BirgitS
L lob skrev:
Du talar nog för döva öron. Att 90% av Sveriges yta bebos av 12 % av populationen är en information som lätt förbises.. Försökte hitta motsvarande info om övriga nordiska länder men hittar inte nåt bra. Någon duktigare Googlemänniska kanske kan fylla i?
Just det hittar jag inte men det finns kartor typ denna: https://www.researchgate.net/figure...n-the-Nordic-countries-in-2011_fig2_325857278
Man kan se att det i Sverige finns tre storstadsområden medan det i Norge och Finland bara finns ett. Stockholm med absolut mest folk på samma yta.

Men jag tror att det behöver kompletteras med sånt som pendlingssträckor, till Stockholm pendlas det från ett väldigt stort område, Linköping - Uppsala och hela Mälardalen och det betyder att om det är stor smittspridning i Stockholm för att folk lever tätt så sprids viruset till hela östra Svealand och nordöstra Götaland på kort tid. Samma sak längs hela Norrlandskusten, folk jobbar i kuststäderna men kan bo 10 mil bort och lätt sprida virus från arbetsplatserna och till byarna på landet. Det är ju som de stora utbrotten i t.ex. gruvan i Gällivare förra sommaren och Northvolts bygge i Västerbotten i år där någon kommer in utifrån och sen blir det rena superspridandet.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det spelar ingen roll ATT jag gör det. Det räcker med att forskarna gjort det.
Ja, forskarna förstår att det råder olika förutsättningar i de olika nordiska länder.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja nä är det synd att FHM inte prioriterat en tredje dos för sjukvårdpersonal. Hade gjort skillnad nu.
Det har man ju gjort men det hjälper ju inte när de är hemma i förkylningar, influensa och vinterkräksjuka eller för att familjen har något av det eller covid.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Just det hittar jag inte men det finns kartor typ denna: [länk]
Man kan se att det i Sverige finns tre storstadsområden medan det i Norge och Finland bara finns ett. Stockholm med absolut mest folk på samma yta.

Men jag tror att det behöver kompletteras med sånt som pendlingssträckor, till Stockholm pendlas det från ett väldigt stort område, Linköping - Uppsala och hela Mälardalen och det betyder att om det är stor smittspridning i Stockholm för att folk lever tätt så sprids viruset till hela östra Svealand och nordöstra Götaland på kort tid. Samma sak längs hela Norrlandskusten, folk jobbar i kuststäderna men kan bo 10 mil bort och lätt sprida virus från arbetsplatserna och till byarna på landet. Det är ju som de stora utbrotten i t.ex. gruvan i Gällivare förra sommaren och Northvolts bygge i Västerbotten i år där någon kommer in utifrån och sen blir det rena superspridandet.

Ni snöar in på ett område där ni tror att ni ser skillnader. Det finns så klart storstadsområden i norge Danmark och Finland men länderna är betydligt mindre så sett till storstadsområden per individ är skillnaden liten. Länder är med andra ord ganska lika där. Jämför med Beligen tex, där är ser det annorlunda ut. Det är mer än lovlig naivt att räkna storstäder i Sverige ock Norge och landa i att vi har tre.

Men det är bara ett av många kriterier som måste vägas in. Det kanske allra viktigaste är demografin. Där har tex Italen en mycket högre snittålder än Sverige och därmed betydande sämre förutsättningen,

Sedan spelar ländernas sjukvårdskapacitet så klart också in

Om ni misstror undersökningen så ta först det av den i detalj så ni vet vad detaljerna handlar om. Det är inte speciellt seriöst att försöka slakta undersökningen man inte har läst på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har man ju gjort men det hjälper ju inte när de är hemma i förkylningar, influensa och vinterkräksjuka eller för att familjen har något av det eller covid.
Nej men det hjälper för de som är hemma med covid. Om du har missat det så smittas runt 50.000 per dag i den sjukdomen i Sveregi nu. (mörkertalet inräknat.)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, forskarna förstår att det råder olika förutsättningar i de olika nordiska länder.
Ja men dom är så lika man kan komma. Just därför kommer de Nordiska länderna i topp i undersökningen. Utom Sverige som gjorde "annorlunda" och kom sist.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men dom är så lika man kan komma. Just därför kommer de Nordiska länderna i topp i undersökningen. Utom Sverige som gjorde "annorlunda" och kom sist.
Sveriges förutsättningar är ju inte ett dugg så lika man kan komma tex övriga Norden! Vad har du rökt ?
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns så klart storstadsområden i norge Danmark och Finland men länderna är betydligt mindre så sett till storstadsområden per individ är skillnaden liten.
Nu visade ju kartan hur många som bor inom varje storstadsområde. Ju fler inom samma område desto tätare och därmed större smittorisker.

