BirgitS BirgitS skrev:
De på Vetenskapsradion brukar ha en lite högre nivå, i alla fall på presskonferenserna från Fohm.

Dessa uppdaterade vaccin från Pfizer och Moderna är väl just uppdaterade med en mRNA-sekvens hämtad från omikron. Det är i alla fall så jag har förstått vad som har skrivits om dem under december.

Sen är det ju andra vaccintyper på ingång men att det har dröjt är väl inte så mycket för att de är mer avancerade utan att det tar betydligt längre tid att odla fram viruspartiklar i hönsägg (eller vad de nu använder i detta fall) än att massproducera mRNA-strängar.
Jo men poängen är ju att vi med stor sannolikhet får bättre vacciner i framtiden. (som man frågar får man svar). De vaccin vi har just nu skyddar ju mot svår sjukdom så varför bränna en massa energi på just omikron? och det är jag helt övertygad om att Bergström skulle svara om han fick mer djuplodande frågor och inte färgade av svenska journalisters stora kollektiva skräck för just omikron. Förhoppningsvist så leder omikron till att "vi köper oss tid" tills nästa mutation slår till och vi går från en Pandemi till en mer säsongscovidinfluensa.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men poängen är ju att vi med stor sannolikhet får bättre vacciner i framtiden. (som man frågar får man svar). De vaccin vi har just nu skyddar ju mot svår sjukdom så varför bränna en massa energi på just omikron? och det är jag helt övertygad om att Bergström skulle svara om han fick mer djuplodande frågor och inte färgade av svenska journalisters stora kollektiva skräck för just omikron. Förhoppningsvist så leder omikron till att "vi köper oss tid" tills nästa mutation slår till och vi går från en Pandemi till en mer säsongscovidinfluensa.
Vad menar du med ett bättre vaccin?

Ett uppdaterat vaccin skyddar bättre mot omikron men det behöver ju inte skydda bättre mot en framtida variant som just sprider sig för att den lyckas göra människor som är vaccinerade med uppdaterat vaccin sjuka igen.

Innan omikron skyddade vaccinerna mycket bra mot sjukdom åtminstone under flera månader och då får man ju ner smittspridningen. Ett vaccin som då är gjort för omikron skyddar då så bra mot omikron att de flesta inte blir sjuka, dvs. smittspridningen går den. När smittspridningen är låg behövs inga restriktioner för att skydda sjukvården.
Se inlägg #12210 som gäller skydd mot sjukdom med symtom hur mycket bättre vaccinet skyddar mot delta än mot omikron och att skyddet behålls mycket bättre över tid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med ett bättre vaccin?

Ett uppdaterat vaccin skyddar bättre mot omikron men det behöver ju inte skydda bättre mot en framtida variant som just sprider sig för att den lyckas göra människor som är vaccinerade med uppdaterat vaccin sjuka igen.

Innan omikron skyddade vaccinerna mycket bra mot sjukdom åtminstone under flera månader och då får man ju ner smittspridningen. Ett vaccin som då är gjort för omikron skyddar då så bra mot omikron att de flesta inte blir sjuka, dvs. smittspridningen går den. När smittspridningen är låg behövs inga restriktioner för att skydda sjukvården.
Se inlägg #12210 som gäller skydd mot sjukdom med symtom hur mycket bättre vaccinet skyddar mot delta än mot omikron och att skyddet behålls mycket bättre över tid.
Som jag uppfattat det som lekman så handlar då om omhändertagandet av spikproteinet samt även att kunna förhindra dito att infektera en människa, omikron är bara en mutation (som jag då hoppas leder till riktig flockimmunitet) men det kommer flera mutationer. Utan källa så finns det forskare som även tänkt sig nässpray för att ta kol på spikproteinet. Den som lever får se! Angående smittspridning så är det då mycket svårt men behöver då inte få pandemiska mått utan det blir som en säsongsinfluensa där man främst skyddar de svaga. Det ser mycket lovande ut när man ser till vad som nu testas och vad omikron sannolikt gör.
 
Nytt rekord igen.

""På tisdagen registrerades en ny högsta dygnssiffra för antalet bekräftade coronafall, 17 320 stycken.

Nu har det registrerats en ny högsta notering. På onsdagen registrerades 23 877 nya fall i Sverige."" Expressen

Lite intressant att jämföra med FHMs värstascenario om 12 000 på ett dygn. Visserligen inte lätt att gissa rätt här men med facit i hand så kunde man ju lika gärna låta bli.

IRL så finns ju också ett mörkertal så kanske det smittas 50.000 om dagen nu.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Som jag uppfattat det som lekman så handlar då om omhändertagandet av spikproteinet samt även att kunna förhindra dito att infektera en människa
Ja, så är det ju med alla vaccin mot covid.

P paralun skrev:
omikron är bara en mutation (som jag då hoppas leder till riktig flockimmunitet)
Ja, hoppas kan man alltid men det gäller att det sker tillräckligt långsamt.

P paralun skrev:
men det kommer flera mutationer.
Ja, det lär det göra. En del av de mutationerna kan komma att vara sådana som infekterar folk som redan har varit sjuka, dvs. det är inte flockimmunitet längre. Så har det ju varit med åtminstone beta, gamma, delta och omikron.

P paralun skrev:
Angående smittspridning så är det då mycket svårt men behöver då inte få pandemiska mått utan det blir som en säsongsinfluensa där man främst skyddar de svaga.
Jag tror det måste bli en variant som orsakar betydligt färre fall av allvarlig sjukdom än omikron.
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Nej faktiskt inte, vi stannar hemma, men tack för omtanken. Kanske blir det en tur på långfärdsskidor på hemmaplan nu när det finns snö i Stockholm.

Jag är mer inne på att vi sätter våra begränsningar där de gör nytta, exempelvis på afterski och inte skjuter vilt på allt, som skidåkning.
Om fler vore lika kloka som du vore det betydligt säkrare med mindre smittspridning och olyckor.:heart:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
optimum
Nytt smittrekord för Sverige. Dock tror jag inte vi sett de högsta ännu för de om en eller två veckor.

"8 nya dödsfall med covid-19 har rapporterats i dag. Totalt har nu 15 377 personer avlidit med covid-19 i Sverige.

1 416 650 personer har smittats med covid-19 i Sverige sedan pandemins start. I onsdags var den siffran 1 375 267. Det innebär en ökning med 41 383 fall.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik registrerades 23 877 nya fall i onsdags. Det är den högsta dygnssiffran som uppmätts under hela pandemin. Under gårdagen rapporterades 17 376 fall, vilket är den nästhögsta siffran.

Totalt 8 311 personer har fått intensivvård för covid-19 sedan pandemins start.

7 771 337 har nu fått en dos vaccin mot covid-19. Det motsvarar 86 procent av befolkningen över 12 år.

7 430 541 personer har fått två doser vaccin. Det motsvarar 82,2 procent av befolkningen över 12 år.

2 685 381 personer har fått tre doser. Det motsvarar 32,3 procent av befolkningen över 12 år.
"


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Nytt smittrekord för Sverige. Dock tror jag inte vi sett de högsta ännu för de om en eller två veckor.

"8 nya dödsfall med covid-19 har rapporterats i dag. Totalt har nu 15 377 personer avlidit med covid-19 i Sverige.

1 416 650 personer har smittats med covid-19 i Sverige sedan pandemins start. I onsdags var den siffran 1 375 267. Det innebär en ökning med 41 383 fall.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik registrerades 23 877 nya fall i onsdags. Det är den högsta dygnssiffran som uppmätts under hela pandemin. Under gårdagen rapporterades 17 376 fall, vilket är den nästhögsta siffran.

Totalt 8 311 personer har fått intensivvård för covid-19 sedan pandemins start.

