PMD: Varför blir du stressad av att betala priset för din förbrukning, men inte om du förlorar kontrollen hel och får betala priset för en mix av din förbrukning och en massa andra som inte bryr sig om när de förbrukar. Jag fungerar tvärtom.

Redigerat:
  • Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag är rätt säker på att vi skulle varit med på samma elmarknad även om vi inte var med i EU.
Sverige skulle åtminstone tvärsäkert vara med i Nordpool även utan ett EU-medlemsskap. :-)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M
Vet inte om vi känner oss så stressade över att logga in en gång om dagen och kolla dagens och ev, morgondagens elpris, för att se vilket tidsspann man ska undvika förbruka som mest 😊

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Just för att inte vara stressad 24 timmar per dygn så har vi s.k. rörligt elpris. Med timpris skulle vi behöva automatisera en hel del elförbrukning. Det kanske blir så framöver, men håll inte andan medan du väntar på mitt inlägg om det. :)
Jag har samma men visst väntar jag med diskmaskinen (om den inte är full och det blir släktkalas i morgon) om det skiljer en krona mellan två dagar.
Typ stressen blir på dagsnivå i stället för på timnivå 😎

• Haha
returen
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:
Jag har samma men visst väntar jag med diskmaskinen (om den inte är full och det blir släktkalas i morgon) om det skiljer en krona mellan två dagar.
Typ stressen blir på dagsnivå i stället för på timnivå 😎
Om du inte har timpris så kvittar det väl vilken dag i månaden du förbrukar din kWh 🤔

Finns det dagssnittpris också🤔

Har jag missat nått🤔

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl snarare världsmarknadspriset än produktionskostnaden som är intressant?
Nja. lokala marknadspriset är väl det rätta.
Då är kostnaden för raffinering og plus priset på råvaran avgörande. Om råvaran (oljan) finns inom landet blir transportkostnaderna minimala.

Om du sen utvinner oljan på land eller offshore påverkar också priset.

Då det gäller olja uttrycks marknadspriset i en referens olja. Brent heter nordsjöoljan och Light Sweet eller WTI den i Texas. Bara på dessa 2 skiljer det uppåt 10$/fat.

Bensin raffineras oftast i närheten av slutkund så därför finns inte ETT världsmarknadspris på bensin, där var jag otydlig, sorry.

D Daniel 109 skrev:
Varför blir du stressad av att betala priset för din förbrukning, men inte om du förlorar kontrollen hel och får betala priset för en mix av din förbrukning och en massa andra som inte bryr sig om när de förbrukar. Jag fungerar tvärtom.
Kan du snälla visa hur din kostnad med timpris förhåller sig till månadsmedel spot över en månad, november 2024 känns rimlig?
Vad blev priset på fakturan per kWh i ditt elområde vilket det nu är?

Ja det skulle jag väl kunna. Vad har det med saken att göra?

M Mr. Gullberg skrev:
Om du inte har timpris så kvittar det väl vilken dag i månaden du förbrukar din kWh 🤔

Finns det dagssnittpris också🤔

Har jag missat nått🤔
Klart det spelar roll, ditt elbolag köper din ström per timme även om du har månadsmedel.
Om alla kunder begrep det och anpassade sin förbrukning lite lite efter timpris så sjunker priset även på månadsmedelpris.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja det skulle jag väl kunna. Vad har det med saken att göra?
Det blir en datapunkt i frågan om timpris är lönsamt och vilken magnitud lönsamheten är.
Det kostar dig noll och kan tillföra mycket.

M
D Dilato skrev:
Klart det spelar roll, ditt elbolag köper din ström per timme även om du har månadsmedel.
Om alla kunder begrep det och anpassade sin förbrukning lite lite efter timpris så sjunker priset även på månadsmedelpris.
I det avseendet vore det ju bäst om alla hade timpris🤔

• Gilla
bollen
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
I det avseendet vore det ju bäst om alla hade timpris🤔
På samma sätt som att det vore lönsamt att alla har individuell försäkring.
Ibland lönar det sig att kunna smeta ut beteenden på ett större kollektiv, gungor och karuseller.

• Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
P
B bollen skrev:
(ja såvida Busch inte avser effektbrist i Tyskland, men det är ju liksom inte vårt bekymmer - eller bör åtminstone inte vara det)
Eftersom Sverige ingår i en gemensam elmarknad med Tyskland så är det vårt bekymmer.
En avreglering av elmarknaden vore nog bra.

M
D Dilato skrev:
Det blir en datapunkt i frågan om timpris är lönsamt och vilken magnitud lönsamheten är.
Det kostar dig noll och kan tillföra mycket.
Snittpriset per kWh med timpris beror mycket på hur mycket man förbrukar och vid vilket pris😏

Gör du av med 1kWh med spotpris 0öre och 1kWh med spotpris 100öre blir snittet 50öre etc.

P pmd skrev:
En avreglering av elmarknaden vore nog bra.
Hur tänker du då?
Den ÄR ju avreglerad !!

Från Fortums hemsida

En avreglerad elmarknad innebär att det råder fri konkurrens och att elpriset sätts utifrån vad marknaden är beredd att betala för den”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.