J
P paralun skrev:
Jo det är inget som får "dras i längbänk" och det måste fungera, sen sitter det ju koordinatorer som ska sköta det här mellan Landsting och kommunal hemtjänst. Men jag är ganska säker på att det ser likadant ut i Stockholm där man tror att man "upphandlar" allt.... (bara att ingen vågat gå ut med detta)
Det ser nog ut så på de flesta platser.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Norge påpekade ju själva någon gång i december att deras sätt att bo och leva var rätt unikt och därmed extra bra i pandemitider. Där är det en levande glesbygd där folk verkligen lever i glesbygden och inte bara bor för att pendla in till en stor stad som i Sverige.
Ullltand kommer aldrig vilja försöka förstå samband mellan olika nordiska länders olika förutsättningar…
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det ser nog ut så på de flesta platser.
Det vete tusan? Bara det här inte blir ett till svek mot våra äldsta.
 
J
P paralun skrev:
Det vete tusan? Bara det här inte blir ett till svek mot våra äldsta.
Det är ett välkänt problem att äldre vårdas på sjukhus onödigt länge för att kommunerna är långsamma att ta emot dem. Om det fungerar smidigt någonstans är det nog snarare ett undantag.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Kanske OT, men intressant. Släkting fick C19. Ordentligt förkyld som låg mellan influensa o förkylning, Han var vaccinerad med booster-dosen sent i november. C19 är ju rejält smittsam, tycks det.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Kanske OT, men intressant. Släkting fick C19. Ordentligt förkyld som låg mellan influensa o förkylning, Han var vaccinerad med booster-dosen sent i november. C19 är ju rejält smittsam, tycks det.
Omikron kommer igenom skyddet hos många tyvärr. När jag läste beskrivningen över symtomen hos de dubbelvaccinerade som smittades vid det omtalade norska julbordet verkade det också vara vanligt med något som var mellan en förkylning och en influensa.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Eller helt enkelt att olika länder har olika förutsättningar. Demograf, befolkningstäthet etc.

Väger man in det blev Sverige sämst i den rika delen världen.

Enligt studien är Svergige mest lika våra nordiska grannar som alla hade en underdödlighet!
Nu hade DN slarvat med källhänvisning, men jag tror att det är den här artikeln man tagit data ifrån: Länk

Jag har bara snabbskummat artikeln, men också sökt på "Sweden" utan att finna att studien säger något om att Sverige är mest likt våra nordiska grannar. Var hittar du den informationen?

Det är iallafall positivt att du nu verkar förstå att olika länder har olika förutsättningar. Det är till och med så att inom samma land finns väldigt olika förutsättningar. Stockholm drabbades hårt i början av pandemin, det gjorde inte Skåne. Min tolkning är att det beror på olika förutsättningar och då framförallt att sportlovsveckan skiljer. Att tro att det skulle ha något med eventuella restriktioner att göra låter galet, såvida man inte kan påvisa att det var stor skillnad mellan Stockholm och Skåne i den frågan.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Ja, om det är smittrekord men ändå ”bara” 8 avlidna (när det var som mest i tidigare vågor var det >100 om dagen), så kombinationen av vaccin och omikron verkar funka.
Antalet avlidna per vecka har gått uppåt vecka för vecka i december. Låga antal men nu i nivå med ökningen i september.
Stapeldiagram visar antalet avlidna bekräftade fall per vecka uppdelat på ovaccinerade och vaccinerade under 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-52-final.pdf
De tre sista veckorna brukar inte vara färdigrapporterade.

Tillägg: Antalet bekräftade fall har gått kraftigt upp på äldreboenden och bland de som har hemtjänst under vecka 52 och det är verkligen inte bra om man ska hålla nere antalet som dör i januari.
Stapeldiagram som visar antal bekräftade COVID-19 fall per vecka hos äldre och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fairlane
Smittspridningen ställer till det för personalen på sjukhusen. Även personal blir såklart sjuka, eller deras partners/barn etc, så att personalen inte kan arbeta.

En artikel från DN om bemanningsproblemen i Stockholm: länk

Ett citat från artikeln: "I morse hade vi till exempel en sjuksköterska med en nyckelkompetens som hade jobbat 24 timmar i sträck, säger hon."

Fundera på hur lätt det är att göra ett bra jobb i slutet av ett så långt pass. Så att tro att det bara är att släppa på smittan fullt ut för att Omikron är snällare än Delta är helt fel.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Även om pengar inte alltid är lösningen så är de ofta en del av lösningen när problemen är att behålla och attrahera personal, utan pengar ingen lön och lönen är viktig för många som tar ett arbete.
Jag är rätt säker på att det går att omfördela resurser i delar av den svenska sjukvården så att det blir pengar över till att attrahera duktig personal (som dessutom kommer att trivas bättre med en annan sorts organisation).
 
[

BirgitS BirgitS skrev:
Norge påpekade ju själva någon gång i december att deras sätt att bo och leva var rätt unikt och därmed extra bra i pandemitider. Där är det en levande glesbygd där folk verkligen lever i glesbygden och inte bara bor för att pendla in till en stor stad som i Sverige.
Du talar nog för döva öron. Att 90% av Sveriges yta bebos av 12 % av populationen är en information som lätt förbises.. Försökte hitta motsvarande info om övriga nordiska länder men hittar inte nåt bra. Någon duktigare Googlemänniska kanske kan fylla i?
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är rätt säker på att det går att omfördela resurser i delar av den svenska sjukvården så att det blir pengar över till att attrahera duktig personal (som dessutom kommer att trivas bättre med en annan sorts organisation).
Så kan det absolut vara men det verkar som att de bästa omorganisatörerna kanske inte är på plats i regionerna utan kanske mer i olika forum på nätet. Hur tänker DU att vi ska ta tag i bitarna för att skapa en bättre vårdapparat ?
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är iallafall positivt att du nu verkar förstå att olika länder har olika förutsättningar
Det var därför jag valde att följa upp de nordiska länderna. Intressant att du också börjar förstå den nu ett par år senare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ullltand kommer aldrig vilja försöka förstå samband mellan olika nordiska länders olika förutsättningar…
Det spelar ingen roll ATT jag gör det. Det räcker med att forskarna gjort det.

Men det borde rätt jobbigt för dig et al att ha försvarat en strategi som visade sig vara sämst i världen vid en med ingående analys.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Smittspridningen ställer till det för personalen på sjukhusen. Även personal blir såklart sjuka, eller deras partners/barn etc, så att personalen inte kan arbeta.

En artikel från DN om bemanningsproblemen i Stockholm: länk

Ett citat från artikeln: "I morse hade vi till exempel en sjuksköterska med en nyckelkompetens som hade jobbat 24 timmar i sträck, säger hon."

Fundera på hur lätt det är att göra ett bra jobb i slutet av ett så långt pass. Så att tro att det bara är att släppa på smittan fullt ut för att Omikron är snällare än Delta är helt fel.
Ja nä är det synd att FHM inte prioriterat en tredje dos för sjukvårdpersonal. Hade gjort skillnad nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.