1 014 675 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Jag läste att omikron är den smittsammaste sjukdomen någonsin, den slår till och med mässling med hästlängder.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Orqzd1/omikron-sprids-snabbare-an-massling
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Orqzd1/omikron-sprids-snabbare-an-massling
Jo det är bra fart och restriktionerna fungerar, man har isolerat (så mycket det går) alla länder i Europa och varje land får sköta det här själva. Inget land inom EU ropar på mer restriktioner och Fohm är tyst, och viktigast omikron och vaccinerade ska känna sig lugna.optimum skrev:
En sak poängterar de och det är risken för ovaccinerade!
BirgitS skrev:
För den som är ovaccinerad.
Men eftersom så många iaf är dubbelvaccinerade (och nästan alla äldre) så blir effekten betydligt mindre. Inte bra men inte lika illa som tidigare vågor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ja, annars hade det redan varit stora restriktioner i hela EU.Ulltand skrev:
Problemet med stor smittspridning ligger också på den stora frånvaron i arbetslivet. Det är ju redan regioner/sjukhus eller vad det nu var som har sagt att folk ska komma in och jobba fast de egentligen ska vara i familjekarantän och detta då för att annars klarar inte sjukvården av att ta hand om alla patienter.
Alla länder i din graf ligger före oss med omicron så den säger ingenting om vilka länder det går sämst för.trähandtag skrev:
Kom tillbaka om en månad.
Man har bedömningar från hela EU via ECDC, https://www.ecdc.europa.eu/enträhandtag skrev:
Konsensusen är att omikron samt vaccinerade klaras av trots hög smittspridning.
Sen för den uppmärksamme så har det inte varit ett ord från ansvarigt statsråd eller regering!
Sen kom det klart nedslående nyheter från Sahlgrenska, Göteborg (men bekräftar det jag funderat på tidigare).
Sahlgrenska som är Sveriges största sjukhus har just nu 130 st färdigbehandlade patienter vilket motsvarar 6 st avdelningar som inte den kommunala hemtjänsten kan ta emot. Jag misstänker att det ser ännu värre ut i Stockholm om någon synar läget. (sen har de naturligtvis även problem med sjukdom bland personal)
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/patienter-tvingas-kvar-på-sjukhus-kan-inte-skrivas-ut/13739672?playlist=15045740-b71e-11eb-8ed7-99458ddb6777
Sahlgrenska som är Sveriges största sjukhus har just nu 130 st färdigbehandlade patienter vilket motsvarar 6 st avdelningar som inte den kommunala hemtjänsten kan ta emot. Jag misstänker att det ser ännu värre ut i Stockholm om någon synar läget. (sen har de naturligtvis även problem med sjukdom bland personal)
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/patienter-tvingas-kvar-på-sjukhus-kan-inte-skrivas-ut/13739672?playlist=15045740-b71e-11eb-8ed7-99458ddb6777
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Någonstans skrevs det för några dagar sen att regionen här just hade ordnat bättre kanaler till kommunerna just för att kunna skriva ut patienter även på helgerna. Jag misstänker att det är det som är problemet i Göteborg också, handläggarna på kommunerna jobbar inte helger.P paralun skrev:Sen kom det klart nedslående nyheter från Sahlgrenska, Göteborg (men bekräftar det jag funderat på tidigare).
Sahlgrenska som är Sveriges största sjukhus har just nu 130 st färdigbehandlade patienter vilket motsvarar 6 st avdelningar som inte den kommunala hemtjänsten kan ta emot. Jag misstänker att det ser ännu värre ut i Stockholm om någon synar läget. (sen har de naturligtvis även problem med sjukdom bland personal)
[länk]
Jo det är inget som får "dras i längbänk" och det måste fungera, sen sitter det ju koordinatorer som ska sköta det här mellan Landsting och kommunal hemtjänst. Men jag är ganska säker på att det ser likadant ut i Stockholm där man tror att man "upphandlar" allt.... (bara att ingen vågat gå ut med detta)BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Sverige överdödlighet bland de lägsta i Europa under pandemin: länk
Några citat:
"Sveriges överdödlighet under pandemin som helhet är bland de lägsta i Europa. Vi ligger fortfarande högre än våra nordiska grannländer, men lägre än de flesta andra. Det framgår av preliminära siffror från forskare som följt överdödligheten över tid."
