D
P pmd skrev:
Jag är rätt säker på att det går att omfördela resurser i delar av den svenska sjukvården så att det blir pengar över till att attrahera duktig personal (som dessutom kommer att trivas bättre med en annan sorts organisation).
Är du lika säker på att om man drar bort pengar, som i Skåne, så blir det ännu bättre, ju mindre pengar ju bättre och mer vård, speciellt positiv effekt under pandemin?
 
Så att det här viktiga inte försvinner bakom betalväggar så klistrar jag in hela inlägget från AB/GP.

i dag kl 06:15av Amanda Hällsten

Smittspridningen har ökat snabbt i Sverige och på många håll är det omikronvarianten som är dominerande.

Och inte ens med nya restriktioner kommer vi kunna stoppa den nya utvecklingen, eftersom omikron är så smittsam. Det säger Magnus Gisslén, överläkare vid infektionskliniken på Sahlgrenska och professor vid Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten.

– Jag har väldigt svårt att tro att man ska kunna hindra den här smittspridningen, det kan möjligtvis fungera i totalitära stater där man kan tvinga alla i befolkningen att stanna inne under några veckor, säger han till tidningen.

Han säger också att det i vissa avseenden kan vara positivt om många som är vaccinerade eller har antikroppar smittas nu.

– Det som händer då, om man får en lindrig infektion, är att immunförsvaret förbättras och ger ett stärkt skydd mot framtida covid-19-infektioner, säger han och fortsätter:

– När nästa variant kommer, för det är nog oundvikligt att den gör det, har man då ännu lägre risk att bli svårt sjuk. Det är stegen som kan leda oss ur pandemin, och kan få det att bli en endemisk infektion som ett säsongsvirus som cirkulerar.

Slut artikel.

Samma syn och slutsats finner man då hos alltfler av världens experter!
 
P paralun skrev:
Så att det här viktiga inte försvinner bakom betalväggar så klistrar jag in hela inlägget från AB/GP.

i dag kl 06:15av Amanda Hällsten

Smittspridningen har ökat snabbt i Sverige och på många håll är det omikronvarianten som är dominerande.

Och inte ens med nya restriktioner kommer vi kunna stoppa den nya utvecklingen, eftersom omikron är så smittsam. Det säger Magnus Gisslén, överläkare vid infektionskliniken på Sahlgrenska och professor vid Göteborgs universitet, till Göteborgs-Posten.

– Jag har väldigt svårt att tro att man ska kunna hindra den här smittspridningen, det kan möjligtvis fungera i totalitära stater där man kan tvinga alla i befolkningen att stanna inne under några veckor, säger han till tidningen.

Han säger också att det i vissa avseenden kan vara positivt om många som är vaccinerade eller har antikroppar smittas nu.

– Det som händer då, om man får en lindrig infektion, är att immunförsvaret förbättras och ger ett stärkt skydd mot framtida covid-19-infektioner, säger han och fortsätter:

– När nästa variant kommer, för det är nog oundvikligt att den gör det, har man då ännu lägre risk att bli svårt sjuk. Det är stegen som kan leda oss ur pandemin, och kan få det att bli en endemisk infektion som ett säsongsvirus som cirkulerar.

Slut artikel.

Samma syn och slutsats finner man då hos alltfler av världens experter!
Tack, du kunde dock även gärna fetstilat stycket före de två du gjort det på. Det är ju minst lika viktigt vilka det är som tål smitta bäst, för att hålla ner pressen på sjukvården.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tack, du kunde dock även gärna fetstilat stycket före de två du gjort det på. Det är ju minst lika viktigt vilka det är som tål smitta bäst, för att hålla ner pressen på sjukvården.
Jo men de restriktioner vi har har ju förhindrat en enorm explosion av smitta. Sen har vi då varit inne på det här med sjukvården redan och även sett utmaningen med medicinskt färdigbehandlade.
Att kommunerna och hemtjänsten skulle bli en propp är ju bedrövligt men förhoppningsvist så finns det fortfarande kloka chefer i Sverige som kan omprioritera verksamheter med snabba ryck. (utan upphandlingar)
 
