1 015 033 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Afterski och fylla ökar nog risken för smittspridning, men inte lika mycket risken för att behöva uppsöka en akutmottagning.Fairlane skrev:
Skidåkning torde dock medföra en större risk för benbrott än en skogspromenad.
Slöspaket är knappast heller vägen framåt. Mer pengar gör inte automatiskt en organisation effektivare.D djac skrev:
Jag förelår en separat tråd för diskussion om svensk sjukvårds brister och förtjänster.
Jag vet inte vilka som vill förbjuda fjällresor till fjällvärlden och det är väl inte heller möjligt. Jag tycker dock att alla som vill åka ska tänka sig för ordentligt om det verkligen behövs och om det verkligen behövs hur de ska organisera resan på bästa smittsäkra sätt.Fairlane skrev:
Säkert är det så, men det är inte på något sätt ovanligt med familjer i fjällvärden, iallafall har det varit vanligt när jag varit där förr om åren. Då var det till och med riktigt vanligt, troligen en stor majoritet och därför tycker jag kravet på att förbjuda folk att åka till fjällvärlden för skidåkning är galet.
Ja, barerna skulle kunna kräva vaccinationsbevis. Annars är väl benbrott också ett problem, men kanske inte lika stort?
Tur man inte valt att åka till Thailand nu.
Såg på nyheter om Thailand så förväntas nya kraftfulla restriktioner träda i kraft idag.
De går från nivå 3 till 4 på en 5 gradig skala där 5 är lockdown.
Även sett några som fått uppleva hur det är att PCR test de tagit när de anlänt visade positivt resultat.
Oklart om de verkligen haft covid.
De hämtas med ambulans och transporteras till sjukhus eller liknande verksamheter som ibland är hotell mm som gjorts om till förvaring av covid sjuka.
Även om de efterföljande dagarnas tester visar negativt så är de ändå tvungna att vara "inlåsta" på sjukhus i 10 dagar. Dessutom får de själva betala sjukhusvistelsen.
Ja de kan smita ut men då kommer polisen och hämtar dem och sedan är de föremål för thailändska rättssystemet och det är inte kul för utlänningar. Jo vi turister är ju det.
Ser man på grafen över smittspridning så har den börjat vända upp igen och är troligen Omikron som börjar ta fart.
Tycker dock mest synd om folket som lever där och är beroende av turisterna.
Vi kan alltid avstå den typen av resor och det gör man nog klokt så man inte råkar bidraga till ökad smittspridning.
Såg på nyheter om Thailand så förväntas nya kraftfulla restriktioner träda i kraft idag.
De går från nivå 3 till 4 på en 5 gradig skala där 5 är lockdown.
Även sett några som fått uppleva hur det är att PCR test de tagit när de anlänt visade positivt resultat.
Oklart om de verkligen haft covid.
De hämtas med ambulans och transporteras till sjukhus eller liknande verksamheter som ibland är hotell mm som gjorts om till förvaring av covid sjuka.
Även om de efterföljande dagarnas tester visar negativt så är de ändå tvungna att vara "inlåsta" på sjukhus i 10 dagar. Dessutom får de själva betala sjukhusvistelsen.
Ja de kan smita ut men då kommer polisen och hämtar dem och sedan är de föremål för thailändska rättssystemet och det är inte kul för utlänningar. Jo vi turister är ju det.
Ser man på grafen över smittspridning så har den börjat vända upp igen och är troligen Omikron som börjar ta fart.
Tycker dock mest synd om folket som lever där och är beroende av turisterna.
Vi kan alltid avstå den typen av resor och det gör man nog klokt så man inte råkar bidraga till ökad smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De har väl liknande smittspridning som många andra länder… problenet är att de pga korruption har låg vaccinationsgrad, och de har länge mörkat spridningen.optimum skrev:
Tur man inte valt att åka till Thailand nu.
Såg på nyheter om Thailand så förväntas nya kraftfulla restriktioner träda i kraft idag.
De går från nivå 3 till 4 på en 5 gradig skala där 5 är lockdown.
Även sett några som fått uppleva hur det är att PCR test de tagit när de anlänt visade positivt resultat.
Oklart om de verkligen haft covid.
De hämtas med ambulans och transporteras till sjukhus eller liknande verksamheter som ibland är hotell mm som gjorts om till förvaring av covid sjuka.
Även om de efterföljande dagarnas tester visar negativt så är de ändå tvungna att vara "inlåsta" på sjukhus i 10 dagar. Dessutom får de själva betala sjukhusvistelsen.
Ja de kan smita ut men då kommer polisen och hämtar dem och sedan är de föremål för thailändska rättssystemet och det är inte kul för utlänningar. Jo vi turister är ju det.
Ser man på grafen över smittspridning så har den börjat vända upp igen och är troligen Omikron som börjar ta fart.
Tycker dock mest synd om folket som lever där och är beroende av turisterna.
Vi kan alltid avstå den typen av resor och det gör man nog klokt så man inte råkar bidraga till ökad smittspridning.
[bild]
Jag var där för några veckor sedan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Tillverkarna håller ju på och uppdaterar sina vaccin så att de innehåller mRNA från omikron i stället för den ursprungliga varianten. Vaccinsamordnaren Bergström säger till Vetenskapsradion att de kommer till Sverige tidigast i april och att den är osäkert om de kommer att tas i bruk då utan att de i stället går till södra halvklotet för att stoppa smittspridningen där under deras vinter.
https://sverigesradio.se/artikel/uppdaterade-vaccin-kan-komma-tidigast-i-april
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07:36
https://sverigesradio.se/artikel/uppdaterade-vaccin-kan-komma-tidigast-i-april
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07:36
Jo nu händer då massvis på vaccinfronten, NYT har en tracker.BirgitS skrev:
Tillverkarna håller ju på och uppdaterar sina vaccin så att de innehåller mRNA från omikron i stället för den ursprungliga varianten. Vaccinsamordnaren Bergström säger till Vetenskapsradion att de kommer till Sverige tidigast i april och att den är osäkert om de kommer att tas i bruk då utan att de i stället går till södra halvklotet för att stoppa smittspridningen där under deras vinter.
[länk]
[länk] kl. 07:36
https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html
Jag tror själv att ett flertal av nya vacciner som testas har fokus på kommande mutationer.(inte enbart omikron)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det finns en rapport från december som beskriver de första erfarenheterna av utbrottet i Norge: https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147#html_fulltext
Den beskriver händelsen, vaccinationsstatus på de insjuknade samt när de har börjat få symtom och då vilka symtom.
96 % (107 av 111 st) av de deltagare som valde att vara med i studien hade fått två doser vaccin, varav 99 st hade fått mRNA (median kring 80 dagar sen). Ingen hade fått en tredje dos. 8 st hade tidigare haft covid mer än fyra månader tidigare.
66 av de 111 fick bekräftad omikron.
15 är bekräftade fall men osäkert vilken variant.
1 fick bekräftad delta.
Nästan alla fick symtom 2-5 dagar efter julbordet. Den som hade varit i Sydafrika 2 dagar efteråt.
1 person fick inga symtom alls.
74 hade minst 3 symtom, vanligast var hosta, rinnande/täppt näsa och utmattning.
Ett problem när det gäller inkubationstid etc. är att nästan alla av dem (104) hade varit på kontoret veckan innan julbordet och av dem delade 96 kontor med andra.
Man kommer att detaljstudera genomsekvenserna för att se släktskap mellan fallen. Det var 7 personer som hade varit ute och rest mindre än en vecka innan julbordet varav 3 i Afrika.
Den beskriver händelsen, vaccinationsstatus på de insjuknade samt när de har börjat få symtom och då vilka symtom.
96 % (107 av 111 st) av de deltagare som valde att vara med i studien hade fått två doser vaccin, varav 99 st hade fått mRNA (median kring 80 dagar sen). Ingen hade fått en tredje dos. 8 st hade tidigare haft covid mer än fyra månader tidigare.
66 av de 111 fick bekräftad omikron.
15 är bekräftade fall men osäkert vilken variant.
1 fick bekräftad delta.
Nästan alla fick symtom 2-5 dagar efter julbordet. Den som hade varit i Sydafrika 2 dagar efteråt.
1 person fick inga symtom alls.
74 hade minst 3 symtom, vanligast var hosta, rinnande/täppt näsa och utmattning.
Ett problem när det gäller inkubationstid etc. är att nästan alla av dem (104) hade varit på kontoret veckan innan julbordet och av dem delade 96 kontor med andra.
Man kommer att detaljstudera genomsekvenserna för att se släktskap mellan fallen. Det var 7 personer som hade varit ute och rest mindre än en vecka innan julbordet varav 3 i Afrika.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Självklart ger inte mer pengar automatiskt en lösning och jag kan hålla med om att generella diskussioner om sjukvården hade kunnat platsa utanför Coronadiskussionen, nu hör vi dock upprepade hänvisningar till sjukvårdens belastning som ursäkt för att medborgarna ska begränsas och då är kopplingen solklar. Långvarigt misskött regionadministration begränsar vår frihet genom att relevant volym av sjukvårdstjänster inte kan produceras.P pmd skrev:
Även om pengar inte alltid är lösningen så är de ofta en del av lösningen när problemen är att behålla och attrahera personal, utan pengar ingen lön och lönen är viktig för många som tar ett arbete.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Nej faktiskt inte, vi stannar hemma, men tack för omtanken. Kanske blir det en tur på långfärdsskidor på hemmaplan nu när det finns snö i Stockholm.optimum skrev:
Jag är mer inne på att vi sätter våra begränsningar där de gör nytta, exempelvis på afterski och inte skjuter vilt på allt, som skidåkning.
Man har ju lärt sig mycket utifrån de mutationer som vi sett under pandemin och mitt intryck är att det kommer nya mer avancerade vacciner.BirgitS skrev:
Bergström är ju sedan mycket kunnig med sin bakgrund men jag har ingen högre tilltro till svenska journalister så han kanske gav ett "diplomatiskt" samt förenklat svar till journalisten (ofta klart okunnig).
Varför vara sansad när man kan vara hysterisk?Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
De på Vetenskapsradion brukar ha en lite högre nivå, i alla fall på presskonferenserna från Fohm.P paralun skrev:Man har ju lärt sig mycket utifrån de mutationer som vi sett under pandemin och mitt intryck är att det kommer nya mer avancerade vacciner.
Bergström är ju sedan mycket kunnig med sin bakgrund men jag har ingen högre tilltro till svenska journalister så han kanske gav ett "diplomatiskt" samt förenklat svar till journalisten (ofta klart okunnig).
Dessa uppdaterade vaccin från Pfizer och Moderna är väl just uppdaterade med en mRNA-sekvens hämtad från omikron. Det är i alla fall så jag har förstått vad som har skrivits om dem under december.
Sen är det ju andra vaccintyper på ingång men att det har dröjt är väl inte så mycket för att de är mer avancerade utan att det tar betydligt längre tid att odla fram viruspartiklar i hönsägg (eller vad de nu använder i detta fall) än att massproducera mRNA-strängar.