"I sammanställningen där 41 europeiska länder ingår, hamnar Bulgarien i topp med en överdödlighet sedan pandemins början på 803 personer per 100 000 invånare. Därefter kommer länder som Serbien (689), Nordmakedonien (624) och Litauen (563) – medan Island (0,7), Norge (21) och Danmark (30) hamnar i botten med lägst överdödlighet av dem alla. Sverige hamnar på plats 33 med 100 avlidna per 100 000 invånare, efter Malta (106) och Tyskland (114)."
Det jag inte riktigt förstår är varför de pratar om 41 länder?! Sverige kommer på plats 9 om man ser det från andra hållet, dvs lägst överdödlighet är bäst. Eftersom vi vet att Sverige är sämst i Europa och troligen i världen så måste väl slutsatsen ändå vara att Europa består av 9 länder?
Några citat:
"Sveriges överdödlighet under pandemin som helhet är bland de lägsta i Europa. Vi ligger fortfarande högre än våra nordiska grannländer, men lägre än de flesta andra. Det framgår av preliminära siffror från forskare som följt överdödligheten över tid."
"I sammanställningen där 41 europeiska länder ingår, hamnar Bulgarien i topp med en överdödlighet sedan pandemins början på 803 personer per 100 000 invånare. Därefter kommer länder som Serbien (689), Nordmakedonien (624) och Litauen (563) – medan Island (0,7), Norge (21) och Danmark (30) hamnar i botten med lägst överdödlighet av dem alla. Sverige hamnar på plats 33 med 100 avlidna per 100 000 invånare, efter Malta (106) och Tyskland (114)."
Det jag inte riktigt förstår är varför de pratar om 41 länder?! Sverige kommer på plats 9 om man ser det från andra hållet, dvs lägst överdödlighet är bäst. Eftersom vi vet att Sverige är sämst i Europa och troligen i världen så måste väl slutsatsen ändå vara att Europa består av 9 länder?
Eller helt enkelt att olika länder har olika förutsättningar. Demograf, befolkningstäthet etc.Fairlane skrev:
Sverige överdödlighet bland de lägsta i Europa under pandemin: länk
Några citat:
"Sveriges överdödlighet under pandemin som helhet är bland de lägsta i Europa. Vi ligger fortfarande högre än våra nordiska grannländer, men lägre än de flesta andra. Det framgår av preliminära siffror från forskare som följt överdödligheten över tid."
"I sammanställningen där 41 europeiska länder ingår, hamnar Bulgarien i topp med en överdödlighet sedan pandemins början på 803 personer per 100 000 invånare. Därefter kommer länder som Serbien (689), Nordmakedonien (624) och Litauen (563) – medan Island (0,7), Norge (21) och Danmark (30) hamnar i botten med lägst överdödlighet av dem alla. Sverige hamnar på plats 33 med 100 avlidna per 100 000 invånare, efter Malta (106) och Tyskland (114)."
Det jag inte riktigt förstår är varför de pratar om 41 länder?! Sverige kommer på plats 9 om man ser det från andra hållet, dvs lägst överdödlighet är bäst. Eftersom vi vet att Sverige är sämst i Europa och troligen i världen så måste väl slutsatsen ändå vara att Europa består av 9 länder?
Väger man in det blev Sverige sämst i den rika delen världen.
Enligt studien är Svergige mest lika våra nordiska grannar som alla hade en underdödlighet!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Norge påpekade ju själva någon gång i december att deras sätt att bo och leva var rätt unikt och därmed extra bra i pandemitider. Där är det en levande glesbygd där folk verkligen lever i glesbygden och inte bara bor för att pendla in till en stor stad som i Sverige.Ulltand skrev:
