59 348 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Du skrev nedanstående i #371. En lista med ett stort antal land som du påstod sålde bensin med ”rabatt” (inklusive Texas där du blivit överbevisad om att det var fel)D Dilato skrev:
Själv menar jag att det bara är Iran Libyen å Venezuela som subventionerar. (Kan självklart vara nån mer men ingen västerländsk demokrati) Alla andra säljer till ett högre pris är producentpris.D Dilato skrev:
Felet du gjorde var att du tog nordiskt producentpris som är nånstans mellan 8-10kr å applicerade till alla länder på listan.
Nu när vi vet att Texas producentpris är 5.85kr kan vi på goda grunder anta att de är ordentligt lägre i länderna på din lista. Alltså säljs INTE bensinen med det du kallar ”rabatt” utan med förtjänst för de lokala bensinbolagen.
Men viktigast av allt. VAR påstod jag att INGEN säljer under marknadspris. Citera mig på det eller sluta upp å ljuga.
Jodå. Priset för morgondagen är känt. Det kallas day-ahead price.Z Zodde skrev:
Uppenbarligen är statsskicket avgörande för vissa länder😏D Daniel 109 skrev:
Nordkorea har ju uppenbarligen inga problem att handla med Ryssland🙄
Z Zodde skrev:
Om jag missförstod vad du sa så ber jag om ursäkt men som jag fattade det var det en underförstådd sanning att ingen som har stora egna fyndigheter säljer under världsmarknadspris, och du tog Norge som exempel.Z Zodde skrev:
Norge är ju precis det som är subventionerade land, men på elpriset.
Man säljer el internt i landet med ett takpris, staten tar kostnaden om det blir lite dyrt.
Ska vi ha en gemensam marknad så blir det ju även ett gemensamt pris. (Om överföringen är tillräcklig) Det är en naturlig följd.B bollen skrev:Precis. Och/eller roterande nedstängningar. Om vi inte samtidigt bygger tillräckligt med spetskraft som står standby resten av tiden.
Men oavsett är det ju en ganska suboptimal lösning. Ju mer sammankopplade vi är desto bättre för alla - OM vi samtidigt ser till att lösa en bättre mekanism för prissättningen än idag, så att inte alla svenskar plötsligt måste betala 11 kr vår svenska el, producerad för 30 öre, så fort tysken får brist.
Beror på vilka ägarna är och varför dom är ägare.P pmd skrev:
Jag kommer ihåg när man blev delägare i vindkraftverk för att få billigare el, inte för att maximera vinsten.
Det är väl snarare världsmarknadspriset än produktionskostnaden som är intressant?Z Zodde skrev:Du skrev nedanstående i #371. En lista med ett stort antal land som du påstod sålde bensin med ”rabatt” (inklusive Texas där du blivit överbevisad om att det var fel)
Själv menar jag att det bara är Iran Libyen å Venezuela som subventionerar. (Kan självklart vara nån mer men ingen västerländsk demokrati) Alla andra säljer till ett högre pris är producentpris.
Felet du gjorde var att du tog nordiskt producentpris som är nånstans mellan 8-10kr å applicerade till alla länder på listan.
Nu när vi vet att Texas producentpris är 5.85kr kan vi på goda grunder anta att de är ordentligt lägre i länderna på din lista. Alltså säljs INTE bensinen med det du kallar ”rabatt” utan med förtjänst för de lokala bensinbolagen.
Men viktigast av allt. VAR påstod jag att INGEN säljer under marknadspris. Citera mig på det eller sluta upp å ljuga.
En annan aspekt att fundera på kanske kan vara, om Norden är en stor exportör av el/energi och viktiga i det avseendet för många länder i Europa.B bollen skrev:Precis. Och/eller roterande nedstängningar. Om vi inte samtidigt bygger tillräckligt med spetskraft som står standby resten av tiden.
Men oavsett är det ju en ganska suboptimal lösning. Ju mer sammankopplade vi är desto bättre för alla - OM vi samtidigt ser till att lösa en bättre mekanism för prissättningen än idag, så att inte alla svenskar plötsligt måste betala 11 kr vår svenska el, producerad för 30 öre, så fort tysken får brist.
Så gör det oss till ett strategiskt mål vid risk för konflikt🤔
Tänker på hur t ex Ryssland attackerat Ukrainas kraftförsörjning från dag ett☹️
Just för att inte vara stressad 24 timmar per dygn så har vi s.k. rörligt elpris. Med timpris skulle vi behöva automatisera en hel del elförbrukning. Det kanske blir så framöver, men håll inte andan medan du väntar på mitt inlägg om det.T Thomas_Blekinge skrev:
Hela poängen var att då det gäller bensin så förstår alla att man inte kan sälja det billigare än marknadspriset bara för man har tillgången (olja) inom landet.D Dilato skrev:Om jag missförstod vad du sa så ber jag om ursäkt men som jag fattade det var det en underförstådd sanning att ingen som har stora egna fyndigheter säljer under världsmarknadspris, och du tog Norge som exempel.
Norge är ju precis det som är subventionerade land, men på elpriset.
Man säljer el internt i landet med ett takpris, staten tar kostnaden om det blir lite dyrt.
Då borde man OCKSÅ förstå att detsamma gäller för el.
Men som vi ser på BH så finns INTE samma förståelse då det gäller EL.
Jag tar självkritik på att jag skrev världsmarknadspriset, borde skrivit priset ut från lokal producent.