Ulltand Ulltand skrev:
Om ni misstror undersökningen så ta först det av den i detalj så ni vet vad detaljerna handlar om. Det är inte speciellt seriöst att försöka slakta undersökningen man inte har läst på.
Och du menar att du har läst in dig på https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7852240/ innan du skrev något?
För jag tycker det verkar som att du försöker slakta den undersökning som DN:s artikel handlar om.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men det hjälper för de som är hemma med covid. Om du har missat det så smittas runt 50.000 per dag i den sjukdomen i Sveregi nu. (mörkertalet inräknat.)
Det säger ju inget om antalet sjukvårdsanställda som i stor utsträckning har fått en tredje dos.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men dom är så lika man kan komma. Just därför kommer de Nordiska länderna i topp i undersökningen. Utom Sverige som gjorde "annorlunda" och kom sist.
Nej, de nordiska länderna kan vara mycket mer lika än vad de är. Norge kunde ju t.ex. inte låtit landsbygden leva utan övergått till ett stadscentrerat liv som Sverige (som de ju själva påpekade i december).

Nej, Sverige kom ju på plats 9 av 41.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det var därför jag valde att följa upp de nordiska länderna. Intressant att du också börjar förstå den nu ett par år senare.
Jag har hela tiden talat om att förutsättningarna mellan de olika nordiska länderna skiljde sig åt, det är du som tjatat om att förutsättningarna var lika.

Två konkreta frågor:
1. Varför skiljde det så mycket mellan Stockholm och Skåne i första vågen? (Samma förutsättningar/olika rekommendationer eller olika förutsättningar/samma rekommendationer)

2. Var i studien finner du stöd för ditt påstående "Enligt studien är Svergige mest lika våra nordiska grannar som alla hade en underdödlighet!" (Hint: Studien ger en överdödlighet i Norge med 21 personer per 100' invåndare och Danmark 30)

Lyckas du på ett övertygande sätt besvara de frågorna utan logiska kullerbyttor så blir jag djupt imponerad.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Just nu har jag många bekanta med covid :oops: (de bor ej här / de huserar norröver)
Märks att smittspridningen fått skjuts iom nya varianten.

.. tack o lov verkar de ”bara” vara rejält förkylda. Ingen på sjukhus, alla har hemkarantän (med familjer).

Så det är ju bra! Att de inte är mer sjuka än så (y) så länge de klarar sig hemma är det ju plus i kanten!

KRYA PÅ ER alla sjuka (oavsett covid el andra sjukdomar..)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
L lob skrev:
Så kan det absolut vara men det verkar som att de bästa omorganisatörerna kanske inte är på plats i regionerna utan kanske mer i olika forum på nätet. Hur tänker DU att vi ska ta tag i bitarna för att skapa en bättre vårdapparat ?
Börja med att låta läkare läka och sjuksköterskor sköta.
Administration är för viktigt för att överlåta åt dessa två underkvalificerade yrkeskategorier. ;)
Använd också skattepengarna bättre. Bygg inga skrytbyggen med "offentlig-privat samverkan".
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja nä är det synd att FHM inte prioriterat en tredje dos för sjukvårdpersonal. Hade gjort skillnad nu.
Frågan är hur stor skillnad det hade gjort. Omikron är extremt smittsam.
Även med milda symtom bör man inte vistas på sin arbetsplats om man är smittad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Skönt att risken flr svårare symtom är 40-70% mindre med omikron då. Det avdramatiserar det hela vesäntligt.
Så länge platserna räcker till på sjukhusen, ja.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.