BirgitS
P paralun skrev:
Att kommunerna och hemtjänsten skulle bli en propp är ju bedrövligt men förhoppningsvist så finns det fortfarande kloka chefer i Sverige som kan omprioritera verksamheter med snabba ryck. (utan upphandlingar)
Var har du tänkt att kommunerna ska hitta en massa platser på korttidsboenden och liknande?
I en tid där ovanligt många i personalen är sjukskrivna/vabbar/isolerar sig så blir det ju snarare att platser måste stängas.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men de restriktioner vi har har ju förhindrat en enorm explosion av smitta.
Det är ju en explosion av smitta:
Stapeldiagram över antal bekräftade covid-19 fall per vecka under 2021, med en kraftig ökning de senaste veckorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-52-final.pdf
Och då har dessutom inte alla kunnat testa sig eftersom det har varit brist på testmöjligheter (gäller väldigt många länder nu) och analystiderna har varit upp till en vecka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var har du tänkt att kommunerna ska hitta en massa platser på korttidsboenden och liknande?
I en tid där ovanligt många i personalen är sjukskrivna/vabbar/isolerar sig så blir det ju snarare att platser måste stängas.
Utifrån reportaget vi så i TV4 så skulle många medicinskt färdigbehandlade kunna flytta hem igen men skulle behöva hjälp hemma. Man kan ju tänka sig att omfördelar man resurser samt tar fram "plånboken" så löser man säkert det här. Men, allt ska ju dras i långbänk i Sverige och inga chefer vågar ta egna beslut som kan förstöra en budget.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Utifrån reportaget vi så i TV4 så skulle många medicinskt färdigbehandlade kunna flytta hem igen men skulle behöva hjälp hemma. Man kan ju tänka sig att omfördelar man resurser samt tar fram "plånboken" så löser man säkert det här. Men, allt ska ju dras i långbänk i Sverige och inga chefer vågar ta egna beslut som kan förstöra en budget.
Det är ju samma problem i hemtjänsten med många sjukskrivna/vabbar/isolerar sig. Att ta in vikarier i hemtjänsten (och på äldreboenden) har ju tidigare lett till ökat antal sjuka äldre och åtföljande stigande antal avlidna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju samma problem i hemtjänsten med många sjukskrivna/vabbar/isolerar sig. Att ta in vikarier i hemtjänsten (och på äldreboenden) har ju tidigare lett till ökat antal sjuka äldre och åtföljande stigande antal avlidna.
Jag är helt säker på att det finns kreativa lösningar under en kortare tid inkl att man betalar extra.
Samma sak på sjukhusen som har många anställda på ej livsviktiga funktioner som kan omplaceras under en kortare tid. (givetvist blir det avbokningar av icke livsviktiga insatser).
 
P pmd skrev:
Frågan är hur stor skillnad det hade gjort. Omikron är extremt smittsam.
Även med milda symtom bör man inte vistas på sin arbetsplats om man är smittad.
Det finns studier som visar att risken för att smittas/lätt sjukdom med omicron minskar med 70 % för den som fått alla 3 doser. Så det borde göra skillnad
 
sysmali
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns studier som visar att risken för att smittas/lätt sjukdom med omicron minskar med 70 % för den som fått alla 3 doser. Så det borde göra skillnad
Jag följer Dr John Campbell varje dag då han går igenom de senaste forskningsrönen (med källhänvisningar) och jag är nästan säker på att han menar att man inte (än) kan säga om vaccination "hjälper" just mot omikron (självklart skyddar nuvarande vaccination mot Delta)

Därför undrar jag var du har fått din information ifrån? (jag hoppas du har rätt)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Man behöver inte ens vara expert för att konstatera att FHM inte är på banan
Rimligen bör vår våg med Omikron följa de länder som fått detta tidigare än oss och där det verkar nått sitt max och nu på väg ned.
Så troligen runt månadsskiftet januari, februari. skulle jag gissa.
Vi får se om jag har rätt igen.


Rubrik från nyhetsartikel med texten "JUST NU: FHM:s prognos ifrågasätts av experter - Senaste nytt om coronapandemin".

Text från nyhetsartikel om Folkhälsomyndighetens uttalande angående immunitet mot omikronvarianten av coronaviruset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
sysmali
optimum optimum skrev:
Man behöver inte ens vara expert för att konstatera att FHM inte är på banan
Rimligen bör vår våg med Omikron följa de länder som fått detta tidigare än oss och där det verkar nått sitt max och nu på väg ned.
Så troligen runt månadsskiftet januari, februari. skulle jag gissa.
Vi får se om jag har rätt igen.
Så härligt med ödmjukhet :D

För sakens skull så hävdar Dr John Campbell samma sak. Så ni kan slå era kloka huvuden ihop.

 
BirgitS
P paralun skrev:
Samma sak på sjukhusen som har många anställda på ej livsviktiga funktioner som kan omplaceras under en kortare tid. (givetvist blir det avbokningar av icke livsviktiga insatser).
Det har man gjort och gör i stor skala. Det är ju därför som t.ex. planerade operationer har ställts tidigare och ställs in sen ett tag, dvs. operationspersonal får jobba med covidpatienter i stället. Gäller förstås även andra avdelningar. Tyvärr så såg man ju att dödligheten på sjukhus steg med 30-35 % under andra vågen då det var hård belastning jämfört med den lugnare sommaren innan så det har sitt pris att låta personal jobba med annat än de är utbildade för och med alldeles för många patienter per sjuksköterska etc.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns studier som visar att risken för att smittas/lätt sjukdom med omicron minskar med 70 % för den som fått alla 3 doser. Så det borde göra skillnad
Så här ser det ut enligt undersökningar i Storbritannien.
Diagram över vaccinets effektivitet mot Omicron och Delta över tid med två doser och booster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://assets.publishing.service.g...3/Vaccine_surveillance_report_week_1_2022.pdf (senaste veckorapporten)
så näsan 70 % skydd mot symtomatisk sjukdom gäller bara i en månad så det är viktigt att det inte har gått för lång tid sen tredje dosen. Sen ska förstås inte heller de med asymtomatisk sjukdom jobba inom sjukvården.

Tillägg:
sysmali sysmali skrev:
Jag följer Dr John Campbell varje dag då han går igenom de senaste forskningsrönen (med källhänvisningar) och jag är nästan säker på att han menar att man inte (än) kan säga om vaccination "hjälper" just mot omikron (självklart skyddar nuvarande vaccination mot Delta)

Därför undrar jag var du har fått din information ifrån? (jag hoppas du har rätt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.