7 771 337 har nu fått en dos vaccin mot covid-19. Det motsvarar 86 procent av befolkningen över 12 år.

7 430 541 personer har fått två doser vaccin. Det motsvarar 82,2 procent av befolkningen över 12 år.

2 685 381 personer har fått tre doser. Det motsvarar 32,3 procent av befolkningen över 12 år.
"


[länk]
Tur Aftonbladet finns. @optimum säger att han hatar alla som vältrar sig i dödstal etc. det känns som att det är han själv som står för en stor del av det.

Dessutom är drt ju i god kvällspress stil. Man skulle ju kunna tro att dödligheten varit hög i Sverige, vilket den alltså enligt SCB inte har varit.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nytt rekord igen.

""På tisdagen registrerades en ny högsta dygnssiffra för antalet bekräftade coronafall, 17 320 stycken.

Nu har det registrerats en ny högsta notering. På onsdagen registrerades 23 877 nya fall i Sverige."" Expressen

Lite intressant att jämföra med FHMs värstascenario om 12 000 på ett dygn. Visserligen inte lätt att gissa rätt här men med facit i hand så kunde man ju lika gärna låta bli.

IRL så finns ju också ett mörkertal så kanske det smittas 50.000 om dagen nu.
Skönt att risken flr svårare symtom är 40-70% mindre med omikron då. Det avdramatiserar det hela vesäntligt.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Om fler vore lika kloka som du vore det betydligt säkrare med mindre smittspridning och olyckor.:heart:
Ja, du ondgjorde ju dig urskiljningslöst över ALLA som åkte på skidsemester. Har du redan glömt det?
 
Nissens Nissens skrev:
Skönt att risken flr svårare symtom är 40-70% mindre med omikron då. Det avdramatiserar det hela vesäntligt.
Ja, om det är smittrekord men ändå ”bara” 8 avlidna (när det var som mest i tidigare vågor var det >100 om dagen), så kombinationen av vaccin och omikron verkar funka.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Ja, om det är smittrekord men ändå ”bara” 8 avlidna (när det var som mest i tidigare vågor var det >100 om dagen), så kombinationen av vaccin och omikron verkar funka.
Hittills har det mest varit de vuxna i arbetande åldrar som har en ökad smittspridning men nu går det sig uppåt i åldrarna så vi får se hur det går. Det är nog vanligt att man avlider efter att ha varit sjuk kring en vecka och sen kan det ju ta upp till tre veckor innan ett dödsfall inrapporteras så det dröjer ju upp till en månad innan man vet vad denna ökande smittspridning ställer till med när det gäller antal avlidna.

Detta är visserligen från Stockholm men det ser likartat ut i senaste veckorapporten från Fohm.

Stapeldiagram över Covid-19 fall uppdelat på åldersgrupp per vecka i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, om det är smittrekord men ändå ”bara” 8 avlidna (när det var som mest i tidigare vågor var det >100 om dagen), så kombinationen av vaccin och omikron verkar funka.
Här har du hela sammanställningen, uppdaterad 14.00 idag
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Sedan blir det ännu mer fart på smittspridningen när alla skolor öppnar igen på Måndag.
 
optimum
P paralun skrev:
Här har du hela sammanställningen, uppdaterad 14.00 idag
[länk]
Sedan blir det ännu mer fart på smittspridningen när alla skolor öppnar igen på Måndag.
Bra fart på smittspridningen nu.
Det ser ut att gå bra med alla restriktioner och råd vi har fått.
Nästa vecka kommer nog skalan ändars till 10.00 per linje
OBS dagens siffror är inte medtagna ännu.

Kurvdiagram som visar dagliga sjukdomsfall över tid, med en markant ökning mot slutet av tidsaxeln.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Bra fart på smittspridningen nu.
Det ser ut att gå bra med alla restriktioner och råd vi har fått.
Nästa vecka kommer nog skalan ändars till 10.00 per linje
OBS dagens siffror är inte medtagna ännu.

[bild]
Tur att det mesta är omikron.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.