M
P pmd skrev:
Jag lutar åt att det enklaste sättet att minska elkostnaderna är att skaffa ett batteri som laddas under billiga spotpristider och sen laddas ur övriga tider.
De kommande effektavgifterna lär väl sätta lite käppar i hjulen avseende din ide🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Hur tänker du då?
Den ÄR ju avreglerad !!
Njae, elmarknadsförordningen gäller.

P pmd skrev:
Jag kör diskmaskinen när den blir full. Att vänta tills elspotpriset är lägre är inte ett bra alternativ.
Vi kör alltid på natten. Tvättmaskin också. Laddar bilarna å värmer vatten i vv beredare.

Vi antar att över tiden är det alltid billigare på natten.

Kollar inte timme för timme.

P
Z Zodde skrev:
För att 2 olika dagars ström priser blir ju inte kända samtidigt.
Jag skulle ju köpa och använda (samt eventuellt sälja) inom samma dygn.
Z Zodde skrev:
Sen, hur stora laddförluster räknar du med (skillnad input/output)
Det är en outredd fråga. Förlusterna bör nog vara en parameter när man skriver sin algoritm.

P
D Daniel 109 skrev:
Vad bör avregleras menar du?
Allt!
Möjligen bör det finnas kvar regler om att inte släppa ut växthusgaser.

P pmd skrev:
Njae, elmarknadsförordningen gäller.
Och vad reglerar den som har störst negativ impact på elmarknaden enligt dig?

P
D Dilato skrev:
Varför förser vi (sverige & EU) diktaturerna med kapital genom handel ?
Vad har Egypten som vi i EU behöver, det är f*n helt sjukt att hålla på med handel med diktatuer, bättre att dom imploderar.
I princip håller jag med dig. Kruxet är väl att Sverige är ett ganska litet land ur ekonomisk synvinkel, men även om vi skulle få hela EU med oss att sluta handla med Kina så finns det tyvärr ganska stora ekonomier utanför EU som fortfarande skulle handla med Kina.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
De kommande effektavgifterna lär väl sätta lite käppar i hjulen avseende din ide🤔
Varför? Jag är inte helt insatt när det gäller effektavgifter men har tills nu lutat åt att ett batteri skulle ge mig möjlighet att kompensera för sådana. Stämmer det dåligt, alltså?

P pmd skrev:
Jag skulle ju köpa och använda (samt eventuellt sälja) inom samma dygn.
Fast det funkar ju inte. För de priserna får du reda på samtidigt.

Köpa kan du göra som vilken konsument som helst å betala timpris. Men alla omkostnader? Har inte exakt koll på dessa.

Men om du sen väljer å SÄLJA samma dygn, varför tror du att du skulle få betalt i närheten av Nordpools spotpris? El som du inte i förväg sålt på Nordpool som alla andra players.

P
Z Zodde skrev:
Vi antar att över tiden är det alltid billigare på natten.
Det tror jag är ett rimligt antagande om man har timspotpris. Både jag och Dilato har dock rörligt månadsmedelpris (om jag inte har missförstått Dilato). Då spelar det mindre roll (dock ej noll!) vid vilka tidpunkter man förbrukar el.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Och vad reglerar den som har störst negativ impact på elmarknaden enligt dig?
Jag kan nog inte bedöma vilken regel som har störst negativ inverkan. Att ett land måste göra en viss del av elproduktionen tillgänglig för export är nog negativt för vissa länder är en onödig reglering.
Elområden är, tror jag, en onödig reglering.
Hur el får produceras kanske inte är en del av elmarknadsförordningen men det står ju helt klart att regler av den arten hämmar marknadens frihet.

P
Z Zodde skrev:
Fast det funkar ju inte. För de priserna får du reda på samtidigt.
Ja, det är ju det som är poängen. Om jag känner till prisvariationen under ett dygn kan jag köpa el under de timmar den är billig och använda den (utan att behöva köpa el) under de timmar elen är dyr.
Z Zodde skrev:
Men om du sen väljer å SÄLJA samma dygn, varför tror du att du skulle få betalt i närheten av Nordpools spotpris?
Njae, när jag säljer el till min elhandlare får jag betalt enligt ett avtal som är baserat på timspotpriset, men exakt hur mycket har jag inte huvudet.
Försäljning av el vore dock inte huvudsyftet. Det är inte ens säkert att det blir ett överskott under en stor del av året. Det viktiga är att kunna köpa el när den är billig och använda den när elpriset är högt.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att ett land måste göra en viss del av elproduktionen tillgänglig för export är nog negativt för vissa länder är en onödig reglering.
Men nu är det ju inte landet som står för elproduktionen utan en mängd olika producenter, både privata å offentliga.

Blir ju lite som att underlätta handel genom byggandet av Öresundsbron, Nya Svinesundsbron etc. Få ser väl det som nåt negativt.

P pmd skrev:
Det viktiga är att kunna köpa el när den är billig och använda den när elpriset är högt.
Ja, har du bra lagrings möjligheter är väl det aldrig fel.

P
Z Zodde skrev:
Men nu är det ju inte landet som står för elproduktionen utan en mängd olika producenter, både privata å offentliga.
Ja?
Z Zodde skrev:
Blir ju lite som att underlätta handel genom byggandet av Öresundsbron, Nya Svinesundsbron etc. Få ser väl det som nåt negativt.
Varuhandel är inte som elhandel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.