare vid infektionskliniken på Sahlgrenska och professor vid Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten.
– Jag har väldigt svårt att tro att man ska kunna hindra den här smittspridningen, det kan möjligtvis fungera i totalitära stater där man kan tvinga alla i befolkningen att stanna inne under några veckor, säger han till tidningen.
Han säger också att det i vissa avseenden kan vara positivt om många som är vaccinerade eller har antikroppar smittas nu.
– Det som händer då, om man får en lindrig infektion, är att immunförsvaret förbättras och ger ett stärkt skydd mot framtida covid-19-infektioner, säger han och fortsätter:
– När nästa variant kommer, för det är nog oundvikligt att den gör det, har man då ännu lägre risk att bli svårt sjuk. Det är stegen som kan leda oss ur pandemin, och kan få det att bli en endemisk infektion som ett säsongsvirus som cirkulerar.
Slut artikel.
Samma syn och slutsats finner man då hos alltfler av världens experter!
i dag kl 06:15av Amanda Hällsten
Smittspridningen har ökat snabbt i Sverige och på många håll är det omikronvarianten som är dominerande.
Och inte ens med nya restriktioner kommer vi kunna stoppa den nya utvecklingen, eftersom omikron är så smittsam. Det säger Magnus Gisslén, överläkare vid infektionskliniken på Sahlgrenska och professor vid Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten.
– Jag har väldigt svårt att tro att man ska kunna hindra den här smittspridningen, det kan möjligtvis fungera i totalitära stater där man kan tvinga alla i befolkningen att stanna inne under några veckor, säger han till tidningen.
Han säger också att det i vissa avseenden kan vara positivt om många som är vaccinerade eller har antikroppar smittas nu.
– Det som händer då, om man får en lindrig infektion, är att immunförsvaret förbättras och ger ett stärkt skydd mot framtida covid-19-infektioner, säger han och fortsätter:
– När nästa variant kommer, för det är nog oundvikligt att den gör det, har man då ännu lägre risk att bli svårt sjuk. Det är stegen som kan leda oss ur pandemin, och kan få det att bli en endemisk infektion som ett säsongsvirus som cirkulerar.
Slut artikel.
Samma syn och slutsats finner man då hos alltfler av världens experter!
Tack, du kunde dock även gärna fetstilat stycket före de två du gjort det på. Det är ju minst lika viktigt vilka det är som tål smitta bäst, för att hålla ner pressen på sjukvården.P paralun skrev:Så att det här viktiga inte försvinner bakom betalväggar så klistrar jag in hela inlägget från AB/GP.
i dag kl 06:15av Amanda Hällsten
Smittspridningen har ökat snabbt i Sverige och på många håll är det omikronvarianten som är dominerande.
Och inte ens med nya restriktioner kommer vi kunna stoppa den nya utvecklingen, eftersom omikron är så smittsam. Det säger Magnus Gisslén, överläkare vid infektionskliniken på Sahlgrenska och professor vid Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten.
– Jag har väldigt svårt att tro att man ska kunna hindra den här smittspridningen, det kan möjligtvis fungera i totalitära stater där man kan tvinga alla i befolkningen att stanna inne under några veckor, säger han till tidningen.
Han säger också att det i vissa avseenden kan vara positivt om många som är vaccinerade eller har antikroppar smittas nu.
– Det som händer då, om man får en lindrig infektion, är att immunförsvaret förbättras och ger ett stärkt skydd mot framtida covid-19-infektioner, säger han och fortsätter:
– När nästa variant kommer, för det är nog oundvikligt att den gör det, har man då ännu lägre risk att bli svårt sjuk. Det är stegen som kan leda oss ur pandemin, och kan få det att bli en endemisk infektion som ett säsongsvirus som cirkulerar.
Slut artikel.
Samma syn och slutsats finner man då hos alltfler av världens experter!
Jo men de restriktioner vi har har ju förhindrat en enorm explosion av smitta. Sen har vi då varit inne på det här med sjukvården redan och även sett utmaningen med medicinskt färdigbehandlade.B b8q skrev:
Att kommunerna och hemtjänsten skulle bli en propp är ju bedrövligt men förhoppningsvist så finns det fortfarande kloka chefer i Sverige som kan omprioritera verksamheter med snabba ryck. (utan upphandlingar)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Var har du tänkt att kommunerna ska hitta en massa platser på korttidsboenden och liknande?P paralun skrev:
I en tid där ovanligt många i personalen är sjukskrivna/vabbar/isolerar sig så blir det ju snarare att platser måste stängas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju en explosion av smitta:P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-52-final.pdf
Och då har dessutom inte alla kunnat testa sig eftersom det har varit brist på testmöjligheter (gäller väldigt många länder nu) och analystiderna har varit upp till en vecka.
