M Mr. Gullberg skrev:
Snittpriset per kWh med timpris beror mycket på hur mycket man förbrukar och vid vilket pris😏

Gör du av med 1kWh med spotpris 0öre och 1kWh med spotpris 100öre blir snittet 50öre etc.
Jag hade ingen aning om medelvärden 😆

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:
Jag hade ingen aning om medelvärden 😆
Tror jag nog👍

Men vad Daniel har för snittpris på sin timdebitering lär inte stämma alls med nån som förbrukar mer/mindre samt vid andra tider på dygnet, även om de också har timpris😏

Det jag ville påvisa var att timpriset blir väldigt individuellt🙂

P
D Dilato skrev:
Så då är enligt din logik Egypten, Algeriet, Venezuela diktaturer?
Det behövs ingen direkt logik (deduktion?) för att konstatera att de tre staterna är diktaturer. Det kan man observera empiriskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Jo, men var det priset känt när du köpte in elen du använde för laddning?
Nu har jag ju inte börjat med den här metoden för att bli rik snabbt än, men jag tänker mig att jag skulle köpa el när den är billig och använda den (samt sälja eventuell överskott) under ett och samma dygn.
Z Zodde skrev:
För antar du använde day ahead där också å då spelar det ju ingen roll.
Varför spelar det ingen roll?

Redigerat:
P
D Dilato skrev:
Beror på vilka ägarna är och varför dom är ägare.
Jag kommer ihåg när man blev delägare i vindkraftverk för att få billigare el, inte för att maximera vinsten.
Det bolaget var väl inte vinstdrivande i traditionell bemärkelse?
Snarare ett slags kooperativ?

P
M Mr. Gullberg skrev:
Tänker på hur t ex Ryssland attackerat Ukrainas kraftförsörjning från dag ett☹️
Utom kärnkraftverken.

P pmd skrev:
Nu har jag ju inte börjat med den här metoden för att bli rik snabbt än, men jag tänker mig att jag skulle köpa el när den är billig och använda den (samt sälja eventuell överskott) under ett och samma dygn.

Varför spelar det ingen roll?
För att 2 olika dagars ström priser blir ju inte kända samtidigt.

Sen, hur stora laddförluster räknar du med (skillnad input/output)

M
P pmd skrev:
Utom kärnkraftverken.
Nää, dom vill väl inte börja självlysa när dom börjar utvinningen😅

D Dilato skrev:
Det blir en datapunkt i frågan om timpris är lönsamt och vilken magnitud lönsamheten är.
Det kostar dig noll och kan tillföra mycket.
Nu var inte frågan huruvida det var lönsamt.

D Daniel 109 skrev:
Nu var inte frågan huruvida det var lönsamt.
Jo det var frågan, i vart fall var det min fråga.

D Dilato skrev:
På samma sätt som att det vore lönsamt att alla har individuell försäkring.
Ibland lönar det sig att kunna smeta ut beteenden på ett större kollektiv, gungor och karuseller.
När man förbrukar el är något man kan ha kontroll över. Försäkringar är för saker man inte kan ha kontroll över.

P pmd skrev:
Eftersom Sverige ingår i en gemensam elmarknad med Tyskland så är det vårt bekymmer.
En avreglering av elmarknaden vore nog bra.
Vad bör avregleras menar du?

P
D Dilato skrev:
Jag har samma men visst väntar jag med diskmaskinen (om den inte är full och det blir släktkalas i morgon) om det skiljer en krona mellan två dagar.
Jag kör diskmaskinen när den blir full. Att vänta tills elspotpriset är lägre är inte ett bra alternativ. Då kanske jag glömmer bort att köra den vid någon optimal tidpunkt.

Varför väntar du med att köra diskmaskinen om du har rörligt elpris, och inte timpris?

De tre största elförbrukarna torde vara värme, varmvatten och elbil. Om vi skulle gå över till timpris så är det de tre förbrukarna jag vill kunna styra förbrukningen på beroende på elpriset. För elbilsladdningen har vi redan infrastruktur för att styra via timpriset (inbyggt i billaddaren). Värmen är knepigare eftersom vår huvudsakliga uppvärmning sker med luft/luft-värmepumpar som kompletteras med vedeldning. (Det senare är förvisso eloberoende. 😉)
Varmvattenberedaren är en burk som är elansluten på ett sätt som inte går att reda ut. Styrningen får nog göras i elcentralen.

Jag lutar åt att det enklaste sättet att minska elkostnaderna är att skaffa ett batteri som laddas under billiga spotpristider och sen laddas ur övriga tider.

Redigerat:
D Dilato skrev:
Man kan ju undra varför dom inte tar sin egen olja och puttar in i något av dom 30 operativa raffinaderier som finns i Texas...
Amerikanska raffinaderi byggdes för att använda importerad olja, sour crude, den oljan de själva producerar är light sweet. Att göra om raffinaderierna skulle vara dyrare än att importera, plus att de får generellt mer betalt för oljan de säljer än den de köper. (Light sweet är värdefullare). Lita på amerikanerna att försöka få vinst på allt.

• Wow
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det behövs ingen direkt logik (deduktion?) för att konstatera att de tre staterna är diktaturer. Det kan man observera empiriskt.
Varför förser vi (sverige & EU) diktaturerna med kapital genom handel ?
Vad har Egypten som vi i EU behöver, det är f*n helt sjukt att hålla på med handel med diktatuer, bättre att dom imploderar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.