59 321 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Du är ett lysande exempel på hur svårt vissa kunder har att förstå sina räkningar...P pmd skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Vad jämrar ni er över?
Sveriges elpriser är lägre än EU-genomsnitt och lägre än många andra länder:
Att spotpriset är högt vissa dagar drabbar de flesta svenska hushåll inget alls. De som gamblar med timprisavtal borde vara medvetna om risken och hålla truten. Det är som att spela på högriskfonder på börsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att spotpriset är högt vissa dagar drabbar de flesta svenska hushåll inget alls. De som gamblar med timprisavtal borde vara medvetna om risken och hålla truten. Det är som att spela på högriskfonder på börsen.
Har majoriteten rörligt månadspris🤔A AndersS skrev:
Beror väl på hur aktiv man vill vara😊
I vårat hushåll har vi timmätt elpris, duckar vi de dyraste timmarna så dras vårat snitt inte upp så mycket😏
De som har månadssnitt dras snittpriset på alla kilowatt de förbrukat hela månaden upp😏
Är man lite aktiv är det relativt lätt att få ner elpriset med timmätt🙂
Jämförde snittpriset förra månaden med en kollega på jobbet, vi har ungefär likvärdig förbrukning.
Han hade 91öre i snitt och jag 61öre per kWh😀
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Och då sitter man hela tiden och kolla elpriset och styr sin förbrukning därefter. Frågan är vad sinnesfriden är värd.M Mr. Gullberg skrev:Har majoriteten rörligt månadspris🤔
Beror väl på hur aktiv man vill vara😊
I vårat hushåll har vi timmätt elpris, duckar vi de dyraste timmarna så dras vårat snitt inte upp så mycket😏
De som har månadssnitt dras snittpriset på alla kilowatt de förbrukat hela månaden upp😏
Är man lite aktiv är det relativt lätt att få ner elpriset med timmätt🙂
Jämförde snittpriset förra månaden med en kollega på jobbet, vi har ungefär likvärdig förbrukning.
Han hade 91öre i snitt och jag 61öre per kWh😀
För Texas (och resten av USAs) del så är relationen mellan priset på bensin och det faktum att de pumpar upp olja i princip obefintlig.D Dilato skrev:
Oljan de får upp ur marken exporteras och bensinen de fyller bilarna med utvinns från olja som är importerad.
Världsekonomin tenderar till att vara mer komplex ju närmare man tittar på det.
Man behöver inte följa timme för timme.T Thomas_Blekinge skrev:
Själv laddar jag bilarna på natten
Kör tvättmaskin/diskmaskin på natten
Har 2st vv beredare i seriekoppling. Den första värmer bara på natten.
Det räcker för att kostnaden timme för timme blir lägre än de som blir debiterade för snittet.
Man kan ju undra varför dom inte tar sin egen olja och puttar in i något av dom 30 operativa raffinaderier som finns i Texas...Wooe skrev:
aFör Texas (och resten av USAs) del så är relationen mellan priset på bensin och det faktum att de pumpar upp olja i princip obefintlig.
Oljan de får upp ur marken exporteras och bensinen de fyller bilarna med utvinns från olja som är importerad.
Världsekonomin tenderar till att vara mer komplex ju närmare man tittar på det.
Tack alla underbara människor som röstade JA till EU år 1994! Må ni brinna för evigt!Redaktionen skrev:
Jag är rätt säker på att vi skulle varit med på samma elmarknad även om vi inte var med i EU.
Ett stort skäl för mig att välja bort månadsmedelpris är att då vet man ju inte förrän långt _efter_ man förbrukat elen, vad den faktiskt kommer att kosta. Teoretiskt kan man ju då köra utomhus-spat på högtryck hela månaden, men åka på en skön smocka när spotpriset glider upp på 10 kr/kWh de sista fem dagarna i månaden. Skulle då inte ge mig någon vidare sinnesfrid 😜T Thomas_Blekinge skrev:
Alternativet är förstås fastprisavtal, men de är väl riktigt dyra nuförtiden?
Tja, med tanke på att medel-produktionskostnaden för el i Sverige ligger på typ 30 öre eller vad det nu kan vara, så blir man ju ockrad av systemet så fort man betalar mer. (och iofs får man ju också en helt förvirrad bonus när spotpriset är ännu lägre, vilket ju är privatekonomiskt trevligt men knappast hållbart)T Thomas_Blekinge skrev:Vad jämrar ni er över?
[bild]
Dessutom vill vi att så mycket energianvändning som möjligt går bort från ffa fossila källor och till el istället, och då är det ju grovt kontraproduktivt att elen säljs till överpris.
Att andra länder har dyrare elproduktion och/eller samma eller andra problem med sina elmarknader är knappast någon tröst.
Ovanstående är utmärkta anledningar att jämra sig, eller ännu hellre demonstrera eller på annat sätt försöka påverka politiken, tycker jag.
Det är ju när marginalelen är fossil den är dyr. Snittpriset är inte särskilt högt.
D Dilato skrev:Jag försökte ironisera lite över de tvärsäkra påståenden som vissa (z) har yttrat att ingen säljer till ett lägre pris än världsmarknaden sätter på en sådan vara som olja, diesel, bensin eftersom man då hellre säljer den dit den ger mest betalt.
Helt uppenbart är det inte sant i många fall.
Byt ut Texas och olja mot Sverige och el i ditt resonemang ovan.. vad är skillnaden
🤔
Du tar marknadspriset i Norden å med det som bas jmf du med hela världen.D Dilato skrev:
Du glömmer helt produktions och transportkostnader.
Ingen mer än korrupta diktaturer säljer bensin med förlust till invånare (för att hålla dom på mattan)
Tror du verkligen inte att olje å bensinbolagen i Texas tjänar några pengar?
Precis, ska man hålla på så där och jaga ören på elförbrukningen så kan man ju lika gärna gå ut leta pantburkar i dikena. Helt absurt att man anpassar sitt liv efter timpriset på el. Blir väl någon ny diagnos snart för folk som blir utbrända av stressen med att jaga ören.T Thomas_Blekinge skrev:
Eller också gör man inte det. Lev på som vanligt. Men slipp betala snittet för alla som inte alls bryr sig om när de förbrukar.