Utifrån reportaget vi så i TV4 så skulle många medicinskt färdigbehandlade kunna flytta hem igen men skulle behöva hjälp hemma. Man kan ju tänka sig att omfördelar man resurser samt tar fram "plånboken" så löser man säkert det här. Men, allt ska ju dras i långbänk i Sverige och inga chefer vågar ta egna beslut som kan förstöra en budget.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju samma problem i hemtjänsten med många sjukskrivna/vabbar/isolerar sig. Att ta in vikarier i hemtjänsten (och på äldreboenden) har ju tidigare lett till ökat antal sjuka äldre och åtföljande stigande antal avlidna.P paralun skrev:Utifrån reportaget vi så i TV4 så skulle många medicinskt färdigbehandlade kunna flytta hem igen men skulle behöva hjälp hemma. Man kan ju tänka sig att omfördelar man resurser samt tar fram "plånboken" så löser man säkert det här. Men, allt ska ju dras i långbänk i Sverige och inga chefer vågar ta egna beslut som kan förstöra en budget.
Jag är helt säker på att det finns kreativa lösningar under en kortare tid inkl att man betalar extra.BirgitS skrev:
Samma sak på sjukhusen som har många anställda på ej livsviktiga funktioner som kan omplaceras under en kortare tid. (givetvist blir det avbokningar av icke livsviktiga insatser).
Det finns studier som visar att risken för att smittas/lätt sjukdom med omicron minskar med 70 % för den som fått alla 3 doser. Så det borde göra skillnadP pmd skrev:
Jag följer Dr John Campbell varje dag då han går igenom de senaste forskningsrönen (med källhänvisningar) och jag är nästan säker på att han menar att man inte (än) kan säga om vaccination "hjälper" just mot omikron (självklart skyddar nuvarande vaccination mot Delta)Ulltand skrev:
Därför undrar jag var du har fått din information ifrån? (jag hoppas du har rätt)
Man behöver inte ens vara expert för att konstatera att FHM inte är på banan
Rimligen bör vår våg med Omikron följa de länder som fått detta tidigare än oss och där det verkar nått sitt max och nu på väg ned.
Så troligen runt månadsskiftet januari, februari. skulle jag gissa.
Vi får se om jag har rätt igen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Rimligen bör vår våg med Omikron följa de länder som fått detta tidigare än oss och där det verkar nått sitt max och nu på väg ned.
Så troligen runt månadsskiftet januari, februari. skulle jag gissa.
Vi får se om jag har rätt igen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Så härligt med ödmjukhetoptimum skrev:
Man behöver inte ens vara expert för att konstatera att FHM inte är på banan
Rimligen bör vår våg med Omikron följa de länder som fått detta tidigare än oss och där det verkar nått sitt max och nu på väg ned.
Så troligen runt månadsskiftet januari, februari. skulle jag gissa.
Vi får se om jag har rätt igen.
För sakens skull så hävdar Dr John Campbell samma sak. Så ni kan slå era kloka huvuden ihop.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det har man gjort och gör i stor skala. Det är ju därför som t.ex. planerade operationer har ställts tidigare och ställs in sen ett tag, dvs. operationspersonal får jobba med covidpatienter i stället. Gäller förstås även andra avdelningar. Tyvärr så såg man ju att dödligheten på sjukhus steg med 30-35 % under andra vågen då det var hård belastning jämfört med den lugnare sommaren innan så det har sitt pris att låta personal jobba med annat än de är utbildade för och med alldeles för många patienter per sjuksköterska etc.P paralun skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så här ser det ut enligt undersökningar i Storbritannien.Ulltand skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://assets.publishing.service.g...3/Vaccine_surveillance_report_week_1_2022.pdf (senaste veckorapporten)
så näsan 70 % skydd mot symtomatisk sjukdom gäller bara i en månad så det är viktigt att det inte har gått för lång tid sen tredje dosen. Sen ska förstås inte heller de med asymtomatisk sjukdom jobba inom sjukvården.
Tillägg:
sysmali skrev:
Jag följer Dr John Campbell varje dag då han går igenom de senaste forskningsrönen (med källhänvisningar) och jag är nästan säker på att han menar att man inte (än) kan säga om vaccination "hjälper" just mot omikron (självklart skyddar nuvarande vaccination mot Delta)
Därför undrar jag var du har fått din information ifrån? (jag hoppas du har rätt)