59 384 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Tror jag nog👍D Dilato skrev:
Men vad Daniel har för snittpris på sin timdebitering lär inte stämma alls med nån som förbrukar mer/mindre samt vid andra tider på dygnet, även om de också har timpris😏
Det jag ville påvisa var att timpriset blir väldigt individuellt🙂
Nu har jag ju inte börjat med den här metoden för att bli rik snabbt än, men jag tänker mig att jag skulle köpa el när den är billig och använda den (samt sälja eventuell överskott) under ett och samma dygn.Z Zodde skrev:
Varför spelar det ingen roll?Z Zodde skrev:
Redigerat:
För att 2 olika dagars ström priser blir ju inte kända samtidigt.P pmd skrev:
Sen, hur stora laddförluster räknar du med (skillnad input/output)
När man förbrukar el är något man kan ha kontroll över. Försäkringar är för saker man inte kan ha kontroll över.D Dilato skrev:
Jag kör diskmaskinen när den blir full. Att vänta tills elspotpriset är lägre är inte ett bra alternativ. Då kanske jag glömmer bort att köra den vid någon optimal tidpunkt.D Dilato skrev:
Varför väntar du med att köra diskmaskinen om du har rörligt elpris, och inte timpris?
De tre största elförbrukarna torde vara värme, varmvatten och elbil. Om vi skulle gå över till timpris så är det de tre förbrukarna jag vill kunna styra förbrukningen på beroende på elpriset. För elbilsladdningen har vi redan infrastruktur för att styra via timpriset (inbyggt i billaddaren). Värmen är knepigare eftersom vår huvudsakliga uppvärmning sker med luft/luft-värmepumpar som kompletteras med vedeldning. (Det senare är förvisso eloberoende. 😉)
Varmvattenberedaren är en burk som är elansluten på ett sätt som inte går att reda ut. Styrningen får nog göras i elcentralen.
Jag lutar åt att det enklaste sättet att minska elkostnaderna är att skaffa ett batteri som laddas under billiga spotpristider och sen laddas ur övriga tider.
Redigerat:
Amerikanska raffinaderi byggdes för att använda importerad olja, sour crude, den oljan de själva producerar är light sweet. Att göra om raffinaderierna skulle vara dyrare än att importera, plus att de får generellt mer betalt för oljan de säljer än den de köper. (Light sweet är värdefullare). Lita på amerikanerna att försöka få vinst på allt.D Dilato skrev:
Varför förser vi (sverige & EU) diktaturerna med kapital genom handel ?P pmd skrev:
Vad har Egypten som vi i EU behöver, det är f*n helt sjukt att hålla på med handel med diktatuer, bättre att dom imploderar.