1 014 605 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det ser nog ut så på de flesta platser.P paralun skrev:Jo det är inget som får "dras i längbänk" och det måste fungera, sen sitter det ju koordinatorer som ska sköta det här mellan Landsting och kommunal hemtjänst. Men jag är ganska säker på att det ser likadant ut i Stockholm där man tror att man "upphandlar" allt.... (bara att ingen vågat gå ut med detta)
Ullltand kommer aldrig vilja försöka förstå samband mellan olika nordiska länders olika förutsättningar…BirgitS skrev:
Kanske OT, men intressant. Släkting fick C19. Ordentligt förkyld som låg mellan influensa o förkylning, Han var vaccinerad med booster-dosen sent i november. C19 är ju rejält smittsam, tycks det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Omikron kommer igenom skyddet hos många tyvärr. När jag läste beskrivningen över symtomen hos de dubbelvaccinerade som smittades vid det omtalade norska julbordet verkade det också vara vanligt med något som var mellan en förkylning och en influensa.trähandtag skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Nu hade DN slarvat med källhänvisning, men jag tror att det är den här artikeln man tagit data ifrån: LänkUlltand skrev:
Jag har bara snabbskummat artikeln, men också sökt på "Sweden" utan att finna att studien säger något om att Sverige är mest likt våra nordiska grannar. Var hittar du den informationen?
Det är iallafall positivt att du nu verkar förstå att olika länder har olika förutsättningar. Det är till och med så att inom samma land finns väldigt olika förutsättningar. Stockholm drabbades hårt i början av pandemin, det gjorde inte Skåne. Min tolkning är att det beror på olika förutsättningar och då framförallt att sportlovsveckan skiljer. Att tro att det skulle ha något med eventuella restriktioner att göra låter galet, såvida man inte kan påvisa att det var stor skillnad mellan Stockholm och Skåne i den frågan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Antalet avlidna per vecka har gått uppåt vecka för vecka i december. Låga antal men nu i nivå med ökningen i september.B b8q skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-52-final.pdf
De tre sista veckorna brukar inte vara färdigrapporterade.
Tillägg: Antalet bekräftade fall har gått kraftigt upp på äldreboenden och bland de som har hemtjänst under vecka 52 och det är verkligen inte bra om man ska hålla nere antalet som dör i januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Smittspridningen ställer till det för personalen på sjukhusen. Även personal blir såklart sjuka, eller deras partners/barn etc, så att personalen inte kan arbeta.
En artikel från DN om bemanningsproblemen i Stockholm: länk
Ett citat från artikeln: "I morse hade vi till exempel en sjuksköterska med en nyckelkompetens som hade jobbat 24 timmar i sträck, säger hon."
Fundera på hur lätt det är att göra ett bra jobb i slutet av ett så långt pass. Så att tro att det bara är att släppa på smittan fullt ut för att Omikron är snällare än Delta är helt fel.
En artikel från DN om bemanningsproblemen i Stockholm: länk
Ett citat från artikeln: "I morse hade vi till exempel en sjuksköterska med en nyckelkompetens som hade jobbat 24 timmar i sträck, säger hon."
Fundera på hur lätt det är att göra ett bra jobb i slutet av ett så långt pass. Så att tro att det bara är att släppa på smittan fullt ut för att Omikron är snällare än Delta är helt fel.
Jag är rätt säker på att det går att omfördela resurser i delar av den svenska sjukvården så att det blir pengar över till att attrahera duktig personal (som dessutom kommer att trivas bättre med en annan sorts organisation).D djac skrev:
[
Du talar nog för döva öron. Att 90% av Sveriges yta bebos av 12 % av populationen är en information som lätt förbises.. Försökte hitta motsvarande info om övriga nordiska länder men hittar inte nåt bra. Någon duktigare Googlemänniska kanske kan fylla i?BirgitS skrev:
Redigerat:
Så kan det absolut vara men det verkar som att de bästa omorganisatörerna kanske inte är på plats i regionerna utan kanske mer i olika forum på nätet. Hur tänker DU att vi ska ta tag i bitarna för att skapa en bättre vårdapparat ?P pmd skrev:
Det spelar ingen roll ATT jag gör det. Det räcker med att forskarna gjort det.Jonatan79 skrev:
Men det borde rätt jobbigt för dig et al att ha försvarat en strategi som visade sig vara sämst i världen vid en med ingående analys.
Ja nä är det synd att FHM inte prioriterat en tredje dos för sjukvårdpersonal. Hade gjort skillnad nu.Fairlane skrev:
Smittspridningen ställer till det för personalen på sjukhusen. Även personal blir såklart sjuka, eller deras partners/barn etc, så att personalen inte kan arbeta.
En artikel från DN om bemanningsproblemen i Stockholm: länk
Ett citat från artikeln: "I morse hade vi till exempel en sjuksköterska med en nyckelkompetens som hade jobbat 24 timmar i sträck, säger hon."
Fundera på hur lätt det är att göra ett bra jobb i slutet av ett så långt pass. Så att tro att det bara är att släppa på smittan fullt ut för att Omikron är snällare än Delta är helt fel.