D Daniel 109 skrev:
Eller också gör man inte det. Lev på som vanligt. Men slipp betala snittet för alla som inte alls bryr sig om när de förbrukar.
Lever man som snittet betalar man snittet och skillnaden är nog inte så stor mot dom som har timpris och inte elbil och spabad.

Även utan timpris kan man hålla nere sin kostnad genom att bara lite anpassa sin förbrukning till billigare tider/dagar.

Hur resonerar du nu?

D Daniel 109 skrev:
Hur resonerar du nu?
Under hela förra året med avtal hos Cheap energy nordisk Mix kostade min el i princip samma som månadsspotpriset som redovisas på elbruk.se, det skilde 0,5 öre.

Nu har jag skekraft och då kostar det typiskt 15% över månadsspot, ursprung och annat.

Elleverantören köper på timpris och om kunden undviker att förbruka på högkosttid blir det billigare för leverantören och i förlängningen kunden.

Fördelen utan timpris är att om man slarvat lite och låtit värmepumpen jobba under dyrtimme så kompenseras det lite av att det smetas ut på hela kollektivet och det finns säkert någon där som förbrukade mindre än prognosen sa just då...

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag försökte ironisera lite över de tvärsäkra påståenden som vissa (z) har yttrat att ingen säljer till ett lägre pris än världsmarknaden sätter på en sådan vara som olja, diesel, bensin eftersom man då hellre säljer den dit den ger mest betalt.

Helt uppenbart är det inte sant i många fall.
Ser att du duckar på mina frågor å hellre väljer att inför andra ironisera över mitt påstående.

Varför har du en sån förvrängd tro att vinstdrivande bensinbolag ”i många fall” skulle sälja bensin till under marknadspris?

Texas var ju inget bra exempel. Pris ut från raff ligger på 2 USD:gallon å vid pumpen kostar det omkring 2.70.
Ja, ordentligt mycket billigare än i Sverige/Norge men nu är varken våra raff eller nordsjöolja prisledande för hela världens bensinpriser. Du verkar ha glömt åtminstone 1 men troligen 2 led i ditt resonemang.

Z Zodde skrev:
Ser att du duckar på mina frågor å hellre väljer att inför andra ironisera över mitt påstående.

Varför har du en sån förvrängd tro att vinstdrivande bensinbolag ”i många fall” skulle sälja bensin till under marknadspris?

Texas var ju inget bra exempel. Pris ut från raff ligger på 2 USD:gallon å vid pumpen kostar det omkring 2.70.
Ja, ordentligt mycket billigare än i Sverige/Norge men nu är varken våra raff eller nordsjöolja prisledande för hela världens bensinpriser. Du verkar ha glömt åtminstone 1 men troligen 2 led i ditt resonemang.
Jag orkar inte tjafsa med dig eftersom du alltid vet bäst och aldrig anser att någon annan kan ha ens en liten del rätt.

Bensin i Texas kostar väl vid pumpen inkl skitlåg skatt (53 öre/liter) samma som i Sverige före skatter, runt 8 kronor litern.

D Dilato skrev:
Jag orkar inte tjafsa med dig eftersom du alltid vet bäst och aldrig anser att någon annan kan ha ens en liten del rätt.

Bensin i Texas kostar väl vid pumpen inkl skitlåg skatt (53 öre/liter) samma som i Sverige före skatter, runt 8 kronor litern.
Varför insinuerar du att jag har fel å du har rätt?
Marknadspriset ut från raff i Texas är 5,85SEK per liter.
Det är DEFINITIVT dyrare vid pump.
Alltså säljer man dyrare än producentpriset.
(Nåt du insinuerade INTE var fallet)
Det gör man i stort sett alla länder i tabellen du visade. Ditt fel var att du utgick från nordiskt producentpris å applicerade det på hela världen.

Om du inte orkar bemöta mina argument i sakfrågan e självklart din sak men att istället inför andra insinuera att jag har fel å du har rätt när det inte stämmer är infantilt låg nivå.

Jag vet självklart inte alltid bäst, överbevisa mig med sakargument så lär jag också mig nåt nytt.
Det gäller dock inte i denna fråga där jag känner jag har mitt på det torra. (Men är öppen för saklig debatt, en debatt DU startade med din långa lista på länder med billig bensin)

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
OK tänk nu att alla kablar till kontinenten och Danmark är avstängda. Vad tror ni kommer hända? Tyska elpriser kommer inte at sprida över till Sverige, enligt vad ni tror.
För at Sverige har överproduktion av el kommer vi inte ha avsättning för överskottsel mesta delen av året. Elen går förlorat.
Vissa timmar om året har vi i Sverige underskott av el och kan då inte importera eftersom kablarna är ur drift. Då blir det ett gravt underskott av el och vad händer då? Jo, priserna går upp enormt.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vissa timmar om året har vi i Sverige underskott av el och kan då inte importera eftersom kablarna är ur drift. Då blir det ett gravt underskott av el och vad händer då? Jo, priserna går upp enormt.
Eller blackout…

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Antalet timmar med underskott kommer att öka eftersom det inte går att ha den överproduktion vi har nu på en stängd marknad.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det gäller dock inte i denna fråga där jag känner jag har mitt på det torra. (Men är öppen för saklig debatt, en debatt DU startade med din långa lista på länder med billig bensin)
Du påstod ( eller implicerade) att ingen säljer under världsmarknadspris och det var det jag inte höll med om.

Sedan blev det att bara diktaturer säljer till sin egen befolkning under världspriset..
Så då är enligt din logik Egypten, Algeriet, Venezuela diktaturer?
Ändå handlar vi med dom...

Visst vi handlar med Kina, Saudiarabien och Förenade arabemiraten också. Stadsskick är inte en avgörande parameter för om handel förekommer. Vi har ju försökt handla även med Nordkorea, men det gick inget vidare.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
returen returen skrev:
räcker om det går hälften så bra
Hur bra är hälften av rejält dåligt?

P
returen returen skrev:
men vill vi ha med skurkstater som Ungern och ukraina inte att förglömma turkiet
Turkiets EU-medlemsskapsförhandling är pausad på obestämd tid.

T Thomas_Blekinge skrev:
OK tänk nu att alla kablar till kontinenten och Danmark är avstängda. Vad tror ni kommer hända? Tyska elpriser kommer inte at sprida över till Sverige, enligt vad ni tror.
För at Sverige har överproduktion av el kommer vi inte ha avsättning för överskottsel mesta delen av året. Elen går förlorat.
Precis. Och/eller roterande nedstängningar. Om vi inte samtidigt bygger tillräckligt med spetskraft som står standby resten av tiden.
Men oavsett är det ju en ganska suboptimal lösning. Ju mer sammankopplade vi är desto bättre för alla - OM vi samtidigt ser till att lösa en bättre mekanism för prissättningen än idag, så att inte alla svenskar plötsligt måste betala 11 kr vår svenska el, producerad för 30 öre, så fort tysken får brist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.