1 014 378 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Just det hittar jag inte men det finns kartor typ denna: https://www.researchgate.net/figure...n-the-Nordic-countries-in-2011_fig2_325857278L lob skrev:
Man kan se att det i Sverige finns tre storstadsområden medan det i Norge och Finland bara finns ett. Stockholm med absolut mest folk på samma yta.
Men jag tror att det behöver kompletteras med sånt som pendlingssträckor, till Stockholm pendlas det från ett väldigt stort område, Linköping - Uppsala och hela Mälardalen och det betyder att om det är stor smittspridning i Stockholm för att folk lever tätt så sprids viruset till hela östra Svealand och nordöstra Götaland på kort tid. Samma sak längs hela Norrlandskusten, folk jobbar i kuststäderna men kan bo 10 mil bort och lätt sprida virus från arbetsplatserna och till byarna på landet. Det är ju som de stora utbrotten i t.ex. gruvan i Gällivare förra sommaren och Northvolts bygge i Västerbotten i år där någon kommer in utifrån och sen blir det rena superspridandet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS skrev:
Just det hittar jag inte men det finns kartor typ denna: [länk]
Man kan se att det i Sverige finns tre storstadsområden medan det i Norge och Finland bara finns ett. Stockholm med absolut mest folk på samma yta.
Men jag tror att det behöver kompletteras med sånt som pendlingssträckor, till Stockholm pendlas det från ett väldigt stort område, Linköping - Uppsala och hela Mälardalen och det betyder att om det är stor smittspridning i Stockholm för att folk lever tätt så sprids viruset till hela östra Svealand och nordöstra Götaland på kort tid. Samma sak längs hela Norrlandskusten, folk jobbar i kuststäderna men kan bo 10 mil bort och lätt sprida virus från arbetsplatserna och till byarna på landet. Det är ju som de stora utbrotten i t.ex. gruvan i Gällivare förra sommaren och Northvolts bygge i Västerbotten i år där någon kommer in utifrån och sen blir det rena superspridandet.
Ni snöar in på ett område där ni tror att ni ser skillnader. Det finns så klart storstadsområden i norge Danmark och Finland men länderna är betydligt mindre så sett till storstadsområden per individ är skillnaden liten. Länder är med andra ord ganska lika där. Jämför med Beligen tex, där är ser det annorlunda ut. Det är mer än lovlig naivt att räkna storstäder i Sverige ock Norge och landa i att vi har tre.
Men det är bara ett av många kriterier som måste vägas in. Det kanske allra viktigaste är demografin. Där har tex Italen en mycket högre snittålder än Sverige och därmed betydande sämre förutsättningen,
Sedan spelar ländernas sjukvårdskapacitet så klart också in
Om ni misstror undersökningen så ta först det av den i detalj så ni vet vad detaljerna handlar om. Det är inte speciellt seriöst att försöka slakta undersökningen man inte har läst på.
Nej men det hjälper för de som är hemma med covid. Om du har missat det så smittas runt 50.000 per dag i den sjukdomen i Sveregi nu. (mörkertalet inräknat.)BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nu visade ju kartan hur många som bor inom varje storstadsområde. Ju fler inom samma område desto tätare och därmed större smittorisker.Ulltand skrev:
Och du menar att du har läst in dig på https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7852240/ innan du skrev något?Ulltand skrev:
För jag tycker det verkar som att du försöker slakta den undersökning som DN:s artikel handlar om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nej, de nordiska länderna kan vara mycket mer lika än vad de är. Norge kunde ju t.ex. inte låtit landsbygden leva utan övergått till ett stadscentrerat liv som Sverige (som de ju själva påpekade i december).Ulltand skrev:
Nej, Sverige kom ju på plats 9 av 41.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag har hela tiden talat om att förutsättningarna mellan de olika nordiska länderna skiljde sig åt, det är du som tjatat om att förutsättningarna var lika.Ulltand skrev:
Två konkreta frågor:
1. Varför skiljde det så mycket mellan Stockholm och Skåne i första vågen? (Samma förutsättningar/olika rekommendationer eller olika förutsättningar/samma rekommendationer)
2. Var i studien finner du stöd för ditt påstående "Enligt studien är Svergige mest lika våra nordiska grannar som alla hade en underdödlighet!" (Hint: Studien ger en överdödlighet i Norge med 21 personer per 100' invåndare och Danmark 30)
Lyckas du på ett övertygande sätt besvara de frågorna utan logiska kullerbyttor så blir jag djupt imponerad.
Just nu har jag många bekanta med covid
(de bor ej här / de huserar norröver)
Märks att smittspridningen fått skjuts iom nya varianten.
.. tack o lov verkar de ”bara” vara rejält förkylda. Ingen på sjukhus, alla har hemkarantän (med familjer).
Så det är ju bra! Att de inte är mer sjuka än så
så länge de klarar sig hemma är det ju plus i kanten!
KRYA PÅ ER alla sjuka (oavsett covid el andra sjukdomar..)
Märks att smittspridningen fått skjuts iom nya varianten.
.. tack o lov verkar de ”bara” vara rejält förkylda. Ingen på sjukhus, alla har hemkarantän (med familjer).
Så det är ju bra! Att de inte är mer sjuka än så
KRYA PÅ ER alla sjuka (oavsett covid el andra sjukdomar..)
Börja med att låta läkare läka och sjuksköterskor sköta.L lob skrev:
Administration är för viktigt för att överlåta åt dessa två underkvalificerade yrkeskategorier.
Använd också skattepengarna bättre. Bygg inga skrytbyggen med "offentlig-privat samverkan".
Redigerat: