59 348 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
PMD: Varför blir du stressad av att betala priset för din förbrukning, men inte om du förlorar kontrollen hel och får betala priset för en mix av din förbrukning och en massa andra som inte bryr sig om när de förbrukar. Jag fungerar tvärtom.
Redigerat:
Jag har samma men visst väntar jag med diskmaskinen (om den inte är full och det blir släktkalas i morgon) om det skiljer en krona mellan två dagar.P pmd skrev:
Typ stressen blir på dagsnivå i stället för på timnivå 😎
Om du inte har timpris så kvittar det väl vilken dag i månaden du förbrukar din kWh 🤔D Dilato skrev:
Finns det dagssnittpris också🤔
Har jag missat nått🤔
Nja. lokala marknadspriset är väl det rätta.D Daniel 109 skrev:
Då är kostnaden för raffinering og plus priset på råvaran avgörande. Om råvaran (oljan) finns inom landet blir transportkostnaderna minimala.
Om du sen utvinner oljan på land eller offshore påverkar också priset.
Då det gäller olja uttrycks marknadspriset i en referens olja. Brent heter nordsjöoljan och Light Sweet eller WTI den i Texas. Bara på dessa 2 skiljer det uppåt 10$/fat.
Bensin raffineras oftast i närheten av slutkund så därför finns inte ETT världsmarknadspris på bensin, där var jag otydlig, sorry.
Kan du snälla visa hur din kostnad med timpris förhåller sig till månadsmedel spot över en månad, november 2024 känns rimlig?D Daniel 109 skrev:
Vad blev priset på fakturan per kWh i ditt elområde vilket det nu är?
Ja det skulle jag väl kunna. Vad har det med saken att göra?
Klart det spelar roll, ditt elbolag köper din ström per timme även om du har månadsmedel.M Mr. Gullberg skrev:
Om alla kunder begrep det och anpassade sin förbrukning lite lite efter timpris så sjunker priset även på månadsmedelpris.
Snittpriset per kWh med timpris beror mycket på hur mycket man förbrukar och vid vilket pris😏D Dilato skrev:
Gör du av med 1kWh med spotpris 0öre och 1kWh med spotpris 100öre blir snittet 50öre etc.